TEMAT TYGODNIA:MARCOWA POGODA.

Witaminy a przedwiośnie- poniedziałek
1. Oglądanie przez lupę i szkło powiększające gałęzi z baziami, porównywanie i opisywanie ich 
   wyglądu.
2.  Założenie zielonego ogródka.
3. Wycinanie sylwet owoców i warzyw.
4.  " Witaminki,witaminki dla chłopczyka i dziewczynki"- rozmowa inspirowana wierszem 
    S. Kraszewskiego "Witaminkowe abecadło".
Oczy, gardło włosy, kości 
zdrowe są gdy A w nich gości
A w marchewce,pomidorze,
w maśle, mleku też  być może.
B- bądź bystry, zwinny zdrowy
do nauki i zabawy.
W drożdżach, ziarnach i orzeszkach 
w serach, jajkach B też mieszka
Naturalne witaminy 
lubią chłopcy i dziewczyny.
Bo najlepsze witaminy to owoce i jarzyny.
C- to coś na przeziębienie
i na lepsze ran gojenie.
C- porzeczka ci cytryna 
świeży owoc i jarzyna.
Zęby, kości lepiej rosną 
kiedy D dostaną wiosną.
Zjesz je z rybą, jajkiem, mlekiem
na krzywicę D  jest lekiem.
Naturalne witaminy lubią chłopcy i dziewczyny.
Bo najlepsze witaminy to owoce i jarzyny.
5.  Karta  pracy cz. 4 strony 24, 25 i 26.
6. "Witaminki witaminki"- piosenka.
https://www.youtube.com/watch?v=nYg5TJhjOEs

W marcu jak w garncu-wtorek.
1.  Wykonanie obrazka na temat przedwiośnia.'
2.  Ćwiczenie słuchu fonematycznego - wyszukiwanie słów rozpoczynających się na głoskę C.
3. "Psotny marzec"- słuchanie wiersza E. Stadmuller."Pokaż, pokaż marcu co tam mieszasz
    w garncu".
Pokaż, pokaż marcu 
co tam mieszasz w garncu.
Mieszam śniegi, mieszam deszcze,
więc na świecie zimno jeszcze.
Szarobure dni,
a wiosenka śpi.
Pokaż, pokaż marcu co tam mieszasz w garncu
Chociaż chłodno jest na razie 
już na wierzbach kwitną bazie.
Słońce uśmiech śle
wiosno pośpiesz się.
Pokaż, pokaż marcu
co tam mieszasz w garncu.
Już dokoła pachnie wiosną
a mnie w garncu kwiatki rosną
oraz kiełki zbóż
kwiecień już tuż- tuż.
4.  Rozmowa na temat wiersza.
5.  Karta pracy cz. 4 strony 27, 28
6.  Wykonanie zegara pogody- wyprawka.
7.  Wiosenny spacer- obserwacje przyrodnicze.

Wiosenne niespodzianki- środa.
1. Obserwacje wzrostu roślin w ogródku na parapecie- rzeżucha, cebula, natka pietruszki...
2. Odrysowywanie i wycinanie rysunków dziecięcych stóp- utrwalenie pojęć:prawo, lewo.
3. Wiązanie położenia słońca na niebie z porą dnia- obserwacje.
5. "Psotny marzec"- słuchanie opowiadania S. Karaszewskiegp "Marcowy dzień". 
Jaka piękna pogoda-zawołał Olek wyglądając przez okno.Rzeczywiście wiatr rozwiał chmury , niebo było czyściutkie, błękitne jak w lecie. Choć był dopiero marzec , wiosenne słońce mocno grzało,zapraszając do zabawy na świeżym powietrzu.
- Mamo wychodzę na plac zabaw. Ada idziesz ze mną?
Młodsza siostra nie raczyła się odwrócić  Jej lalki ubrane w bajkowe stroje wybierały się na bal do pałacu księcia.Ada pomachała tylko ręką na pożegnanie.
- Tylko ciepło się ubierz- przypomniała Olkowi mama. - Marcowa pogoda jest nieprzewidywalna., ciągle się zmienia.Trzeba tak się ubrać, aby cię nie zaskoczyła.  Nie zapomnij o czapce i rękawiczkach i weź kalosze, bo są kałuże. 
- Dobrze mamo. Złapał czapkę i rękawiczki, ale zatrzymał się przy drzwiach i wrzucił je do szuflady. " A co tam". Taka piękna pogoda, ciepło, czapka i rękawiczki będą mi tylko przeszkadzały. Jeszcze raz wyjrzał przez okno. Chodniki były suche. Nie będę człapał w kaloszach, to żadna zabawa. Zamiast kaloszy założył trampki. 
Upojony wiosną nadrabiał zaległości i w zabawach na ogrodowym sprzęcie. Po chwili poczuł jak woda chlupie mu w butach. Chodniki były suche, ale trawa nasiąknięta była wodą jak gąbka. "A co tam wrócę do domu, położę trampki na kaloryferze to wyschną".
Na placu był sam więc mógł bez przeszkód wspinać się na drabinki, chodzić po linach, huśtać się na huśtawce i kręcić na karuzeli. Wkrótce się zgrzał, rozpiął kurtkę, ale rozwiane poły kurtki przeszkadzał mu w zabawie. " A co tam zdejmę kurtkę i nic mi nie będzie"- i rzucił kurtkę na ławkę.
Nagle powiał zimny wiatr i nadciągnęły czarne chmury. Zaczął padać  gęsty śnieg. "Śnieg? A co tam,
popada i przestanie! Nie przegoni mnie z placu zabaw."- przekonywał sam siebie Olek, nie przerwie mi zabawy.
Jeszcze mocniej zawiało i nie był to zwykły śnieg, ale prawdziwa śnieżyca, chwilami przerywana przez grube krople deszczu. 
A co tam, niech pada i tak nie dam się wypłoszyć z placu zabaw. Olek wziął kurtkę, którą zostawił na ławce i nakrył niż głowę. Zaczął coraz szybciej biegać po placyku, drabince aby się rozgrzać . Nadciągnął jeszcze silniejszy wiatr, zakręcił chmurami i zmroził Olka podmuchem lodowatego powietrza. "Chyba rzeczywiście trzeba wracać"- pomyślał Olek .
Na schodach chwyciły go dreszcze, szczękał głośno zębami, ledwo poruszał nogami, kolana nie chciały się zginać, zgrabiałymi rękami z trudem otworzył drzwi.
Na widok Olka mama załamała ręce. Rozebrała go i kazała wejść pod prysznic.
- Jesteś bardzo wychłodzony. To się może źle skończyć. Przy wyziębieniu organizm jest bardzo osłabiony i gorzej się broni przed chorobami.
W nocy Olek dostał wysokiej gorączki, rozbolało go gardło, miał dreszcze. Był cały obolały i bolała go głowa. 
- Módl się, żeby nie przyplątała się ci prawdziwa grypa- powiedziała mama.
Następnego dnia Olek został w domu, w łóżku. O przedszkolu i zabawie na podwórku nie było mowy. Mógł tylko pozazdrościć koleżankom i kolegom bawiącym się na placu zabaw. 
- A co tam najwyżej pobawię się zabawkami w domu albo pogram na tablecie- powiedział Olek.
6. Rozmowa na temat opowiadania na podstawie ilustracji- książka s. 50 i 51.
7. Karta pracy cz. 4 str. 29, 30, 
8. "Marzec czarodziej"- zabawy przy piosenkach.
9.  Obejrzenie wspólne z dziećmi prognozy pogody- wyjaśnienie symboli.

Marcowe przepisy.- czwartek.
1. Prace w ogródku na parapecie- obserwacja wzrostu roślin, rozmowa na temat tego co jest 
    potrzebne roślinom do życia.
2. Założenie  dziennika wzrostu roślin- ilustrowanie zmian w ciągu kolejnych dni.
3. Rozmowa na temat wędrówki słońca po niebie- utrwalenie nazw pór dnia- rano, 
   południe,popołudnie, wieczór, noc.
4. " Przepis na marcową pogodę"- zajęcie matematyczne.
a) Przygotowanie składników na marcową zupę- przeliczanie elementów- deszcz, śnieg, grad, 
   słońce, wiatr itp.
b) Zabawa z marcem- posługiwanie się liczebnikami porządkowymi - chmura pierwsza, wiatr drugi 
    ...
c) "Marcowe niespodzianki"- ćwiczenie oddechowe- dmuchanie na kulki z waty- grad.
d) "W marcu jak w garncu"- rysowanie w garnku elementów marcowej pogody- 10.
5. Spacer- obserwacje  sposobu ubierania się ludzi.
6. Karta pracy cz. 4 str. 31- rysowanie w tabeli tyle elementów ile wskazuje liczba, ćwiczenie 
    grafomotoryczne - szlaczki parasole.
7.  Zajęcie ruchowe- poruszajmy się wspólnie z dziećmi np przy muzyce dla dzieci.

Pożegnanie zimy- piątek.
1. Obserwowanie kalendarza pogody- można zrobić wspólnie z dziećmi i codziennie zaznaczać 
    pogodę, rozmawiać na temat tego jak się należy ubrać tego dnia.
2. "Wiosenna wycieczka"- układanie pociętych na części obrazków bez wzoru.
3. "Pory roku"- zabawa dydaktyczna. Utrwalenie nazw pór roku, ich sypmtomów.
4. " Wierzbowe bazie"- wydzieranie i wyklejanie z makulatury.
Na gałązce wierzbowej
srebrne i mięciutkie
Zwiastują, że wiosna już idzie
choć dni są jeszcze króciutkie- zagadka- bazie.
5. Zabawa na placu zabaw " Zaczarowany berek".
6. Karty pracy cz. 4 str. 32, 33,34, 35 ( nie koniecznie jednego dnia).

Angielski na w/w tydzień.
Utrwalenie słów, zwrotów i wyrażeń na ten tydzień

1. What’s  your name? (jak masz na imię?)
My name is………(mam na imię ….) lub I’m  ……..(jestem……).

2. Hi/Hello; I’m a boy/girl (Cześć, jestem chłopcem, dziewczynką).

3. Nice to meet you (miło Cię poznać)

4. Przypomnienie słów wierszyka powitalnego

Hello, Memo
One, two, three,
Come and play with me!
Hello Memo,
Three, two, one,
We are having fun.

Przypomnienie słów wierszyka pożegnalnego

Bye-bye Memo!
One, two, three.
Let’s get down the tree.
Bye-bye Memo!
Three, two, one.
It was super fun!

Dodatkowo piosenka na ten tydzień


Komentarze

  1. Poprosze może o jakieś komentarze do tych prac, wycinanie owoców i warzyw gdzie można to znaleźć, zegar pogodny też tego nie ma, rysowanie w garnku marcowej pogodny 10? Co to oznacza.?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Owoce i warzywa do wycięcia z gazetek reklamowych. Zegar pogody- powinien być w wyprawce. Marcowa pogoda - proszę narysować dzieciom garnek i dzieci rysują w nim symbole związane z marcową pogodą ( słońce, deszcz, grad, wiatr, śnieg...) Mam nadzieję, że mogłam być pomocna.

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

" UŚMIECHNIJJ SIĘ DO SERA "- NAUKA I UTRWALENIE 1 ZWROTKI PIOSENKI ( SWOBODNE ZABAWY TANECZNE).

"IDZIE JESIEŃ POPRZEZ ŚWIAT"- PIOSENKA.

" RODZINKA PÓR ROKU" - PIOSENKA.