Temat dnia: Poznajemy
budowę ptaka.
1. „Ptak”- narysuj trójkąt,
przekształć trójkąt w sylwetę ptaka poprzez dorysowywanie brakujących
elementów,
2. Ćwiczenia i zabawy z dnia
poprzedniego.
3.
„Co słychać
panie bocianie?”- słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby „Ptaki”
- rozmowa na podstawie opowiadania i
ilustracji z książki „”Olek i Ada” str.
56-57
a) Rozmowa na temat
opowiadania.
Dziecko
przygląda się ilustracjom w książce i odpowiada na pytania:
- Co robią ptaki
wiosną?
- Kto to jest ornitolog?
Następnie wspólnie
z rodzicem czytają tekst umieszczony pod obrazkiem.
b)
Poznawanie budowy ptaka.
Rodzic pyta:
-
Dlaczego ptaki umieją latać, a ludzie nie potrafią?
Uzupełnia wypowiedzi dziecka.
Natura cały
organizm ptaka wyposażyła w cechy, które umożliwiają mu latanie, np. kości
ptaka są zupełnie inne niż kości innych zwierząt. Są dużo lżejsze, gdyż
znajduje się między nimi wiele pustych przestrzeni. Ptaki nie mają zębów, co
także zmniejsza ich ciężar ciała. Pokryte są piórami, które spełniają wiele
funkcji. Ptak ma skrzydła, które wykorzystuje do radzenia sobie z oporem
powietrza.
4. Oglądanie „Domowego
przedszkola”- „Ptaki”.
5.
Szukanie różnic
między ptakami (wspólne rozważania z
rodzicami); wróbel, wrona, bocian, dzięcioł
orzeł; wielkość, ubarwienie, kształt
kończyn, ogona i dzioba,
Ciekawostki dla
dzieci: ptak największy to struś, ptak
najmniejszy to koliber, najdłuższy dziób ma
pelikan, najbarwniejsze ptaki w Polsce to
kraska, bażant, wilga, dzięcioł, sójka
6. Zabawa ruchowa
„Bocian i wrony”.
Potrzebne: odtwarzacz
CD, nagranie muzyki w rytmie marsza.
Rodzic włącza nagranie muzyki w rytmie marsza. Dziecko
maszeruje w różnych kierunkach. Na przerwę w nagraniu podaje hasło: Bocian. Dziecko
staje na jednej nodze, wyciąga przed siebie wyprostowane ręce, tworząc długi
dziób, i mówią: kle, kle, kle. Na hasło: Wrona- wykonuje
przysiad i
mówi: kra, kra, kra.
7. „Bocian”- poznawanie zwyczajów
bocianów.
Rodzic nawiązuje do opowiadania i pyta:
- Czyje gniazdo chcieli obserwować Olek i
dziadek?
- Jaki dziób ma bocian?
- Dlaczego dziób bociana jest
taki długi?
- Co wiesz na temat bocianów?
Uzupełnia
wypowiedzi dziecka.
Bociany są
gatunkiem chronionym w Polsce. Wracają z ciepłych krajów w marcu lub w
kwietniu. Zamieszkują tereny, na których znajduje się dużo pól, lasów, łąk. Po
przylocie natychmiast biorą się za przebudowę starego gniazda lub budują nowe.
Najczęściej robią to w pobliżu siedzib ludzkich, np. na dachach, słupach,
budynkach gospodarczych. Znoszą materiał, układają gałązki i pilnują, aby
gniazda nie zajął inny bocian. Kiedy gniazdo jest gotowe, samica składa jaja.
Wysiaduje je na zmianę z samcem. Kiedy jeden ptak jest w gnieździe, drugi
zajmuje się zdobywaniem pożywienia. Bociany jedzą wyłącznie zwierzęta, np.:
pasikoniki, dżdżownice, ślimaki, gryzonie, małe ryby, węże, krety, łasice,
gronostaje, młode zające i pisklęta ptaków. Żaby wcale nie są ich ulubionym
pokarmem.
8.
„Ptaki” -chętne
dzieci lepią z plasteliny lub modeliny.
9.
Spacer i obserwowanie
ptaków.
10.
Praca z kartą
pracy cz. 4 str. 54-55 ( ilość wykonanych ćwiczeń zależna od możliwości
dziecka).
Komentarze
Prześlij komentarz