Temat dnia: Poznajemy budowę ptaka.

1. „Ptak”- narysuj trójkąt, przekształć trójkąt w sylwetę ptaka poprzez dorysowywanie brakujących
     elementów,
2. Ćwiczenia i zabawy z dnia poprzedniego.
3. „Co słychać panie bocianie?”- słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby „Ptaki”
     - rozmowa na podstawie opowiadania i ilustracji z książki  „”Olek i Ada” str. 56-57
a) Rozmowa na temat opowiadania.
Dziecko przygląda się ilustracjom w książce i odpowiada na pytania:
- Co robią ptaki wiosną?
-  Kto to jest ornitolog?
Następnie wspólnie z rodzicem czytają tekst umieszczony pod obrazkiem.
b) Poznawanie budowy ptaka.
Rodzic pyta:
- Dlaczego ptaki umieją latać, a ludzie nie potrafią?
Uzupełnia wypowiedzi dziecka.
Natura cały organizm ptaka wyposażyła w cechy, które umożliwiają mu latanie, np. kości ptaka są zupełnie inne niż kości innych zwierząt. Są dużo lżejsze, gdyż znajduje się między nimi wiele pu­stych przestrzeni. Ptaki nie mają zębów, co także zmniejsza ich ciężar ciała. Pokryte są piórami, które spełniają wiele funkcji. Ptak ma skrzydła, które wykorzystuje do radzenia sobie z oporem powietrza.
4. Oglądanie „Domowego przedszkola”- „Ptaki”.
5. Szukanie różnic między ptakami (wspólne rozważania z rodzicami); wróbel, wrona, bocian, dzięcioł
     orzeł; wielkość, ubarwienie, kształt kończyn, ogona i dzioba,
Ciekawostki dla dzieci: ptak największy to struś, ptak najmniejszy to koliber, najdłuższy dziób ma
    pelikan, najbarwniejsze ptaki w Polsce to kraska, bażant, wilga, dzięcioł, sójka
6. Zabawa ruchowa „Bocian i wrony”.
Potrzebne: odtwarzacz CD, nagranie muzyki w rytmie marsza.
Rodzic włącza nagranie muzyki w rytmie marsza. Dziecko maszeruje w różnych kierunkach. Na przerwę w nagraniu podaje hasło: Bocian. Dziecko staje na jednej nodze, wyciąga przed siebie wyprosto­wane ręce, tworząc długi dziób, i mówią: kle, kle, kle. Na hasło: Wrona- wykonuje
 przysiad i mówi: kra, kra, kra.
7. „Bocian”- poznawanie zwyczajów bocianów.
Rodzic nawiązuje do opowiadania i pyta:
- Czyje gniazdo chcieli obserwować Olek i dziadek?
- Jaki dziób ma bocian?
- Dlaczego dziób bociana jest taki długi?
- Co wiesz na temat bocianów?
Uzupełnia wypowiedzi dziecka.
Bociany są gatunkiem chronionym w Polsce. Wracają z ciepłych krajów w marcu lub w kwietniu. Za­mieszkują tereny, na których znajduje się dużo pól, lasów, łąk. Po przylocie natychmiast biorą się za przebudowę starego gniazda lub budują nowe. Najczęściej robią to w pobliżu siedzib ludzkich, np. na dachach, słupach, budynkach gospodarczych. Znoszą materiał, układają gałązki i pilnują, aby gniazda nie zajął inny bocian. Kiedy gniazdo jest gotowe, samica składa jaja. Wysiaduje je na zmianę z samcem. Kiedy jeden ptak jest w gnieździe, drugi zajmuje się zdobywaniem pożywienia. Bociany jedzą wyłącznie zwierzęta, np.: pasikoniki, dżdżownice, ślimaki, gryzonie, małe ryby, węże, krety, łasi­ce, gronostaje, młode zające i pisklęta ptaków. Żaby wcale nie są ich ulubionym pokarmem.
8. „Ptaki” -chętne dzieci lepią z plasteliny lub modeliny.
9. Spacer i obserwowanie ptaków.
10. Praca z kartą pracy cz. 4 str. 54-55 ( ilość wykonanych ćwiczeń zależna od możliwości dziecka).



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

" UŚMIECHNIJJ SIĘ DO SERA "- NAUKA I UTRWALENIE 1 ZWROTKI PIOSENKI ( SWOBODNE ZABAWY TANECZNE).

"IDZIE JESIEŃ POPRZEZ ŚWIAT"- PIOSENKA.

" RODZINKA PÓR ROKU" - PIOSENKA.