Temat dnia: Ptasie gniazda.
1. Ptaki lecą: sznurem, kluczem, gromadą;
    - narysuj na kartce za pomocą strzałek przedstawiających ptaki.
2. Zabawa  muzyczno-ruchowa przy piosence „Ptaszki fruwają”.
3. Ułóż opowiadanie o wróbelku rozpoczynając go zdaniem: „W pewnym ogrodzie przedszkolnym
    w budce lęgowej zamieszkał wróbelek”,
    - nadanie tytułu opowiadania,
    - dla chętnych wykonanie ilustracji do opowiadania i złożenie w książeczkę.
4. „Poznajemy ptaki które wracają do nas na wiosnę”- rozmowa na temat obrazków (książka :Olek
    i Ada” str. 58-59) inspirowana  wierszem K. Datkun-Czerniak  „Ptaszek opowiada”.
Zielenią się listki                                                     Ile przebył gór i mórz,
na smukłej topoli                                                   aby wreszcie wrócić już.
i ptaszek tam śpiewa.                                            Bo tu jego dom,
Opowiada listkom                                                  tu kochane drzewa,
o swojej wędrówce:                                              wśród gałęzi tutaj      
co widział, co słyszał                                             najpiękniej się śpiewa!
w obcych krajach, hen!
a) rozmowa na temat wiersza, poznawanie drogi ptaków podczas wędrówek do Polski, praca
    z mapą, wyjaśnienie roli ptaków w życiu człowieka.
b) „Skąd ptaki wiedzą dokąd lecieć?”- obejrzenie filmu edukacyjnego.
c) Pomoce: kolorowe sznurki, taśma klejąca przezroczysta, mapa świata.
  - o czym ptaszek opowiada listkom, dlaczego ptaki do nas wracają- rozmowa
  - praca z mapą świata dziecka i rodzica; gdzie zimują ptaki, jaką drogę pokonują podczas
    wiosennych podróży (dziecko i rodzic odszukują na mapie Polskę i różne kontynenty: Afrykę, Azję,
    Europę,
  - kolorowe sznurki przyklejone do mapy wskazują drogę ptaków do naszego kraju, np.
·         sznurek czerwony ( droga bociana  z Afryki do Polski)
·         sznurek niebieski ( droga jaskółki z Afryki i Azji Wschodnie do Polski)
·         sznurek czarny (droga żurawia z Afryki Północne, Azji Centralnej, Europy ( Hiszpania, Francja) do Polski
·         sznurek żółty ( droga skowronka z Europy Południowej i Zachodniej do Polski)
·         sznurek pomarańczowy (droga jerzyka z Afryki do Polski).       
d)  „Jaki to ptak?”-quiz o ptakach.
5. „Ptaki - do  gniazd”- zabawa ruchowa (utrwalenie z poniedziałku).
    - krążek na podłodze to gniazdo ptaka, każdy uczestniczący w zabawie ptak siada skrzyżnie na
      krążku
    - na hasło „Ptaki lecą” poruszamy się między krążkami, ptaki wylatują na poszukiwanie
      pożywienia,
    - itd. na przemian.
6. Słuchanie przysłowia czytanego przez rodzica; dziecko wyjaśnia znaczenie przysłowia.    
Gdy gęś dzika w marcu przybywa, ciepła wiosna bywa.
Jak przylecą żurawie, można bydło paść na trawie.
Widzisz bociana w wodzie, nie myśl o pogodzie.
Gdzie bocian na gnieździe siedzi, tam piorun nie uderzy.
Wybiera się jak sójka za morze.
7.  Zabawa przy piosence „Bocianek” -CD 2, utwór 21.
   - utrwalenie refrenu  i I zwrotki,
   - słuchanie kolejnych zwrotek,
   - zabawa „Bocian i żabki” wg własnych pomysłów,
   - bociany maszerują rytmicznie, przy jednym uderzeniu w pokrywkę od garnka wracają do gniazda,     
     przy dwóch uderzeniach idą na spacer, klekocą, stają na jedną nogę itd.
8. „Ptaki- chętne dzieci lepią z plasteliny ( te, które nie lepiły wczoraj).
9. Spacer- obserwowanie ptaków.
10. Karta pracy cz. 4 str. 54-55

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

" UŚMIECHNIJJ SIĘ DO SERA "- NAUKA I UTRWALENIE 1 ZWROTKI PIOSENKI ( SWOBODNE ZABAWY TANECZNE).

"IDZIE JESIEŃ POPRZEZ ŚWIAT"- PIOSENKA.

" RODZINKA PÓR ROKU" - PIOSENKA.