Temat dnia: Ptasie
gniazda.
1. Ptaki lecą: sznurem, kluczem,
gromadą;
- narysuj na kartce za pomocą strzałek
przedstawiających ptaki.
2. Zabawa muzyczno-ruchowa przy piosence „Ptaszki
fruwają”.
3. Ułóż opowiadanie o wróbelku
rozpoczynając go zdaniem: „W pewnym ogrodzie przedszkolnym
w budce lęgowej zamieszkał wróbelek”,
- nadanie tytułu opowiadania,
- dla chętnych wykonanie ilustracji do
opowiadania i złożenie w książeczkę.
4.
„Poznajemy ptaki
które wracają do nas na wiosnę”- rozmowa na temat obrazków (książka :Olek
i Ada” str. 58-59) inspirowana wierszem K. Datkun-Czerniak „Ptaszek opowiada”.
Zielenią się
listki
Ile przebył gór i mórz,
na smukłej
topoli
aby wreszcie wrócić już.
i ptaszek tam
śpiewa. Bo tu jego dom,
Opowiada
listkom
tu kochane drzewa,
o swojej
wędrówce:
wśród gałęzi tutaj
co widział, co
słyszał najpiękniej się śpiewa!
w obcych krajach,
hen!
a) rozmowa na temat wiersza,
poznawanie drogi ptaków podczas wędrówek do Polski, praca
z mapą, wyjaśnienie roli ptaków w życiu
człowieka.
b) „Skąd ptaki wiedzą dokąd
lecieć?”- obejrzenie filmu edukacyjnego.
c) Pomoce: kolorowe
sznurki, taśma klejąca przezroczysta, mapa świata.
- o czym ptaszek opowiada listkom, dlaczego
ptaki do nas wracają- rozmowa
- praca z mapą świata dziecka i rodzica;
gdzie zimują ptaki, jaką drogę pokonują podczas
wiosennych podróży (dziecko i rodzic
odszukują na mapie Polskę i różne kontynenty: Afrykę, Azję,
Europę,
- kolorowe sznurki przyklejone do mapy
wskazują drogę ptaków do naszego kraju, np.
·
sznurek
czerwony ( droga bociana z Afryki do
Polski)
·
sznurek
niebieski ( droga jaskółki z Afryki i Azji Wschodnie do Polski)
·
sznurek
czarny (droga żurawia z Afryki Północne, Azji Centralnej, Europy ( Hiszpania,
Francja) do Polski
·
sznurek
żółty ( droga skowronka z Europy Południowej i Zachodniej do Polski)
·
sznurek
pomarańczowy (droga jerzyka z Afryki do Polski).
d)
„Jaki to ptak?”-quiz o ptakach.
5. „Ptaki - do gniazd”- zabawa ruchowa (utrwalenie z poniedziałku).
- krążek na podłodze to gniazdo ptaka, każdy
uczestniczący w zabawie ptak siada skrzyżnie na
krążku
- na hasło „Ptaki lecą” poruszamy się
między krążkami, ptaki wylatują na poszukiwanie
pożywienia,
- itd. na przemian.
6. Słuchanie przysłowia czytanego
przez rodzica; dziecko wyjaśnia znaczenie przysłowia.
Gdy
gęś dzika w marcu przybywa, ciepła wiosna bywa.
Jak
przylecą żurawie, można bydło paść na trawie.
Widzisz
bociana w wodzie, nie myśl o pogodzie.
Gdzie
bocian na gnieździe siedzi, tam piorun nie uderzy.
Wybiera
się jak sójka za morze.
7. Zabawa
przy piosence „Bocianek” -CD 2, utwór 21.
- utrwalenie refrenu i I zwrotki,
- słuchanie kolejnych zwrotek,
- zabawa „Bocian i żabki” wg własnych
pomysłów,
- bociany maszerują rytmicznie, przy jednym
uderzeniu w pokrywkę od garnka wracają do gniazda,
przy dwóch uderzeniach idą na spacer,
klekocą, stają na jedną nogę itd.
8.
„Ptaki- chętne
dzieci lepią z plasteliny ( te, które nie lepiły wczoraj).
9.
Spacer-
obserwowanie ptaków.
10.
Karta pracy cz.
4 str. 54-55
Komentarze
Prześlij komentarz