TEMAT TYGODNIA:  WIOSENNE POWROTY

Temat dnia:  Jajko i jego tajemnice.
1. „ Zwierzęta, które wykluwają się z jajek”- dziecko zastanawia się, wykorzystuje albumy, książki, 
    podpowiedzi i wiedzę rodziców (np. żółw, kura, bocian, pingwin, wąż, krokodyl…)
2. „Memory geometryczne”- gra matematyczna ćwicząca spostrzegawczość i pamięć:  
  a) udział biorą dwie osoby; potrzebna jest pomoc rodzica w przygotowaniu gry,
    - dla każdej osoby w grze białe szablony figur geometrycznych (małe i duże kwadraty, prostokąty,
      trójkąty, koła, trapezy-kredki lub farby),
    - na białym kartoniku, na środku odrysować jedną z figur geometrycznych, pokolorować ,
      na drugim kartoniku narysować taką samą figurę ( figury występują parami),
      wszystkie pary figur muszą różnić się kolorami, taka sama para figur może wystąpić tylko 1 raz,
   - po zakończeniu pracy odwrócić kartoniki na stole tak, aby nie było widać, co one przedstawiają,
 b) Gra „Memory geometryczne”
    - dziecko odwraca jeden kartonik tak, aby widoczna była narysowana figura, nazywa figurę i kolor,
    - odwraca kolejny kartoniki (na zmianę ze współgraczem) do tej pory aż znajdzie kartonik do pary;
       jeśli znajdzie parę zabiera oba  kartoniki,
    - tak samo postępuje druga grająca osoba,
    - gra kończy się po znalezieniu wszystkich par, wygrywa osoba, która ma najwięcej par 
      kartoników.
3. „Wywiad z bocianem”- oglądanie filmu edukacyjnego dla dzieci.
4. „Bocianek”-słuchanie piosenki.

    1. Powróciły już bociany z dalekiego lotu.                           2. Już bociany widać w gniazdach
        Pełno teraz tu, na łące, tego ich klekotu.                             przy polach i drogach.
        Małe bocianki mocno dokazują                                             Już po łąkach chodzą sobie
        I rodzicom z gniazda wylatują.                                               na swych długich nogach.  
                                                                                                             Małe bocianki, psotne i ciekawe,
Ref. A tu kle, kle, kle, a tu kle, kle, kle.                                          Już lądują z gniazda prosto w trawę!
        To bocianek wita wiosnę.                                                           
        A tu kle, kle, kle, a tu kle, kle, kle.                                  Ref. A tu kle, kle, kle…  
        Wszędzie kwitną zioła i kwiaty radosne.                        
        A tu kle, kle, kle, a tu kle, kle, kle.                                          Jak to dobrze, że wróciły takie miłe ptaki
        To bocianek w polu śpiewa.                                                    Będą sobie zjadały żabki i ślimaki.
        A tu kle, kle, kle, a tu kle, kle, kle.                                          Małe bocianki bardzo szybko rosną, 
        Grzeje słonko i wiosennie szumią drzewa.                           tak jak wszystkie dzieci rosną wiosną!
                                                                                                            
                                                                                                      Ref. A tu kle, kle, kle…
Aby odsłuchać piosenkę trzeba:
·         wejść na stronę Wydawnictwa MAC  ( www.mac.pl/edukacja-przedszkolna/piosenki
·         zarejestrować się i zalogować
·         kliknąć Olek i Ada (Nowe przygody Olka i Ady)
·         wybrać poziom BB+
·         przesuwając strzała wybrać płytę „Olek i Ada BB+ CD 2”
·         „Bocianek- utwór 21
a) Rozmowa z dziećmi;
    - Jak wygląda i porusza się bocian?,
    - Czym się żywi? 
    - Gdzie można spotkać bociana?”,
 b)  klaskanie przy refrenie piosenki,
 c) zabawa ortofoniczna przy piosence: śpiewanie na sylabach kle (kle –kot), bo (bo-cia-nek),
      taktowanie na 2  i maszerowanie, śpiewanie fragmentów na zasadzie echa piosenki,
d)  zabawa „Bocian” przy piosence: lot bociana, stanie na jednej nodze, dziób, itd.,
5. Ćwiczenia i zabawy ruchowe: pomoce (2-3 krążki  wielkości dużego talerza wycięte z grubej   
    tektury)
    - najlepiej, gdy w zabawie uczestniczą  2-3 osoby przy dowolnej muzyce,
 a)  „Słońce i deszcz”
   - na hasło „Słonko świeci wesoło” krążki rozkładamy na podłodze i biegamy między nimi,
   - na hasło „Deszcz pada” podnosimy krążek , kładziemy na głowie i maszerujemy, itd. na przemian,
   b) „Witamy powracające ptaki”
   - siedzimy na podłodze mając przed sobą krążki, dłonie są splecione z tyłu,
   - na klaśnięcie staramy się dotknąć czołem krążek; to pokłon, powitanie powracających ptaków,
   - na dwa klaśnięcia prostujemy się, podnosimy głowę do góry i wypatrujemy nadlatujące ptaki,
c) „Ptaki - do  gniazd”
    - krążek na podłodze to gniazdo ptaka, każdy uczestniczący w zabawie (ptak) siada skrzyżnie na
      krążku
    - na hasło „Ptaki lecą” poruszamy się między krążkami, ptaki wylatują na poszukiwanie
       pożywienia,
    - itd. na przemian.
6. Doświadczenia z jajkiem.
Pomoce- pojemnik plastikowy, talerzyk, 2 słoiczki, papierowe serwetki, 2 surowe jajka, 2 jajka ugotowane na twardo.
a) Porównywanie jajka surowego i ugotowanego. Opisywanie budowy jajka,
  - układamy 2 jajka (surowe i ugotowane) w pojemniku plastikowym wyłożonym serwetkami; które
     jajko jest cięższe,
  - rodzic wprowadza jajka w ruch obrotowy; które jajko kręci się szybciej i dlaczego?
Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Dzieje się tak dlatego, że ma płyn­ny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony. Uniemożliwia to szybkie poruszanie się jajka.
  - rozbijamy jajko surowe a jajko ugotowane obieramy ze skorupki i przekrajamy na połowę
    i  porównujemy (skorupka, białko, żółtko)
  - zachowanie się jajek (w skorupkach) w wodzie, wodzie z solą, wodzie z barwnikiem spożywczym
Wnioski:    Skorupka jajka jest z wapnia, tak, jak nasze zęby. Takie same przebarwienia jak na jajku
                   powstają na zębach, jeśli ich nie myjemy.
Można też skorzystać z zasobów internetu:
7. Ciekawostki dla dziecka; największe jajo ma struś ( ok. 1,6 kg, mieści się w nim 25 jaj kurzych,
     skorupka jest 10 razy grubsza, ugotowanie go na twardo zajmuje nawet do 2 godz.;
     najmniejsze ptasie jajo ma koliber.
8. „Bocian w locie”- wykonanie kuleczek z białej, czarnej i czerwonej bibuły; wyklejenie nimi sylwety  bociana na kartce, dorysowanie kredkami, mazakami… słońca,  itd.
9. Obserwowanie i nazywanie ptaków podczas spaceru.
10. Karty pracy cz. 4 str. 48-50.



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

" UŚMIECHNIJJ SIĘ DO SERA "- NAUKA I UTRWALENIE 1 ZWROTKI PIOSENKI ( SWOBODNE ZABAWY TANECZNE).

"IDZIE JESIEŃ POPRZEZ ŚWIAT"- PIOSENKA.

" RODZINKA PÓR ROKU" - PIOSENKA.