TEMAT TYGODNIA: SPORT . TEMAT DNIA:OLIMPIADA SPORTOWA.



1. „Olimpiada sportowa”- rozmowa z dzieckiem na temat idei olimpijskiej.
2. „Symbole olimpijskie”- układanie wg wzoru z wyciętych z papieru  pięciu kółek; trzy z nich znajdują się na górze (niebieskie, czarne, czerwone) i dwa na dole (żółte, zielone).
Ciekawostka.
Przecinające się różnokolorowe koła na białej fladze olimpijskiej symbolizują różnorodność (kolory), jak i jedność (koła łączą się ze sobą) ludzi mieszkających na całym świecie. Poszczególne kolory kół symbolizują kontynenty: niebieski –Europę, czarny –Afrykę, czerwony –Amerykę, żółty –Azję, zielony –Australię. Kolory te zostały dobrane tak, aby przynajmniej jeden wystąpił na fladze każdego państwa. O olimpiadzie sportowej mówi się też igrzyska olimpijskie.
3. Wywiad z dzieckiem na temat sportu.
a) Dziecko ogląda obrazki przedstawiające różne dyscypliny sportowe, które odbywają się podczas olimpiad; jak jednym słowem można nazwać to, co jest przedstawione na obrazkach?: (sport),
b) Dziecko wciela się w rolę eksperta w dziedzinie sportu, opowiada o tym, co wie o sporcie
- można zadać dziecku pytania pomocnicze, np.:
Co to jest sport?,
Dlaczego ludzie uprawiają sport?,
Jakie są dyscypliny sportowe?,
Jakie dyscypliny sportowe uprawiamy latem, a jakie zimą?, aGdzie można uprawiać sport?
4. Zabawy i ćwiczenia poranne:
a) „Koła olimpijskie”- zabawa orientacyjno-porządkowa;
- dziecko układa na podłodze w różnych miejscach koła w kolorach olimpijskich i porusza się między nimi w rytm dowolnej muzyki, następnie układa z kół symbol olimpijski,
b) „Rzut dyskiem”- ćwiczenie dużych grup mięśniowych;
- dziecko naśladuje rzut dyskiem: stoi w lekkim rozkroku, pochyla się do przodu nie uginając kolan i podnosi  z p[odłogi małą papierową piłeczkę (dysk)
- wykonuje głęboki zamach do tyłu i rzuca dyskiem jak najsilniej do przodu.
c) „Gimnastyka artystyczna”- zabawa ruchowa z elementem równowagi;
- dziecko maszeruje w rytm dowolnej muzyki lub klaszcząc sobie, w przerwie staje na jednej nodze i przyjmuje dowolną pozę,
d) „Sztafeta”- zabawa bieżna (można przeprowadzić na powietrzu);
- na linii mety umieszczamy piłkę, dziecko staruje i biegnie jak najszybciej do mety i rzuca piłką do celu, zabawę powtarzamy,
e) „Bieg przez płotki”- zabawa ruchowa z elementem skoku,
- narysowane na ziemi linie lub ułożone na podłodze linie ze sznurków, pasków itp. przypominające szczeble drabiny, ale w większych odległościach
- dziecko pokonuje trasę biegiem lub skacząc tak, aby nie nadepnąć na linię,
f) „Dbamy o zdrowie)- ćwiczenie uspokajające;
- dziecko siada na dywanie i klaszcząc powtarza rymowankę: My o zdrowie dbamy, różne sporty uprawiamy.
5. Zagadka I. Fabiszewskiej;
Ci go uprawiają                                          Mówią, że każdy ruch
co o zdrowie dbają.                                   To zdrowy w ciele duch. (sport)
6. Słuchanie wiersza I. Fabiszewskiej „Gimnastyka” czytanego przez rodzica; rozmowa o wierszu.
Rano wstaję, wkłada dres.
Otwieram okno, miło jest.
Skaczę w górę, skaczę w bok,
i do tyłu robię skok.
Ręce w przód, ręce w tył.
Ćwiczę, abym zdrowy był.
- O czym jest mowa w wierszu?,
- Dlaczego należy wykonywać różne ćwiczenia ruchowe?
- Ile czasu należy poświęcić na gimnastykę i jak często trzeba ćwiczyć?
- Czy gimnastyka to także sport?

- Dziecko powtarza wiersz i wykonuje czynności opisane w wierszu.
7. Zapoznanie dziecka z jedną z olimpijskich dyscyplin sportowych – gimnastyką artystyczną;
- obrazki lub rekwizyty związane  z gimnastyką artystyczną
·         Aby obejrzeć przytrzymać Ctri i kliknąć wyróżniony tekst.
Film gimnastyka artystyczna.
8. Samodzielne układanie zestawu ćwiczeń ruchowych i ich wykonanie
- dziecko wymyśla różne ćwiczenia, wybiera rekwizyty, każdej zabawie nadaje tytuł.
9. Odnajdywanie rymów do nazw dyscyplin sportowych lub poszukiwanie nazw dyscyplin sportowych zaczynających się na daną głoskę; ćwiczenia słuchu fonematycznego;
- rodzic pokazuje obrazek przedstawiający wybraną dyscyplinę a dziecko odnajduje rym do jej nazwy,
- rodzic pokazuje dziecku zestaw obrazków różnych dyscyplin sportowych i prosi dziecka o wskazanie dyscypliny, której nazwa zaczyna się (lub kończy), np. na głoskę n, p, ł, g itd.
10. „Piłki w grze”- odpowiedzi na pytania:
- Jakie znasz dyscypliny sportu z piłką? ( piłka nożna, piłka ręczna, piłka plażowa, siatkówka, koszykówka, ping-pong, golf, rugby, gimnastyka artystyczna, tenis, krykiet)
- Czy wszystkie piłki są okrągłe? (nie, piłka do rugby jest owalna),
- Czym piłki różnią się miedzy sobą? ( na podstawie zdjęć, obrazków, piłek dostępnych w domu: wielkością, kolorem, materiałem, ciężarem
- Czym są wypełnione piłki? (powietrze, korek- krykiet, golf i tenis – tworzywa sztuczne),
- Którą piłką można najdalej rzucić?
11. Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu:
a) „Uciekająca piłka”- zabawa z rodzicami lub rodzeństwem ćwicząca orientację i refleks:
- rzuty piłki do siebie, by piłka nie upadla na ziemię; można zwiększać odległości między uczestnikami,
- jeden z członków rodziny staje po środku, a dwaj pozostali rzucają piłkę do siebie ponad osobą stojącą w środku, aby ta nie złapała piłki; piłka nie może spaść na ziemię,
b) „Skok po medal”- zapoznanie dziecka z kolejną dyscypliną olimpijską – skokiem w dal:
- dziecko z rozbiegu odbija się jedną nogą i skacze w dal jak najdalej,
- można dodać skok z miejsca obunóż i z jednej nogi jak najdalej.
12.  „Album z propozycjami spędzenia wolnego czasu ‘’– odszukiwanie w gazetach , czasopismach obrazków o ludziach aktywnie spędzających czas , sportowcach.
13. ,, Dbam o zdrowie - powtarzanie rymowankę :
My o zdrowie dbamy ,
 różne sporty uprawiamy – mówiąc cicho , głośno , radośnie ,smutno ,wesoło.




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

" UŚMIECHNIJJ SIĘ DO SERA "- NAUKA I UTRWALENIE 1 ZWROTKI PIOSENKI ( SWOBODNE ZABAWY TANECZNE).

"IDZIE JESIEŃ POPRZEZ ŚWIAT"- PIOSENKA.

" RODZINKA PÓR ROKU" - PIOSENKA.