TEMAT TYGODNIA: SPORT . TEMAT DNIA:OLIMPIADA SPORTOWA.
1. „Olimpiada sportowa”- rozmowa z
dzieckiem na temat idei olimpijskiej.
2. „Symbole olimpijskie”- układanie
wg wzoru z wyciętych z papieru pięciu
kółek; trzy z nich znajdują się na górze (niebieskie, czarne, czerwone) i dwa
na dole (żółte, zielone).
Ciekawostka.
Przecinające się
różnokolorowe koła na białej fladze olimpijskiej symbolizują różnorodność
(kolory), jak i jedność (koła łączą się ze sobą) ludzi mieszkających na całym
świecie. Poszczególne kolory kół symbolizują kontynenty: niebieski –Europę,
czarny –Afrykę, czerwony –Amerykę, żółty –Azję, zielony –Australię. Kolory te
zostały dobrane tak, aby przynajmniej jeden wystąpił na fladze każdego państwa.
O olimpiadzie sportowej mówi się też igrzyska olimpijskie.
3. Wywiad z dzieckiem na temat
sportu.
a) Dziecko ogląda obrazki
przedstawiające różne dyscypliny sportowe, które odbywają się podczas olimpiad;
jak jednym słowem można nazwać to, co jest przedstawione na obrazkach?: (sport),
b) Dziecko wciela się w rolę
eksperta w dziedzinie sportu, opowiada o tym, co wie o sporcie
- można zadać
dziecku pytania pomocnicze, np.:
Co to jest sport?,
Dlaczego ludzie
uprawiają sport?,
Jakie są dyscypliny
sportowe?,
Jakie dyscypliny
sportowe uprawiamy latem, a jakie zimą?, aGdzie można uprawiać sport?
4. Zabawy i ćwiczenia poranne:
a) „Koła olimpijskie”- zabawa
orientacyjno-porządkowa;
- dziecko układa na
podłodze w różnych miejscach koła w kolorach olimpijskich i porusza się między
nimi w rytm dowolnej muzyki, następnie układa z kół symbol olimpijski,
b) „Rzut dyskiem”- ćwiczenie dużych
grup mięśniowych;
- dziecko naśladuje
rzut dyskiem: stoi w lekkim rozkroku, pochyla się do przodu nie uginając kolan
i podnosi z p[odłogi małą papierową
piłeczkę (dysk)
- wykonuje głęboki
zamach do tyłu i rzuca dyskiem jak najsilniej do przodu.
c) „Gimnastyka artystyczna”- zabawa
ruchowa z elementem równowagi;
- dziecko maszeruje
w rytm dowolnej muzyki lub klaszcząc sobie, w przerwie staje na jednej nodze i
przyjmuje dowolną pozę,
d) „Sztafeta”- zabawa bieżna (można
przeprowadzić na powietrzu);
- na linii mety
umieszczamy piłkę, dziecko staruje i biegnie jak najszybciej do mety i rzuca
piłką do celu, zabawę powtarzamy,
e) „Bieg przez płotki”- zabawa
ruchowa z elementem skoku,
- narysowane na
ziemi linie lub ułożone na podłodze linie ze sznurków, pasków itp.
przypominające szczeble drabiny, ale w większych odległościach
- dziecko pokonuje
trasę biegiem lub skacząc tak, aby nie nadepnąć na linię,
f) „Dbamy o zdrowie)- ćwiczenie
uspokajające;
- dziecko siada na
dywanie i klaszcząc powtarza rymowankę: My
o zdrowie dbamy, różne sporty uprawiamy.
5. Zagadka I. Fabiszewskiej;
Ci go uprawiają
Mówią, że każdy ruch
co o zdrowie dbają. To zdrowy w
ciele duch. (sport)
6. Słuchanie wiersza I.
Fabiszewskiej „Gimnastyka” czytanego przez rodzica; rozmowa o wierszu.
Rano wstaję, wkłada
dres.
Otwieram okno, miło jest.
Skaczę w górę, skaczę w bok,
i do tyłu robię skok.
Ręce w przód, ręce w tył.
Ćwiczę, abym zdrowy był.
- O czym jest mowa w wierszu?,
- Dlaczego należy wykonywać różne ćwiczenia ruchowe?
- Ile czasu należy poświęcić na gimnastykę i jak
często trzeba ćwiczyć?
- Czy gimnastyka to także sport?
- Dziecko powtarza wiersz i wykonuje czynności opisane
w wierszu.
7.
Zapoznanie dziecka z jedną z olimpijskich dyscyplin sportowych – gimnastyką
artystyczną;
·
Aby obejrzeć
przytrzymać Ctri i kliknąć wyróżniony tekst.
Film gimnastyka artystyczna.
8.
Samodzielne układanie zestawu ćwiczeń ruchowych i ich wykonanie
- dziecko wymyśla różne ćwiczenia, wybiera rekwizyty,
każdej zabawie nadaje tytuł.
9.
Odnajdywanie rymów do nazw dyscyplin sportowych lub poszukiwanie nazw dyscyplin
sportowych zaczynających się na daną głoskę; ćwiczenia słuchu fonematycznego;
- rodzic pokazuje obrazek przedstawiający wybraną
dyscyplinę a dziecko odnajduje rym do jej nazwy,
- rodzic pokazuje dziecku zestaw obrazków różnych
dyscyplin sportowych i prosi dziecka o wskazanie dyscypliny, której nazwa
zaczyna się (lub kończy), np. na głoskę n,
p, ł, g itd.
10. „Piłki w
grze”- odpowiedzi na pytania:
- Jakie znasz dyscypliny sportu z piłką? ( piłka
nożna, piłka ręczna, piłka plażowa, siatkówka, koszykówka, ping-pong, golf,
rugby, gimnastyka artystyczna, tenis, krykiet)
- Czy wszystkie piłki są okrągłe? (nie, piłka do rugby
jest owalna),
- Czym piłki różnią się miedzy sobą? ( na podstawie
zdjęć, obrazków, piłek dostępnych w domu: wielkością, kolorem, materiałem,
ciężarem
- Czym są wypełnione piłki? (powietrze, korek-
krykiet, golf i tenis – tworzywa sztuczne),
- Którą piłką można najdalej rzucić?
11. Zabawy
ruchowe na świeżym powietrzu:
a)
„Uciekająca piłka”- zabawa z rodzicami lub rodzeństwem ćwicząca orientację i
refleks:
- rzuty piłki do siebie, by piłka nie upadla na
ziemię; można zwiększać odległości między uczestnikami,
- jeden z członków rodziny staje po środku, a dwaj
pozostali rzucają piłkę do siebie ponad osobą stojącą w środku, aby ta nie
złapała piłki; piłka nie może spaść na ziemię,
b) „Skok po
medal”- zapoznanie dziecka z kolejną dyscypliną olimpijską – skokiem w dal:
- dziecko z rozbiegu odbija się jedną nogą i skacze w
dal jak najdalej,
- można dodać skok z miejsca obunóż i z jednej nogi
jak najdalej.
12. „Album z propozycjami spędzenia wolnego czasu
‘’– odszukiwanie w gazetach , czasopismach obrazków o ludziach aktywnie
spędzających czas , sportowcach.
13. ,, Dbam
o zdrowie - powtarzanie rymowankę :
My o zdrowie dbamy ,
różne sporty
uprawiamy – mówiąc cicho , głośno , radośnie ,smutno ,wesoło.
Komentarze
Prześlij komentarz