TEMAT TYGODNIA: WIELKANOC. 29 III-2 IV 2021.
Poniedziałek 29 III 2021.
Temat dnia: „J” jak jajko.
1. KP „Czytam piszę liczę” s. 75.
- Czytanie tekstu,
kolorowanie obrazka.
2. Słuchanie ciekawostek na
temat Wielkanocy.
• Wielkanoc nazywana jest
Świętem Zmartwychwstania Pańskiego. Chrześcijanie obchodzą
ją na pamiątkę zmartwychwstania Chrystusa.
Wierzą, że ofiarował swoje życie, żeby
odkupić winy ludzi.
• Zwierzęciem ofiarnym przez wiele, wiele lat
był baranek, dlatego został on symbolem
ofiary Chrystusa.
• Jajka z czasem zaczęto
święcić, traktując je jako symbol rodzącego się życia.
• Zające traktowano jako
symbol płodności, dostatku i wierzono, że to zając przynosi
świąteczne jajka.
• Ważnym symbolem
zbliżających się świąt jest Niedziela Palmowa, podczas której święcone
są palmy. To nawiązanie do witania Chrystusa
wjeżdżającego do Jerozolimy.
• Ważnym symbolem
Wielkanocy są pisanki. Tradycja malowania jajek jest znana od
starożytności. Do farbowania jaj używano:
łupinek cebuli, wstążek owsa, szpinaku, kory
drzew. W niektórych regionach Polski
wydrapywano wzory na pomalowanych skorupkach
lub oklejano jajka sitowiem, wycinankami z
papieru, tkaniną.
3.
Ćwiczenia poranne -zestaw XX VI.
• Zabawa
orientacyjno-porządkowa „Kura”.
Dziecko siedzi w siadzie
skrzyżnym, z rękami złożonymi z tyłu- jest kurą.. Na hasło rodzica Kury na
podwórku, wstaje i spaceruje, grzebiąc nogami w ziemi w poszukiwaniu jedzenia,
a potem dziobie
odnalezione ziarenko, uderzając palcem w podłogę.
• Zabawa bieżna „Jastrząb
i kury’. Zabawa z rodzicem lub rodzeństwem.
Rodzic wyznacza miejsce w
którym staje dziecko- jastrząb.
Pozostali uczestnicy zabawy- kury
poruszają się swobodnie. Na
hasło: Jastrząb, osoba będąca jastrzębiem wybiega z wyznaczonego miejsca i łapie kury. Kura, która przysiądzie, jest
bezpieczna i jastrząb nie może jej dotknąć.
• Zabawa ruchowa z
elementem skoku -„Zajączek.”
Dziecko
wykonuje przysiad podparty. Na hasło: Zając skacze- naśladuje skoki
zająca. Na
hasło: Zając staje słupka- w przysiadzie
prostuje tułów do pionu i układa ręce wzdłuż
tułowia.
• Ćwiczenia równowagi.
Dziecko maszeruje z wysokim unoszeniem kolan. Na
polecenie rodzica zatrzymuje się, staje na jednej nodze i opiera stopę wolnej
nogi o kolano nogi, na której stoi.
4.
Wprowadzenie litery „ j „-małej i
wielkiej, drukowanej i pisanej.
Pomoce:
ilustracje jajek, cegiełki, litery
a. Oglądanie zdjęć (obrazków) różnych jajek (przepiórczych, kurzych, gęsich, strusich). Porównywanie ich wyglądu.
b.
Zapoznanie z budową jajka.
Rodzic rozbija jajko –
rozdziela je. Dziecko ogląda żółtko i białko, nazywają je.
c.
Wymienianie potraw sporządzanych z jajek.
d.
Podawanie nazw zwierząt, które wykluły się z jajek (ptaki, węże, krokodyle,
dinozaury...).
e. Analiza i synteza słuchowa słowa
jajko.
• Dzielenie słowa jajko na sylaby.
• Dzielenie słowa jajko na głoski.
− Co słychać
na początku słowa jajko?
• Podawanie przykładów
słów rozpoczynających się głoską j (jeleń, jagody, jogurt...),
mających ją w środku (kajak, fajka,
bajka...) oraz na końcu (kraj, maj, klej...).
f.
Budowanie schematu słowa jajko.
g.
Określanie rodzaju głoski.
• Wypowiadanie głoski j
długo: jjjjyyy...
• Wypowiadanie głoski j
krótko: j, j, j, j, j...
− Co możecie powiedzieć o
tej głosce? (Jest to spółgłoska).
h. Budowanie modelu słowa
jajko.
. Podawanie imion
rozpoczynających się głoską j (Jola, Janek, Justyna, Jowita...).
i.
Analiza i synteza słuchowa imienia Janek.
Dzielenie imienia na sylaby, na głoski;
budowanie jego schematu i modelu.
j.
Pokaz litery j: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
k. Umieszczenie poznanych
liter: j, J, a, o, k, n, e, pod modelami słów jajko, Janek.
l.
Odczytanie wyrazów jajko, Janek. Utrwalanie litery j.
13.
Podawanie rymów do podanych słów. Np. pisanki – firanki, falbanki, kołysanki,
malowanki… baranek – dzbanek, ganek,
zajączek – pączek, bączek, jajka – bajka, fajka…
14.
Karty pracy, cz. 3, s. 72-75
15.
Spacer i zabawy dowolne na podwórku.
16.
Karta pracy, cz. 3, s. 76
17..
Ozdabianie papierowej sylwety jajka kolorowym papierem.
Pomoce:
kontur jajka, kolorowy papier, klej.
https://kolorowanki.net.pl/kolorowanki-wielkanoc/pisanka-po-sladzie/
18.
. Słuchanie ciekawostek na temat pisanek.
• Pisanki stosowano do
różnych zabiegów magicznych, np. dotykano nimi grzbietów bydła, aby było zdrowe
i płodne; toczono je wzdłuż zagonów oziminy, żeby zapewnić urodzaj
• Traktowano je także
jako dar, który miał przynieść wszelką pomyślność osobie obdarowanej.
• Młode kobiety dostawały często pisanki marcepanowo -czekoladowe
z pierścionkiem.
• Ludzie bogaci
obdarowywali się drogimi pisankami ze złota, przyozdobionymi kamieniami
szlachetnymi (francuski jubiler Fabergé wykonywał takie na zamówienie cara
Rosji).
• Służyły też do zabawy
zwanej taczankami – turlało się po stole malowane jajka, zderzając je ze sobą.
Wygrywała osoba, której pisanka się nie potłukła.
Komentarze
Prześlij komentarz