TEMAT TYGODNIA: WIELKANOC. 29 III-2 IV 2021.

 Poniedziałek 29 III 2021.

Temat dnia: „J” jak jajko.

 

1.  KP „Czytam piszę liczę” s. 75.

- Czytanie tekstu, kolorowanie obrazka.

 2. Słuchanie ciekawostek na temat Wielkanocy.

• Wielkanoc nazywana jest Świętem Zmartwychwstania Pańskiego. Chrześcijanie obchodzą

   ją na pamiątkę zmartwychwstania Chrystusa. Wierzą, że ofiarował swoje życie, żeby

   odkupić winy ludzi.

 • Zwierzęciem ofiarnym przez wiele, wiele lat był baranek, dlatego został on symbolem

   ofiary Chrystusa.

• Jajka z czasem zaczęto święcić, traktując je jako symbol rodzącego się życia.

• Zające traktowano jako symbol płodności, dostatku i wierzono, że to zając przynosi

   świąteczne jajka.

• Ważnym symbolem zbliżających się świąt jest Niedziela Palmowa, podczas której święcone

   są palmy. To nawiązanie do witania Chrystusa wjeżdżającego do Jerozolimy.

• Ważnym symbolem Wielkanocy są pisanki. Tradycja malowania jajek jest znana od

   starożytności. Do farbowania jaj używano: łupinek cebuli, wstążek owsa, szpinaku, kory

   drzew. W niektórych regionach Polski wydrapywano wzory na pomalowanych skorupkach

   lub oklejano jajka sitowiem, wycinankami z papieru, tkaniną.

3. Ćwiczenia poranne -zestaw XX VI.

• Zabawa orientacyjno-porządkowa „Kura”.

Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym, z rękami złożonymi z tyłu- jest kurą.. Na hasło rodzica Kury na podwórku, wstaje i spaceruje, grzebiąc nogami w ziemi w poszukiwaniu jedzenia,

a potem dziobie odnalezione ziarenko, uderzając palcem w podłogę.

• Zabawa bieżna „Jastrząb i kury’. Zabawa z rodzicem lub rodzeństwem.

Rodzic wyznacza miejsce w którym staje dziecko- jastrząb.  Pozostali uczestnicy zabawy- kury  poruszają się swobodnie.  Na hasło: Jastrząb, osoba będąca jastrzębiem wybiega z wyznaczonego miejsca  i łapie kury. Kura, która przysiądzie, jest bezpieczna i jastrząb nie może jej dotknąć.

• Zabawa ruchowa z elementem skoku -„Zajączek.”

 Dziecko  wykonuje przysiad podparty. Na hasło: Zając skacze- naśladuje skoki zająca. Na 

  hasło: Zając staje słupka- w przysiadzie prostuje tułów do pionu i układa ręce wzdłuż

  tułowia.

 • Ćwiczenia równowagi.

Dziecko  maszeruje z wysokim unoszeniem kolan. Na polecenie rodzica zatrzymuje się, staje na jednej nodze i opiera stopę wolnej nogi o kolano nogi, na której stoi.

4. Wprowadzenie litery  „ j „-małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

Pomoce: ilustracje jajek, cegiełki,  litery

a. Oglądanie zdjęć (obrazków) różnych jajek (przepiórczych, kurzych, gęsich, strusich). Porównywanie ich wyglądu.

b. Zapoznanie z budową jajka.

Rodzic rozbija jajko – rozdziela je. Dziecko ogląda żółtko i białko, nazywają je.

c. Wymienianie potraw sporządzanych z jajek.

d. Podawanie nazw zwierząt, które wykluły się z jajek (ptaki, węże, krokodyle, dinozaury...).

 e. Analiza i synteza słuchowa słowa jajko.

 • Dzielenie słowa jajko na sylaby.

 • Dzielenie słowa jajko na głoski.

 − Co słychać  na początku słowa jajko?

• Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską j (jeleń, jagody, jogurt...),

   mających ją w środku (kajak, fajka, bajka...) oraz na końcu (kraj, maj, klej...).

f. Budowanie schematu słowa jajko.

g. Określanie rodzaju głoski.

• Wypowiadanie głoski j długo: jjjjyyy...

• Wypowiadanie głoski j krótko: j, j, j, j, j...

− Co możecie powiedzieć o tej głosce? (Jest to spółgłoska).

h. Budowanie modelu słowa jajko.

. Podawanie imion rozpoczynających się głoską j (Jola, Janek, Justyna, Jowita...).

i. Analiza i synteza słuchowa imienia Janek.

   Dzielenie imienia na sylaby, na głoski; budowanie jego schematu i modelu.

j. Pokaz litery j: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

k. Umieszczenie poznanych liter: j, J, a, o, k, n, e, pod modelami słów jajko, Janek.

l. Odczytanie wyrazów jajko, Janek. Utrwalanie litery j.

13. Podawanie rymów do podanych słów. Np. pisanki – firanki, falbanki, kołysanki,

    malowanki… baranek – dzbanek, ganek, zajączek – pączek, bączek, jajka – bajka, fajka…

14. Karty pracy, cz. 3, s. 72-75

15. Spacer i zabawy dowolne na podwórku.

16. Karta pracy, cz. 3, s. 76

17.. Ozdabianie papierowej sylwety jajka kolorowym papierem.

Pomoce: kontur jajka, kolorowy papier, klej.

https://kolorowanki.net.pl/kolorowanki-wielkanoc/pisanka-po-sladzie/

18. . Słuchanie ciekawostek na temat pisanek.

• Pisanki stosowano do różnych zabiegów magicznych, np. dotykano nimi grzbietów bydła, aby było zdrowe i płodne; toczono je wzdłuż zagonów oziminy, żeby zapewnić urodzaj

• Traktowano je także jako dar, który miał przynieść wszelką pomyślność osobie obdarowanej.

 • Młode kobiety dostawały często pisanki marcepanowo -czekoladowe z pierścionkiem.

• Ludzie bogaci obdarowywali się drogimi pisankami ze złota, przyozdobionymi kamieniami szlachetnymi (francuski jubiler Fabergé wykonywał takie na zamówienie cara Rosji).

• Służyły też do zabawy zwanej taczankami – turlało się po stole malowane jajka, zderzając je ze sobą. Wygrywała osoba, której pisanka się nie potłukła.

 


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

" UŚMIECHNIJJ SIĘ DO SERA "- NAUKA I UTRWALENIE 1 ZWROTKI PIOSENKI ( SWOBODNE ZABAWY TANECZNE).

"IDZIE JESIEŃ POPRZEZ ŚWIAT"- PIOSENKA.

" RODZINKA PÓR ROKU" - PIOSENKA.