TEMAT TYGODNIA: WIOSENNE PRZEBUDZENIE (30.03.2020 – 3.04.2020)
Wiosna w ogrodzie
(poniedziałek, 30.03.2020)
1.  Obserwowanie hodowli na parapecie, rozmowa na temat tego co się zmieniło. Zaznaczenie zmian
     w dzienniczku wzrostu roślin.
2.„Była sobie żabka mała”- zabawa ortofoniczna przy piosence. Powtarzanie refrenu- ćwiczenie
    poprawnej wymowy.
    https://www.youtube.com/watch?v=u0sql4bx4PI (ctril i kliknąć w link)
3. „ Nareszcie wiosna”- słuchanie piosenki.
 Przyszła do nas wiosna – słoneczna, radosna.
Budzi kwiaty, budzi drzewa, ze skowronkiem śpiewa. /2x

 Przywitała ptaki, bo właśnie wróciły,
gdy się tylko dowiedziały, że już nie ma zimy. /2x

 Wiosennym deszczykiem kaczeńce podlewa
i przygląda się radośnie listeczkom na drzewach. /2x

 Teraz budzi żabki, pszczoły i chrabąszcze,
tańczy razem z motylami na kwitnącej łące. /2x

 Woła do niedźwiedzia: „Wstawaj, misiu, wstawaj!
Już wiosenne kwiaty kwitną, zielenieje trawa!” /2x

 I dzieci łaskocze słońca promieniami.
Chodźcie, dzieci, chodźcie, dzieci, z wiosną się pobawić. /2x
( Ctri i kliknąć w link)                 
4. Rozmowa na temat piosenki oraz symptomów wiosny
Proponowane pytania:
- Jakie zmiany zachodzą w przyrodzie, kiedy nadchodzi wiosna?
- Jak nazywają się ptaki, które wracają do nas z dalekich stron?
- Co rośnie na łące, kiedy wiosną mocniej przygrzeje słońce?
- Czy znasz zwierzęta, które budzą się ze snu zimowego?
5. Nauka pierwszej zwrotki piosenki na zasadzie echa muzycznego.
   Próby nucenia melodii piosenki na sylabach: la, ba, wio.
6. „Tajemnice ziemi”- zabawy badawcze inspirowane wierszem  B. Formy „Nasze kwiaty”.
W przedszkolnych salach kwiaty zadbane,                            
przez dzieci i panią wyhodowane.
Paprocie mają przepiękne liście-
odcienie zieleni głębokie, soczyste.
Dumne anturium o dużych liściach,
obok azalia, naprawdę prześliczna.
Pachnąca gardenia, fiołki chabrowe,
małe kaktusy – jak ludki bajkowe.
Bluszcze krzaczaste, aloes gruby,
papirus, palma to powód do chluby.

Miękką flanelą liście czyścimy,
aby oddychać mogły rośliny.
Zawsze na wiosnę je przesadzamy,
do nowej ziemi ostrożnie wkładamy.
A gdy szkodniki liście zjadają,
specjalnym płynem je panie pryskają.
Kiedy słoneczko mocno przygrzewa,
stoją w ogrodzie, gdzie ptaszek im śpiewa.
Bardzo to lubią i rosną wspaniale,
barwy ich wtedy są doskonałe.
a)      Rozmowa na temat wiersza
b)      „Poznawanie właściwości ziemi”-zabawy badawcze
Potrzebne będą: ziemia do kwiatów, piasek, lupa, łyżki, słoiczki, kubeczek do odmierzania wody, konewka lub inny pojemnik z wodą, sitko, plastikowe pojemniczki.
 Wykorzystując lupy i szkła powiększające dzieci:
- badają i opisują  kolor ziemi i piasku oraz ich skład (porów­nują drobinki, rozpoznają małe elementy
  np.: małe  granulki, korę, łupiny, węgiel drzewny),
- dotykają ziemi i piasku (przesiewają przez palce), opisują i porównują wrażenia,
- rozpoznają za pomocą dotyku (przy zamkniętych oczach), czy dotknęły ziemi czy piasku,
- określają i porównują zapach ziemi i piasku,
- przesypują łyżką ziemię i piasek do plastikowych, niedużych pojemników (koniecznie takiej samej
  wielkości); liczą, ile łyżek wsypały do poszczególnych pojemników
- badają, co ma mniejszą obję­tość: ziemia czy piasek
- układają ziemię i piasek na różnego rodzaju sitkach, które wcześniej umieszczają na 
  przezroczystym  naczyniu (np. słoiku)- badają przepuszczalność wody,
- określają i porównują zapach mokrej ziemi i mokrego piasku,
- wsypują suchą ziemię i suchy piasek do małych doniczek z podstawkami; sprawdzają, czy po 
   podla­niu woda przesiąkła i znalazła się na podstawce - jeśli nie, dodają do ziemi niewielką ilość 
   średniego lub grubego piasku i powtarzają doświadczenie (za każdym razem dzieci muszą wlewać 
   taką samą  ilość wody),
- odstawiają doniczki z wodą w ustalone miejsce i po określonym  czasie sprawdzają, ziemia czy
   piasek zatrzymały najdłużej wodę (czyli będzie wilgotna).
c)      Proponujemy dla dzieci chętnych przesadzenie wspólnie z rodzicem rośliny doniczkowej:
6 „Tulipany w wazonie”- malowanie farbami (wyprawka).   
7. Wiosenny spacer z dzieckiem.
8. Karta pracy cz. 4 str. 36-38




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

" UŚMIECHNIJJ SIĘ DO SERA "- NAUKA I UTRWALENIE 1 ZWROTKI PIOSENKI ( SWOBODNE ZABAWY TANECZNE).

"IDZIE JESIEŃ POPRZEZ ŚWIAT"- PIOSENKA.

" RODZINKA PÓR ROKU" - PIOSENKA.