Wiosna w ogrodzie
(poniedziałek,
30.03.2020)
1.
Obserwowanie hodowli na parapecie, rozmowa na
temat tego co się zmieniło. Zaznaczenie zmian
w dzienniczku wzrostu roślin.
2.„Była sobie żabka mała”- zabawa
ortofoniczna przy piosence. Powtarzanie refrenu- ćwiczenie
poprawnej wymowy.
3. „ Nareszcie wiosna”- słuchanie
piosenki.
Przyszła
do nas wiosna – słoneczna, radosna.
Budzi kwiaty, budzi drzewa, ze
skowronkiem śpiewa. /2x
Przywitała
ptaki, bo właśnie wróciły,
gdy się tylko dowiedziały, że już nie ma
zimy. /2x
Wiosennym
deszczykiem kaczeńce podlewa
i przygląda się radośnie listeczkom na
drzewach. /2x
Teraz
budzi żabki, pszczoły i chrabąszcze,
tańczy razem z motylami na kwitnącej
łące. /2x
Woła
do niedźwiedzia: „Wstawaj, misiu, wstawaj!
Już wiosenne kwiaty kwitną, zielenieje
trawa!” /2x
I
dzieci łaskocze słońca promieniami.
Chodźcie,
dzieci, chodźcie, dzieci, z wiosną się pobawić. /2x
( Ctri i kliknąć w link)
4.
Rozmowa na temat piosenki oraz symptomów wiosny
Proponowane pytania:
- Jakie zmiany zachodzą w
przyrodzie, kiedy nadchodzi wiosna?
- Jak nazywają się ptaki, które
wracają do nas z dalekich stron?
- Co rośnie na łące, kiedy wiosną
mocniej przygrzeje słońce?
- Czy znasz zwierzęta, które budzą
się ze snu zimowego?
5. Nauka pierwszej
zwrotki piosenki na zasadzie echa muzycznego.
Próby nucenia melodii piosenki na sylabach: la,
ba, wio.
6. „Tajemnice ziemi”- zabawy
badawcze inspirowane wierszem B. Formy
„Nasze kwiaty”.
W przedszkolnych
salach kwiaty zadbane,
przez dzieci i
panią wyhodowane.
Paprocie mają
przepiękne liście-
odcienie zieleni
głębokie, soczyste.
Dumne anturium o
dużych liściach,
obok azalia,
naprawdę prześliczna.
Pachnąca gardenia,
fiołki chabrowe,
małe kaktusy – jak
ludki bajkowe.
Bluszcze
krzaczaste, aloes gruby,
papirus, palma to
powód do chluby.
Miękką flanelą
liście czyścimy,
aby oddychać mogły
rośliny.
Zawsze na wiosnę je
przesadzamy,
do nowej ziemi
ostrożnie wkładamy.
A gdy szkodniki
liście zjadają,
specjalnym płynem
je panie pryskają.
Kiedy słoneczko
mocno przygrzewa,
stoją w ogrodzie,
gdzie ptaszek im śpiewa.
Bardzo to lubią i rosną
wspaniale,
barwy ich wtedy są
doskonałe.
a)
Rozmowa
na temat wiersza
b)
„Poznawanie
właściwości ziemi”-zabawy badawcze
Potrzebne będą:
ziemia do kwiatów, piasek, lupa, łyżki, słoiczki, kubeczek do odmierzania wody,
konewka lub inny pojemnik z wodą, sitko, plastikowe pojemniczki.
Wykorzystując lupy i szkła powiększające dzieci:
- badają i opisują kolor ziemi i piasku oraz ich skład (porównują drobinki, rozpoznają małe elementy
np.: małe granulki, korę, łupiny, węgiel drzewny),
- dotykają ziemi i piasku (przesiewają przez palce),
opisują i porównują wrażenia,
- rozpoznają za pomocą dotyku (przy zamkniętych
oczach), czy dotknęły ziemi czy piasku,
- określają i porównują zapach ziemi i piasku,
- przesypują łyżką ziemię i piasek do plastikowych,
niedużych pojemników (koniecznie takiej samej
wielkości);
liczą, ile łyżek wsypały do poszczególnych pojemników
- badają, co ma mniejszą objętość: ziemia czy
piasek
- układają ziemię i piasek na różnego rodzaju
sitkach, które wcześniej umieszczają na
przezroczystym naczyniu
(np. słoiku)- badają przepuszczalność wody,
- określają i porównują zapach mokrej ziemi i
mokrego piasku,
- wsypują suchą ziemię i suchy piasek do małych
doniczek z podstawkami; sprawdzają, czy po
podlaniu woda
przesiąkła i znalazła się na podstawce - jeśli nie, dodają do ziemi niewielką
ilość
średniego lub grubego piasku i powtarzają doświadczenie
(za każdym razem dzieci muszą wlewać
taką samą ilość
wody),
- odstawiają doniczki z wodą w ustalone miejsce i po
określonym czasie sprawdzają, ziemia czy
piasek zatrzymały najdłużej wodę (czyli będzie wilgotna).
c)
Proponujemy
dla dzieci chętnych przesadzenie wspólnie z rodzicem rośliny doniczkowej:
6 „Tulipany w wazonie”- malowanie
farbami (wyprawka).
7. Wiosenny spacer z dzieckiem.
8. Karta pracy cz. 4 str. 36-38
Komentarze
Prześlij komentarz