Temat dnia: Co nam daje
las?
Przed świętem
narodowym.
1.
„Biało-czerwona”-
wykonanie chorągiewki z papieru i patyczka.
2.
„Przyroda
Polski” -oglądanie albumów i porównywanie przyrody w stanie dzikim i poddanej
działaniu człowieka (głównie las;
zwierzęta, rośliny, w tym gatunki drzew).
Lub filmu
przyrodniczo- edukacyjnego „Co to jest las?”
3.
„Zwierzęta leśne”-wymawianie
nazwy, dzielenie słowa na sylaby, wyklaskiwanie i liczenie
sylab (wykorzystujemy obrazki z albumów
przyrodniczych i kart pracy).
4.
Ćwiczenia i
zabawy poranne (utrwalenie z
poniedziałku 27.04.2020 pkt. 4).
5.
„Co nam daje
las?”-słuchanie wiersza A. Widzowskiej „Strażnicy przyrody”.
Kuku,
kuku! – echo niesie.
To
kukułkę słychać w lesie.
-
Kuku, czekam! Kuku, dzieci!
Czy
sprzątniecie swoje śmieci?
Płaczą
sarny i jeżyki
-
Ach zamienią las w śmietniki!
Rudy
lisek wyszedł z norki.
-
Dzieci to są mądre stworki.
O!
zbierają już butelki
i
zakrętki i papierki.
Wiedzą,
że ze szkiełka w lesie
straszny
pożar się rozniesie!
Hyc!
Wyskoczył zając Kicek.
-
Chcecie poznać tajemnicę?
Każdy
maluch las szanuje
i
porządku w nim pilnuje.
Wie,
że drzewo i roślina
oczyszczają
dym z komina.
-
Prawda – szepnął wilczek młody.
-
Dzieci bronią swej przyrody.
Nikt
nie goni nas z patykiem
i
nie płoszy zwierząt krzykiem.
Po
mrowiskach też nie skaczą.
Przecież
wtedy mrówki płaczą!
Odezwała
się sarenka:
-
Pamiętają o ziarenkach,
w
zimie dokarmiają ptaki.
Lubią
nas te przedszkolaki!
Cieszmy
się więc do rozpuku
i
śpiewajmy: Kuku, kuku!
a)
rozmowa
inspirowana wierszem z zadawaniem pytań:
- jaki ptak wydaje
odgłosy: kuku, kuku?
- o co kukułka
pytała dzieci?
- co mówiły zwierzęta:
sarny, jeżyki, lis, zając Kicek, i mały wilczek?
- z czego cieszyły
się zwierzęta?
- co można robić w
lesie, a czego nie wolno robić?
- dlaczego trzeba
dbać o las?
- czym dla zwierząt
jest las?
Dziecko wypowiada
się swobodnie, uzasadnia swoje zdanie.
Rozmowę podsumowuje
rodzic: Podobnie jak ludzie- inne żywe stworzenia mają swoje domy. Domem dla
wielu zwierząt, a także dla roślin, jest las. Zwierzęta, tak, jak ludzie, nie
lubią, gdy w ich domu ktoś zakłóca im spokój. Dlatego w lesie należy zachowywać
się cicho i szanować przyrodę
b)
zabawa słuchowa
„Echo” ćwicząca spostrzegawczość słuchową; łączenie słowa z sylab;
- dziecko zamyka
oczy, słucha nazwę zwierzęcia leśnego
np. sar-na (sylabami) mówionego przez
rodzica i wypowiada całe słowo sarna i jeśli jest dobrze następuje
zmiana mówiącego i słuchającego;
(przykładowe słowa: sarna, lisek, wilczek,
jeżyk, wiewiórka itd.),
c)
„Las”- dziecko
odpowiada na pytania:]
- co to jest las?
- z czego wyrastają
drzewa?
- kiedy drzewo
wytwarza nasiona?
- jak wyglądają
nasiona drzew?
- dlaczego w lesie
nie można hałasować?
- jakie drzewa
rosną w lesie?
- jakie zwierzęta i
ptaki żyją w lesie?
- za co cenimy las?
( na podstawie karty pracy cz. 4 str. 92)
d) „Dąb” poszukiwanie w atlasie lub
albumie przyrodniczym,
- budowa drzewa (korzeń, pień, korona)
- liście
- owoce (żołędzie)
Ciekawostka:
dęby są długowieczne, jednym z najstarszych dębów Polsce jest dąb Bartek. Jego
wiek
ocenia się na 600 lat.
Ludzie chronią stare i okazałe drzewa, zaliczając je do
pomników przyrody.
„Silny jak dąb” –
co oznacza to powiedzenie?
6.
Zajęcie z
fizyczną mapą Polski: szukanie dużych skupisk zieleni (lasy, parki narodowe),
- przy pomocy rodzica
dziecko odnajduje park narodowy położony
najbliżej miejsca zamieszkania,
poznaje jego nazwę.
„Lasy to zielone
płuca Ziemi” – co oznacza to powiedzenie?
Lasy produkują tlen
potrzebny do oddychania, zatrzymują pył i kurz, oczyszczając powietrze. Drzewa
iglaste (sosna, świerk, jodła) wydzielają olejki eteryczne, a z ich żywicy robi
się syropy. Ludzie chronią lasy, tworząc parki narodowe i rezerwaty przyrody.
Parki narodowe to duże obszary leśne zachowane w stanie naturalnym, objęte
ochroną, posiadające szczególną wartość przyrodniczą, krajobrazową, kulturową i
naukową. Ludzie dbają o to, aby drzew było jak najwięcej.
7.
„Co by było,
gdyby nie było drzew? Co czujesz, gdy widzisz złamane drzewo? – dziecko
wypowiada
się.
8.
Zabawy na
powietrzu – propozycje:
- szukanie dębu,
oglądanie, sprawdzanie, potwierdzanie wcześniej poznanych cech dębu,
- rysowanie drzewa
patykiem na piasku,
- zabawa ruchowa
slalom między drzewami
9.
Rapowane zagadki
wg B. Formy – wyrabianie poczucia rytmu,
- czytanie zagadki,
dziecko odgaduje,
- samodzielne lub z
pomocą rodzica rapowanie tekstu zagadki.
Z dachu domu
wystaje, Jest ich dużo
w lesie, Kiedy
samochody
z niego czarny dym
płynie, na nich liście, gałęzie. z miejsc nagle
ruszą,
wszyscy dobrze
wiedzą, Szum ich o
każdej porze one z
rury wydechowej
że mowa o
…(kominie) słychać w
lesie wszędzie. wydostać
się muszą.
(drzewa)
(spaliny)
10. Karty pracy cz. IV str. 92-96
Komentarze
Prześlij komentarz