Temat dnia: Co nam daje las?
Przed świętem narodowym.
1. „Biało-czerwona”- wykonanie chorągiewki z papieru i patyczka.
2. „Przyroda Polski” -oglądanie albumów i porównywanie przyrody w stanie dzikim i poddanej
    działaniu człowieka (głównie las; zwierzęta, rośliny, w tym gatunki drzew).
Lub filmu przyrodniczo- edukacyjnego „Co to jest las?”
3. „Zwierzęta leśne”-wymawianie nazwy, dzielenie słowa na sylaby, wyklaskiwanie i liczenie
    sylab (wykorzystujemy obrazki z albumów przyrodniczych i kart pracy).
4. Ćwiczenia i zabawy poranne (utrwalenie z poniedziałku 27.04.2020 pkt. 4).
5. „Co nam daje las?”-słuchanie wiersza A. Widzowskiej „Strażnicy przyrody”.

Kuku, kuku! – echo niesie.
To kukułkę słychać w lesie.
- Kuku, czekam! Kuku, dzieci!
Czy sprzątniecie swoje śmieci?
Płaczą sarny i jeżyki
- Ach zamienią las w śmietniki!
Rudy lisek wyszedł z norki.
- Dzieci to są mądre stworki.
O! zbierają już butelki
i zakrętki i papierki.
Wiedzą, że ze szkiełka w lesie
straszny pożar się rozniesie!
Hyc! Wyskoczył zając Kicek.
- Chcecie poznać tajemnicę?
Każdy maluch las szanuje
i porządku w nim pilnuje.
Wie, że drzewo i roślina
oczyszczają dym z komina.
- Prawda – szepnął wilczek młody.
- Dzieci bronią swej przyrody.
Nikt nie goni nas z patykiem
i nie płoszy zwierząt krzykiem.
Po mrowiskach też nie skaczą.
Przecież wtedy mrówki płaczą!
Odezwała się sarenka:
- Pamiętają o ziarenkach,
w zimie dokarmiają ptaki.
Lubią nas te przedszkolaki!
Cieszmy się więc do rozpuku
i śpiewajmy: Kuku, kuku!
a) rozmowa inspirowana wierszem z zadawaniem pytań:
- jaki ptak wydaje odgłosy: kuku, kuku?
- o co kukułka pytała dzieci?
- co mówiły zwierzęta: sarny, jeżyki, lis, zając Kicek, i mały wilczek?
- z czego cieszyły się zwierzęta?
- co można robić w lesie, a czego nie wolno robić?
- dlaczego trzeba dbać o las?
- czym dla zwierząt jest las?

Dziecko wypowiada się swobodnie, uzasadnia swoje zdanie.
Rozmowę podsumowuje rodzic: Podobnie jak ludzie- inne żywe stworzenia mają swoje domy. Domem dla wielu zwierząt, a także dla roślin, jest las. Zwierzęta, tak, jak ludzie, nie lubią, gdy w ich domu ktoś zakłóca im spokój. Dlatego w lesie należy zachowywać się cicho i szanować przyrodę

b) zabawa słuchowa „Echo” ćwicząca spostrzegawczość słuchową; łączenie słowa z sylab;
- dziecko zamyka oczy, słucha nazwę zwierzęcia leśnego  np. sar-na (sylabami) mówionego przez
  rodzica i wypowiada całe słowo sarna i jeśli jest dobrze następuje zmiana mówiącego i słuchającego;
  (przykładowe słowa: sarna, lisek, wilczek, jeżyk, wiewiórka itd.),
c) „Las”- dziecko odpowiada na pytania:]
- co to jest las?
- z czego wyrastają drzewa?
- kiedy drzewo wytwarza nasiona?
- jak wyglądają nasiona drzew?
- dlaczego w lesie nie można hałasować?
- jakie drzewa rosną w lesie?
- jakie zwierzęta i ptaki żyją w lesie?
- za co cenimy las? ( na podstawie karty pracy cz. 4 str. 92)
d) „Dąb” poszukiwanie w atlasie lub albumie przyrodniczym,
     - budowa drzewa (korzeń, pień, korona)
     - liście
     - owoce (żołędzie)
Ciekawostka: dęby są długowieczne, jednym z najstarszych dębów Polsce jest dąb Bartek. Jego wiek
                         ocenia się na 600 lat. Ludzie chronią stare i okazałe drzewa, zaliczając je do
                         pomników przyrody.
„Silny jak dąb” – co oznacza to powiedzenie?
6. Zajęcie z fizyczną mapą Polski: szukanie dużych skupisk zieleni (lasy, parki narodowe),
- przy pomocy rodzica dziecko odnajduje park narodowy  położony najbliżej miejsca zamieszkania,
  poznaje jego nazwę.

„Lasy to zielone płuca Ziemi” – co oznacza to powiedzenie?
Lasy produkują tlen potrzebny do oddychania, zatrzymują pył i kurz, oczyszczając powietrze. Drzewa iglaste (sosna, świerk, jodła) wydzielają olejki eteryczne, a z ich żywicy robi się syropy. Ludzie chronią lasy, tworząc parki narodowe i rezerwaty przyrody. Parki narodowe to duże obszary leśne zachowane w stanie naturalnym, objęte ochroną, posiadające szczególną wartość przyrodniczą, krajobrazową, kulturową i naukową. Ludzie dbają o to, aby drzew było jak najwięcej.
7. „Co by było, gdyby nie było drzew? Co czujesz, gdy widzisz złamane drzewo? – dziecko wypowiada
    się.
8. Zabawy na powietrzu – propozycje:
- szukanie dębu, oglądanie, sprawdzanie, potwierdzanie wcześniej poznanych cech dębu,
- rysowanie drzewa patykiem na piasku,
- zabawa ruchowa slalom między drzewami
9. Rapowane zagadki wg B. Formy – wyrabianie poczucia rytmu,
- czytanie zagadki, dziecko odgaduje,
- samodzielne lub z pomocą rodzica rapowanie tekstu zagadki.

Z dachu domu wystaje,                    Jest ich dużo w lesie,                            Kiedy samochody      
z niego czarny dym płynie,              na nich liście, gałęzie.                           z miejsc nagle ruszą,      
wszyscy dobrze wiedzą,                   Szum ich o każdej porze                       one z rury wydechowej
że mowa o …(kominie)                     słychać w lesie wszędzie.                     wydostać się muszą.         
                                                                                    (drzewa)                                                (spaliny)
10. Karty pracy cz. IV str. 92-96


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

" UŚMIECHNIJJ SIĘ DO SERA "- NAUKA I UTRWALENIE 1 ZWROTKI PIOSENKI ( SWOBODNE ZABAWY TANECZNE).

"IDZIE JESIEŃ POPRZEZ ŚWIAT"- PIOSENKA.

" RODZINKA PÓR ROKU" - PIOSENKA.