Temat dnia: Jestem przyjacielem przyrody.
1. „Czyste środowisko i zanieczyszczone środowisko”-dziecko wymienia jak najwięcej cech.
2. „Kolorowe szlaczki”-rysowanie ołówkiem i ozdabianie kredkami na kartce w jedną lub dwie linie.    Można skorzystać:
3. Zabawa ruchowa i ćwiczenia parami „Samochody do myjni (z poniedziałku 27.04.2020).
4. „Piękno przyrody”- wprowadzenie wiersza  M. Buczkówny „Tylko jeden raz”.
    Karta pracy cz. 4 str. 88-89.
a) zabawa ruchowa „Relaks na łące” (można wykorzystać dowolne nagrania odgłosów mieszkańców
     łąki np. żaby, pszczoły, świerszcza, ptaków …)
Rodzic zaprasza dziecko na łąkę. Dziecko kładzie się a rodzic włącza nagrania z odgłosami wydawanymi przez mieszkańców łąki, np.: pszczoły, pasikoniki. Dziecko z zamkniętymi oczami wyobrażają sobie pobyt na łące.
- Po ukończeniu słuchania dziecko siada i opowiada o swoich wyobrażeniach.
b) Słuchanie wiersza.
c) Rozmowa na temat wiersza.
     - Dlaczego dla zwierząt kwitnie łąka i rośnie dla nich las?
     - Co oznaczają słowa „Jak i ty żyją tylko raz”
Dziecko wypowiada się swobodnie. Rodzic uzupełnia ich wypowiedzi. Wyjaśnia, że- podobnie jak
ludzie, rośliny i zwierzęta mają tylko jedno życie. Dlatego należy szanować przyrodę i każde żywe stworzenie.
d) powtarzanie wiersza; dziecko i rodzic mówią raz cicho, następnie głośno i umiarkowanym głosem
     - odszukiwanie na obrazku zwierząt z wiersza, opowiadanie jak wyglądają i jaki jest ich tryb    
      życia.
5. „Czy jestem przyjacielem przyrody?”-quiz.
     Pomoce: kartki z narysowanymi buziami ze smutną miną i uśmiechniętą miną
     - dziecko udziela odpowiedzi na pytania; za zachowanie właściwe wobec przyrody otrzymuje
       kartkę z miną uśmiechniętą, za niewłaściwe ze smutną miną.
Śmieci wyrzucamy byle gdzie.
Po umyciu rąk zakręcamy dokładnie kran.
Zużytą baterię wyrzucamy do pojemnika na szkło.
Po zjedzeniu batonika papierek wyrzucamy do kosza
Widząc ślimaka na chodniku omijamy go.
Spacerując po parku łamiemy gałązki i zrywamy kwiaty.
Zbierając makulaturę ratujemy drzewa i oszczędzamy energię.
6.„Kodeks przyjaciela przyrody”; na dużej kartce papieru rodzic spisuje pomysły dziecka w jaki sposób możemy dbać o przyrodę  (dziecko samodzielnie podaje pomysły, może je ilustrować).
Przykłady zasad:
·         Śmieci wyrzucamy do kosza.
·         Segregujemy odpady i wrzucamy je do odpowiednich pojemników.
·         Używamy toreb wielokrotnego użytku.
·         Oszczędzamy papier.
·         Nie łamiemy gałęzi.
·         Chodzimy po chodnikach.
·         Nie depczemy roślin.
·         Nie zrywamy roślin, które są pod ochroną.
·         Sadzimy drzewa i kwiaty.
My przedszkolaki na ziemskiej kuli,
wiemy, że Ziemię trzeba przytulić,
   zadbać o lasy, powietrze, wodę,
       kwiaty, zwierzęta – całą przyrodę!
a) dziecko ozdabia kartkę wg własnego pomysłu, wymienia akcje propagujące ochronę środowiska
     np. Dzień Ziemi, Sprzątanie Świata i inne.
7. „Szanuj zieleń”- spacer z zachowaniem w/w zasad.
8. Karta pracy cz. 4 str. 88-89 – naklejanie niebieskich kółeczek zgodnie z wierszem;
    (znajdują się w środkowej części karty).
9. Zabawy i ćwiczenia gimnastyczne w domu lub na powietrzu.
    Pomoce: duży tekturowy krążek, piłka lub inny przedmiot wg uznania. 
     - marsz, bieg, podskoki,
     - zabawa „Stój- ćwicz”;  na 1 klaśnięcie w dłonie dziecko zatrzymuje się, na 2 klaśnięcia ćwiczy
       z wybranym przedmiotem wg pomysłów dzieci i rodziców,
     - ćwiczenia równowagi np. przejście po wyznaczonej linii
     - ćwiczenia z rzutem i chwytem piłki i inne.
10. „Na zielonej trawce”; praca plastyczno-techniczna.
     Pomoce: kartka w kolorze zielonym, klej, nożyczki, sylwety kwiatka wycięte z kolorowego papieru.
     -dziecko składa kartkę w kolorze zielonym na pół, formuje rulon i go skleja; następnie       
    wielokrotnie   nacina nożyczkami  miejsce zgięcia, tworząc paski; odgina niektóre paski, 
    rozpłaszcza je i przykleja na nich sylwety kwiatów wycięte z kolorowego papieru.
11. Zabawa ruchowa przy wierszu B. Formy „Idą dzieci”.

Dzieci drogą maszerują,                                           dziecko maszeruje w dowolnym kierunku,
czasem lekko podskakują.
Hop, wysoko hop,                                                     wykonuje dwa podskoki obunóż,
skok daleko, skok.                                                     wykonuje dwa skoki w przód,

Kiedy marszu dosyć mają,                                        robi w tył zwrot i maszeruje w miejscu,
to do domu wnet wracają.
Hop, wysoko, hop,                                                    wykonuje dwa podskoki obunóż,
skok wysoko, skok.                                                   a potem – dwa skoki w przód,

Rozglądają się ciekawie,                                         robi daszek nad oczami, spogląda raz w lewą stronę,
kto na skrzypcach zagrał w trawie.                      raz w prawą stronę,

A tak dylu – dylu da                                                naśladuje grę na skrzypcach.
pięknie konik polny gra.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

" UŚMIECHNIJJ SIĘ DO SERA "- NAUKA I UTRWALENIE 1 ZWROTKI PIOSENKI ( SWOBODNE ZABAWY TANECZNE).

"IDZIE JESIEŃ POPRZEZ ŚWIAT"- PIOSENKA.

" RODZINKA PÓR ROKU" - PIOSENKA.