Temat dnia: Potęga wody.
1. „Co zagraża przyrodzie?”-
rozmowa dziecka z rodzicami, pytania i odpowiedzi z obu stron na
temat.
Filmy i piosenki związane
z tematem.
2.
Praca z globusem
lub mapą świata; oceany i kontynenty Ziemi: odnajdywanie dużych akwenów
wodnych i kontynentów, „Czego jest więcej
lądu czy wody?”,
a)
rodzic
odrysowuje na dużej kartce papieru
konturową mapę Ziemi lub korzysta z linku,
http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/mapa-swiata, a dziecko koloruje kredkami odrysowane kontury
- kontynenty na kolor żółty , zielony, brązowy, czerwony
- oceany na niebiesko
- Antarktydę pozostawia białą
3.
Słuchanie
piosenki „Dbajmy o przyrodę” (słowa i muzyka J. Kucharczyk).
Aby
odsłuchać piosenkę trzeba:
·
zarejestrować
się i zalogować jako rodzic
·
kliknąć
Olek i Ada (Nowe przygody Olka i Ady)
·
wybrać
poziom BB+
·
przesuwając
strzałką wybrać płytę „Olek i Ada BB+ CD 2”
·
„Dbajmy
o przyrodę” utwór 24
1.
Gdzieś na Drodze Mlecznej w Układzie
Słonecznym
jest nasza planeta – Ziemia.
A na tej planecie mieszkają ludzie,
zwierzęta,
rośliny i drzewa.
I od nas, ludzi, zależy, czy Ziemia
to miejsce piękne i czyste.
Czy słońce świeci, śpiewają ptaki,
czy dobrze żyje się wszystkim.
Ref.:
Kiedy
będę duży, będę dbał o Ziemię,
żeby
tutaj było piękniej i zieleniej.
Żeby
ludzie żyli w środowisku czystym
i
byli radośni, zdrowsi i szczęśliwi.
Dbajmy
więc o Ziemię, dbajmy o przyrodę,
niech
powietrze zawsze będzie czyste, zdrowe
i
przejrzyste wody w rzekach i jeziorach.
Dbajmy
o to dla nas i przyszłych pokoleń! (2x)
Parlando:
Od
też zależy, jak będzie na Ziemi,
choć
jesteśmy, już tak dużo wiemy!
Śmieci
segregujmy, wodę oszczędzajmy!
O
naszą planetę dbajmy! O naszą planetę dbajmy!
I
od nas, ludzi, zależy, czy Ziemia
To
miejsce piękne i czyste.
Czy
słońce świeci, śpiewają ptaki,
czy
dobrze żyje się tu wszystkim.
Ref.:
Kiedy
będę duży, będę dbał o Ziemię,
żeby
tutaj było piękniej i zieleniej.
Żeby
ludzie żyli w środowisku czystym
i
byli radośni, zdrowsi i szczęśliwi.
Dbajmy
więc o Ziemię, dbajmy o przyrodę,
niech
powietrze zawsze będzie czyste, zdrowe
i
przejrzyste wody w rzekach i jeziorach.
Dbajmy
o to dla nas i przyszłych pokoleń! (2x)
b)
rozmowa na temat piosenki;
- z ilu zwrotek
składa się piosenka,
- melodia jest
smutna czy wesoła,
- o jakiej planecie
mówią słowa piosenki, jak wygląda nasza planeta, w jaki sposób musimy o nią
dbać.
4.
Ćwiczenia i
zabawy poranne.
Pomoce:
tekturowe koła lub krążki w kolorze zielonym i czerwonym przygotowane
przez rodzica.
a) „Samochody do myjni”- zabawa:
- dziecko jest samochodem, biega w różnych
kierunkach, rodzic unosi zielony krążek,
samochody
jadą, dziecko naśladuje odgłosy jadących
samochodów,
- rodzic
unosi czerwony krążek, samochód do myjni,
b)
„Drzewa i
wiewiórki”-zabawa bieżna z rodzeństwem lub rodzicami:
- jedna osoba jest drzewem, druga wiewiórką
- drzewa rosną, kołyszą się, skłony w lewo,
w prawo,
- wiewiórki biegają, na hasło „Człowiek”
wiewiórka chowa się za drzewem,
- osoby biorące udział w zabawie zamieniają
się rolami.
c)
„Podlej kwiaty”-
dziecko jest kwiatem, rodzic ogrodnikiem i odwrotnie; ćwiczenie w przysiadzie i
skłonie,
d)
„Omiń ślimaka”-dziecko
maszeruje, na hasło „Uwaga ślimak” dziecko wykonuje przeskok obunóż
do przodu,
5. „Czysta woda zdrowia doda”-
słuchanie wiersza J. Papuzińskiej „Chora rzeka” i rozmowa na jego
temat połączona z eksperymentowaniem.
a)
Słuchanie
wiersza.
Śniła
się kotkowi rzeka,
wielka
rzeka pełna mleka…
Tutaj
płynie biała rzeka.
Jak
tu pusto!
Drzewo
uschło…
Cicho
tak -
ani
ptak, ani ważka, ani komar, ani pąk,
ani
gad, ani płaz, ani ślimak,
ani
żadna wodna roślina,
ani
leszcz, ani płoć, ani pstrąg,
nikt
nie żyje tutaj,
bo
rzeka zatruta.
Straszny
napis: „ZAKAZ KĄPIELI”.
Mętny
opar nad wodą się bieli.
Chora
rzeka nie narzeka, tylko czeka…
b) Rozmowa na temat wiersza.
- Co śniło się
kotkowi?
- Jakiego koloru
była rzeka?
- Dlaczego rzeka
była biała?
- Co się dzieje z
przyrodą przy białej rzece?
- Dlaczego w takiej
rzece nie wolno się kąpać?
- Na co może czekać rzeka?
c) Zagadki o wodzie.
- Chłodzi nas, myje
nas.
Poi ludzi, pola, las.
- Służy do picia,
służy do mycia
Bez niej na Ziemi nie byłoby życia.
- Płynem życia
nazywana.
Pij ją od samego rana.
Zamiast napojów niezdrowych
Radę tę wbij se dziś do głowy.
- Gdy ciepło wtedy
płynie
A na lód twardniej w zimie.
- Co tak wygląd
zmieniać może?
Jak jej dużo zwie się morze.
A gdy ilość jej niewielka
To jest kropla, lub kropelka.
- Myję ręce i nogi,
myję kafle podłogi
A w wyniku tego trudu ciągle mi przybywa
brudu.
- Gdy deszcz pada-
z nieba kapię
A zamarza gdy mróz złapie.
- Napełniła pół
wanny, będzie kąpiel dla Anny.
d)
„Odgłosy wody”-
ćwiczenie słuchowe.
Dziecko z zamkniętymi oczami słucha. Wniosek-
szum wody uspokaja.
e)
Ciekawostki o wodzie.
Woda to związek
chemiczny, który może występować w stanie ciekłym, gazowym (para wodna) i stałym
(lód). Woda jest niezbędnym składnikiem pokarmowym dla wszystkich organizmów na
Ziemi. Bez wody człowiek przeżyje znacznie krócej niż bez jedzenia. Dla roślin
i zwierząt niebezpieczne są okresy długotrwałych opadów i powodzi, a także
suszy, które często zdarzają się wiosną i latem. Woda może być słona lub
słodka. Słoną wodę zawierają oceany, w których jest zgromadzona większa część
wody występującej na Ziemi. Słodkiej wody dostarczają nam głównie rzeki i
jeziora. W wielu przypadkach słodka woda musi być najpierw uzdatniona, aby
mogła być wykorzystana do bezpośredniego użytku przez człowieka, np. do picia
i do mycia się.
f) Zanieczyszczenia
w wodzie i ich wpływ na środowisko- część badawcza:
- rodzic pokazuje dziecku słoik z wodą z
kałuży; dziecko ogląda i obserwuje wodę i co w niej
pływa skąd
bierze się woda w kałuży i dlaczego jest zanieczyszczona padający
deszcz łączy się
z zanieczyszczeniami powietrza np. dymem z kominów i opada na
ziemię
- rodzic pokazuje dziecku miskę z wodą z
pływającymi na niej kroplami oleju; dziecko obserwuje
jak olej utrzymuje się na powierzchni
wody; następnie rodzic zanurza w wodzie piórko
i wyjmuje je.
· olej
pływa na powierzchni wody ponieważ jest lżejszy
· piórko
wyjęte z wody jest zmieszane z olejem i posklejane
· rzeki, morza i oceany na których pływają
zanieczyszczenia oleiste np. ropa naftowa są
niebezpieczne
dla zwierząt, zwłaszcza ptaków; ich pióra sklejają się, są ciężkie, co
uniemożliwia latanie i ptaki giną,
- oczyszczanie wody; rodzic do słoika z
umocowaną na jego wierzchu gazą (filtrem) wlewa wodę
z olejem i wodę z kałuży zanieczyszczonej
kamykami, piaskiem, trawą, patyczkami,
·
dziecko
obserwuje, jak zanieczyszczenia zatrzymują się na gazie a woda w słoiku jest
czysta
·
filtrowanie
zatrzymuje zanieczyszczenia – oczyszcza wodę
g) Doświadczenia z wodą.
6.
Jak chronić
wodę, jak ją oszczędzać?
a) Wypowiedzi dzieci
b)
Założenie dzienniczka oszczędzania wody (
dziecko codziennie zaznacza w nim, jak
oszczędzało wodę tworząc rysunki)
c) Podsumowanie
oszczędzania wody po każdym tygodniu- wyciąganie wniosków ( jest dobrze,
może być lepiej jeśli...)
7. „Masaż wodny”- ćwiczenie
relaksacyjne w parze
Dziecko rysuje palcami na plecach rodzica
lub rodzeństwa:
- kropki,
- kreski,
- linie,
- fale,
- stuka opuszkami
palców słuchając szumu wody, a na koniec naśladuje strząsanie wody
z rąk.
8.
„Czysta woda
zdrowia doda”-rymowanka z powtarzaniem sylab, rytmicznym klaskaniem,
tupaniem, podskokami; degustacja wody.
9.
„Ziemia
przyszłości”, czy „Ziemia zanieczyszczona”- praca plastyczna wg pomysłu
dziecka.
10.
„Wszystko wodne”-
zabawa ruchowo-naśladowcza (pływania, mycia się, padającego deszczu,
chodzenia z parasolką, przechodzenia
przez kałuże… )
a) Kalambury- dziecko pokazuje w/w
czynności, a rodzic lub rodzeństwo rozpoznaje je.
11.
Spacer;
obserwacja najbliższego otoczenia, niszczycielski wpływ ludzi na środowisko
(deptanie
trawników, łamanie drzew…).
12. Karty pracy cz. IV str.84-87
Komentarze
Prześlij komentarz