TEMAT TYGODNIA:  DBAMY O PRZYRODĘ. 
Temat dnia: Potęga wody.
1. „Co zagraża przyrodzie?”- rozmowa dziecka z rodzicami, pytania i odpowiedzi z obu stron na
    temat.
Filmy i piosenki związane z tematem.
2. Praca z globusem lub mapą świata; oceany i kontynenty Ziemi: odnajdywanie dużych akwenów
    wodnych i kontynentów, „Czego jest więcej lądu czy wody?”,
a) rodzic odrysowuje na dużej kartce papieru  konturową mapę Ziemi lub korzysta z linku,
http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/mapa-swiata, a dziecko koloruje kredkami odrysowane kontury
     - kontynenty  na kolor żółty , zielony, brązowy, czerwony
     - oceany na niebiesko
     - Antarktydę pozostawia białą
3. Słuchanie piosenki „Dbajmy o przyrodę” (słowa i muzyka J. Kucharczyk).                                                                      
Aby odsłuchać piosenkę trzeba:
·         wejść na stronę Wydawnictwa MAC  ( www.mac.pl/edukacja-przedszkolna/piosenki
·         zarejestrować się i zalogować jako rodzic
·         kliknąć Olek i Ada (Nowe przygody Olka i Ady)
·         wybrać poziom BB+
·         przesuwając strzałką wybrać płytę „Olek i Ada BB+ CD 2”
·         „Dbajmy o przyrodę” utwór 24
1.
 Gdzieś na Drodze Mlecznej w Układzie Słonecznym
 jest nasza planeta – Ziemia.
 A na tej planecie mieszkają ludzie,
zwierzęta, rośliny i drzewa.

    I od nas, ludzi, zależy, czy Ziemia
    to miejsce piękne i czyste.
    Czy słońce świeci, śpiewają ptaki,
    czy dobrze żyje się wszystkim.

Ref.:
Kiedy będę duży, będę dbał o Ziemię,
żeby tutaj było piękniej i zieleniej.
Żeby ludzie żyli  w środowisku czystym
i byli radośni, zdrowsi i szczęśliwi.
        
Dbajmy więc o Ziemię, dbajmy o przyrodę,
niech powietrze zawsze będzie czyste, zdrowe
i przejrzyste wody w rzekach i jeziorach.
Dbajmy o to dla nas i przyszłych pokoleń! (2x)

Parlando:
Od też zależy, jak będzie na Ziemi,
choć jesteśmy, już tak dużo wiemy!
Śmieci segregujmy, wodę oszczędzajmy!
O naszą planetę dbajmy! O naszą planetę dbajmy!

I od nas, ludzi, zależy, czy Ziemia
To miejsce piękne i czyste.
Czy słońce świeci, śpiewają ptaki,
czy dobrze żyje się tu wszystkim.

Ref.:
Kiedy będę duży, będę dbał o Ziemię,
żeby tutaj było piękniej i zieleniej.
Żeby ludzie żyli  w środowisku czystym
i byli radośni, zdrowsi i szczęśliwi.
         
Dbajmy więc o Ziemię, dbajmy o przyrodę,
niech powietrze zawsze będzie czyste, zdrowe
i przejrzyste wody w rzekach i jeziorach.
Dbajmy o to dla nas i przyszłych pokoleń! (2x)

  b)  rozmowa na temat piosenki;
- z ilu zwrotek składa się piosenka,
- melodia jest smutna czy wesoła,
- o jakiej planecie mówią słowa piosenki, jak wygląda nasza planeta, w jaki sposób musimy o nią
     dbać.
4. Ćwiczenia i zabawy poranne.
     Pomoce: tekturowe koła  lub krążki  w kolorze zielonym i czerwonym przygotowane przez rodzica.
a) „Samochody do myjni”- zabawa:
    - dziecko jest samochodem, biega w różnych kierunkach, rodzic unosi  zielony krążek, samochody
      jadą, dziecko naśladuje odgłosy jadących samochodów,
    - rodzic  unosi czerwony krążek, samochód do myjni,
b) „Drzewa i wiewiórki”-zabawa bieżna z rodzeństwem lub rodzicami:
    - jedna osoba jest drzewem, druga wiewiórką
    - drzewa rosną, kołyszą się, skłony w lewo, w prawo,
    - wiewiórki biegają, na hasło „Człowiek” wiewiórka chowa się za drzewem,
    - osoby biorące udział w zabawie zamieniają się rolami.
c) „Podlej kwiaty”- dziecko jest kwiatem, rodzic ogrodnikiem i odwrotnie; ćwiczenie w przysiadzie i
     skłonie,
d) „Omiń ślimaka”-dziecko maszeruje, na hasło „Uwaga ślimak” dziecko wykonuje  przeskok obunóż
     do przodu,
5. „Czysta woda zdrowia doda”- słuchanie wiersza J. Papuzińskiej „Chora rzeka” i rozmowa na jego
     temat połączona z eksperymentowaniem.
a) Słuchanie wiersza.
Śniła się kotkowi rzeka,                                                 
wielka rzeka pełna mleka…                                          
Tutaj płynie biała rzeka.                                                
Jak tu pusto!                                                                    
Drzewo uschło…                                                             
Cicho tak -                                                                       
ani ptak, ani ważka, ani komar, ani pąk,                   
ani gad, ani płaz, ani ślimak,
ani żadna wodna roślina,
ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg,
nikt nie żyje tutaj,
bo rzeka zatruta.
Straszny napis: „ZAKAZ KĄPIELI”.
Mętny opar nad wodą się bieli.
Chora rzeka nie narzeka, tylko czeka…
b) Rozmowa na temat wiersza.
- Co śniło się kotkowi?
- Jakiego koloru była rzeka?
- Dlaczego rzeka była biała?
- Co się dzieje z przyrodą przy białej rzece?
- Dlaczego w takiej rzece nie wolno się kąpać?
-  Na co może czekać rzeka?
c) Zagadki o wodzie.
- Chłodzi nas, myje nas.
  Poi ludzi, pola, las.
- Służy do picia, służy do mycia
  Bez niej na Ziemi nie byłoby życia.
- Płynem życia nazywana.
  Pij ją od samego rana.
  Zamiast napojów niezdrowych
  Radę tę wbij se dziś do głowy.
- Gdy ciepło wtedy płynie
  A na lód twardniej w zimie.
- Co tak wygląd zmieniać może?
  Jak jej dużo zwie się morze.
  A gdy ilość jej niewielka
  To jest kropla, lub kropelka.
- Myję ręce i nogi, myję kafle podłogi
  A w wyniku tego trudu ciągle mi przybywa brudu.
- Gdy deszcz pada- z nieba kapię
  A zamarza gdy mróz złapie.
- Napełniła pół wanny, będzie kąpiel dla Anny.
d) „Odgłosy wody”- ćwiczenie słuchowe.
 Dziecko z zamkniętymi oczami słucha. Wniosek- szum wody uspokaja.
e) Ciekawostki o wodzie.
Woda to związek chemiczny, który może występować w stanie ciekłym, gazowym (para wodna) i sta­łym (lód). Woda jest niezbędnym składnikiem pokarmowym dla wszystkich organizmów na Ziemi. Bez wody człowiek przeżyje znacznie krócej niż bez jedzenia. Dla roślin i zwierząt niebezpieczne są okresy długotrwałych opadów i powodzi, a także suszy, które często zdarzają się wiosną i latem. Woda może być słona lub słodka. Słoną wodę zawierają oceany, w których jest zgromadzona większa część wody występującej na Ziemi. Słodkiej wody dostarczają nam głównie rzeki i jeziora. W wielu przypadkach słodka woda musi być najpierw uzdatniona, aby mogła być wykorzystana do bezpo­średniego użytku przez człowieka, np. do picia i do mycia się.
f) Zanieczyszczenia w wodzie i ich wpływ na środowisko- część badawcza:
   - rodzic pokazuje dziecku słoik z wodą z kałuży; dziecko ogląda i obserwuje wodę i co w niej 
     pływa   skąd bierze się woda w kałuży i dlaczego jest zanieczyszczona   padający deszcz łączy się
     z zanieczyszczeniami powietrza np. dymem z kominów i opada na ziemię
    - rodzic pokazuje dziecku miskę z wodą z pływającymi na niej kroplami oleju; dziecko obserwuje
       jak olej utrzymuje się na powierzchni wody; następnie rodzic zanurza w wodzie piórko
       i wyjmuje  je.
·    olej pływa na powierzchni wody ponieważ jest lżejszy
·     piórko wyjęte z wody jest zmieszane z olejem i posklejane
·      rzeki,  morza i oceany na których pływają zanieczyszczenia oleiste np. ropa naftowa są
     niebezpieczne dla zwierząt, zwłaszcza ptaków; ich pióra sklejają się, są ciężkie, co uniemożliwia latanie i ptaki giną,
   - oczyszczanie wody; rodzic do słoika z umocowaną na jego wierzchu gazą (filtrem) wlewa wodę
     z olejem i wodę z kałuży zanieczyszczonej kamykami, piaskiem, trawą, patyczkami,
·         dziecko obserwuje, jak zanieczyszczenia zatrzymują się na gazie a woda w słoiku jest czysta
·         filtrowanie zatrzymuje zanieczyszczenia – oczyszcza wodę
g)  Doświadczenia z wodą.
6. Jak chronić wodę, jak ją oszczędzać?
a) Wypowiedzi dzieci
b)  Założenie dzienniczka oszczędzania wody ( dziecko codziennie zaznacza w nim, jak
    oszczędzało wodę tworząc rysunki)
 c) Podsumowanie oszczędzania wody po każdym tygodniu- wyciąganie wniosków ( jest dobrze,   
      może być lepiej jeśli...)
7. „Masaż wodny”- ćwiczenie relaksacyjne w parze
 Dziecko rysuje palcami na plecach rodzica lub   rodzeństwa:
- kropki,
- kreski,
- linie,
- fale,
- stuka opuszkami palców słuchając szumu wody, a na koniec naśladuje strząsanie wody
   z rąk.
8. „Czysta woda zdrowia doda”-rymowanka z powtarzaniem sylab, rytmicznym klaskaniem,
     tupaniem, podskokami; degustacja wody.
9. „Ziemia przyszłości”, czy „Ziemia zanieczyszczona”- praca plastyczna wg pomysłu dziecka.
10. „Wszystko wodne”- zabawa ruchowo-naśladowcza (pływania, mycia się, padającego deszczu,
       chodzenia z parasolką, przechodzenia przez kałuże… )
a) Kalambury- dziecko pokazuje w/w czynności, a rodzic lub rodzeństwo rozpoznaje je.
11. Spacer; obserwacja najbliższego otoczenia, niszczycielski wpływ ludzi na środowisko (deptanie
       trawników, łamanie drzew…).
12. Karty pracy cz. IV str.84-87










Komentarze

Popularne posty z tego bloga

" UŚMIECHNIJJ SIĘ DO SERA "- NAUKA I UTRWALENIE 1 ZWROTKI PIOSENKI ( SWOBODNE ZABAWY TANECZNE).

"IDZIE JESIEŃ POPRZEZ ŚWIAT"- PIOSENKA.

" RODZINKA PÓR ROKU" - PIOSENKA.