Temat dnia: Jestem
Europejczykiem.
1. Odnajdywanie na mapie
miejsc wskazanych przez dziecko. Dzielenie się
swoimi marzeniami
i wspomnieniami.
Pomoce:
mapa
Polski, rozsypanka literowa- Wyprawka.
Rodzic
rozmawia z dzieckiem o miejscach w Polsce, które chciałyby odwiedzić, lub takie
w których już kiedyś były. Rodzic odnajduje i pokazuje je na mapie. Można
wspólnie z dzieckiem układać z
rozsypanki literowej nazwy miast lub rzek, (np. Katowice, Zakopane, Wisła,
Odra, Narew). taneczne.
2.
Słuchanie
polskich pieśni ludowych. Własne improwizacje taneczne.
Odtwarzacz CD,
nagrania pieśni: Oj latała sroczka, Jestem dobry rybak oraz inne
nagrania polskich pieśni ludowych.
Rodzic włącza nagrania dowolnych polskich pieśni ludowych.
Dzieci słuchają utworów, wypowiadają się na ich temat. Następnie wykonują
swobodne improwizacje ruchowe przy muzyce.
3.
Poznawanie polskich strojów ludowych.
Zdjęcia różnych osób ubranych w polskie
stroje ludowe, np.: śląski, łowicki, kujawski, kurpiowski, kaszubski. Dziecko
opisuje charakterystyczne cechy strojów. Odnajdują na mapie Polski (z pomocą
rodzica.) regiony właściwe dla danego stroju.
4. Propozycja
pracy plastycznej.
5. Zabawy i
ćwiczenia poranne- zestaw z poniedziałku 4 V 2020.
6. „Poznajemy
Unię Europejską”- rozmowa
przy mapie.
Pomoce: chorągiewka przedstawiająca flagę Unii Europejskiej.
a) Praca z mapą
Europy.
Pomoce:
mapa Europy, napis Europa.
Rodzic pokazuje kartonik z napisem Europa do
czytania całościowego, który odczytuje wspólnie z dzieckiem..
Pyta:
- Co to jest Europa?
Wyjaśnia, że Europa to kontynent, na
którym leży również Polska. Pokazuje mapę i obszar Europy, oraz Polskę..
b) Zapoznanie
z Unią Europejską.
Flagi państw:
Austria, Belgia, Bułgaria, Cypr, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja,
Holandia, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Polska,
Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Wielka Brytania, Chorwacja, Czechy,
Hiszpania, Szwecja, Węgry, Włochy, i kartoniki z ich nazwami, skakanki,
plastikowe pudełko.
Rodzic wyjaśnia,
że niektóre kraje leżące na kontynencie europejskim zawiązały tak zwaną unię,
czyli porozumienie, układ, umowę. Kraje te współpracują ze sobą, pomagają
sobie. Rodzic. porównuje Unię Europejską do domu, w którym wszyscy domownicy troszczą
się o siebie wzajemnie. Informuje, że obywatele Wielkiej Brytanii w 2017 roku
zdecydowali się na opuszczenie Unii Europejskiej.
c) Poznawanie
flagi Unii Europejskiej.
Pomoce: niebieski
karton, żółte gwiazdki wycięte z papieru, zdjęcie flagi Unii Europejskiej.
Rodzic wyjaśnia, że Unia
Europejska ma również swoją flagę. Jest ona symbolem wszystkich państw
wchodzących w skład UE. Pokazuje dziecku zdjęcie flagi. Dziecko opisuje jej
wygląd, liczy gwiazdki na fladze. Rodzic wyjaśnia, że na początku do Unii
należało tylko 12 państw. Dlatego właśnie na fladze jest 12 gwiazdek. Liczba
państw członkowskich zmieniła się- obecnie jest ich 28, ale liczba gwiazdek
pozostała taka sama. Kiedy Wielka Brytania wystąpi już ostatecznie z Unii
Europejskiej,
pozostanie w niej 27 państw
członkowskich. Istnieje jednak możliwość, że zostaną przyjęci nowi członkowie.
Rodzic układa na podłodze niebieski karton i żółte gwiazdki. Dziecko układa
gwiazdki na kartonie w taki sam sposób, jak są one ułożone na fladze UE. .https://www.youtube.com/watch?v=h58YVP1Zvmw
7. Karty pracy cz. 5 str. 26.
8. Poznanie hymnu UE.
9. „To Polska, moja ojczyzna”-zajęcia plastyczne.
a) Wprowadzenie.
Rymowanka I. Fabiszewskiej:
Ojczyzna to
miejsce, które bardzo kochamy.
Nazwę naszej ojczyzny
głośno wymawiamy.
Dziecko głośno mówi słowo Polska.
b) Utrwalanie
polskich symboli narodowych.
Rodzic pyta:
- Jakie znasz polskie symbole?
- Jak wygląda
godło Polski?
- Jak wygląda
flaga Polski?
- Jakie kolory występują na fladze i na godle
Polski?
c)
Wyjaśnienie
sposobu wykonania pracy „To Polska moja ojczyzna”.
Potrzebne: wycięty z kartonu kontur mapy
Polski, mocny klej, pojemniki
plastikowe, biała i czerwona farba, pędzel, kasza jęczmienna.
Dziecko pokrywa całą
powierzchnię papieru mocnym klejem, a następnie posypuje kaszą jęczmienną z pojemniczków.
Potrząsa kartonem, usuwając z niego zbędną część kaszy. Dzieli kontur mapy
Polski na dwie części-górną część maluje na kolor biały, a dolną- na kolor
czerwony.
8. Zabawy
na świeżym powietrzu.
9. Karty pracy cz. 5 str 26 -28
10. Utrwalenie piosenki „Jestem Polakiem”.
Komentarze
Prześlij komentarz