Temat
dnia: Poznajemy sąsiadów Polski.
1. „
Poznajemy herby polskich miast”-
ćwiczenia w sferze percepcyjnej.
Dziecko ogląda herby polskich miast. Zastanawia się,
dlaczego mają taki wygląd. Wybiera najciekawszy herb.
Herby
przedstawiają charakterystyczne cechy danej miejscowości. Mogą to być elementy
architektury, np.: wieże, kościoły, zamki oraz inne budynki. Przykładem
takiego miasta jest np. Malbork lub Toruń. Mogą to być również postacie
świętych, najczęściej patronów starych miejscowych kościołów, lub ich atrybuty,
np. święty Piotr z kluczami do bram raju i czyśćca jest przedstawiony na herbie
Ciechanowa. Herby mogą również informować o tym, kto założył dane miasto i kto
był jego właścicielem. Herby mogą również nawiązywać swym znaczeniem do nazw
miast, np. w herbie miasta Łodzi znajduje się łódź. Mogą się na nich również
znajdować inne charakterystyczne dla danej miejscowości elementy, np.:
krajobraz, środowisko przyrodnicze, elementy związane z legendą o powstaniu
miasta.
2. Zabawa
słuchowo-ruchowa „Podróż dookoła Polski”.
Pomoce: gwizdek.
Dziecko jedzie
naśladując pociąg i śpiewając znaną piosenkę o pociągu.
Na sygnał
gwizdka pociąg zatrzymuje się na stacji. Rodzic. wymienia nazwę dowolnej
miejscowości (wybiera miejscowości z różnych stron Polski). Na stacjach do
pociągu są ładowane skrzynie z towarami, których nazwy zaczynają się na
wskazaną przez rodzica. głoskę. Dziecko wymienia nazwy towarów rozpoczynających
się tą głoską, np. .k- kapusta, kalafiory, kapelusze. Po załadowaniu
towarów pociąg rusza w dalszą trasę.
3. Zabawy i
ćwiczenia poranne z poniedziałku 4 V 2020.
4.
„ Z wizytą u naszych sąsiadów”- zabawy
prowadzone metodami aktywizującymi.
a) Wycięty z białego papieru kontur mapy
Polski.
Rodzic mówi im zagadkę I. Fabiszewskiej.
Mieszka obok
ciebie, więc się dobrze znacie.
Czasem też się w domach swoich
odwiedzacie. (sąsiad)
b) Wyjaśnienie znaczenia słowa sąsiad.
Rodzic pyta:
-Kogo nazywamy sąsiadem?
- Kto jest naszym sąsiadem?
Następnie
pokazuje kontur mapy Polski. Pyta:
- Co to jest?
-Czy Polska ma sąsiadów?
- Gdzie mieszkają sąsiedzi
Polski?
(Poza granicami naszego kraju).
Przypomina, co znaczą słowa granice państwa. Proponuje poznanie sąsiadów
Polski.
c) Zapoznanie z sąsiadami Polski.
Pomoce: wycięty z białego papieru kontur mapy
Polski, mapa Europy, kartoniki z nazwami państw graniczących z Polską: Niemcy,
Czechy, Słowacja, Litwa, Białoruś, Rosja, Ukraina.
Rodzic pokazuje dziecku mapę Europy. Dziecko z pomocą rodzica odnajduje na niej Polskę i wodzi palcem po jej
granicach . Rodzic. układa kartoniki, na
których są zapisane nazwy państw graniczących z Polską: Niemcy, Czechy,
Słowacja, Litwa, Białoruś, Rosja, Ukraina. Dziecko
z pomocą rodzica).)
czyta nazwy państw. Rodzic pokazuje te państwa na mapie. Dziecko kładzie kartoniki
z nazwami państw w odpowiednich miejscach przy konturze Polski.
d)
Podróż do wybranych krajów naszych sąsiadów.
Pomoce: odtwarzacz CD, nagranie dowolnej
muzyki, chorągiewka przedstawiająca flagę Czech.
Rodzic zaprasza w podróż do kraju jednego z naszych
sąsiadów- do Czech. Włącza nagranie dowolnej piosenki, przy której dziecko
podróżuje samolotem (rozkłada ręce w bok i leci, poruszając się po pokoju). Na
przerwę w nagraniu muzyki rodzic. podnosi do góry chorągiewkę przedstawiającą
flagę Czech i informuje dziecko, że znajdują się na lotnisku w Czechach.
e) Wizyta w Czechach.
Pomoce:
zdjęcie flagi
Czech, koperta i pocięte na części zdjęcie flagi Czech.
Dziecko opisuje wygląd flagi. Poszukuje podobieństwa
do flagi Polski (np. czy jest na niej kolor czerwony lub biały). Następnie
układa pociętą na części flagą Czech.
Rodzic pyta:
- Jakie miasto jest stolicą Czech?
- Jaki jest ulubiony przysmak
Czechów?
Opowiada dziecku o czeskich knedlikach i pokazuje
Pragę na mapie.
f) Wizyta w Niemczech.
Pomoce: zdjęcie flagi Niemiec,
chorągiewka przedstawiająca flagę Niemiec, odtwarzacz CD, nagranie dowolnego
utworu niemieckiego kompozytora: Ludwiga van Beethovena lub Jana Sebastiana
Bacha, zdjęcia niemieckich samochodów (np.: mercedesa, audi, volkswagena,
opla), kolorowa wstążka
Dziecko przemieszcza się samolotem do kolejnego
sąsiada Polski- do Niemiec. Dziecko opisuje flagę Niemiec, porównują ją z flagą
Polski i układają z elementów. Następnie dziecko może rozpoznawać różne niemieckie samochody (np.: Mercedes,
Audi, Volkswagen, Opel). Potem dziecko z
kolorowymi wstążkami tańczy do dowolnej muzyki niemieckiego kompozytora: Ludwiga van
Beethovena lub Jana Sebastiana Bacha. Przy dźwiękach muzyki dziecko wykonuje dowolne
improwizacje taneczne. Rodzic pokazuje
na mapie stolicę Niemiec- Berlin.
g) Wizyta na Słowacji.
Analogicznie jak
wyżej.
Dziecko przemieszcza się samolotem do
kolejnego sąsiada Polski-na Słowację. Podobnie jak
w poprzednim ćwiczeniu dziecko
opisuje flagę Słowacji, porównują ją z flagą Polski i układa
z elementów.
Rodzic pokazuje dziecku zdjęcia słowackich
Tatr. Wyjaśnia, że część tych gór leży po polskiej stronie, a część- po
słowackiej. Opowiada legendę o Janosiku.
5. Zapoznanie z Unią Europejską.
Rodzic wyjaśnia dziecku, że chociaż każde z państw, które odwiedziły
podczas zajęć, ma swój język, swoje tradycje i swą kulturę, to wszystkie
mają również coś wspólnego. Leżą w Europie i są członkami jednej wielkiej
rodziny, którą jest Unia Europejska. Polska również jest jej członkiem.
6. Karty pracy cz. 5 str. 24.
7. Spacer- obserwacje przyrodnicze.
8. „Zamek, czy zamek”?- rozmowa na temat znaczenia słowa zamek
i jego wieloznaczności.
9. „Zamek”- budowanie
z kubeczków plastikowych.
10. Karty pracy cz. 5 str.25.
Komentarze
Prześlij komentarz