Temat dnia: Poznajemy sąsiadów Polski.
1.  Poznajemy herby polskich miast”- ćwiczenia w sferze percepcyjnej.
Dziecko  ogląda  herby polskich miast. Zastanawia się, dlaczego mają taki wygląd. Wybiera najciekawszy herb.
Herby przedstawiają charakterystyczne cechy danej miejscowości. Mogą to być elementy architek­tury, np.: wieże, kościoły, zamki oraz inne budynki. Przykładem takiego miasta jest np. Malbork lub Toruń. Mogą to być również postacie świętych, najczęściej patronów starych miejscowych kościołów, lub ich atrybuty, np. święty Piotr z kluczami do bram raju i czyśćca jest przedstawiony na herbie Cie­chanowa. Herby mogą również informować o tym, kto założył dane miasto i kto był jego właścicie­lem. Herby mogą również nawiązywać swym znaczeniem do nazw miast, np. w herbie miasta Łodzi znajduje się łódź. Mogą się na nich również znajdować inne charakterystyczne dla danej miejscowo­ści elementy, np.: krajobraz, środowisko przyrodnicze, elementy związane z legendą o powstaniu miasta.
2. Zabawa słuchowo-ruchowa „Podróż dookoła Polski”.
Pomoce: gwizdek.
Dziecko jedzie naśladując pociąg i śpiewając znaną piosenkę o pociągu.
Na sygnał gwizdka pociąg zatrzymuje się na stacji. Rodzic. wymienia nazwę dowolnej miejscowości (wybiera miej­scowości z różnych stron Polski). Na stacjach do pociągu są ładowane skrzynie z towarami, których nazwy zaczynają się na wskazaną przez rodzica. głoskę. Dziecko wymienia nazwy towarów rozpoczynających się tą głoską, np. .k- kapusta, kalafiory, kapelusze. Po załadowaniu towarów pociąg rusza w dalszą trasę.
3. Zabawy i ćwiczenia poranne z poniedziałku 4 V 2020.
4. Z wizytą u naszych sąsiadów”- zabawy prowadzone metodami aktywizującymi.
a)  Wycięty z białego papieru kontur mapy Polski.
Rodzic  mówi im zagadkę I. Fabiszewskiej.
Mieszka obok ciebie, więc się dobrze znacie.
Czasem też się w domach swoich odwiedzacie. (sąsiad)
b) Wyjaśnienie znaczenia słowa sąsiad.
Rodzic pyta:
-Kogo nazywamy sąsiadem?
- Kto jest naszym sąsiadem?
 Następnie pokazuje kontur mapy Polski. Pyta:
- Co to jest?
-Czy Polska ma sąsiadów?
- Gdzie mieszkają sąsiedzi Polski?
(Poza granicami naszego kraju). Przypomina, co znaczą słowa granice państwa. Proponuje poznanie sąsiadów Polski.
c) Zapoznanie z sąsiadami Polski.
Pomoce: wycięty z białego papieru kontur mapy Polski, mapa Europy, kartoniki z nazwami państw graniczą­cych z Polską: Niemcy, Czechy, Słowacja, Litwa, Białoruś, Rosja, Ukraina.
Rodzic pokazuje dziecku  mapę Europy. Dziecko z pomocą rodzica  odnajduje na niej Polskę i wodzi palcem po jej granicach . Rodzic. układa  kartoniki, na których są zapisane nazwy państw grani­czących z Polską: Niemcy, Czechy, Słowacja, Litwa, Białoruś, Rosja, Ukraina. Dziecko
z  pomocą rodzica).) czyta nazwy państw. Rodzic pokazuje te państwa na mapie. Dziecko kładzie kartoni­ki z nazwami państw w odpowiednich miejscach przy konturze Polski.
d)  Podróż do wybranych krajów naszych sąsiadów.
Pomoce: odtwarzacz CD, nagranie dowolnej muzyki, chorągiewka przedstawiająca flagę Czech.
Rodzic zaprasza w podróż do kraju jednego z naszych sąsiadów- do Czech. Włącza nagranie dowolnej piosenki, przy której dziecko podróżuje samolotem (rozkłada ręce w bok i leci, poruszając się po pokoju). Na przerwę w nagraniu muzyki rodzic. podnosi do góry chorągiewkę przedstawiającą flagę Czech i informuje dziecko, że znajdują się na lotnisku w Czechach.
e) Wizyta w Czechach.
Pomoce: zdjęcie flagi Czech, koperta i pocięte na części zdjęcie flagi Czech.
Dziecko opisuje wygląd flagi. Poszukuje podobieństwa do flagi Polski (np. czy jest na niej kolor czerwony lub biały). Następnie układa  pociętą na części flagą Czech.
Rodzic pyta:  
- Jakie miasto jest stolicą Czech?
- Jaki jest ulubiony przysmak Czechów?
Opowiada dziecku o czeskich knedlikach i pokazuje Pragę na mapie.
f) Wizyta w Niemczech.
Pomoce: zdjęcie flagi Niemiec, chorągiewka przedstawiająca flagę Niemiec, odtwarzacz CD, nagranie do­wolnego utworu niemieckiego kompozytora: Ludwiga van Beethovena lub Jana Sebastiana Bacha, zdjęcia niemieckich samochodów (np.: mercedesa, audi, volkswagena, opla), kolorowa wstążka
Dziecko przemieszcza się samolotem do kolejnego sąsiada Polski- do Niemiec. Dziecko opisuje flagę Niemiec, porównują ją z flagą Polski i układają z elementów. Następ­nie  dziecko może rozpoznawać  różne niemieckie samochody (np.: Mercedes, Audi, Volkswagen, Opel). Potem  dziecko z kolorowymi wstążkami tańczy do dowolnej muzyki  niemieckiego kompozytora: Ludwiga van Beethovena lub Jana Sebastiana Bacha. Przy dźwiękach muzyki dziecko wykonuje dowolne improwizacje taneczne. Rodzic  po­kazuje na mapie stolicę Niemiec- Berlin.
g) Wizyta na Słowacji.
Analogicznie jak wyżej.
Dziecko przemieszcza się samolotem do kolejnego sąsiada Polski-na Słowację. Podobnie jak 
w poprzednim ćwiczeniu dziecko opisuje flagę Słowacji, porównują ją z flagą Polski i układa
 z elementów. Rodzic  pokazuje dziecku zdjęcia sło­wackich Tatr. Wyjaśnia, że część tych gór leży po polskiej stronie, a część- po słowackiej. Opowiada legendę o Janosiku.
5. Zapoznanie z Unią Europejską.
Rodzic wyjaśnia dziecku,  że chociaż każde z państw, które odwiedziły podczas zajęć, ma swój język, swoje tradycje i swą kulturę, to wszystkie mają również coś wspólnego. Leżą w Europie i są członkami jednej wielkiej rodziny, którą jest Unia Europejska. Polska również jest jej członkiem.
6. Karty pracy cz. 5 str. 24.
7. Spacer-  obserwacje przyrodnicze.
8. „Zamek, czy  zamek”?- rozmowa na temat znaczenia słowa zamek i jego wieloznaczności.
9. „Zamek”- budowanie z kubeczków plastikowych.
10. Karty pracy cz. 5 str.25.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

" UŚMIECHNIJJ SIĘ DO SERA "- NAUKA I UTRWALENIE 1 ZWROTKI PIOSENKI ( SWOBODNE ZABAWY TANECZNE).

"IDZIE JESIEŃ POPRZEZ ŚWIAT"- PIOSENKA.

" RODZINKA PÓR ROKU" - PIOSENKA.