TEMAT TYGODNIA: MOJA
OJCZYZNA.
Temat dnia: Jak Polska
długa i szeroka.
1. Rozpoznawanie
charakterystycznych miejsc przedstawionych na pocztówkach. Przygotowanie do
wysłania pocztówki
z pozdrowieniami. Utrwalanie własnego adresu.
Pomoce: pocztówki z różnych miejsc w Polsce,
przedstawiające m.in. góry, las, jeziora, morze, wieś, miasto, flamaster, koperta, znaczek.
- Dziecko ogląda pocztówki. Wspólnie z
rodzicem zastanawia się, co one przedstawiają, po co
kupuje się pocztówki i w jakim celu wysyła
się je do różnych osób. Rodzic pyta, czy
dzieci otrzy-
mały kiedykolwiek podobne pocztówki i od
kogo. Proponuje wysłanie pocztówki (z miejscowości
zamieszkania dzieci) z pozdrowieniami, np.
do rodziny mieszkającej w innej miejscowości.
Zapisuje
na niej przekazane przez dzieci pozdrowienia, wspólnie adresują zwracając
uwagę na to,
co powinien zawierać adres i nakleja
znaczek. Pyta dziecko, czy pamięta swój adres zamieszkania
i zapisuje go jako nadawca ( dziecko podaje
nazwę miejscowości, nazwę ulicy i numer
domu, oraz
numer mieszkania.
2. „Tutaj
mieszkam”- ćwiczenie słuchu fonematycznego.
Pomoce:
zabawki
,sprzęty domowe.
- Dziecko odnajduje w mieszkaniu zabawki
i przedmioty, których nazwy rozpoczynają się taką samą
głoską
jak nazwa miejscowości w której mieszka.
- Układa rymy do nazwy Białystok.
3. Słuchanie
piosenki „Jestem Polakiem „(sł. i muz. J. Kucharczyk).
Olek i Ada CD2 utwór
27.
1. Ja jestem
Polką, a ty Polakiem.
Polska jest
naszą ojczyzną.
Kraj taki
piękny, od Tatr aż po Bałtyk,
nad Wisłą –
rzeką błękitną.
Ref.: Mieszkamy
w pięknym kraju, w Polsce,
a Polska leży w
Europie,
więc obok flagi
biało-czerwonej
flaga niebieska
w gwiazdki złote.
Kraj nasz jest w
Unii Europejskiej,
wspólnocie
przyjacielskich krajów,
gdzie wszyscy
sobie pomagają,
zawsze wzajemnie
się wspierają.
2. Zwiedzamy
Polskę i inne kraje.
Jak żyje się we
wspólnocie?
W zgodzie,
jedności – na pewno bezpieczniej,
i lepiej,
łatwiej, owocniej.
Ref.: Mieszkamy…
a) Rozmowa na
temat tekstu.
- Wyjaśnienie pojęć: Ojczyzna, Europa, Unia
Europejska.
- Określenie charakteru melodii oraz metrum
piosenki.
- Zaznaczanie grą na dowolnym instrumencie ( może
być zrobiony z butelki plastikowej i grochu…)
pierwszej
miary taktu.
- Rytmiczne
powtarzanie wybranych przez rodzica wersów piosenki.
- Nauka refrenu piosenki na zasadzie echa
muzycznego.
b) „Różne kroki”- reagowanie
na zmiany akompaniamentu granego przez rodzica na grzechotce
zrobionej przez dziecko.
Rodzic gra. Dziecko zmienia sposób chodzenia
odpowiednio do akompaniamentu:
– na palcach- potrząsanie grzechotką
– na piętach- miarowe uderzenia w rytmie ćwierćnut,
– na zewnętrznej stronie stóp- miarowe uderzenia w
rytmie ósemek.
4. Zabawy i ćwiczenia poranne.
Pomoce:
odtwarzacz CD, nagranie spokojnej muzyki, butelki plastikowe, np. po
wodzie mineralnej (dobrze jest wlać w
nie trochę wody lub wsypać nieco piasku, aby były stabilniejsze) .
a) Zabawa orientacyjno-porządkowa „Moje
miejsce”.
Rodzic daje dziecku plastikowe
butelki. Dziecko stawia je na podłodze i siada przed jedną z nich
skrzyżnie, z
wyprostowanymi plecami. Gdy rodzic gra na dowolnym instrumencie, dziecko biega
pomiędzy butelkami. Starając się żadnej nie
przewrócić. Na przerwę w grze siada
przed jedną z nich pozycji wyjściowej.
b) Ćwiczenie dużych grup
mięśniowych „ Zabawy butelkami”.
Dzieci, w siadzie skrzyżnym,
przekładają butelki nad głowami, z prawej ręki do lewej i odwrotnie. Następnie,
w siadzie klęcznym, odsuwają butelki obiema rękami jak najdalej w przód i
przysuwają je z powrotem do kolan. Należy zwrócić uwagę, aby dzieci nie
podnosiły się z kolan.
c) Ćwiczenie z elementem równowagi
„ Przełóż butelkę.”
Dzieci podnoszą przed
sobą do góry jedną nogę, ugiętą w kolanie, i przekładają pod nią butelki.
Ćwiczenie wykonują kilkakrotnie, raz podnosząc do góry lewą nogę, raz prawą
nogę.
d) Zabawa ruchowa z elementem
czworakowania „ Slalom między butelkami”.
Rodzic wraz z
dzieckiem ustawia butelki w rzędzie,
jedna za drugą, ale w takiej odległości, aby dziecko mogło między nimi przejść
na czworakach.
Dziecko liczy butelki. Staje przed nimi. Na sygnał rodzica, slalomem,
pokonuje wyznaczoną trasę na czworakach
e) Ćwiczenie uspokajające „Kołyska”.
Rodzic włącza nagranie
spokojnej muzyki.
Dziecko siedząc skrzyżnie kładzie butelkę na
ugiętych rękach (tak jakby trzymało dziecko). Kołysze ją na boki (tak jakby
usypiało dziecko). Po zakończeniu ćwiczeń sprząta wszystkie pomoce.
5. „Polska i jej symbole narodowe”- słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby
„ Dzień Flagi”, można też obejrzeć filmy
a) Słuchanie opowiadania M.
Strękowskiej-Zaremby „Dzień Flagi.”
Pomoce: książka (s. 72–73).
Dzieci przyglądają
się ilustracjom w książce, słuchają opowiadania czytanego przez rodzica.
Ada patrzy na
pudełko nowych kredek z zachwytem w oczach. Dostała je od babci Halinki.
„Kredki w trzydziestu kolorach” – tak jest napisane na opakowaniu. Ada nie
umie czytać, ale wierzy babci. Ostrożnie dotyka paluszkiem kolejnych kredek.
„Prześliczne!” – myśli. Wydaje się Adzie, że kredki uśmiechają się do niej i
zachęcają, żeby coś narysowała. Na przykład różowego kota albo słonia w
czterech odcieniach zieleni. A może żółtego królika? „Trudny wybór” – myśli
Ada i aż wzdycha.
Olek, który siedzi
obok, przy biurku, podnosi głowę znad ćwiczeń do zerówki.
–
Pożycz mi czerwoną kredkę – prosi siostrę.
Ada wolałaby nie
rozstawać się z żadną kredką nawet na chwilę, a szczególnie z czerwoną,
najpiękniejszą i najweselszą ze wszystkich kredek. – Dlaczego chcesz czerwoną?
Buraczkowa też jest ładna. I pomarańczowa też – podsuwa bratu inne kredki.
– Maluję polską
flagę. Potrzebuję czerwonej kredki. Chyba wiesz, w jakich kolorach jest nasza
flaga? – pyta Olek.
Ada pospiesznie
podaje bratu czerwoną kredkę. Niech sobie nie myśli, że ona nie wie takich
rzeczy. Potem w milczeniu przygląda się jego pracy i marszczy czoło.
– Dlaczego nasza
flaga jest biało-czerwona? Na świecie jest więcej niż dwa kolory. Gdyby była w
trzydziestu kolorach, byłaby ładniejsza – mówi.
– Ja nie mogę!
Słyszysz, tato?! – woła Olek.
Tata kiwa głową i
zwraca się do Ady. – Nie będziemy zmieniać polskiej flagi, mimo że na świecie
jest więcej niż dwa kolory, córeczko. Biel i czerwień to barwy polskiego herbu:
białego orła na czerwonym tle. Biel oznacza czystość i uczciwość, czerwień
odwagę i waleczność.
– Aha – Ada robi
poważną minę, żeby było wiadomo, że wszystko rozumie. – Ja też chcę rysować
odwagę i waleczność – mówi.
Cała rodzina Ady
włącza się do rysowania biało-czerwonych flag.
– Przydadzą się.
Lada dzień będzie święto flagi – mówi mama.
W Dzień Flagi z
samego rana Ada, Olek, mama i tata wychodzą przed blok podziwiać swoje dzieło.
Ich okna zdobią małe biało-czerwone flagi.
– Macie najładniej ozdobione okna
w całym bloku – chwali sąsiadka z drugiego piętra.
– A wie pani, że na świecie jest
więcej niż dwa kolory, ale biały i czerwony są najśliczniejsze – zapewnia ją
Ada.
b) Rozmowa na temat opowiadania i
filmów.
Książka (s. 72–73).
Dzieci przyglądają
się ilustracjom w książce, odpowiadają na pytanie:
- Co oznaczają
kolory naszej flagi?
Następnie przy pomocy rodzica czytają tekst umieszczony
pod obrazkiem. Kończą zdanie. ..
- Rozpoznawanie flagi
Polski wśród flag innych narodów.
- Opisywanie godła Polski.
- Wskazywanie charakterystycznych cech wspólnych
dla danego narodu.
c) Zdjęcia flag różnych państw, w
tym flagi Polski i flagi Monako, godło Polski.
- Rodzic układa na
stoliku zdjęcia flag różnych krajów i prosi, aby dziecko wybrało zdjęcie
przedstawiające flagę Polski. Zwraca uwagę
na flagę Monako. Dzieci wskazują różnice pomiędzy
tymi flagami.
- Następnie rodzic
pokazuje godło Polski. Prosi, aby dziecko opisało jego wygląd.
Pyta:
- Co łączy wszystkich Polaków? (Np. język,
tradycja).
- Jakie znasz
polskie tradycje?
- Skoro mieszkamy
w Polsce, to kim jesteśmy?
- Jakim językiem
posługujemy się?
d)
Zapoznanie z
hymnem narodowym.
e) Rozmowa
- Rodzic pyta:
Co
charakterystycznego oprócz flagi i godła ma każdy kraj?
Jeśli dziecko nie zna
odpowiedzi, mówi zagadkę I. Fabiszewskiej.
Na baczność
stoimy, kiedy go słuchamy.
O ciszę i powagę
zawsze wtedy dbamy. (hymn)
- Co to jest hymn?
Uzupełnia
wypowiedzi dzieci. Podaje tytuł hymnu Polski- Mazurek Dąbrowskiego. Przypomina
jego tekst. Zaprasza do wysłuchania pierwszej zwrotki i refrenu. Wyjaśnia, że
podczas śpiewania
(słuchania) hymnu
obowiązuje odpowiednia postawa. Dzieci słuchają fragmentu hymnu, stojąc na
baczność. Rodzic zwraca uwagę na słowa hymnu. Wyjaśnia, że napisano go bardzo
dawno temu, dlatego są w nim słowa, których już dzisiaj się nie używa.
- W jakich
sytuacjach śpiewamy hymn Polski? Prosi o podanie przykładów.
- Gdzie można
zauważyć flagę Polski?
- Gdzie
widziałyście godło Polski?
- Gdzie w
przedszkolu znajduje się godło Polski?
f) Nauka refrenu hymnu Polski
fragmentami, metodą ze słuchu. Wspólne śpiewanie refrenu
w postawie
na baczność.
6. Zabawa ruchowa „Podróż po
Polsce”.
Pomoce: kartoniki w kolorach: zielonym,
niebieskim, pomarańczowym.
Rodzic proponuje dziecku podróż po
Polsce.
- Podnosi do góry
niebieski kartonik oznaczający wodę- dzieci przeskakują morskie fale,
- Następnie podnosi
zielony kartonik, symbolizujący łąki i pola- dzieci chodzą po wysokiej
trawie
i wąchają kwiaty.
- Podnosi pomarańczowy kartonik oznaczający
góry- dzieci naśladują wspinanie się po górach.
7. Praca z mapą Polski.
Mapa Polski, kolorowy
sznurek.
- wskazywanie
stolicy- Warszawa.
Rodzic informuje, że pierwszą stolicą Polski było
Gniezno, a drugą był Kraków (pokazuje oba miasta na mapie).
- dziecko wskazuje na mapie, gdzie znajdują się
góry, morze, jeziora.
Rodzic zwraca uwagę na kolory, jakimi te miejsca są
oznaczone na mapie (niebieski, pomarańczowy). Informuje, że kolorem zielonym na
mapie oznaczono tereny nizinne, na których rosną m.in. lasy lub na których
znajdują się pola, łąki, pastwiska. Nawiązuje do przeprowadzonej zabawy
ruchowej.
- Następnie pyta: W jaki sposób są oznaczone na
mapie rzeki?
Dzieci wodzą palcem po liniach rzek. Mierzą ich
długość za pomocą kolorowego sznurka. Wskazują najdłuższą rzekę – Wisłę. Rodzic
pokazuje, gdzie Wisła rozpoczyna swój bieg i gdzie go kończy.
8. Symbole narodowe- praca
plastyczna.
Pomoce: kartki ksero, mazaki, miska z
wodą, obrazek flagi, godła ….
9. Spacer- szukanie symboli
narodowych.
10. Wykonanie puzzli „Mapa
Polski”.
Pomoce: napis
mapa Polski, kontur mapy Polski
wycięty z białego papieru, ołówek, linijka, kolorowa kartka, nożyczki.
Rodzic układa na stole wycięty z
papieru kontur mapy Polski oraz napis mapa Polski, który odczytuje
wspólnie z dzieckiem. Następnie dzieci rysują ołówkiem kilka prostych linii po
drugiej stronie konturu. Przecinają go wzdłuż linii, po czym próbują złożyć
ponownie w całość- układają poszczególne elementy na kolorowej kartce.
Uwaga:
Mapę Polski można najpierw pomalować kredkami, farbami używając 3
kolorów.
11. Karty pracy cz. 5 str. 12-15.
12.
Dla chętnych
a)
„Katechizm
polskiego dziecka”-słuchanie wiersza W. Bełzy.
-
Kto ty jesteś?
- Polak mały.
- Jaki znak twój?
- Orzeł biały.
- Gdzie ty mieszkasz?
- Między swemi.
- W jakim kraju?
W polskiej ziemi.
- Czym ta ziemia?
- Mą ojczyzną.
- Czym zdobyta?
- Krwią i blizną.
- Czy ją kochasz?
- Kocham szczerze.
- A w co wierzysz?
- W Polskę wierzę.
- Czym ty dla niej?
- Wdzięczne dziecię
- Coś jej winien?
- Oddać życie."
- Polak mały.
- Jaki znak twój?
- Orzeł biały.
- Gdzie ty mieszkasz?
- Między swemi.
- W jakim kraju?
W polskiej ziemi.
- Czym ta ziemia?
- Mą ojczyzną.
- Czym zdobyta?
- Krwią i blizną.
- Czy ją kochasz?
- Kocham szczerze.
- A w co wierzysz?
- W Polskę wierzę.
- Czym ty dla niej?
- Wdzięczne dziecię
- Coś jej winien?
- Oddać życie."
b) Rozmowa na temat piosenki
„Niezwykłe lekcje rytmiki- Jestem Polakiem”.
|
Komentarze
Prześlij komentarz