TEMAT TYGODNIA: MOJA OJCZYZNA.
Temat dnia: Jak Polska długa i szeroka.
1. Rozpoznawanie charakterystycznych miejsc przedstawionych na pocztówkach. Przygotowanie do
    wysłania pocztówki z pozdrowieniami. Utrwalanie własnego adresu.
Pomoce:  pocztówki z różnych miejsc w Polsce, przedstawiające m.in. góry, las, jeziora, morze, wieś,      miasto, flamaster, koperta, znaczek.
- Dziecko ogląda pocztówki. Wspólnie z rodzicem zastanawia się, co one przedstawiają, po co
   kupuje się pocztówki i w jakim celu wysyła się je do różnych osób.  Rodzic pyta, czy dzieci otrzy-­
   mały kiedykolwiek podobne pocztówki i od kogo. Proponuje wysłanie pocztówki (z miejscowości
   zamieszkania dzieci) z pozdrowieniami, np. do rodziny mieszkającej w innej miejscowości.
   Zapisuje na niej przekazane przez dzieci pozdrowienia, wspólnie adresują zwracając uwagę  na to,  
   co powinien zawierać adres i nakleja znaczek. Pyta dziecko, czy pamięta swój adres zamieszkania
   i zapisuje go jako nadawca ( dziecko podaje nazwę miejsco­wości,  nazwę ulicy i numer domu, oraz
   numer mieszkania.
2.Tutaj mieszkam”- ćwiczenie słuchu fonematycznego.
Pomoce: zabawki ,sprzęty domowe.
- Dziecko odnajduje w mieszkaniu zabawki i przedmioty, których nazwy rozpoczynają się taką samą  
  głoską jak nazwa miejscowości w której mieszka.
- Układa rymy do nazwy Białystok.
3. Słuchanie piosenki „Jestem Polakiem „(sł. i muz. J. Kucharczyk).
Olek i Ada  CD2 utwór 27.
1. Ja jestem Polką, a ty Polakiem.
Polska jest naszą ojczyzną.
Kraj taki piękny, od Tatr aż po Bałtyk,
nad Wisłą – rzeką błękitną.
Ref.: Mieszkamy w pięknym kraju, w Polsce,
a Polska leży w Europie,
więc obok flagi biało-czerwonej
flaga niebieska w gwiazdki złote.
Kraj nasz jest w Unii Europejskiej,
wspólnocie przyjacielskich krajów,
gdzie wszyscy sobie pomagają,
zawsze wzajemnie się wspierają.
2. Zwiedzamy Polskę i inne kraje.
Jak żyje się we wspólnocie?
W zgodzie, jedności – na pewno bezpieczniej,
i lepiej, łatwiej, owocniej.
     Ref.: Mieszkamy…
a) Rozmowa na temat tekstu.
-  Wyjaśnienie pojęć: Ojczyzna, Europa, Unia Europejska.
-  Określenie charakteru melodii oraz metrum piosenki.
- Zaznaczanie grą na dowolnym instrumencie ( może być zrobiony z butelki plastikowej i grochu…)
   pierwszej miary taktu.
-  Rytmiczne powtarzanie wybranych przez rodzica wersów piosenki.
- Nauka refrenu piosenki na zasadzie echa muzycznego.
b)Różne kroki”- reagowanie na zmiany akompaniamentu granego przez rodzica na grzechotce
    zrobionej przez dziecko.
Rodzic gra. Dziecko zmienia sposób chodzenia odpowiednio do akompaniamentu:
– na palcach- potrząsanie grzechotką
– na piętach- miarowe uderzenia w rytmie ćwierćnut,
– na zewnętrznej stronie stóp- miarowe uderzenia w rytmie ósemek.
4. Zabawy i ćwiczenia poranne.
Pomoce:  odtwarzacz CD, nagranie spokojnej muzyki, butelki plastikowe, np. po wodzie mineralnej   (dobrze jest wlać w nie trochę wody lub wsypać nieco piasku, aby były stabilniejsze) .
a)  Zabawa orientacyjno-porządkowa „Moje miejsce”.
Rodzic daje dziecku plastikowe butelki. Dziecko stawia je na podłodze i siada przed jedną z nich
skrzyżnie, z wyprostowanymi pleca­mi. Gdy rodzic gra na dowolnym instrumencie, dziecko biega pomiędzy butelkami. Starając się żadnej  nie przewrócić. Na przerwę w grze  siada przed jedną z nich pozycji wyjściowej.
b) Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „ Zabawy butelkami”.
Dzieci, w siadzie skrzyżnym, przekładają butelki nad głowami, z prawej ręki do lewej i odwrotnie. Następnie, w siadzie klęcznym, odsuwają butelki obiema rękami jak najdalej w przód i przysuwają je z powrotem do kolan. Należy zwrócić uwagę, aby dzieci nie podnosiły się z kolan.
c) Ćwiczenie z elementem równowagi „ Przełóż butelkę.”
Dzieci podnoszą przed sobą do góry jedną nogę, ugiętą w kolanie, i przekładają pod nią butelki. Ćwiczenie wykonują kilkakrotnie, raz podnosząc do góry lewą nogę, raz prawą nogę.
d) Zabawa ruchowa z elementem czworakowania „ Slalom między butelkami”.
Rodzic wraz z dzieckiem  ustawia butelki w rzędzie, jedna za drugą, ale w takiej od­ległości, aby dziecko mogło między nimi przejść na czworakach.
 Dziecko  liczy butelki. Staje  przed nimi. Na sygnał rodzica, slalomem, pokonuje wyznaczoną trasę na czworakach
e)  Ćwiczenie uspokajające „Kołyska”.
Rodzic włącza nagranie spokojnej muzyki.
 Dziecko siedząc skrzyżnie kładzie butelkę na ugiętych rękach (tak jakby trzymało dziecko). Kołysze ją na boki (tak jakby usypiało dziecko). Po zakończeniu ćwiczeń sprząta wszystkie pomoce.
5.Polska i jej symbole narodowe”- słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby
    Dzień Flagi”, można też obejrzeć filmy
a) Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby „Dzień Flagi.”
Pomoce: książka (s. 72–73).
Dzieci przyglądają się ilustracjom w książce, słuchają opowiadania czytanego przez rodzica.
Ada patrzy na pudełko nowych kredek z zachwytem w oczach. Dostała je od babci Halinki. „Kredki w trzy­dziestu kolorach” – tak jest napisane na opakowaniu. Ada nie umie czytać, ale wierzy babci. Ostrożnie dotyka paluszkiem kolejnych kredek. „Prześliczne!” – myśli. Wydaje się Adzie, że kredki uśmiechają się do niej i zachęcają, żeby coś narysowała. Na przykład różowego kota albo słonia w czterech odcieniach zie­leni. A może żółtego królika? „Trudny wybór” – myśli Ada i aż wzdycha.
Olek, który siedzi obok, przy biurku, podnosi głowę znad ćwiczeń do zerówki.
– Pożycz mi czerwoną kredkę – prosi siostrę.
Ada wolałaby nie rozstawać się z żadną kredką nawet na chwilę, a szczególnie z czerwoną, najpiękniejszą i najweselszą ze wszystkich kredek. – Dlaczego chcesz czerwoną? Buraczkowa też jest ładna. I pomarań­czowa też – podsuwa bratu inne kredki.
– Maluję polską flagę. Potrzebuję czerwonej kredki. Chyba wiesz, w jakich kolorach jest nasza flaga? – pyta Olek.
Ada pospiesznie podaje bratu czerwoną kredkę. Niech sobie nie myśli, że ona nie wie takich rzeczy. Potem w milczeniu przygląda się jego pracy i marszczy czoło.
– Dlaczego nasza flaga jest biało-czerwona? Na świecie jest więcej niż dwa kolory. Gdyby była w trzydzie­stu kolorach, byłaby ładniejsza – mówi.
– Ja nie mogę! Słyszysz, tato?! – woła Olek.
Tata kiwa głową i zwraca się do Ady. – Nie będziemy zmieniać polskiej flagi, mimo że na świecie jest więcej niż dwa kolory, córeczko. Biel i czerwień to barwy polskiego herbu: białego orła na czerwonym tle. Biel oznacza czystość i uczciwość, czerwień odwagę i waleczność.
– Aha – Ada robi poważną minę, żeby było wiadomo, że wszystko rozumie. – Ja też chcę rysować odwagę i waleczność – mówi.
Cała rodzina Ady włącza się do rysowania biało-czerwonych flag.
– Przydadzą się. Lada dzień będzie święto flagi – mówi mama.
W Dzień Flagi z samego rana Ada, Olek, mama i tata wychodzą przed blok podziwiać swoje dzieło. Ich okna zdobią małe biało-czerwone flagi.
– Macie najładniej ozdobione okna w całym bloku – chwali sąsiadka z drugiego piętra.
– A wie pani, że na świecie jest więcej niż dwa kolory, ale biały i czerwony są najśliczniejsze – zapewnia ją Ada.
b) Rozmowa na temat opowiadania i filmów.
Książka (s. 72–73).
Dzieci przyglądają się ilustracjom w książce, odpowiadają na pytanie:
- Co oznaczają kolory naszej fla­gi?
Następnie  przy pomocy rodzica czytają tekst umieszczony pod obrazkiem. Kończą zdanie. ..
- Rozpoznawanie flagi Polski wśród flag innych narodów.
- Opisywanie godła Polski.
- Wskazywanie cha­rakterystycznych cech wspólnych dla danego narodu.
c) Zdjęcia flag różnych państw, w tym flagi Polski i flagi Monako, godło Polski.
- Rodzic układa na stoliku zdjęcia flag różnych krajów i prosi, aby dziecko wybrało zdjęcie  
   przedstawiające flagę Polski. Zwraca uwagę na flagę Monako. Dzieci wskazują różnice pomiędzy
   tymi flagami.
- Na­stępnie rodzic pokazuje godło Polski. Prosi, aby dziecko opisało jego wygląd.
Pyta:
- Co łączy  wszystkich Polaków? (Np. język, tradycja).
- Jakie znasz polskie tradycje?
- Skoro mieszkamy w Polsce, to kim jesteśmy?
- Jakim językiem posługujemy się?
d) Zapoznanie z hymnem narodowym.
e) Rozmowa
- Rodzic pyta:
Co charakterystycznego oprócz flagi i godła ma każdy kraj?
Jeśli dziecko nie zna odpowiedzi, mówi zagadkę I. Fabiszewskiej.
Na baczność stoimy, kiedy go słuchamy.
O ciszę i powagę zawsze wtedy dbamy. (hymn)
- Co to jest hymn?
 Uzupełnia wypowiedzi dzieci. Podaje tytuł hymnu Polski- Mazurek Dąbrow­skiego. Przypomina jego tekst. Zaprasza do wysłuchania pierwszej zwrotki i refrenu. Wyjaśnia, że podczas śpiewania
(słuchania) hymnu obowiązuje odpowiednia postawa. Dzieci słuchają fragmen­tu hymnu, stojąc na baczność. Rodzic zwraca uwagę na słowa hymnu. Wyjaśnia, że napisano go bardzo dawno temu, dlatego są w nim słowa, których już dzisiaj się nie używa.
- W jakich sytuacjach śpiewamy hymn Polski? Prosi o podanie przykładów.
- Gdzie można zauważyć flagę Polski?
- Gdzie widziałyście godło Polski?
- Gdzie w przedszkolu znajduje się godło Polski?
f) Nauka refrenu hymnu Polski fragmentami, metodą ze słuchu. Wspólne śpiewanie refrenu
   w postawie na baczność.
6. Zabawa ruchowa „Podróż po Polsce”.
Pomoce: kartoniki w kolorach: zielonym, niebieskim, pomarańczowym.
Rodzic proponuje dziecku podróż po Polsce.
- Podnosi do góry niebieski kartonik oznaczający wodę- dzieci przeskakują morskie fale,
- Następnie podnosi zielony kartonik, symbolizujący łąki i pola- dzieci chodzą po wysokiej trawie
  i wąchają kwiaty.
-  Podnosi pomarańczowy kartonik oznaczają­cy góry- dzieci naśladują wspinanie się po górach.
7. Praca z mapą Polski.
Mapa Polski, kolorowy sznurek.
- wskazywanie  stolicy- Warszawa.
Rodzic informuje, że pierw­szą stolicą Polski było Gniezno, a drugą był Kraków (pokazuje oba miasta na mapie).
- dziecko wskazuje na mapie, gdzie znajdują się góry, morze, jeziora.
Rodzic zwraca uwagę na kolory, jakimi te miejsca są oznaczone na mapie (niebieski, pomarańczowy). Informuje, że kolorem zielonym na mapie ozna­czono tereny nizinne, na których rosną m.in. lasy lub na których znajdują się pola, łąki, pastwiska. Na­wiązuje do przeprowadzonej zabawy ruchowej.
- Następnie pyta: W jaki sposób są oznaczone na ma­pie rzeki?
Dzieci wodzą palcem po liniach rzek. Mierzą ich długość za pomocą kolorowego sznurka. Wskazują najdłuższą rzekę – Wisłę. Rodzic pokazuje, gdzie Wisła rozpoczyna swój bieg i gdzie go kończy.
8. Symbole narodowe- praca plastyczna.
Pomoce: kartki ksero, mazaki, miska z wodą, obrazek flagi, godła ….
9. Spacer- szukanie symboli narodowych.
10. Wykonanie puzzli „Mapa Polski”.
Pomoce: napis mapa Polski,  kontur mapy Polski wycięty z białego papieru, ołówek, linijka, kolorowa kartka, nożyczki.
Rodzic układa na stole wycięty z papieru kontur mapy Polski oraz napis mapa Polski, który odczytuje wspólnie z dzieckiem. Następnie dzieci rysują ołówkiem kilka prostych linii po drugiej stronie konturu. Przecinają go wzdłuż linii, po czym próbują złożyć ponownie w całość- układają poszczególne elementy na kolorowej kartce.
Uwaga:  Mapę Polski można najpierw pomalować kredkami, farbami używając 3 kolorów.
11. Karty pracy cz. 5 str. 12-15.
12. Dla chętnych
a) „Katechizm polskiego dziecka”-słuchanie wiersza W. Bełzy.
- Kto ty jesteś?
- Polak mały.

- Jaki znak twój?
- Orzeł biały.

- Gdzie ty mieszkasz?
- Między swemi.

- W jakim kraju?
 W polskiej ziemi.

- Czym ta ziemia?
- Mą ojczyzną.

- Czym zdobyta?
- Krwią i blizną.

- Czy ją kochasz?
- Kocham szczerze.

- A w co wierzysz?
- W Polskę wierzę.

- Czym ty dla niej?
- Wdzięczne dziecię

- Coś jej winien?
- Oddać życie."
b) Rozmowa na temat piosenki „Niezwykłe lekcje rytmiki- Jestem Polakiem”.







Komentarze

Popularne posty z tego bloga

" UŚMIECHNIJJ SIĘ DO SERA "- NAUKA I UTRWALENIE 1 ZWROTKI PIOSENKI ( SWOBODNE ZABAWY TANECZNE).

"IDZIE JESIEŃ POPRZEZ ŚWIAT"- PIOSENKA.

" RODZINKA PÓR ROKU" - PIOSENKA.