TEMAT DNIA: MIEJSCA LETNIEGO WYPOCZYNKU.



1. „Podróże z plecakiem po Polsce”- rozwijanie orientacji przestrzennej na kartce:
-  Dziecko otrzymuje od rodzica kartkę z narysowanym konturem mapy Polski oraz papierową 
   sylwetę  plecaka,
- Umieszcza na mapie sylwetę plecaka zgodnie z poleceniami rodzica: nad morzem (góra mapy), w
  górach (dół mapy) , Białystok (prawa strona mapy), Warszawa (środek mapy), granica  zachodnia
  Polski (lewa strona mapy).
2. Wyprawka , karta C i G; rozwijanie słuchu fonematycznego oraz koncentracji i uwagi:  
- Dziecko ogląda zdjęcia znajdujące się na karcie C wyprawki, nazywa je,
- Następnie dzieli nazwy zdjęć na sylaby i wyodrębnia w nich głoski; porównuje liczbę sylab i głosek
   w każdym słowie
- Dziecko szuka zdjęć zawierających głoskę i na tych zdjęciach kładzie klocek,
- Na koniec dziecko wyjmuje z karty G wyrazy, czyta je i dopasowuje do odpowiednich zdjęć, np.
  wyraz kura do zdjęcia kury, wyraz krowa do zdjęcia krowy.
3. Karta pracy cz. 5 str. 77.
4. Słuchanie wiersza czytanego przez rodzica „Wakacyjny pociąg” E. Stadtmuller.

Ref: Stuku- puku stuku, mkną koła po szynach,
Już się nowa, kolorowa przygoda zaczyna!
Stuku puku, stuku puku, stuku puku puk!

1. Jedzie pociąg wakacyjny, pociąg kolorowy.
Już wjeżdżają wagoniki na peron bajkowy.
Tłum podróżnych już go wita ucieszony szczerze .
Wie, że pociąg ten na pewno każdego zabierze.

2. Pierwsza stacja, wieś wesoła, łąki, lasy, pole.
Zaraz tutaj urządzimy zielone przedszkole.
Nauczymy kota liczyć, a tańczyć konika.
Niech zobaczy każdy cielak, jak przedszkolak bryka.

3. Druga stacja to Podhale, piękne górskie szczyty.
A ze szczytów jak wiadomo widok znakomity.
Bajki będą opowiadać potoki i skały.
Bo w nich mieszka duch starego bajarza Sabały.

4. Trzecia stacja to jezioro, widać je z daleka,
Żab chórek już z koncertem niecierpliwie czeka.
Już po falach się ścigają żaglówki, kajaki
I dmuchany hipopotam, malowany w maki.

5. Czwarta stacja to już morze szerokie, głębokie.
I wspaniała piaskownica większa niż przed blokiem.
Na tej wielkiej piaskownicy, czy jak mówią plaży.
Może skarby bursztynowe znaleźć nam się zdarzy.

a) „Jedziemy na wakacje”- zabawa inscenizacyjna na podstawie wiersza przy skocznej muzyce (lub
    odgłosach jadącego pociągu:
- Dziecko siada na krzesełku; podczas zwrotek (stacji) naśladuje wysiadanie z pociągu i  siada na
  dywanie,
- Na słowa :Jedzie pociąg wakacyjny…” wraca do pociągu i zajmuje miejsce na krzesełku,
- Podczas refrenu powtarza wyraźnie słowa rymowanki, dzieląc je na sylaby: Stu- ku- puk, stu- ku-
  puk,  mkną ko- ła  po szy- nach. Już się no- wa, ko- lo- ro- wa przy- go- da za- czy- na., jednocześnie uderza rytmicznie rękami o swoje uda, a stopami o podłogę.
·         Stacja Wieś. Dziecko ogląda zdjęcia lub obrazki przedstawiające wieś i sposoby spędzania czasu na wsi ( zbieranie jagód w lesie, spacery po łące, wycieczki rowerowe,  doglądanie zwierząt gospodarskich itd. Dziecko zawiesza na mapie Polski kartkę z napisem wieś wybierając miejsce poza aglomeracjami miejskimi. Do koszyka torby podróżnej lub plecaka wkłada bagaż, jaki może się przydać podczas pobytu na wsi.
·         Stacja Podhale. Dziecko ogląda zdjęcia lub obrazki ukazujące góry i sposoby spędzania wakacji w górach (piesze wędrówki po szlakach, zdobywanie szczytów górskich, zwiedzanie zamków, podziwianie widoków. Rodzic wskazuje położenie Podhala na mapie i dziecko zawiesza tam kartkę z napisem Podhale. Decyduje się na bagaż, jaki może przydać się w górach.
·         Stacja Jezioro. Dziecko ogląda  zdjęcia lub obrazki ukazujące jeziora i sposoby spędzania czasu nad jeziorem (pływanie łódką, rowerem wodnym, spacerowanie, odbywanie pieszych wędrówek). Dziecko umieszcza na mapie Polski kartkę z napisem jezioro w rejonie, gdzie jest najwięcej jezior, np. Mazury. Wybiera bagaż , który przyda się podczas pobytu nad jeziorem.
·         Stacja Morze. Dziecko ogląda zdjęcia lub obrazki na temat morza i sposoby spędzania czasu nad morzem (opalanie się, zabawy na plaży, rejsy statkiem, uprawianie sportów wodnych). Dziecko przypomina sobie nazwę polskiego morza i utrwala  nazwę: Morze Bałtyckie, wskazuje na mapie jego położenie i umieszcza tam napis morze. Dziecko wybiera bagaż, jaki najlepiej przyda się podczas wypoczynku nad morzem.
b) Gdzie wyjeżdżają podczas wakacji Olek i Ada?- karta pracy cz. 5 str. 76,
c) Karta pracy cz. 5 str. 78.
5. Dalszy ciąg nauki piosenki „Lato w kawiarence”.
6. :Drzemka na łące”- ćwiczenie oddechowe;
- Dziecko leży na plecach, na brzuchu kładzie delikatnie swoje dłonie, wykonuje powolny wdech –
  równocześnie nosem i ustami- aby poczuć unoszące się dłonie; następnie wykonuje powolny wydech
  i wyczuwa, jak dłonie opadają.
7. „Wspominamy wakacje”; opowieść ruchowa przy piosence „Lato w kawiarence”;
- Rodzic mówi: Jesteśmy na wakacjach. Za chwilę wsiądziemy do pociągu; dziecko jest pociągiem,
  w rytm melodii porusza się w różnych kierunkach pokoju;
- Rodzic mówi: Będziemy przejeżdżać przez tunel; rodzic robi skłon do dołu robiąc tunel, a dziecko
  czworakując przechodzi pod tunelem;
- Rodzic mówi: Jesteśmy w górach – idziemy górskim szlakiem; w rytmie muzyki dziecko idzie
  ostrożnie, starając się zachować prostą linię;
- Rodzic mówi: Odpoczywamy, słuchamy  szumu górskiego potoku; dziecko i rodzic siadają 
  skrzyżnie, zamykają oczy i słuchają, jak szumi górski potok
8. „Zabawa w echo”; ćwiczenie umiejętności zmiany natężenia głosu.
- Dziecko powtarza za rodzicem zdania z różnym natężeniem głosu (cicho, umiarkowanym głosem,
  głośno);
Nadeszły wakacje.
Wędrujemy górskim szlakiem.
Kąpiemy się w morzu.
Pływamy kajakiem.
9. Zabawy na powietrzu;
- Jeżdżę na hulajnodze i rowerze
- Zabawy w piaskownicy plastikowymi foremkami i pojemnikami; porównywanie ich pojemności.



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

" UŚMIECHNIJJ SIĘ DO SERA "- NAUKA I UTRWALENIE 1 ZWROTKI PIOSENKI ( SWOBODNE ZABAWY TANECZNE).

"IDZIE JESIEŃ POPRZEZ ŚWIAT"- PIOSENKA.

" RODZINKA PÓR ROKU" - PIOSENKA.