TEMAT DNIA: MIEJSCA LETNIEGO WYPOCZYNKU.
1. „Podróże z plecakiem po Polsce”-
rozwijanie orientacji przestrzennej na kartce:
- Dziecko otrzymuje od rodzica kartkę z
narysowanym konturem mapy Polski oraz papierową
sylwetę plecaka,
- Umieszcza na
mapie sylwetę plecaka zgodnie z poleceniami rodzica: nad morzem (góra mapy), w
górach
(dół mapy) , Białystok (prawa strona mapy), Warszawa (środek mapy),
granica zachodnia
Polski (lewa strona mapy).
2. Wyprawka , karta C i G;
rozwijanie słuchu fonematycznego oraz koncentracji i uwagi:
- Dziecko ogląda
zdjęcia znajdujące się na karcie C wyprawki, nazywa je,
- Następnie dzieli
nazwy zdjęć na sylaby i wyodrębnia w nich głoski; porównuje liczbę sylab i
głosek
w każdym słowie
- Dziecko szuka
zdjęć zawierających głoskę i na tych
zdjęciach kładzie klocek,
- Na koniec dziecko
wyjmuje z karty G wyrazy, czyta je i dopasowuje do odpowiednich zdjęć, np.
wyraz kura
do zdjęcia kury, wyraz krowa do
zdjęcia krowy.
3. Karta pracy cz. 5 str. 77.
4. Słuchanie wiersza czytanego
przez rodzica „Wakacyjny pociąg” E. Stadtmuller.
Ref: Stuku- puku
stuku, mkną koła po szynach,
Już się nowa,
kolorowa przygoda zaczyna!
Stuku puku,
stuku puku, stuku puku puk!
1. Jedzie pociąg wakacyjny, pociąg kolorowy.
Już wjeżdżają wagoniki na peron bajkowy.
Tłum podróżnych już go wita ucieszony szczerze
.
Wie, że pociąg ten na pewno każdego zabierze.
2. Pierwsza stacja, wieś wesoła, łąki, lasy,
pole.
Zaraz tutaj urządzimy zielone przedszkole.
Nauczymy kota liczyć, a tańczyć konika.
Niech zobaczy każdy cielak, jak przedszkolak
bryka.
3. Druga stacja to Podhale, piękne górskie
szczyty.
A ze szczytów jak wiadomo widok znakomity.
Bajki będą opowiadać potoki i skały.
Bo w nich mieszka duch starego bajarza Sabały.
4. Trzecia stacja to jezioro, widać je z daleka,
Żab chórek już z koncertem niecierpliwie czeka.
Już po falach się ścigają żaglówki, kajaki
I dmuchany hipopotam, malowany w maki.
5. Czwarta stacja to już morze szerokie,
głębokie.
I wspaniała piaskownica większa niż przed
blokiem.
Na tej wielkiej piaskownicy, czy jak mówią plaży.
Może skarby bursztynowe znaleźć nam się zdarzy.
a) „Jedziemy na wakacje”- zabawa inscenizacyjna na
podstawie wiersza przy skocznej muzyce (lub
odgłosach
jadącego pociągu:
- Dziecko siada na krzesełku; podczas zwrotek
(stacji) naśladuje wysiadanie z pociągu i
siada na
dywanie,
- Na słowa :Jedzie
pociąg wakacyjny…” wraca do pociągu i zajmuje miejsce na krzesełku,
- Podczas refrenu powtarza wyraźnie słowa
rymowanki, dzieląc je na sylaby: Stu- ku- puk, stu- ku-
puk, mkną ko- ła
po szy- nach. Już się no- wa, ko- lo- ro- wa przy- go- da za- czy- na.,
jednocześnie uderza
rytmicznie rękami o swoje uda, a stopami o podłogę.
·
Stacja Wieś. Dziecko ogląda zdjęcia lub
obrazki przedstawiające wieś i sposoby spędzania czasu na wsi ( zbieranie jagód
w lesie, spacery po łące, wycieczki rowerowe,
doglądanie zwierząt gospodarskich itd. Dziecko zawiesza na mapie Polski
kartkę z napisem wieś wybierając
miejsce poza aglomeracjami miejskimi. Do koszyka torby podróżnej lub plecaka
wkłada bagaż, jaki może się przydać podczas pobytu na wsi.
·
Stacja Podhale. Dziecko ogląda zdjęcia lub
obrazki ukazujące góry i sposoby spędzania wakacji w górach (piesze wędrówki po
szlakach, zdobywanie szczytów górskich, zwiedzanie zamków, podziwianie widoków.
Rodzic wskazuje położenie Podhala na mapie i dziecko zawiesza tam kartkę z
napisem Podhale. Decyduje się na
bagaż, jaki może przydać się w górach.
·
Stacja Jezioro. Dziecko ogląda zdjęcia lub obrazki ukazujące jeziora i
sposoby spędzania czasu nad jeziorem (pływanie łódką, rowerem wodnym,
spacerowanie, odbywanie pieszych wędrówek). Dziecko umieszcza na mapie Polski
kartkę z napisem jezioro w rejonie,
gdzie jest najwięcej jezior, np. Mazury. Wybiera bagaż , który przyda się
podczas pobytu nad jeziorem.
·
Stacja Morze. Dziecko ogląda zdjęcia lub
obrazki na temat morza i sposoby spędzania czasu nad morzem (opalanie się,
zabawy na plaży, rejsy statkiem, uprawianie sportów wodnych). Dziecko
przypomina sobie nazwę polskiego morza i utrwala nazwę: Morze Bałtyckie, wskazuje na mapie
jego położenie i umieszcza tam napis morze.
Dziecko wybiera bagaż, jaki najlepiej przyda się podczas wypoczynku nad morzem.
b) Gdzie
wyjeżdżają podczas wakacji Olek i Ada?- karta pracy cz. 5 str. 76,
c) Karta pracy
cz. 5 str. 78.
5. Dalszy ciąg
nauki piosenki „Lato w kawiarence”.
6. :Drzemka na łące”- ćwiczenie
oddechowe;
- Dziecko leży na
plecach, na brzuchu kładzie delikatnie swoje dłonie, wykonuje powolny wdech –
równocześnie nosem i ustami- aby poczuć
unoszące się dłonie; następnie wykonuje powolny wydech
i wyczuwa, jak dłonie opadają.
7. „Wspominamy wakacje”; opowieść
ruchowa przy piosence „Lato w kawiarence”;
- Rodzic mówi: Jesteśmy na wakacjach. Za chwilę wsiądziemy
do pociągu; dziecko jest pociągiem,
w rytm melodii porusza się w różnych
kierunkach pokoju;
- Rodzic mówi: Będziemy przejeżdżać przez tunel; rodzic
robi skłon do dołu robiąc tunel, a dziecko
czworakując przechodzi pod tunelem;
- Rodzic mówi: Jesteśmy w górach – idziemy górskim
szlakiem; w rytmie muzyki dziecko idzie
ostrożnie, starając się zachować prostą
linię;
- Rodzic mówi: Odpoczywamy, słuchamy szumu górskiego potoku; dziecko i rodzic
siadają
skrzyżnie, zamykają oczy i słuchają, jak szumi górski
potok
8. „Zabawa w echo”; ćwiczenie
umiejętności zmiany natężenia głosu.
- Dziecko powtarza
za rodzicem zdania z różnym natężeniem głosu (cicho, umiarkowanym głosem,
głośno);
Nadeszły wakacje.
Wędrujemy górskim
szlakiem.
Kąpiemy się w
morzu.
Pływamy kajakiem.
9. Zabawy na powietrzu;
- Jeżdżę na
hulajnodze i rowerze
- Zabawy w
piaskownicy plastikowymi foremkami i pojemnikami; porównywanie ich pojemności.
Komentarze
Prześlij komentarz