TEMAT DNIA: SKARB BAŁTYKU.
1. Oglądanie pocztówek z wakacji,
segregowanie ich ze względu na miejsce wypoczynku, rodzic odczytuje zapisane na
nich pozdrowienia;
- skojarzenia z
letnim wypoczynkiem, np. morze – plaża, muszelka, żaglówka
- „O jakim miejscu
mówię?”; rodzic odwraca pocztówki, aby nie było widać, co na nich jest, rodzic
opowiada o pocztówkach, a dziecko odgaduje miejsce letniego wypoczynku i
odwraca pocztówki.
2. Oglądanie filmu edukacyjnego
„Nasze morze”- Jedyneczka.
3. Ćwiczenia poranne (z
poniedziałku 18 VI).
4. „Wakacje nad morzem”- słuchanie
opowiadania czytanego przez rodzica „Bursztynek”
M. Strękowskiej-
Zaremby.
Kiedy zbliżają
się wakacje, wszyscy się cieszą, a najbardziej słońce. Każdego ranka budzi się
coraz wcześniej i świeci radośniej. Ledwie wstanie, zagląda w okna i zachęca do
zabawy. Niewątpliwie z tego właśnie powodu dzieci w przedszkolu Olka i Ady
bardzo nieuważnie słuchały bajki, którą czytała im pani.
- Widzę, że nie
możecie doczekać się wakacji – powiedziała pani zamykając książkę.
- Nie możemy! –
przyznał Marek. – Tata obiecał, że w tym roku pojedziemy w góry, bo rok temu
byliśmy nad morzem i spiekłem się na słońcu. Wyglądałem jak spalony naleśnik.
Ledwie przeżyłem – dodał z dumą.
Marek oczywiście
przesadził. Dzieci pamiętały, że przywiózł z wakacji ładną opaleniznę. Na pewno
nie przypominał spalonego naleśnika.
- Ja przywiozłam
znad morza muszlę, w której coś szumi – przypomniała Jola.
- Co szumi?
Wiatraczek? – zainteresował się Olek.
- Nie wiem, nie
sprawdzałam.
Pani wyjaśniła,
że w muszli szumi morze, ale nie wszyscy w to uwierzyli. Przecież niemożliwe,
żeby morze zmieściło się w jednej muszelce.
- A ja znalazłam
na plaży bursztyn z zatopionym komarem. Noszę go ze sobą od powrotu z wakacji –
powiedziała Ola i pokazała dzieciom żółty, przezroczysty bursztynek z
nieruchomym komarem w środku. Wydawało się, że śpi w lśniącej, bursztynowej bańce jak śpiąca
królewna w królewskim łożu.
„Jak on wszedł
do środka?” – zastanawiał się Olek.
Przypomniał
sobie o komarze zatopionym w bursztynie dopiero po powrocie do domu. W
przedszkolu tyle się działo, że nie zdążył porozmawiać o nim z Olą.
- Pytasz, jak
komar znalazł się w środku? – tata przerwał pracę nad projektem hali dworca
kolejowego.
- To wyjątkowo
ciekawa historia. Brzmi jak bajka, ale jest najprawdziwszą prawdą.
Do pokoju
przybiegła Ada.
- Ja też chcę
posłuchać bajki – Ada położyła się na kanapie.
- Tata mówi, że
to prawda, nie bajka – sprostował Olek.
- To chcę
posłuchać nie bajki – upierała się Ada.
- Drogie dzieci,
proszę o głos. – przerwał tata. – Było to bardzo dawno temu, przed milionami
lat. Nad Morzem Bałtyckim szumiały gęste lasy. Szuuu, szuuu, szuuu… Wiatr od
morza kołysał gałęziami pradawnych sosen i wysokich paproci. Pewnego dnia mały
komar usiadł na pniu drzewa. Sądzę, że chciał chwilę odpocząć i lecieć dalej.
Niestety, wpadł w pułapkę. Z pęknięcia na pniu wypłynęła gęsta, lepka żywica.
Ciężka, kropla spłynęła na naszego komarka i oblepiła go dookoła. Dostał się w
sam środek kleistej kropli, która zastygła i stwardniała. Pewnego razu sztorm
powalił nabrzeżne drzewa. Kropla, chlup!, wpadła do Bałtyku. Morska woda
chłodziła ją i obmywała, aż któregoś dnia wyrzuciła na plażę. Znalazła ją Ola z
przedszkola i zawołała: „Hura! Znalazłam bursztyn!”. Zabrała go do domu, żeby
pokazać w przedszkolu. W środku jej
bursztynu mały komar śpi głębokim snem i cieszy oczy. Do pracowni zajrzała
mama. To, co zobaczyła, nie ucieszyło jej oczu. Ada smacznie spała, zwinięta w
kłębek.
- Dlaczego
uśpiliście Adę? Wyśpi się w dzień, a potem w nocy będzie rozrabiała.
Jakoś nie mogła
uwierzyć w to, że nikt Ady nie usypiał, ani w to, że zaraziła się snem komara
sprzed milionów lat.
a) Rozmowa na temat opowiadania.
- O czym rozmawiały
dzieci w grupie?
- Co wydarzyło się
Oli rok temu na wakacjach nad morzem?
b) Wykorzystanie książki „Olek i
Ada: (zielona) wraz z ilustracjami str. 84-87,
c) Opowiadanie historyjki
obrazkowej z w)w książki str. 87; rozmowa na temat bursztynu.
- Co to jest
bursztyn zastygła i skamieniała żywica
drzew iglastych,
- Gdzie w Polsce
można znaleźć bursztyn?
- Do czego
wykorzystuje się bursztyn? ( ozdoby, biżuteria, kosmetyki,, właściwości
lecznicze)
- Inne skarby mórz
i oceanów: perły w muszlach, rafa
koralowa,
Bursztyn (inne jego określenia: jantar, amber, złoto
Północy, skarb Bałtyku) ma barwę od jasnożółtej do brunatnej, niebieską,
zielonkawą, czerwoną, mlecznobiałą i bezbarwną. Najczęściej występuje w kolorze żółtym w bryłkach. Największa
znaleziona bryła bursztynu bałtyckiego waży ok. 10 kg.
Największe
złoża bursztynu na świecie (90% zasobów)
znajduje się w obwodzie kaliningradzkim w Rosji.
5. „”Rejs po Bałtyku’- zabawa.
- Dziecko siada na
dywanie, odbywa rejs statkiem po Bałtyku przy nagraniu dowolnej piosenki
marynarskiej (szanty); dziecko przechyla się w jedną stronę, później w drugą,
do przodu, do tyłu, to kołysanie statku; unosi ramiona do góry na znak pojawienia
się dużej fali; macha ręką do płynącego obok statku; na zakończenie zabawy
rodzic wypowiada marynarskie pozdrowienie: Ahoj!
6. Karta pracy cz. 5 str. 76.
7. Ćwiczenia gimnastyczne (z wtorku
2 VI).
8. „Sztorm i rybki”-zabawa ruchowa
z chustką i i kolorowymi rybkami wyciętymi z papieru.
- Dziecko rozkłada
na podłodze chustkę i układa na niej kolorowe rybki, chwyta chustkę za dwa
rogi; na hasło: Sztorm dziecko
porusza chustką starając się zrobić fale, uważa jednak, aby żadna rybka nie
wypadła z chustki, jeśli tak się stanie kładzie ją ponownie na chuście; rodzic
przypomina, że ryby nie mogą żyć bez wody.
9. „Plaża i bursztyny”- ćwiczenie
rachunkowe.
-Na żółtej kartce (plaża)
dziecko układa np. 6 kulek z żółtych
serwetek (bursztyny)
- Rodzic mówi” Po sztormie
Ada spacerowała po plaży i zobaczyła 6 bryłek bursztynu; do domu zabrała 4 bryłki (dziecko odkłada 4
bryłki); ile bryłek zostało na plaży?; teraz dziecko wykonuje działanie przy
użyciu cyfr i znaków matematycznych.
10. „Na rafie koralowej”- obrazek
sznurkowy; rozwijanie wyobraźni i precyzji ruchów.
- Dziecko otrzymuje
kartkę z narysowanymi kropkami, ołówkiem łączy kropki, rysując w ten sposób
koralowiec,
- Odcina
kawałki sznurka i przykleja na
narysowanych liniach, zachowując ich kształty,
- Przykleja
ostrożnie na koralowcu kawałki miękkiego papieru toaletowego i maluje
koralowiec farbami wodnymi,
- Przykleja na
kartce rybki (mieszkańcy rafy) wycięte z kolorowego papieru.
11. Utrwalenie piosenki „Lato w
kawiarence””
- śpiewanie na
sylabach: la-to-tu- nauka I zwrotki na zasadzie echa muzycznego,
- utrwalenie
refrenu.
Komentarze
Prześlij komentarz