TEMAT DNIA: SKARB BAŁTYKU.



1. Oglądanie pocztówek z wakacji, segregowanie ich ze względu na miejsce wypoczynku, rodzic odczytuje zapisane na nich pozdrowienia;
- skojarzenia z letnim wypoczynkiem, np. morze – plaża, muszelka, żaglówka
- „O jakim miejscu mówię?”; rodzic odwraca pocztówki, aby nie było widać, co na nich jest, rodzic opowiada o pocztówkach, a dziecko odgaduje miejsce letniego wypoczynku i odwraca pocztówki.
2. Oglądanie filmu edukacyjnego „Nasze morze”- Jedyneczka.
3. Ćwiczenia poranne (z poniedziałku 18 VI).
4. „Wakacje nad morzem”- słuchanie opowiadania czytanego przez rodzica „Bursztynek”
M. Strękowskiej- Zaremby.

Kiedy zbliżają się wakacje, wszyscy się cieszą, a najbardziej słońce. Każdego ranka budzi się coraz wcześniej i świeci radośniej. Ledwie wstanie, zagląda w okna i zachęca do zabawy. Niewątpliwie z tego właśnie powodu dzieci w przedszkolu Olka i Ady bardzo nieuważnie słuchały bajki, którą czytała im pani.
- Widzę, że nie możecie doczekać się wakacji – powiedziała pani zamykając książkę.
- Nie możemy! – przyznał Marek. – Tata obiecał, że w tym roku pojedziemy w góry, bo rok temu byliśmy nad morzem i spiekłem się na słońcu. Wyglądałem jak spalony naleśnik. Ledwie przeżyłem – dodał z dumą.
Marek oczywiście przesadził. Dzieci pamiętały, że przywiózł z wakacji ładną opaleniznę. Na pewno nie przypominał spalonego naleśnika.
- Ja przywiozłam znad morza muszlę, w której coś szumi – przypomniała Jola.
- Co szumi? Wiatraczek? – zainteresował się Olek.
- Nie wiem, nie sprawdzałam.
Pani wyjaśniła, że w muszli szumi morze, ale nie wszyscy w to uwierzyli. Przecież niemożliwe, żeby morze zmieściło się w jednej muszelce.
- A ja znalazłam na plaży bursztyn z zatopionym komarem. Noszę go ze sobą od powrotu z wakacji – powiedziała Ola i pokazała dzieciom żółty, przezroczysty bursztynek z nieruchomym komarem w środku. Wydawało się, że śpi w  lśniącej, bursztynowej bańce jak śpiąca królewna w królewskim łożu.
„Jak on wszedł do środka?” – zastanawiał się Olek.
Przypomniał sobie o komarze zatopionym w bursztynie dopiero po powrocie do domu. W przedszkolu tyle się działo, że nie zdążył porozmawiać o nim z Olą.
- Pytasz, jak komar znalazł się w środku? – tata przerwał pracę nad projektem hali dworca kolejowego.
- To wyjątkowo ciekawa historia. Brzmi jak bajka, ale jest najprawdziwszą prawdą.
Do pokoju przybiegła Ada.
- Ja też chcę posłuchać bajki – Ada położyła się na kanapie.
- Tata mówi, że to prawda, nie bajka – sprostował Olek.
- To chcę posłuchać nie bajki – upierała się Ada.
- Drogie dzieci, proszę o głos. – przerwał tata. – Było to bardzo dawno temu, przed milionami lat. Nad Morzem Bałtyckim szumiały gęste lasy. Szuuu, szuuu, szuuu… Wiatr od morza kołysał gałęziami pradawnych sosen i wysokich paproci. Pewnego dnia mały komar usiadł na pniu drzewa. Sądzę, że chciał chwilę odpocząć i lecieć dalej. Niestety, wpadł w pułapkę. Z pęknięcia na pniu wypłynęła gęsta, lepka żywica. Ciężka, kropla spłynęła na naszego komarka i oblepiła go dookoła. Dostał się w sam środek kleistej kropli, która zastygła i stwardniała. Pewnego razu sztorm powalił nabrzeżne drzewa. Kropla, chlup!, wpadła do Bałtyku. Morska woda chłodziła ją i obmywała, aż któregoś dnia wyrzuciła na plażę. Znalazła ją Ola z przedszkola i zawołała: „Hura! Znalazłam bursztyn!”. Zabrała go do domu, żeby pokazać w przedszkolu. W środku jej  bursztynu mały komar śpi głębokim snem i cieszy oczy. Do pracowni zajrzała mama. To, co zobaczyła, nie ucieszyło jej oczu. Ada smacznie spała, zwinięta w kłębek.
- Dlaczego uśpiliście Adę? Wyśpi się w dzień, a potem w nocy będzie rozrabiała.
Jakoś nie mogła uwierzyć w to, że nikt Ady nie usypiał, ani w to, że zaraziła się snem komara sprzed milionów lat.

a) Rozmowa na temat opowiadania.
- O czym rozmawiały dzieci w grupie?
- Co wydarzyło się Oli rok temu na wakacjach nad morzem?
b) Wykorzystanie książki „Olek i Ada: (zielona) wraz z ilustracjami str. 84-87,
c) Opowiadanie historyjki obrazkowej z w)w książki str. 87; rozmowa na temat bursztynu.
- Co to jest bursztyn  zastygła i skamieniała żywica drzew iglastych,
- Gdzie w Polsce można znaleźć bursztyn?
- Do czego wykorzystuje się bursztyn? ( ozdoby, biżuteria, kosmetyki,, właściwości lecznicze) 
- Inne skarby mórz i oceanów:  perły w muszlach, rafa koralowa,

Bursztyn  (inne jego określenia: jantar, amber, złoto Północy, skarb Bałtyku) ma barwę od jasnożółtej do brunatnej, niebieską, zielonkawą, czerwoną, mlecznobiałą i bezbarwną. Najczęściej występuje  w kolorze żółtym w bryłkach. Największa znaleziona bryła bursztynu bałtyckiego waży ok. 10 kg.
Największe złoża  bursztynu na świecie (90% zasobów) znajduje się w obwodzie kaliningradzkim w Rosji.

5. „”Rejs po Bałtyku’- zabawa.
- Dziecko siada na dywanie, odbywa rejs statkiem po Bałtyku przy nagraniu dowolnej piosenki marynarskiej (szanty); dziecko przechyla się w jedną stronę, później w drugą, do przodu, do tyłu, to kołysanie statku; unosi ramiona do góry na znak pojawienia się dużej fali; macha ręką do płynącego obok statku; na zakończenie zabawy rodzic wypowiada marynarskie pozdrowienie: Ahoj!
6. Karta pracy cz. 5 str. 76.
7. Ćwiczenia gimnastyczne (z wtorku 2 VI).
8. „Sztorm i rybki”-zabawa ruchowa z chustką i i kolorowymi rybkami wyciętymi z papieru.
- Dziecko rozkłada na podłodze chustkę i układa na niej kolorowe rybki, chwyta chustkę za dwa rogi; na hasło: Sztorm dziecko porusza chustką starając się zrobić fale, uważa jednak, aby żadna rybka nie wypadła z chustki, jeśli tak się stanie kładzie ją ponownie na chuście; rodzic przypomina, że ryby nie mogą żyć bez wody.
9. „Plaża i bursztyny”- ćwiczenie rachunkowe.
-Na żółtej kartce (plaża) dziecko układa  np. 6 kulek z żółtych serwetek (bursztyny)
- Rodzic mówi” Po sztormie Ada spacerowała po plaży i zobaczyła 6 bryłek bursztynu;  do domu zabrała 4 bryłki (dziecko odkłada 4 bryłki); ile bryłek zostało na plaży?; teraz dziecko wykonuje działanie przy użyciu cyfr i znaków matematycznych.
10. „Na rafie koralowej”- obrazek sznurkowy; rozwijanie wyobraźni i precyzji ruchów.
- Dziecko otrzymuje kartkę z narysowanymi kropkami, ołówkiem łączy kropki, rysując w ten sposób koralowiec,
- Odcina kawałki  sznurka i przykleja na narysowanych liniach, zachowując ich kształty,
- Przykleja ostrożnie na koralowcu kawałki miękkiego papieru toaletowego i maluje koralowiec farbami wodnymi,
- Przykleja na kartce rybki (mieszkańcy rafy) wycięte z kolorowego papieru.
11. Utrwalenie piosenki „Lato w kawiarence””
- śpiewanie na sylabach: la-to-tu- nauka I zwrotki na zasadzie echa muzycznego,
- utrwalenie refrenu.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

" UŚMIECHNIJJ SIĘ DO SERA "- NAUKA I UTRWALENIE 1 ZWROTKI PIOSENKI ( SWOBODNE ZABAWY TANECZNE).

"IDZIE JESIEŃ POPRZEZ ŚWIAT"- PIOSENKA.

" RODZINKA PÓR ROKU" - PIOSENKA.