Temat dnia: Człowiek i
zwierzęta.
1.
Oglądanie
programu „Domowe przedszkole”- odcinek „Co słychać na wsi”?
2. Wykonanie makiety „W
wiejskiej zagrodzie.” Lepienie zwierząt z plasteliny.
Potrzebne: plastelina,
tektura lub sztywny karton, bibułka: zielona i niebieska, nożyczki, klej,
papier
kolorowy.
Dziecko okleja
tekturę zieloną
bibułką.
Lepi z plasteliny sylwety zwierząt z wiejskiego podwórka.
Zastanawia się w którym miejscu je umieścić.
Wykonuje inne, potrzebne elementy wiejskiego
podwórka (np.: płot, koryto dla świnek, staw
dla kaczek, drzewa, kwiaty) według własnego pomysłu.
3. „Co nam dają zwierzęta”- rozmowa inspirowana wierszem E. Stadtmüller
„Śniadanie”.
a) Zabawa na dobry
początek.
- Rozpoznawanie głosów zwierząt z wiejskiego
podwórka.
Można wykorzystać któryś z niżej zamieszczonych linków.
Dziecko odwrócone tyłem, rozpoznaje zwierzęta po
odgłosach.
b) Słuchanie
wiersza E. Stadtmüller „Śniadanie”.
Można wykorzystać
ilustracje z książki str. 62- 65.
Jedźmy na wieś – daję słowo,
że tam można podjeść zdrowo.
Już od rana białą rzeką
wyśmienite płynie mleko.
Płynie do nas wprost od krowy,
serek z niego będzie zdrowy.
Kura chwali się od rana:
– Zniosłam jajko, proszę pana!
Proszę spojrzeć – to nie bajka.
Wprost od kury są te jajka!
Jeszcze tylko kromka chleba
i do szczęścia nic nie trzeba.
c) Rozmowa
na temat wiersza.
- Dlaczego autor wiersza zachęca do wyjazdu na
wieś?
- Czym chwaliła się kura?
- Jakie jeszcze inne zwierzęta
można spotkać na wiejskim podwórku?
- Jak myślicie, po co ludzie
hodują zwierzęta (np.: kury, gęsi, kaczki, konie)? (Pytania
zadajemy
kolejno i uzupełniamy wypowiedzi dziecka). Zwracamy uwagę na konieczność
opiekowania
się zwierzętami.
Cel: Określanie
znaczenia zwierząt w życiu ludzkim.
4. Poznawanie
właściwości wełny.
Potrzebne:
kłębki wełny różnego rodzaju, produkty wykonane z wełny, np.: sweter, czapka,
szalik, kamizelka.
Rodzic układa na stoliku kłębki wełny
różnego rodzaju. Dzieci dotykają, porównują, określają cechy
wełny Następnie rodzic pokazuje produkty
wykonane z wełny, np.: sweter, czapkę, szalik,
kamizelkę. Dzieci dotykają i również
porównują .
5. Zabawa ruchowa przy piosence
„Najpierw skłon”- Wygibasy z naszej klasy.
6. Na spacerze- obserwowanie
cienia, jaki rzucają drzewa. Sprawdzanie, czy cień zawsze znajduje się
w tym samym miejscu. Wyjaśnienie tego
zjawiska. Dziecko przygląda się cieniom,
jakie rzucają
poszczególne drzewa. Odnajduje najdłuższy
cień. Stara się zapamiętać jego kształt i miejsce (może
obrysować cień, zaznaczyć go kredą lub
ułożyć kontur ze skakanki). Podczas kolejnego spaceru
sprawdza, czy cień znajduje się w tym samym
miejscu. Zastanawia się nad przyczyną zmian.
7. Zabawa ruchowa
z elementem równowagi-„ Bocianie łowy”.
Potrzebna marszowa piosenka, odtwarzacz CD.
Rodzic
rozkłada na dywanie np. kartki papieru ksero ( gniazda). Dzieci
(bociany) poruszają się
pomiędzy gniazdami w rytm muzyki do marszu.
Na przerwę w muzyce wracają do gniazda, stają
w nim
na jednej nodze, wyciągają wyprostowane ręce do przodu. Naśladują klekotanie
bociana,
uderzając dłonią o dłoń i wymawiając sylaby:
kle, kle, kle.
8. Zabawa
w tropiciela- rozpoznawanie śladów zwierząt wiejskich.za pomocą dotyku.
Potrzebne:
plastelina, ziarna: słonecznika, ziela angielskiego, fasoli, zdjęcia ze śladami
kury, kaczki, konia.
Rodzic układa na stole zdjęcia przedstawiające
odciski śladów kury, kaczki, konia. Dzieci oglądają
je, porównują,
rozpoznają i nazywają. Wykonują odciski śladów zwierząt w plastelinie: kury- z
nasion słonecznika,
kaczki- z ziela angielskiego, konia- z fasoli.
Można
wykorzystać ślady zwierząt i propozycje
zabaw
9. Utrwalenie
piosenki „Podwórkowa awantura”.
Olek i Ada poziom BB+ Płyta 2 utwór 23.
10. Karty pracy cz.
4 str. 80-81.
Komentarze
Prześlij komentarz