Temat dnia: W wiejskiej
zagrodzie.
1. Kopiowanie,
rysowanie i wycinanie sylwet zwierząt. Przygotowanie pomocy do zajęcia
matematycznego.
Albumy i książki przedstawiające
zdjęcia zwierząt z wiejskiego podwórka,
kalka techniczna ( znajduje się w wyprawce, ołówek, nożyczki.
2. „Na wiejskim podwórku”- zabawy matematyczne inspirowane wierszem W.
Chotom
skiej „Kaczki
siedmioraczki”.
a)
Słuchanie wiersza W. Chotomskiej Kaczki siedmioraczki.
Były sobie kaczki,
kaczki przedszkolaczki.
Pierwsza
zobaczyła
na krzaczkach
ślimaczki.
Weszła między
krzaczki –
i szukajcie
kaczki.
Druga chciała
złowić
na wędkę
szczupaczka.
Chlupnęło!
Plusnęło! –
i gdzie jest ta
kaczka?
Trzecia kaczka
wiozła
na taczce
kabaczki.
Kabaczki – bęc! –
z taczki –
i nie widać
kaczki.
Teraz głośno
kwaczą
kaczki
przedszkolaczki:
–
Ten, kto nas odnalazł
dostanie
buziaczki!
b) Zabawa
matematyczna.
Potrzebne: bibuła brązowa i niebieska, wycięte z papieru
sylwety: czterech krzewów, ślimaka, taczek
z
kabaczkami, sześciu kaczek, kartoniki z cyframi 1-10, dwa prostokąty, znaki matematyczne
( znajdują się w wyprawce) i koperta.
Dzieci odwracają się tyłem do rodzica i zamykają oczy. Rodzic. układa na brązowej
krepinie, np. po jej prawej stronie, sylwety czterech dowolnych krzewów (pod
każdym z nich umieszcza sylwetę kaczki, a na jednym- dodatkowo sylwetę
ślimaka), po lewej stronie formuje z niebieskiej krepiny staw (ukrywa pod nim
sylwetę kaczki), a pośrodku umieszcza sylwetę taczek z kabaczkami (pod nią również
ukrywa sylwetę kaczki).
Dzieci
przypominają sobie tekst wiersza i odnajdują ukryte kaczki. Układają je jedna
obok drugiej.
Rodzic
pyta:
-
Gdzie schowała się pierwsza kaczka?
-
Co chciała zrobić druga kaczka?
-
Co wiozła na taczce trzecia kaczka?
Następnie
prosi, aby pokazały, która kaczka jest np. trzecia, pierwsza, druga.
- Odnajdywanie pozostałych sylwet kaczek. Utrwalanie nazw
liczebników porządkowych.
c)
Układanie zadań matematycznych i do nich działań matematycznych.
W kopercie znajdują się cyfry i
znaki matematyczne ( wyprawka).
Dziecko wyjmuje zawartość kopert
i rozkłada ją przed sobą.
Rodzic:
- informuje , że pod pozostałymi krzaczkami
(krzewami) również ukryły się kaczki. Dziecko
odnajduje je i układa obok tych,
które znalazło wcześniej. Liczy, ile jest razem kaczek, układa
działanie matematyczne do przedstawionej sytuacji: 3 + 3 = 6
- prosi, aby dziecko wskazało piątą kaczkę,
czwartą kaczkę itp.
- prosi, aby tak
rozłożyły na prostokątach (zagrodach) sylwety zwierząt, aby w każdym było ich
tyle
samo 5=5
- Z
pierwszej zagrody uciekło dwoje zwierząt. Ile zwierząt jest teraz w obu
zagrodach? Dziecko
odkłada na bok dwie sylwety zwierząt i liczy,
układa zapis 5-2=3, i odczytuje go ( pięć odjąć
dwa
równa się trzy) mówi ile zostało
UWAGA:
Dzieci i rodzice mogą
proponować do wykonania inne zadania matematyczne z wykorzystaniem sylwet zwierząt.
W zabawie chodzi o manipulowanie zwierzętami, układanie i rozwiązywanie zadań matematycznych,
zapisywanie ich, poprawne odczytywanie oraz posługiwanie się liczebnikami
porządkowymi- pierwszy, drugi …
4. „Łaciata krówka”- praca artystyczno-techniczna.
a) Rozpoznawanie głosów zwierząt z wiejskiego
podwórka.
Można wykorzystać któryś z niżej zamieszczonych
linków.
b) Rozmowa na temat wyglądu krów.
Różne krowy można znaleźć tutaj.
Rodzic pyta:
- Czym różnią
się krowy?
- Co jedzą krowy?
c) Ciekawostki na temat krów.
Obecnie w Polsce hoduje się kilka ras krów. Do
najbardziej rozpowszechnionych ras należą: rasa czarno-biała, rasa
czerwono-biała, rasa czerwona i rasa simentalska. Osobniki rasy simentalskiej
żyją bardzo długo i są odporni na różne choroby. Rasa ta występuje jednak
rzadko. Najwięcej jest krów rasy czarno-białej, chociaż jako pierwsza pojawiła
się w naszym kraju krowa rasy czerwonej. Krowy najbardziej lubią jeść zielone,
świeże rośliny. Wiedzą, które są najlepsze. Po jedzeniu odpoczywają, a potem
przeżuwają to, co zjadły. Kładą się wtedy na trawie.
d) Praca techniczna „Łaciata krówka”.
Potrzebne: wyprawka, karta 21 i naklejki z wyprawki,
nożyczki, klej.
Dzieci wycinają elementy z karty. Składają kształt
krowy, zaginając go w miejscach zaznaczonych szarą linią. Przyklejają ogon we
właściwym miejscu, kierując się instrukcją fotograficzną. Odszukują w
naklejkach krowie łaty w kolorze czarnym. Naklejają je w wybranych przez siebie
miejscach. Nadają imiona swoim krowom.
5. Spacer- obserwowanie
liści na drzewach i na krzewach. Porównywanie kształtów i wielkości liści,
rysowanie kształtów liści kredą.
Odnajdywanie rośliny, która ma najwięcej liści.
6. Utrwalenie
piosenki „ Podwórkowa awantura”.
Olek i Ada BB+ .CD 2 utwór 23.
7. Karty pracy cz. 4 str.82-83.
8. Zabawa taneczna .
Komentarze
Prześlij komentarz