TEMAT TYGODNIA: WIOSNA
NA WSI.
Temat dnia: Gramy
w zielone.
1. Wyszukiwanie w
książkach i czasopismach obrazków lub zdjęć przedstawiających zwierzęta
z wiejskiego
podwórka. Swobodne wypowiedzi na temat pobytu na wsi. Dzielenie się wrażeniami.
Potrzebne: książki i czasopisma dla
dzieci.
Dzieci wyszukują
w nich obrazki lub zdjęcia przedstawiające zwierzęta z wiejskiego podwórka.
Podają ich
nazwy, wyróżniają w nazwach pierwszą głoskę, dzielą nazwy na głoski .
Wypowiadają
się na temat
wrażeń i doświadczeń z pobytu na wsi.
2. „Gdzie
ukrył się kot?”- rozwijanie sprawności manualnej i orientacji przestrzennej.
Potrzebne: maskotka lub kukiełka kota, karteczki z zadaniami do
wykonania przez dzieci, np. Podskocz pięć razy. Zrób siedem przysiadów.
Zaklaszcz cztery razy, kłębek wełny.
Rodzic chowa w dowolnym miejscu maskotkę, lub
kukiełkę kota, do której jest przyczepiona karteczka z zadaniem do wykonania
dla dziecka (np. Podskocz pięć razy. Zrób siedem przysiadów. Zaklaszcz
cztery razy)… Od miejsca ukrycia do środka pokoju jest rozciągnięta wełna.
Kłębek leży w centralnym jego miejscu. Dziecko odnajduje kota, nawijając wełnę
na kłębek i podążając jej śladem. Przy pomocy rodzica odczytuje napisane na
kartce zadanie i je wykonuje. Rodzic prosi, aby dziecko zamknęło oczy.
Umieszcza obok maskotki kota kolejne zadanie i ponownie chowa maskotkę.
3. „Zwierzęta z
wiejskiego podwórka”
a)
oglądanie filmu edukacyjnego dla dzieci.
b)
piosenka, film edukacyjny i gra dla
dzieci
c) rozmowa na temat
mieszkańców wiejskiego podwórka
4.
Prezentacja piosenki „Podwórkowa
awantura” z płyty CD cz. 2, utwór 23.
1. Wpadła na podwórko pani kura,
zła i wściekła jak gradowa
chmura.
I od razu głośno krzyczy:
– Ko, ko, ko, ko, ko, ko.
Tylko moje kurczątko się liczy!
Ref.: Dzisiaj na podwórku awantura.
Piesek, świnka, kaczka, gąska,
kura
kłócą się, ojej, kłócą się, że
hej,
które dziecko jest ładniejsze,
które najpiękniejsze jest!
2. Pani Świnka biegnie już z chlewika.
– Co mi pani tutaj dziś wytyka!
– woła tak do kury matki.
– Chrum, chrum, chrum, chrum,
chrum, chrum.
Moje dzieci śliczne są jak
kwiatki!
Ref.: Dzisiaj na podwórku…
3. Leci kaczka, że aż gubi pióra.
– To, co słyszę, to jest przecież
bzdura!
Kury, świnki są tak brudne,
kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa.
Moje dzieci są po prostu cudne!
Ref.: Dzisiaj na podwórku…
4. Z budy wyskoczyła też psia mama
Co się dzieje to ja nie wiem
sama!
Wygrywają moje psiaczki
hau hau hau hau hau hau
Najwspanialsze przecież to
dzieciaczki!
Ref. : Dzisiaj na podwórku…
5. Tupie gąska mocno nadąsana
Co ja słyszę, kłótnia tu od rana
No i o co moje pieski?
Gę gę gę gę gę gę
Moje gąski to jest ród królewski!
Ref.: Dzisiaj na podwórku…
6. Przyszła wreszcie gospodyni miła
Głośne kłótnie szybko uciszyła
Wszystkie dzieci, moje panie
Śliczne są, cudne są
A ja teraz proszę na śniadanie!
Ref.: Dzisiaj na podwórku…
a) Rozmowa na temat piosenki.
Z
ilu zwrotek składa się piosenka?
O
co kłócą się zwierzęta w piosence?
O
jakich zwierzętach jest mowa w kolejnych zwrotkach?
Jak
nazywamy mamę, tatę i dziecko w rodzinach zwierząt (ptaków) przedstawionych
w
piosence?
b) Ponowne słuchanie piosenki ,
naśladowanie odgłosów zwierząt.
c) Nauka refrenu na zasadzie echa
muzycznego. Próby nucenia piosenki na sylabie la.
5. „Podwórkowa awantura”- zabawa ruchowa przy
piosence.
Naśladowanie sposobu poruszania się i
odgłosów zwierząt w trakcie kolejnych zwrotek.
6. „ W poszukiwaniu zieleni”-praca z obrazkiem.
a) Zabawa
na dobry początek.
Rodzic pyta: Grasz w zielone? Dziecko
odpowiadają: Gram. Rodzic
pyta: Masz zielone? Dziecko odpowiadają: Mam, po czym pokazuje na
swoim ubraniu kolor zielony. Jeśli nie
ma na ubraniu koloru zielonego, może wskazać na ubraniu rodzica, rodzeństwa…W
następnej kolejności dziecko poszukuje koloru zielonego w mieszkaniu, np.
wśród zabawek, za oknem itp. Wskazywanie w otoczeniu przyrodniczym wszystkiego,
co ma kolor zielony.
b) „Co jest zielone?”- książka str. 54-57. Utrwalenie oznak wiosny. Wynajdywanie
i nazywanie
zielonego koloru.
c) Rozpoznawanie na mapie świata
terenów zielonych. Wskazywanie miejsc, gdzie jest ich najwięcej. Potrzebne: mapa
świata.
Rodzic pyta:
- Jakim kolorem na mapie oznaczone są np.
lasy, łąki, pola?
- W których miejscach świata jest najwięcej
zielonych terenów?
Dziecko pokazuje te
miejsca na mapie, a rodzic podaje nazwy
państw lub krain geograficznych, gdzie one występują. Zwraca uwagę na
konieczność dbania o przyrodę.
7. Komponowanie z figur
geometrycznych obrazka „Zielone osiedle”.
Potrzebne: zielone
kartki lub papier kolorowy, nożyczki, klej, karton A2, linijka.
Rodzic
układa duży karton. Dziecko wycina z papieru kolorowego lub z zielonych kartek
figury geometryczne. Do rysowania linii wykorzystuje linijkę. Następnie
komponuje z figur geometrycznych obrazek „Zielone osiedle”. Zastanawia
się, co by było, gdyby wszystko wokół miało kolor zielony. Dorysowuje wymyślone
przez siebie elementy pasujące do obrazka.
8. Karty pracy cz.4 str. 72-74.
Komentarze
Prześlij komentarz