TEMAT TYGODNIA: WIOSNA NA WSI.
Temat dnia: Gramy w  zielone.
1. Wyszukiwanie w książkach i czasopismach obrazków lub zdjęć przedstawiających zwierzęta
      z wiej­skiego podwórka. Swobodne wypowiedzi na temat pobytu na wsi. Dzielenie się wrażeniami.
Potrzebne: książki i czasopisma dla dzieci.
Dzieci wyszukują w nich obrazki lub zdjęcia przedstawiające zwierzęta z wiejskiego podwórka.
Podają ich nazwy, wyróżniają w nazwach pierw­szą głoskę, dzielą nazwy na głoski . Wypowiadają
się na temat wrażeń i doświadczeń z pobytu na wsi.
2. „Gdzie ukrył się kot?”- rozwijanie sprawności manualnej i orientacji przestrzennej.
Potrzebne: maskotka lub kukiełka kota, karteczki z zadaniami do wykonania przez dzieci, np. Podskocz pięć razy. Zrób siedem przysiadów. Zaklaszcz cztery razy, kłębek wełny.
  Rodzic chowa w dowolnym miejscu maskotkę, lub kukiełkę kota, do której jest przyczepiona kartecz­ka z zadaniem do wykonania dla dziecka (np. Podskocz pięć razy. Zrób siedem przysiadów. Zaklaszcz cztery razy)… Od miejsca ukrycia do środka pokoju jest rozciągnięta wełna. Kłębek leży w centralnym jego miejscu. Dziecko odnajduje kota, nawijając wełnę na kłębek i podążając jej śladem. Przy pomocy rodzica odczytuje napisane na kartce zadanie i je wykonuje. Rodzic prosi, aby dziecko zamknęło oczy. Umieszcza obok maskotki kota kolejne zadanie i ponownie chowa maskotkę.
3. „Zwierzęta z wiejskiego podwórka”
a) oglądanie filmu edukacyjnego dla dzieci.
b)  piosenka, film edukacyjny i gra dla dzieci
c)  rozmowa na temat mieszkańców wiejskiego podwórka
4. Prezentacja piosenki  Podwórkowa awantura”  z płyty CD cz. 2, utwór 23.
1. Wpadła na podwórko pani kura,
zła i wściekła jak gradowa chmura.
I od razu głośno krzyczy:
– Ko, ko, ko, ko, ko, ko.
Tylko moje kurczątko się liczy!

Ref.: Dzisiaj na podwórku awantura.
Piesek, świnka, kaczka, gąska, kura
kłócą się, ojej, kłócą się, że hej,
które dziecko jest ładniejsze,
które najpiękniejsze jest!

2. Pani Świnka biegnie już z chlewika.
– Co mi pani tutaj dziś wytyka!
– woła tak do kury matki.
– Chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum.
Moje dzieci śliczne są jak kwiatki!

Ref.: Dzisiaj na podwórku…

3. Leci kaczka, że aż gubi pióra.
– To, co słyszę, to jest przecież bzdura!
Kury, świnki są tak brudne,
kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa.
Moje dzieci są po prostu cudne!

Ref.: Dzisiaj na podwórku…

4. Z budy wyskoczyła też psia mama
Co się dzieje to ja nie wiem sama!
Wygrywają moje psiaczki
hau hau hau hau hau hau
Najwspanialsze przecież to dzieciaczki!

Ref. : Dzisiaj na podwórku…

5. Tupie gąska mocno nadąsana
Co ja słyszę, kłótnia tu od rana
No i o co moje pieski?
Gę gę gę gę gę gę
Moje gąski to jest ród królewski!

Ref.: Dzisiaj na podwórku…

6. Przyszła wreszcie gospodyni miła
Głośne kłótnie szybko uciszyła
Wszystkie dzieci, moje panie
Śliczne są, cudne są
A ja teraz proszę na śniadanie!

Ref.: Dzisiaj na podwórku…

a)  Rozmowa na temat piosenki.
                        Z ilu zwrotek składa się piosenka?
                        O co kłócą się zwierzęta w piosence?
                        O jakich zwierzętach jest mowa w kolejnych zwrotkach?
                        Jak nazywamy mamę, tatę i dziecko w rodzinach zwierząt (ptaków) przedstawionych
                        w piosence?

b) Ponowne słuchanie piosenki , naśladowanie odgłosów zwierząt.
c) Nauka refrenu na zasadzie echa muzycznego. Próby nucenia piosenki na sylabie la.
5. „Podwórkowa awantura”- zabawa ruchowa przy piosence.
    Naśladowanie sposobu poruszania się i odgłosów zwierząt w trakcie kolejnych zwrotek.
6. W poszukiwaniu zieleni”-praca z obrazkiem.
a) Zabawa na dobry początek.
Rodzic pyta: Grasz w zielone? Dziecko odpowiadają: Gram. Rodzic pyta: Masz zielone? Dziecko odpowiadają: Mam, po czym pokazuje na swoim ubraniu kolor zielony. Jeśli  nie ma na ubraniu koloru zielonego, może wskazać na ubraniu rodzica, rodzeństwa…W następnej ko­lejności dziecko poszukuje koloru zielonego w mieszkaniu, np. wśród zabawek, za oknem itp. Wskazywanie w otoczeniu przyrodniczym wszystkiego, co ma kolor zielony.
b) „Co jest zielone?”- książka str.  54-57. Utrwalenie oznak wiosny. Wynajdywanie i nazywanie
    zielonego koloru.
c) Rozpoznawanie na mapie świata terenów zielonych. Wskazywanie miejsc, gdzie jest ich najwięcej. Potrzebne: mapa świata.
Rodzic pyta:
   - Jakim kolorem na mapie oznaczone są np. lasy, łąki, pola?
   - W których miejscach świata jest najwięcej zielonych terenów?
Dziecko pokazuje te miejsca na mapie, a rodzic  podaje nazwy państw lub krain geograficznych, gdzie one występują. Zwraca uwagę na konieczność dbania o przyrodę.
7. Komponowanie z figur geometrycznych obrazka „Zielone osiedle”.
Potrzebne: zielone kartki lub papier kolorowy, nożyczki, klej, karton A2, linijka.

 Rodzic układa duży karton. Dziecko wycina z papieru kolorowego lub z zielonych kartek figury geometryczne. Do rysowania linii wykorzystuje linijkę. Na­stępnie komponuje z figur geometrycznych obrazek „Zielone osiedle”. Zastanawia się, co by było, gdyby wszystko wokół miało kolor zielony. Dorysowuje wymyślone przez siebie elementy pasujące do obrazka.
8. Karty pracy cz.4 str. 72-74.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

" UŚMIECHNIJJ SIĘ DO SERA "- NAUKA I UTRWALENIE 1 ZWROTKI PIOSENKI ( SWOBODNE ZABAWY TANECZNE).

"IDZIE JESIEŃ POPRZEZ ŚWIAT"- PIOSENKA.

" RODZINKA PÓR ROKU" - PIOSENKA.