Temat dnia: Listy,
pocztówki, adresy.
1. „Znam to miejsce i tę ulicę”- zabawa z rodzicem w przypominanie
nazw ulic Białegostoku
- poznawanie i utrwalanie nazw
ulic z naszej dzielnicy i w mieście; tworzenie nazw ulic od, np. roślin,
owoców, zwierząt, tj. akacja- Akacjowa, rumianek- Rumiankowa, groch- Grochowa,
żaba – Żabia, niedźwiedź- Niedźwiedzia, itp.
2. „Prawda- nieprawda”- utrwalenie wiadomości na temat swojej
miejscowości
Pomoce: obrazki z miną wesołą i miną
smutną (z wyprawki, na tekturowych kartkach do wypchnięcia) lub narysowane na
kartkach
- Po usłyszeniu prawdziwej
informacji o naszym mieście dziecko podnosi wesołą minę, przy nieprawdziwej-smutną;
następnie zamiana z rodzicem.
Np. w naszym mieście są wieżowce;
w naszym mieście nie ma parku; jest ZOO; jest metro, itp.
3. Zabawy i ćwiczenia poranne-
zestaw z poniedziałku 11 V
4. „Listy i
pocztówki”-zabawa
z wykorzystaniem pocztówek, zaadresowanych kopert, znaczków pocztowych,
przekazów pocztowych
a) Rodzic zadaje dziecku zagadki (wg
K. Wilk):
Prostokąt mamy,
w
niego listy przed wysłaniem wkładamy.
(koperta)
Od listonosza
dostajesz,
widoki
rozpoznajesz.
Mało
jest do czytania,
więcej
do oglądania.
(pocztówka)
b) Oglądanie pocztówki,
zaadresowanej koperty, co na nich jest: adres, znaczek, stempel pocztowy
c) Wyjaśnienie słów adresat i nadawca; jak zaadresować list lub pocztówkę
d) Rozmowa o komunikowaniu się na
odległość przez pisanie listów, pocztówki, e-maili, esemesów, ememesów, faxu. Po
co piszemy listy? Dlaczego wysyłamy pocztówki?
e) Co musimy zrobić, gdy chcemy
wysłać paczkę? Czy paczki odbieramy tylko na poczcie (np. paczkomat)?
5. „Co pasuje do
dużego miasta?”-
krzyżówka
Rodzic rozrysowuje na dużej
kartce planszę z krzyżówką z zapisanym pośrodku wyrazem MIASTO, które jest
rozwiązaniem krzyżówki. Rodzic mówi pierwszą sylabę, kolejnych słów, które
kojarzą się z dużym miastem, np. tram…,
a dziecko dopowiada -waj, tworząc
wyraz tramwaj. Dziecko wpisuje
pasujące słowa do krzyżówki w odpowiednie miejsca. Poniżej rozwiązana
krzyżówka:
|
T
|
R
|
A
|
M
|
W
|
A
|
J
|
|
|
|
|
U
|
L
|
I
|
C
|
A
|
|
|
|
|
|
|
G
|
A
|
L
|
E
|
R
|
I
|
A
|
|
|
P
|
A
|
S
|
Y
|
|
|
|
|
|
|
M
|
E
|
T
|
R
|
O
|
|
|
|
W
|
I
|
E
|
Ż
|
O
|
W
|
I
|
E
|
C
|
|
6. Karta pracy cz. 5 str. 10- 11
7. „Budujemy miasteczko i projektujemy elewacje”- zabawa konstrukcyjno
-plastyczna
a) Rozmowa na temat różnych
rodzajów budynków i ich konstrukcji (najlepiej z wykorzystaniem zdjęć).
Zwrócenie uwagi dziecka na zabudowania na planie kwadratu, prostokąta, koła (rotunda);
kolor elewacji. Wyjaśnienie znaczenia słów elewacja,
fundament i budować. Elementy składowe budynku: fundamenty, piwnice, parter,
schody, piętro, poddasze, dach, komin.
b) Przygotowanie do budowy -
projekt
- na kartce papieru dziecko
rysuje projekt budynku,
- uwzględnia kolor klocków, z
których zbuduje budynek; ilość pięter, okna i drzwi, itd.
- dziecko buduje z klocków,
opierając się na narysowanym projekcie
8. Zabawy na powietrzu:
a) „Samochody i garaże- dziecko wybiera miejsce na swój garaż. Gdy rodzic podniesie np. kolorową
chustkę, dziecko naśladuje poruszający się samochód- swobodnie biega. Gdy
dziecko zobaczy opuszczoną chustkę, wraca do swojego garażu. Zamiana ról.
b) Zabawy z piłką wg pomysłu
dziecka
c) „Idziemy- stoimy”- zabawa pobudzająco- hamująca:
Dziecko biega swobodnie. Na hasło
Idziemy!, zatrzymuje się, a potem
spaceruje. Na hasło Stoimy!,
zatrzymuje się i staje w bezruchu. Pozostaje w takiej pozycji aż do podania
przez rodzica kolejnego hasła (np. Skaczemy!
Klaszczemy! Tupiemy!)
9. Wysyłamy list do babci (lub
innego członka rodziny, koleżanki, kolegi)
Dziecko tworzy własną pocztówkę
(może to być rysunek, wyklejanka, itp.) lub pisze list. Z pomocą rodzica
adresuje kopertę do wybranej osoby, wypisuje dane nadawcy, przykleja znaczek pocztowy.
Do koperty wkłada pocztówkę lub list. Podczas spaceru z rodzicem dziecko wrzuca
list do skrzynki pocztowej. Utrwala adres swojego miejsca zamieszkania
10. Utrwalenie zabaw ruchowych i
muzycznych z całego tygodnia.
11. Karty pracy cz. 5 str. 10-11.
Komentarze
Prześlij komentarz