Temat dnia: Listy, pocztówki, adresy.
1. „Znam to miejsce i tę ulicę”- zabawa z rodzicem w przypominanie nazw ulic Białegostoku
- poznawanie i utrwalanie nazw ulic z naszej dzielnicy i w mieście; tworzenie nazw ulic od, np. roślin, owoców, zwierząt, tj. akacja- Akacjowa, rumianek- Rumiankowa, groch- Grochowa, żaba – Żabia, niedźwiedź- Niedźwiedzia, itp.
2. „Prawda- nieprawda”- utrwalenie wiadomości na temat swojej miejscowości
Pomoce: obrazki z miną wesołą i miną smutną (z wyprawki, na tekturowych kartkach do wypchnięcia) lub narysowane na kartkach
- Po usłyszeniu prawdziwej informacji o naszym mieście dziecko podnosi wesołą minę, przy nieprawdziwej-smutną; następnie zamiana z rodzicem.
Np. w naszym mieście są wieżowce; w naszym mieście nie ma parku; jest ZOO; jest metro, itp.
3. Zabawy i ćwiczenia poranne- zestaw z poniedziałku 11 V
4. „Listy i pocztówki”-zabawa z wykorzystaniem pocztówek, zaadresowanych kopert, znaczków pocztowych, przekazów pocztowych
a) Rodzic zadaje dziecku zagadki (wg K. Wilk):
Prostokąt mamy,
w niego listy przed wysłaniem wkładamy. (koperta)
Od listonosza dostajesz,
widoki rozpoznajesz.
Mało jest do czytania,
więcej do oglądania. (pocztówka)

b) Oglądanie pocztówki, zaadresowanej koperty, co na nich jest: adres, znaczek, stempel pocztowy
c) Wyjaśnienie słów adresat i nadawca; jak zaadresować list lub pocztówkę
d) Rozmowa o komunikowaniu się na odległość przez pisanie listów, pocztówki, e-maili, esemesów, ememesów, faxu. Po co piszemy listy? Dlaczego wysyłamy pocztówki?
e) Co musimy zrobić, gdy chcemy wysłać paczkę? Czy paczki odbieramy tylko na poczcie (np. paczkomat)?
5. „Co pasuje do dużego miasta?”- krzyżówka
Rodzic rozrysowuje na dużej kartce planszę z krzyżówką z zapisanym pośrodku wyrazem MIASTO, które jest rozwiązaniem krzyżówki. Rodzic mówi pierwszą sylabę, kolejnych słów, które kojarzą się z dużym miastem, np. tram…, a dziecko dopowiada -waj, tworząc wyraz tramwaj. Dziecko wpisuje pasujące słowa do krzyżówki w odpowiednie miejsca. Poniżej rozwiązana krzyżówka:

T
R
A
M
W
A
J




U
L
I
C
A






G
A
L
E
R
I
A


P
A
S
Y






M
E
T
R
O



W
I
E
Ż
O
W
I
E
C


6. Karta pracy cz. 5 str. 10- 11
7. „Budujemy miasteczko i projektujemy elewacje”- zabawa konstrukcyjno -plastyczna
a) Rozmowa na temat różnych rodzajów budynków i ich konstrukcji (najlepiej z wykorzystaniem zdjęć). Zwrócenie uwagi dziecka na zabudowania na planie kwadratu, prostokąta, koła (rotunda); kolor elewacji. Wyjaśnienie znaczenia słów elewacja, fundament i budować. Elementy składowe budynku: fundamenty, piwnice, parter, schody, piętro, poddasze, dach, komin.
b) Przygotowanie do budowy - projekt
- na kartce papieru dziecko rysuje projekt budynku,
- uwzględnia kolor klocków, z których zbuduje budynek; ilość pięter, okna i drzwi, itd.
- dziecko buduje z klocków, opierając się na narysowanym projekcie
8. Zabawy na powietrzu:
a) „Samochody i garaże- dziecko wybiera miejsce na swój garaż. Gdy rodzic podniesie np. kolorową chustkę, dziecko naśladuje poruszający się samochód- swobodnie biega. Gdy dziecko zobaczy opuszczoną chustkę, wraca do swojego garażu. Zamiana ról.
b) Zabawy z piłką wg pomysłu dziecka
c) „Idziemy- stoimy”- zabawa pobudzająco- hamująca:
Dziecko biega swobodnie. Na hasło Idziemy!, zatrzymuje się, a potem spaceruje. Na hasło Stoimy!, zatrzymuje się i staje w bezruchu. Pozostaje w takiej pozycji aż do podania przez rodzica kolejnego hasła (np. Skaczemy! Klaszczemy! Tupiemy!)
9. Wysyłamy list do babci (lub innego członka rodziny, koleżanki, kolegi)
Dziecko tworzy własną pocztówkę (może to być rysunek, wyklejanka, itp.) lub pisze list. Z pomocą rodzica adresuje kopertę do wybranej osoby, wypisuje dane nadawcy, przykleja znaczek pocztowy. Do koperty wkłada pocztówkę lub list. Podczas spaceru z rodzicem dziecko wrzuca list do skrzynki pocztowej. Utrwala adres swojego miejsca zamieszkania
10. Utrwalenie zabaw ruchowych i muzycznych z całego tygodnia.
11. Karty pracy cz. 5 str. 10-11.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

" UŚMIECHNIJJ SIĘ DO SERA "- NAUKA I UTRWALENIE 1 ZWROTKI PIOSENKI ( SWOBODNE ZABAWY TANECZNE).

"IDZIE JESIEŃ POPRZEZ ŚWIAT"- PIOSENKA.

" RODZINKA PÓR ROKU" - PIOSENKA.