Temat dnia: Miasta, miasteczka
1.Tu, gdzie mieszkam”- swobodne rozmowy z przeglądaniem dostępnej w domu lokalnej prasy.
2. Praca z kartą pracy cz. 5 str. 5
3. Ćwiczenia poranne- zestaw utrwalający z poniedziałku 11 V
4.Duże miasta i małe miasta”-zabawy inspirowane opowiadaniem M. Strękowskiej–Zaremby „A u
  nas…”:
a) dziecko otwiera książkę „Olek i Ada na szlaku przygód” (zielona) str. 68-71 i słucha opowiadania
    czytanego przez rodzica:

Olek mieszka w Warszawie od urodzenia i kocha to miasto. Lubi przyglądać się samochodom mknącym po szerokich ulicach, słuchać warkotu silników, zachwycają go wysokie budynki, z dumą myśli o Stadionie Narodowym. Przepada za wizytami w Centrum Nauki Kopernik, w pizzerii na Starym Mieście, w lodziarni na Saskiej Kępie. Lubi hałas, gwar, tłum. Jest przekonany, że Warszawa to najlepsze miejsce na świecie.
- Dlaczego? – spytał Felek, nowy kolega z klasy, który przeprowadził się z małej, cichej miejscowości.
- Co za pytanie? Bo jest duża – odpowiedział Olek.
- Co w tym takiego dobrego? U nas miałem blisko do szkoły, do kolegów i do sklepu, a tu wszędzie daleko – zauważył Felek.
- Za to do kina miałeś dalej. Było u was chociaż jedno multikino albo park rozrywki i kręgielnia? Na pewno nie. – Olek starał się przekonać Felka, że mieszkanie w stolicy ma same dobre strony. Mówił o placach zabaw, fontannach nad Wisłą, o teatrach dla dzieci, występach klaunów na Placu Zamkowym, o muzeach, zabytkach, o pięknych pawiach w Łazienkach, na koniec wspomniał nawet o operze. Mimo to Felek nie był przekonany. „A u nas sami robimy teatr, amatorski”, marudził, „A u nas wszędzie jest zielono, nie tylko w parku”, „a u nas ptaki śpiewają jak w operze”, „A u nas wszyscy się znają”, „A u nas bażanty i zające przychodzą pod sam dom”.
Olek musiał przyznać, że Felek ma trochę racji. Mimo to uważał, że Warszawa nawet bez bażantów i zajęcy pod oknem jest przepiękna. Wieczorem, gdy patrzył na oświetlone ulice i mosty, czuł się jak w zaczarowanym świecie. Przed jego oczami rozgrywał się niezwykły pokaz świateł i cieni. Któregoś dnia zaprosił Felka do siebie, żeby mu pokazać najładniejsze zdjęcia nocnej Warszawy zrobione przez mamę i tatę.
- Wezmę piłkę, pogramy potem na podwórku – ucieszył się Felek.
Olek się zawahał. –U nas jest zakaz gry na podwórku – powiedział niechętnie.
- Naprawdę? – Felek szeroko otworzył moczy. Dopiero gdy zobaczył tabliczkę z zakazem na ścianie bloku kolegi, uwierzył, że to nie żart. – Rowerami też zakazują wam jeździć? – spytał ze współczuciem.
- Można jeździć po ścieżkach rowerowych – bąknął Olek. Zrozumiał, że nie będzie łatwo przekonać Felka do zachwytów nad Warszawą, więc zwrócił się o pomoc do rodziców. Po długiej naradzie wspólnie ułożyli pewien plan.
W sobotę cała rodzina Olka i zaproszony przez nią Felek pojechali do zoo. Felek nie mógł oderwać oczu od egzotycznych zwierząt, które dotąd widział tylko w telewizji. Ani razu nie powiedział „A u nas…”. Brzuchate słonie, pręgowane tygrysy, pękate hipopotamy i długoszyje żyrafy wprawiały go w zachwyt.
- Czytałem, że żyrafy śpią tylko dwie godziny na dobę – powiedział tata.
- Ciekawe, co robią po obudzeniu? – zastanawiał się Felek.
- Myją szyje – włączyła się do rozmowy Ada.
- To możliwe – zgodził się z nią Felek, zadzierając głowę, żeby spojrzeć żyrafie w oczy.
Olek był zadowolony z wrażenia, jakie zrobił na Felku ogród zoologiczny. Być może przekonał go, że mieszkanie w stolicy jest bardzo przyjemne. Spojrzał pytająco na kolegę.
- Podobało mi się – przyznał Felek. Jednak po namyśle dodał z figlarnym uśmiechem: - A u nas widziałem krowę w okularach.
b) rozmowa na temat opowiadania oraz ilustracji; dziecko z pomocą rodzica czyta teksty na str. 68-
   71, wymienia zwierzęta, jakie spotykamy w zoo.
c) praca z mapą Polski:
- jakimi symbolami są oznaczone na mapie małe miasteczka i aglomeracje miejskie; wskazać miasto
  Białystok i miejscowości najbliższe
- wskazuje  na mapie duże miasto, odczytuje z pomocą rodzica jego nazwę oraz  próbuje podać 
  nazwę jego mieszkańców, np. Wrocław-wrocławianin, itp.
- określa, czego jest więcej na mapie, małych czy dużych miast.
d) „Zalety małej i dużej miejscowości”- skojarzenia na temat, co kojarzy się z dużym miastem, a co z
   małą miejscowością? Gdzie lepiej mieszkać? Za co lubię swoje miasto?
5. Karta pracy cz. 5 str. 6-7
6. Nauka pierwszej zwrotki piosenki „To tu” (z poniedziałku 11 V), utrwalenie refrenu.
„Olek i Ada” BB+ cd 2 utwór 25.
a) Zabawa przy piosence z odtwarzaniem tekstu ruchem, gestem:
- przy zwrotce pokazujemy obiema rękoma, jaki świat jest wielki
- duże domy: wspięcie na palce, ręce wysoko uniesione
- małe domy: ręce w dół
- „a ja mieszkam właśnie tu”- wskazywanie na siebie
- refren: dziecko dobiera sobie sposób pokazywania zgodnie z tekstem piosenki, podobnie
  w kolejnych zwrotkach
7. Ćwiczenia gimnastyczne zestaw 17- w domu lub na powietrzu:
Pomoce: gimnastyczna szarfa lub długi szalik związany na końcach
a) „Wiosenne kwiaty”- zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa: dziecko spaceruje po pokoju,
    rozgląda się za słońcem, kwiatami. Na jedno klaśnięcie w dłonie dziecko przykuca i naśladuje
    zbieranie kwiatów na trawie. Dwa klaśnięcia są sygnałem do ponownego spaceru.
b) Zajączki”-dzieci podskakują; na hasło „Odpoczynek!”, wykonują przysiad, dłonie przykładają 
    do uszu, imitując zajęcze uszy
c) ćwiczenia grzbietu „Myjemy plecy”- dziecko stoi w rozkroku, lekko pochylając się w przód;
   naśladuje mycie pleców przesuwając szalik lub ręcznik po plecach w górę i w dół oraz na boki.
   Ćwiczenie powtarzamy 3 razy.
d)„Kto szybciej- długi szalik związany końcami dziecko układa na podłodze w formie okręgu, po
   czym ustawia się wyprostowane wewnątrz. Następnie przekłada szalik od dołu do góry przez 
   siebie.
   Powtarzamy 4 razy.
e)Napełniamy kosze”- rzut zwiniętym w kłębek szalikiem i celowanie np. do plastikowego
   pojemnika na podwórku na trawę
f) Marsz z klaskaniem w dłonie
8. Kolorowanie rysunku ZOO z wyprawki (karta N)
9. Zabawy na powietrzu
a) „Sąsiedzi”-szukamy drzew rosnących pojedynczo, po 2 obok siebie, po 3, itd.
b) Rysowanie na piasku patykiem i odgadywanie przez rodzica tego, co zostało narysowane przez
   dziecko.
10. Lepienie z plasteliny egzotycznego zwierzęcia; dzielenie się z rodzicem informacjami na jego
   temat (praca dla chętnych).


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

" UŚMIECHNIJJ SIĘ DO SERA "- NAUKA I UTRWALENIE 1 ZWROTKI PIOSENKI ( SWOBODNE ZABAWY TANECZNE).

"IDZIE JESIEŃ POPRZEZ ŚWIAT"- PIOSENKA.

" RODZINKA PÓR ROKU" - PIOSENKA.