TEMAT TYGODNIA: MOJA MIEJSCOWOŚĆ, MÓJ REGION.
Temat dnia: Miejscowość w której mieszkam.
1. „Białystok moje miasto”- oglądanie albumów, przewodników, pocztówek , zdjęć ukazujących    
   piękno  naszego miasta ,map,  wytworów sztuki regionalnej z Białegostoku i  regionu- dostępnych
   w domu.
Można też obejrzeć:
a) zwrócenie uwagi na symbole na mapie (szlaki turystyczne, tereny zielone, zabudowa, 
   najciekawsze miejsca do odwiedzenia).
2.Do kogo ta przesyłka?” - zabawa dydaktyczna: dziecko to listonosz przynoszący listy, pocztówki.
- na pocztówkach dziecko rozpoznaje znajdujące się na nich miejscowości, swój adres zamieszkania,   adres nadawcy, itp.
3. „ Gdzie mieszkam?”- utrwalenie adresu  ( nazwa miejscowości ,  ulica, numer bloku i 
    mieszkania).
4. Słuchanie piosenki „To tu” sł. i muz. K. Gowik:
„Olek i Ada” BB+ cd 2 utwór 25.

1.Wokół mnie jest cały wielki świat.
Tyle miast i wiosek, że nie zliczę.
Domy duże, domy małe, różnych ludzi tłum.
A ja mieszkam właśnie tu, właśnie tu!
Ref.: Tu jest mój dom, tu dom swój mam.
I kocham go, i dobrze znam.
Sąsiadka macha ręką w moją stronę.
Znajomy pies przyjaźnie macha strzępiastym ogonem.
Firanka w oknie, a z okna zapach ciasta.
Wszędzie jest podobnie, czy jesteś ze wsi, czy też z miasta.
2. W moim świecie dobry każdy czas.
Tu znajome kąty i zapachy.
Tu mam skarby i zabawki, krzesło, talerz, stół.
Bo ja mieszkam właśnie tu, właśnie tu!
Ref.: Tu jest mój dom…
3. Może ktoś pałace chciałby mieć,
a ja kocham mój rodzinny domek.
Latem burze, zimą sanki, wiosną zapach bzu.
Ja chcę mieszkać zawsze tu, zawsze tu!
Ref.: Tu jest mój dom…
5. Rozmowa na temat tekstu piosenki.
a)  Nauka refrenu na zasadzie echa muzycznego.
b)  Określenie liczby zwrotek.
c) Zaznaczenie klaśnięciem refrenu piosenki.
d) Ćwiczenia emisyjne na sylabach do, da, du.
e) Wyklaskiwanie rytmu wybranych fragmentów piosenki.
6. Zabawa rozwijająca szybką reakcję na ustalony sygnał -  Różne domy”.
   Pomoce: duże kartki papieru, pojemnik z kredkami, odtwarzacz CD, nagranie piosenki To tu.
 Na dywanie leży duża kartka papieru. Obok  kartki pojemnik z kredkami.
 W rytmie nagrania piosenki dziecko swobodnie maszeruje w dowol­nych kierunkach. Kiedy zabrzmi refren piosenki, zajmuje miejsce przy  le­żącej kartce i rysuje ilustrację do refrenu. Zabawę powtarzamy, aż piosenka pojawi się trzykrotnie.
7. Zabawy i ćwiczenia poranne.
a) „Zwiedzamy okolicę”- zabawa ruchowa: dziecko jest kierowcą, rodzic- pasażerem; zatrzymują się
  i zwiedzają miejscowość; zmiana ról w zabawie
b)Worki do młyna”- dziecko naśladuje zrzucanie worków z pleców, dźwiga je, układa na dywanie
c) „Jajko”- dziecko ostrożnie turla się po dywanie
d) „Zające na łące” - ćwiczenie z elementem podskoku
- dziecko i rodzic stoją naprzeciw siebie, są zającami; zające skaczą- skoki podparte z wymawianiem
  słowa kic, kic, kic
e) „Wiatraki”- ćwiczenie uspokajające:
- ręce w bok szeroko rozłożone, wirowanie i opadanie, siad skrzyżny, głęboki wdech i dłuższy,
   powolny wydech
8. „ Poznajemy naszą miejscowość i nasze osiedle”- wycieczka.
     Pomoce: mapa Polski, kolorowa pinezka, aparat..
a) Rodzic wraz z dzieckiem ogląda mapę Polski,  wskazuje na niej  miejscowość, w której mieszkają,
  (zaznacza ją kolorową pinezką). Ru­chem ręki zatacza obszar, wskazując region, w którym ta
  miejscowość się znajduje.
b) Wycieczka po osiedlu lub naszym mieście.
- Omówienie trasy zwiedzania.
Rodzic proponuje bliższe poznanie osiedla lub naszego miasta.  Ustala, którymi ulicami przejdą i  na co będą zwracać uwagę.  Przypomina zasady bezpiecznego poruszania się po chodniku i podczas przechodzenia przez ulicę, a także kulturalnego zachowania się w miej­scach publicznych.
- Zwiedzanie  osiedla lub Białegostoku.
Zwrócenie uwagi na architekturę, ruch uliczny, obiekty użyteczności publicznej, przyrodę.
Zdobycie  informacje na temat ich znaczenia dla lokalnej społeczności, poznanie nowych
 i rozpoznawanie  znanych oznaczeń i symboli.  Dziecko przygląda się ruchowi ulicznemu, mijanym mieszkańcom, obserwuje pracę ludzi wykonujących różne zawody (np.: kierowca, policjant), obserwuje  punkty usługowe, w tym sklepy. Wspólnie z rodzicem dokumentuje wycieczkę- wykonując zdjęcia. Podczas powrotu do domu zwraca uwagę na piękno krajobrazu, a także na cechy majowej pogody.
9. Dom”- rozmowa inspirowana wierszem I. R. Salach Dom, połączona z rozwiązywa­niem zagadek
    obrazkowych.
a) „Co widziałem?”- rozmowa na temat wycieczki.
Odwoływanie się do wrażeń z wycieczki. Oglądanie zdjęć.
b) Wysłuchanie wiersza I. R. Salach Dom.

Wiele wiosek, wiele miast
rozrzuconych w Polsce jest.
Takich małych, takich wielkich
bardzo pięknych miejsc.
Czy mieszkanie masz w Warszawie,
czy też domem twoim wioska,
wszyscy dobrze o tym wiedzą,
że to właśnie nasza Polska.
Każde dziecko bardzo kocha
zamieszkania swego miejsce:
domy, sklepy, parki, szkoły
i ulice – te najmniejsze.
Marzę, aby kraj swój poznać
od Bałtyku aż do Tatr,
a gdy zwiedzę Polskę całą,
     to do domu wrócę.
c) Rozmowa na temat wiersza.
- Jakie miejscowości leżą w Polsce?
- Co najczęściej znajduje się w miejscowościach zamiesz­kania? 
- Gdzie najchętniej wracamy, gdy skończymy zwiedzać swój kraj?
e) Zabawy intonacyjno- rytmiczne z nazwą i herbem miejscowości - wymawianie nazw miejscowości
  z różnym natężeniem głosu, intonacją i w różnym tempie
f) Zabawa słownikowa „Dokończ moje zdanie”.
Miejscowość, w której mieszkam to…
Mieszkam w… przy ulicy…
Lubię swoją miejscowość, bo…
Moje przedszkole znajduje się w… przy ulicy…
10.  Oglądanie herbu Białegostoku. Słuchanie legendy o powstaniu Białegostoku.
11. „Symbole Białegostoku”- oglądanie, omawianie wyglądu.
    Pomoce: Mapa Polski, zdjęcia przedstawiające widok i herb Białegostoku, kartonik z na­zwą
    miejscowości.
a)  Utrwalenie, gdzie na mapie znajduje się Białystok, oraz jaki obszar stanowi region, w którym ta
   miejscowość leży.
Rodzic podaje nazwy. Dziecko po­wtarza nazwę miejscowości i regionu, dzieli je na sylaby,
wyróżniają głoski w nagłosie.
b)  „Mała ojczyzna”- wyjaśnienie zwrotu
Rodzic tłumaczy, że miejsce ich zamieszkania to dla nich tak zwana mała ojczyzna. Podaje znaczenie tych słów.  Wyjaśnia, czym jest herb. Zwraca uwagę na to, z jakich elementów składa się herb. Pokazuje zdję­cie herbu Białegostoku oraz innych symboli miejscowości, w której mieszkają..
12. Zabawa konstrukcyjna- „Moja miejscowość”.
13. Zabawy swobodne  i z balonem na podwórku.
a)Pomniki”- dziecko to pomnik, rodzic to turysta; dziecko zatrzymuje się bez ruchu, tworząc posąg;
    turysta stroi miny, ogląda posągi; następnie zmiana ról
b)Poranna mgła”- zabawa w parach: dziecko zamyka oczy, rodzic prowadzi je trzymając za obie
   ręce; zmiana ról
14. Karta pracy cz. 5 str. 1-4.
15. „Album naszej miejscowości”- do wykonania dla chętnych
     Pomoce: wycinki z czasopism, obrazki z kalendarzy, obiekty ważne, ciekawe, kartki lub blok  
     rysunkowy, kartonik z napisaną nazwą Białystok, ew. rysunek herbu lub obrazek
Przyklejanie wyżej wymienionych elementów, ozdabianie mazakami, kredkami.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

" UŚMIECHNIJJ SIĘ DO SERA "- NAUKA I UTRWALENIE 1 ZWROTKI PIOSENKI ( SWOBODNE ZABAWY TANECZNE).

"IDZIE JESIEŃ POPRZEZ ŚWIAT"- PIOSENKA.

" RODZINKA PÓR ROKU" - PIOSENKA.