TEMAT TYGODNIA: MOJA
MIEJSCOWOŚĆ, MÓJ REGION.
Temat dnia: Miejscowość
w której mieszkam.
1. „Białystok moje
miasto”-
oglądanie albumów, przewodników, pocztówek , zdjęć ukazujących
piękno naszego miasta ,map, wytworów sztuki regionalnej z Białegostoku
i regionu- dostępnych
w domu.
Można też obejrzeć:
a) zwrócenie uwagi na symbole na
mapie (szlaki turystyczne, tereny zielone, zabudowa,
najciekawsze miejsca do odwiedzenia).
2. „Do kogo ta przesyłka?” - zabawa dydaktyczna: dziecko to listonosz
przynoszący listy, pocztówki.
- na pocztówkach dziecko
rozpoznaje znajdujące się na nich miejscowości, swój adres zamieszkania, adres
nadawcy, itp.
3. „ Gdzie
mieszkam?”- utrwalenie adresu (
nazwa miejscowości , ulica, numer bloku
i
mieszkania).
4. Słuchanie piosenki „To tu” sł. i muz. K. Gowik:
„Olek i Ada” BB+ cd 2 utwór 25.
1.Wokół mnie jest cały wielki świat.
Tyle miast i wiosek, że nie
zliczę.
Domy duże, domy małe, różnych
ludzi tłum.
A ja mieszkam właśnie tu, właśnie
tu!
Ref.: Tu jest mój dom, tu dom swój mam.
I kocham go, i dobrze znam.
Sąsiadka macha ręką w moją
stronę.
Znajomy pies przyjaźnie macha
strzępiastym ogonem.
Firanka w oknie, a z okna zapach
ciasta.
Wszędzie jest podobnie, czy
jesteś ze wsi, czy też z miasta.
2. W moim świecie dobry każdy czas.
Tu znajome kąty i zapachy.
Tu mam skarby i zabawki, krzesło,
talerz, stół.
Bo ja mieszkam właśnie tu,
właśnie tu!
Ref.: Tu jest mój dom…
3. Może ktoś pałace chciałby mieć,
a ja kocham mój rodzinny domek.
Latem burze, zimą sanki, wiosną
zapach bzu.
Ja chcę mieszkać zawsze tu,
zawsze tu!
Ref.: Tu jest mój dom…
5. Rozmowa
na temat tekstu piosenki.
a) Nauka refrenu na zasadzie echa muzycznego.
b) Określenie liczby zwrotek.
c)
Zaznaczenie klaśnięciem refrenu piosenki.
d)
Ćwiczenia emisyjne na sylabach do, da, du.
e) Wyklaskiwanie rytmu wybranych fragmentów piosenki.
6.
Zabawa
rozwijająca szybką reakcję na ustalony sygnał -
„Różne domy”.
Pomoce: duże
kartki papieru, pojemnik z kredkami, odtwarzacz CD, nagranie piosenki To tu.
W rytmie nagrania
piosenki dziecko swobodnie maszeruje w dowolnych kierunkach. Kiedy zabrzmi
refren piosenki, zajmuje miejsce przy leżącej
kartce i rysuje ilustrację do refrenu. Zabawę powtarzamy, aż piosenka pojawi
się trzykrotnie.
7.
Zabawy i ćwiczenia
poranne.
a) „Zwiedzamy okolicę”- zabawa ruchowa: dziecko jest kierowcą, rodzic-
pasażerem; zatrzymują się
i zwiedzają miejscowość; zmiana ról w zabawie
b) „Worki do młyna”- dziecko naśladuje zrzucanie worków z pleców,
dźwiga je, układa na dywanie
c) „Jajko”- dziecko ostrożnie turla się po dywanie
d) „Zające na łące” - ćwiczenie z elementem podskoku
- dziecko i rodzic stoją
naprzeciw siebie, są zającami; zające skaczą- skoki podparte z wymawianiem
słowa
kic, kic, kic
e) „Wiatraki”- ćwiczenie uspokajające:
- ręce w bok szeroko rozłożone,
wirowanie i opadanie, siad skrzyżny, głęboki wdech i dłuższy,
powolny wydech
8. „
Poznajemy naszą miejscowość i nasze osiedle”- wycieczka.
Pomoce: mapa
Polski, kolorowa pinezka, aparat..
a) Rodzic wraz z dzieckiem ogląda
mapę Polski, wskazuje na niej miejscowość, w której mieszkają,
(zaznacza ją kolorową pinezką). Ruchem ręki
zatacza obszar, wskazując region, w którym ta
miejscowość się znajduje.
b) Wycieczka po osiedlu lub naszym
mieście.
- Omówienie trasy zwiedzania.
Rodzic proponuje bliższe poznanie osiedla lub
naszego miasta. Ustala, którymi ulicami
przejdą i na co będą zwracać uwagę. Przypomina zasady bezpiecznego poruszania się
po chodniku i podczas przechodzenia przez ulicę, a także kulturalnego
zachowania się w miejscach publicznych.
- Zwiedzanie osiedla lub Białegostoku.
Zwrócenie uwagi na architekturę, ruch uliczny, obiekty
użyteczności publicznej, przyrodę.
Zdobycie informacje na temat ich znaczenia dla lokalnej
społeczności, poznanie nowych
i rozpoznawanie
znanych oznaczeń i symboli. Dziecko przygląda się ruchowi ulicznemu,
mijanym mieszkańcom, obserwuje pracę ludzi wykonujących różne zawody (np.:
kierowca, policjant), obserwuje punkty
usługowe, w tym sklepy. Wspólnie z rodzicem dokumentuje wycieczkę- wykonując
zdjęcia. Podczas powrotu do domu zwraca uwagę na piękno krajobrazu, a także na
cechy majowej pogody.
9. „ Dom”- rozmowa inspirowana wierszem I. R. Salach Dom, połączona
z rozwiązywaniem zagadek
obrazkowych.
a) „Co
widziałem?”- rozmowa na temat wycieczki.
Odwoływanie się do wrażeń z wycieczki. Oglądanie zdjęć.
b) Wysłuchanie wiersza I. R. Salach
Dom.
Wiele wiosek, wiele miast
rozrzuconych w Polsce jest.
Takich małych, takich wielkich
bardzo pięknych miejsc.
Czy mieszkanie masz w Warszawie,
czy też domem twoim wioska,
wszyscy dobrze o tym wiedzą,
że to właśnie nasza Polska.
Każde dziecko bardzo kocha
zamieszkania swego miejsce:
domy, sklepy, parki, szkoły
i ulice – te najmniejsze.
Marzę, aby kraj swój poznać
od Bałtyku aż do Tatr,
a gdy zwiedzę Polskę całą,
to do domu wrócę.
c) Rozmowa
na temat wiersza.
- Jakie
miejscowości leżą w Polsce?
- Co najczęściej
znajduje się w miejscowościach zamieszkania?
- Gdzie
najchętniej wracamy, gdy skończymy zwiedzać swój kraj?
e) Zabawy intonacyjno- rytmiczne z
nazwą i herbem miejscowości - wymawianie nazw miejscowości
z różnym natężeniem głosu, intonacją i w różnym tempie
f) Zabawa słownikowa „Dokończ moje zdanie”.
Miejscowość, w której mieszkam
to…
Mieszkam w… przy ulicy…
Lubię swoją miejscowość, bo…
Moje przedszkole znajduje się w…
przy ulicy…
10. Oglądanie herbu Białegostoku. Słuchanie
legendy o powstaniu Białegostoku.
11. „Symbole Białegostoku”- oglądanie, omawianie wyglądu.
Pomoce: Mapa Polski, zdjęcia przedstawiające widok i herb
Białegostoku, kartonik z nazwą
miejscowości.
a) Utrwalenie, gdzie na mapie znajduje się Białystok,
oraz jaki obszar stanowi region, w którym ta
miejscowość leży.
Rodzic podaje nazwy.
Dziecko powtarza nazwę miejscowości i regionu, dzieli je na sylaby,
wyróżniają głoski w
nagłosie.
b) „Mała ojczyzna”- wyjaśnienie
zwrotu
Rodzic tłumaczy, że
miejsce ich zamieszkania to dla nich tak zwana mała ojczyzna. Podaje
znaczenie tych słów. Wyjaśnia, czym jest
herb. Zwraca uwagę na to, z jakich elementów składa się herb. Pokazuje zdjęcie
herbu Białegostoku oraz innych symboli miejscowości, w której mieszkają..
12. Zabawa konstrukcyjna- „Moja
miejscowość”.
13. Zabawy swobodne i z balonem na podwórku.
a) „Pomniki”- dziecko to pomnik, rodzic to turysta; dziecko zatrzymuje
się bez ruchu, tworząc posąg;
turysta stroi miny, ogląda posągi;
następnie zmiana ról
b) „Poranna mgła”- zabawa w parach: dziecko zamyka oczy, rodzic
prowadzi je trzymając za obie
ręce; zmiana ról
14. Karta pracy cz. 5 str. 1-4.
15. „Album naszej miejscowości”- do
wykonania dla chętnych
Pomoce: wycinki z czasopism, obrazki z kalendarzy, obiekty
ważne, ciekawe, kartki lub blok
rysunkowy, kartonik z napisaną nazwą
Białystok, ew. rysunek herbu lub obrazek
Przyklejanie wyżej wymienionych
elementów, ozdabianie mazakami, kredkami.
Komentarze
Prześlij komentarz