Temat dnia: Z wizytą w skansenie.
1.Sztuka ludowa mojej miejscowości”:
- odszukiwanie wytworów sztuki ludowej znajdujących się w domu, np. dzbany, kosze wiklinowe,
  obrazki, serwetki, koronki, wycinanki, podkowy
- rozmowa o tym, kto to wykonuje, w jaki sposób powstają (koronkarz, garncarz, malarz, kowal)
- co to jest skansen?
2. Ćwiczenia poranne z poniedziałku 11 V
3.Z wizytą w skansenie”- oglądanie filmu edukacyjnego dla dzieci.
4.Poznajemy historię i kulturę swojego miasta” - wykorzystanie obrazków, zdjęć, rysunków, pocztówek, informacji z Internetu, przewodników
a) oglądanie stroju ludowego z Podlasia
b) jaki był Białystok dawniej, jego historia
c) jaką pracę wykonywali ludzie dawniej np. szewc, młynarz
d) co to jest „gwara”- język regionalny
e) tańce regionalne, przyśpiewki ludowe
5. „Wycinanka”- z kolorowego papieru i białej kartki: składamy białą kartkę na pół, a następnie jeszcze raz na pół i na pół po przekątnej. Na brzegach i na liniach zagięcia wycinamy wzory. Naklejamy wycinankę na kolorową kartkę, bądź odwrotnie.
6. Opowieść ruchowa przy piosence z muzyką regionalną „Oj, latała sroczka”:

Oj, latała sroczka
po zielonej trawce,
a za nią sroczęta
po wielkiej murawce.
Hej, hej, mało nas (dużo nas).
Grzeczna Kasiu (imię dziecka)
chodź do nas! (idź od nas!)

Link do nagrania:
Zapraszamy do zabawy wszystkich domowników. Dziecko- sroczka, chodzi wokół domowników, którzy śpiewają piosenkę. Przy słowach „Hej, hej, mało nas”, sroczka kolejno dobiera spośród domowników sroczęta i tańczy z nimi w środku. Gdy już wszystkie osoby krążą w kole, zmieniają w piosence słowa ”Mało nas” na „Dużo nas” i „Chodź do nas!” na „Idź od nas!”. Wymienione osoby odchodzą z koła aż zostaje tylko sroczka.
 7. Zabawa „Spacer po okolicy”
- dziecko jest w roli przewodnika, zabiera na „wycieczkę” do swojego warsztatu, np. garncarz, szewc, kowal i opowiada o swojej pracy.
8. Praca z kartą pracy cz. 5 str. 7 – dokończenie pracy.
9. Nauka piosenki „To tu” (z poniedziałku 11 V):
a) utrwalenie I zwrotki i refrenu, nauka kolejnych zwrotek na zasadzie echa muzycznego (powtarzanie partiami z rodzicem i muzyką), próby śpiewania tzw. mormorando (nucenie) z różnym natężeniem głosu
b) „Wesoła zabawa”- łączenie śpiewu z różnymi źródłami dźwięku
I zwrotka:
Wokół mnie jest cały wielki świat.                   – klaskanie miarowe
Tyle miast i wiosek, że nie zliczę.                    – tupanie
Domy duże, domy małe, różnych ludzi tłum. – klaskanie
A ja mieszkam właśnie tu, właśnie tu!                        – tupanie
Refren:
Tu jest mój dom, tu dom swój mam.                – uderzanie o uda rytmicznie
I kocham go i dobrze znam.                           – tupanie
Sąsiadka macha ręką w moją stronę.                         – klaskanie
Znajomy pies przyjaźnie macha
strzępiastym ogonem                                      – młynki przed sobą
Firanka w oknie, a z okna zapach ciasta.      -- tupanie lewą nogą
Wszędzie jest podobnie,
Czy jesteś ze wsi, czy też z miasta.                  – tupanie prawą nogą
Zwrotki II i III tak samo jak przy zwrotce I.
10. „Wiatraczek” - składanie kartki papieru w kształcie kwadratu zaginanie rogów do środka i mocowanie do patyczka.
11.  Zabawy na powietrzu z rodzicami i rodzeństwem
a) zabawa ruchowa z piosenką „Jawor, jawor” śpiewaną na dowolną melodię lub jako rymowanka.
Jawor, jawor, jaworowi ludzie.
- Co wy tam robicie?
- Budujemy mosty dla pana starosty.
Wszystkie dzieci przepuszczamy,
Tylko jedno zostawiamy.
Przed zabawą wyjaśniamy pojęcie starosta. Mama i tata tworzą most – stojąc w parze łączą dłonie i unoszą ręce wysoko nad głowami, dziecko przechodzi pod mostem i wszyscy śpiewają piosenkę, przy ostatnich słowach most się zamyka; następnie zamiana ról.
b) rysowanie kolorową kredą na płytach chodnikowych
12. „Liczymy i gramy”- zabawa matematyczna
Pomoce: można użyć bębenek, cymbałki, grzechotki lub inne instrumenty, które są w domu, albo przedmioty, za pomocą których można wydawać dźwięki, np. 2 łyżki, garnek i łyżka, plastikowe lub drewniane klocki, itp. Ponadto potrzebne będą klocki w tylu kolorach, ile mamy instrumentów.
Każdemu instrumentowi przyporządkowujemy wybrany kolor klocków. Rodzic wystukuje dowolną liczbę dźwięków (np. 3 razy uderza łyżką o garnek). Dziecko układa w rzędzie odpowiednią liczbę klocków do liczby usłyszanych uderzeń. Powtarzamy z kolejnymi instrumentami. Na koniec dziecko zlicza klocki danego koloru i klocki ogółem.
13. „Powiał wietrzyk”- zabawa z tekstem:
Powtarzanie tekstu wiersza B. Formy. Rodzic czyta lub śpiewa tekst wiersza na dowolnej linii melodycznej (po jednym wersie), a dziecko powtarza za nim.
            Psotny wietrzyk wpadł do sali.
            Szu, szu, szu, sza, sza, sza.     
            Zdmuchnął z biurka pracę Ali,
            Fru, fru, fru, fra, fra, fra.
            Wszystkie książki poprzewracał,
            Tralala, tralala,
            Taka to już jego praca,
            Bla, bla, bla, bla, bla, bla.
            Zdmuchnął obrus, trzasnął drzwiami,
            Bum, bum, bum, bum, bum, bum,
            I już nie ma wiatru z nami,
            Rum, rum, rum, rum, rum, rum.

14.Pojazdy”- zabawa z ćwiczeniami artykulacyjnymi i ortofonicznymi:
Dziecko wybiera rodzaj pojazdu, którym kieruje i naśladuje dźwięk wydawany przez dany pojazd,
Np. karetka pogotowia – eo, eo, eo, pociąg – puf, puf, puf, rower – dzyń, dzyń, motor – brm, brm.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

" UŚMIECHNIJJ SIĘ DO SERA "- NAUKA I UTRWALENIE 1 ZWROTKI PIOSENKI ( SWOBODNE ZABAWY TANECZNE).

"IDZIE JESIEŃ POPRZEZ ŚWIAT"- PIOSENKA.

" RODZINKA PÓR ROKU" - PIOSENKA.