Temat dnia: Z wizytą w skansenie.
1. „Sztuka ludowa mojej miejscowości”:
- odszukiwanie wytworów sztuki
ludowej znajdujących się w domu, np. dzbany, kosze wiklinowe,
obrazki, serwetki, koronki, wycinanki, podkowy
- rozmowa o tym, kto to wykonuje,
w jaki sposób powstają (koronkarz, garncarz, malarz, kowal)
- co to jest skansen?
2. Ćwiczenia poranne z poniedziałku
11 V
3. „Z wizytą w skansenie”- oglądanie filmu edukacyjnego dla dzieci.
4. „Poznajemy historię i kulturę swojego miasta” - wykorzystanie
obrazków, zdjęć, rysunków, pocztówek, informacji z Internetu, przewodników
a) oglądanie stroju ludowego z
Podlasia
b) jaki był Białystok dawniej, jego
historia
c) jaką pracę wykonywali ludzie
dawniej np. szewc, młynarz
d) co to jest „gwara”- język
regionalny
e) tańce regionalne, przyśpiewki
ludowe
5. „Wycinanka”- z kolorowego
papieru i białej kartki: składamy białą kartkę na pół, a następnie jeszcze raz
na pół i na pół po przekątnej. Na brzegach i na liniach zagięcia wycinamy wzory.
Naklejamy wycinankę na kolorową kartkę, bądź odwrotnie.
6. Opowieść ruchowa przy piosence z
muzyką regionalną „Oj, latała sroczka”:
Oj, latała sroczka
po zielonej trawce,
a za nią sroczęta
po wielkiej murawce.
Hej, hej, mało nas (dużo nas).
Grzeczna Kasiu (imię dziecka)
chodź do nas! (idź od nas!)
Link do nagrania:
Zapraszamy do zabawy wszystkich
domowników. Dziecko- sroczka, chodzi wokół domowników, którzy śpiewają
piosenkę. Przy słowach „Hej, hej, mało nas”, sroczka kolejno dobiera spośród
domowników sroczęta i tańczy z nimi w środku. Gdy już wszystkie osoby krążą w
kole, zmieniają w piosence słowa ”Mało nas” na „Dużo nas” i „Chodź do nas!” na
„Idź od nas!”. Wymienione osoby odchodzą z koła aż zostaje tylko sroczka.
7.
Zabawa „Spacer po okolicy”
- dziecko jest w roli
przewodnika, zabiera na „wycieczkę” do swojego warsztatu, np. garncarz, szewc,
kowal i opowiada o swojej pracy.
8. Praca z kartą pracy cz. 5 str. 7
– dokończenie pracy.
9. Nauka piosenki „To tu” (z poniedziałku 11 V):
a) utrwalenie I zwrotki i refrenu,
nauka kolejnych zwrotek na zasadzie echa muzycznego (powtarzanie partiami z
rodzicem i muzyką), próby śpiewania tzw. mormorando (nucenie) z różnym
natężeniem głosu
b) „Wesoła zabawa”- łączenie śpiewu
z różnymi źródłami dźwięku
I zwrotka:
Wokół
mnie jest cały wielki świat.
– klaskanie miarowe
Tyle
miast i wiosek, że nie zliczę. –
tupanie
Domy
duże, domy małe, różnych ludzi tłum. – klaskanie
A
ja mieszkam właśnie tu, właśnie tu!
– tupanie
Refren:
Tu
jest mój dom, tu dom swój mam.
– uderzanie o uda
rytmicznie
I
kocham go i dobrze znam.
– tupanie
Sąsiadka
macha ręką w moją stronę.
– klaskanie
Znajomy
pies przyjaźnie macha
strzępiastym
ogonem – młynki przed
sobą
Firanka
w oknie, a z okna zapach ciasta.
-- tupanie lewą nogą
Wszędzie
jest podobnie,
Czy
jesteś ze wsi, czy też z miasta.
– tupanie prawą nogą
Zwrotki II i III tak samo jak
przy zwrotce I.
10. „Wiatraczek” - składanie kartki papieru w kształcie kwadratu
zaginanie rogów do środka i mocowanie do patyczka.
11.
Zabawy na powietrzu z rodzicami i rodzeństwem
a) zabawa ruchowa z piosenką „Jawor, jawor” śpiewaną na dowolną
melodię lub jako rymowanka.
Jawor, jawor, jaworowi ludzie.
- Co wy tam robicie?
- Budujemy mosty dla pana
starosty.
Wszystkie dzieci przepuszczamy,
Tylko jedno zostawiamy.
Przed zabawą wyjaśniamy pojęcie
starosta. Mama i tata tworzą most – stojąc w parze łączą dłonie i unoszą ręce
wysoko nad głowami, dziecko przechodzi pod mostem i wszyscy śpiewają piosenkę,
przy ostatnich słowach most się zamyka; następnie zamiana ról.
b) rysowanie kolorową kredą na
płytach chodnikowych
12. „Liczymy i gramy”- zabawa matematyczna
Pomoce: można użyć bębenek, cymbałki,
grzechotki lub inne instrumenty, które są w domu, albo przedmioty, za pomocą
których można wydawać dźwięki, np. 2 łyżki, garnek i łyżka, plastikowe lub
drewniane klocki, itp. Ponadto potrzebne będą klocki w tylu kolorach, ile mamy
instrumentów.
Każdemu instrumentowi
przyporządkowujemy wybrany kolor klocków. Rodzic wystukuje dowolną liczbę
dźwięków (np. 3 razy uderza łyżką o garnek). Dziecko układa w rzędzie
odpowiednią liczbę klocków do liczby usłyszanych uderzeń. Powtarzamy z
kolejnymi instrumentami. Na koniec dziecko zlicza klocki danego koloru i klocki
ogółem.
13. „Powiał wietrzyk”- zabawa z tekstem:
Powtarzanie tekstu wiersza B.
Formy. Rodzic czyta lub śpiewa tekst wiersza na dowolnej linii melodycznej (po
jednym wersie), a dziecko powtarza za nim.
Psotny wietrzyk wpadł do sali.
Szu, szu, szu, sza, sza, sza.
Zdmuchnął z biurka pracę Ali,
Fru, fru, fru, fra, fra, fra.
Wszystkie książki poprzewracał,
Tralala, tralala,
Taka to już jego praca,
Bla, bla, bla, bla, bla, bla.
Zdmuchnął obrus, trzasnął drzwiami,
Bum, bum, bum, bum, bum, bum,
I już nie ma wiatru z nami,
Rum, rum, rum, rum, rum, rum.
14. „Pojazdy”- zabawa z ćwiczeniami artykulacyjnymi i ortofonicznymi:
Dziecko wybiera rodzaj pojazdu,
którym kieruje i naśladuje dźwięk wydawany przez dany pojazd,
Np. karetka pogotowia – eo, eo, eo, pociąg – puf, puf, puf,
rower – dzyń, dzyń, motor – brm, brm.
Komentarze
Prześlij komentarz