Temat dnia: Zawody w mojej miejscowości.
1. Oglądanie kalendarzy i zdjęć przedstawiających krajobrazy: miejski i wiejski. Porównywanie wyglą­du obu krajobrazów, wskazywanie różnic. Wypowiadanie się na temat miejsca, które najbardziej po­doba się dzieciom, uzasadnianie dlaczego.
 Pomoce: Kalendarze, zdjęcia przedstawiające krajobrazy: miejski i wiejski.
Można skorzystać też :
Dziecko ogląda kalendarze i zdjęcia przedstawiające krajobrazy: miejski i wiejski. Porównuje wygląd tych krajobrazów, wskazuje różnice. Następnie wypowiada się na temat miejsca, które najbardziej mu się podoba. Uzasadnia swoje zdanie.
1. „Czy to miasto, czy to wieś?”- zabawa rozwijająca spostrzegawczość, rozpoznawanie i nazywanie
   figur geometrycznycH
Pomoce: dowolne obrazki przedstawiające miasto i wieś, kolorowe kartki z wyciętym otworem w kształcie figury geometrycznej, mazaki.
- dziecko zamyka oczy
- rodzic zakrywa obrazek, np. miasta, kartką z otworem
- dziecko określa, czy na obrazku jest miasto, czy wieś. Za dobrą odpowiedź otrzymuje punkt. Dziecko zaznacza punkty kreskami na kartce. Potem zgaduje rodzic. Na koniec zliczamy punkty i ustalamy, kto wygrał.
2. Zabawy i ćwiczenia poranne (z poniedziałku 11 V)
3. Śpiewanie piosenki „To tu”-utrwalenie.
„Olek i Ada” BB+ CD 2 utwór 25.
4. Słuchanie wiersza M. Strękowskiej-Zaremby „Małe miasteczko”- rozwiązywanie zagadek na temat  różnych zawodów.

W małym miasteczku nie ma wieżowców,
schodów ruchomych ni zoo,
lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków,
które śpiewają wesoło.
Dokoła rynku stoi rząd domów
w siedmiu kolorach tęczy;
ruch jest nieduży, spokojnie, miło,
czasami pszczoła zabrzęczy.
Czyste powietrze pachnie zielenią,
na niebie świeci słoneczko,
wszędzie jest blisko, ludzie się znają,
dbają o swoje miasteczko.

a) rozmowa na temat wiersza:
- Czego nie ma w małym miasteczku?
- Czego jest więcej w małym miasteczku?
- Co to znaczy dbać o swoje miasteczko?
- Jakie zawody wykonują ludzie?
 Odwołujemy się do odwiedzanych punktów usługowych, itp.
b) Rozwiązywanie zagadek z poznawaniem zawodów- rodzic podaje pierwszą głoskę nazwy zawodu,
   a dziecko podaje pełną nazwę, np. P - piekarz
c) Skojarzenia: rodzic mówi -hełm, dziecko odpowiada- strażak, budowniczy; chleb- piekarz,
   sprzedawca
d) „Kto wykonuje takie czynności?” - zagadki pantomimiczne:
Rodzic, albo dziecko gestami i ruchami ciała inscenizuje czynność wykonywaną przez przedstawiciela wybranego zawodu, np. kopanie -ogrodnik, trzymanie kierownicy- kierowca, itp. Druga osoba odgaduje, o jaki zawód chodzi.
5. „Co jest cięższe?”- badanie masy wybranych przedmiotów
a) Rozmowa na temat obserwacji i doświadczeń dziecka dotyczących wspólnego dokonywania  zakupów w sklepie. Rodzic informuje, że różne towary w sklepie mają różną masę. Robiąc zakupy, nie możemy wybrać samych najcięższych produktów, gdyż moglibyśmy ich nie unieść. Po czym dziecko poznałoby, który produkt jest cięższy od innych?
b) Część badawcza: co jest cięższe?
- odgadywanie masy dwóch przedmiotów, trzymając pluszową maskotkę i gumową zabawkę lub
  innych wybranych przedmiotów
- ważenie samodzielnie wykonaną wagą
Pomoce: patyk, dwie przezroczyste torebki, sznurek, pluszowa maskotka, gumowa zabawka, klocki, kartka z narysowaną pluszową maskotką i kartka z gumową zabawką, mazak.
Torebki rozwiesza się na końcach patyka, na jego środku mocuje się uchwyt. Do jednej torebki wkłada się, np. pluszową maskotkę, a do drugiej po jednym klocku. Dziecko dokłada klocki dotąd, aż ramiona wagi się wyrównają. Na kartce przy rysunku przedstawiającym pluszową maskotkę, dziecko rysuje odpowiednią liczbę kresek oznaczającą liczbę klocków użytych do ważenia. Podobnie dziecko waży gumową zabawkę. Na koniec zlicza kreski postawione przy poszczególnych rysunkach. Dziecko wysuwa wniosek, że cięższy przedmiot to ten, do którego zważenia użyto większej ilości klocków.
6. Praca z kartą pracy cz. 5 str. 8- 9
7. Ćwiczenia gimnastyczne- zestaw z wtorku 12 V
8.  Po trzy razy” -zabawa ruchowo - naśladowcza: prawa strona ciała, lewa strona ciała
- rodzic mówi polecenia, którą nogą lub ręką wykonywać ćwiczenie, np. prawą noga tupnij 3 razy
9. Gra planszowa „Nasza miejscowość” dla 2 osób; przestrzeganie ustalonych zasad gry
- Wykonanie planszy do gry
Pomoce: duża kartka papieru formatu A2, kostka do gry, pionki lub guziki, nakrętki, mazaki,  kredki
a) Dziecko rysuje na kartce obiekty, tj. ciekawe miejsca w naszym mieście. Łączy obrazki liniami,
   które wyznaczają szlak zwiedzania. Rysuje drzewa, ulice, przejścia dla pieszych, domy, jeziora, itp.
b) Dziecko wspólnie z rodzicem ustala reguły gry i rozgrywają wspólnie wykonaną grę planszową
Przykłady:
- kto pierwszy dojdzie do Pałacu Branickich?
- czerwone światło na przejściu dla pieszych- stoisz kolejkę; światło zielone- dodatkowy rzut kostką
- pole z rysunkiem autobusu- przesuwasz się o dodatkowe trzy pola do przodu, itd.
10. Zabawy na powietrzu:
- wykorzystanie wcześniej wykonanych wiatraczków z papieru
- rzucanie piłką do kosza na boisku.
11. Karta pracy cz. 5 str. 8-9

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

" UŚMIECHNIJJ SIĘ DO SERA "- NAUKA I UTRWALENIE 1 ZWROTKI PIOSENKI ( SWOBODNE ZABAWY TANECZNE).

"IDZIE JESIEŃ POPRZEZ ŚWIAT"- PIOSENKA.

" RODZINKA PÓR ROKU" - PIOSENKA.