Temat dnia: Zawody w
mojej miejscowości.
1.
Oglądanie kalendarzy i zdjęć przedstawiających krajobrazy: miejski i wiejski.
Porównywanie wyglądu obu krajobrazów, wskazywanie różnic. Wypowiadanie się na
temat miejsca, które najbardziej podoba się dzieciom, uzasadnianie dlaczego.
Pomoce: Kalendarze, zdjęcia
przedstawiające krajobrazy: miejski i wiejski.
Można
skorzystać też :
Dziecko ogląda kalendarze i zdjęcia
przedstawiające krajobrazy: miejski i wiejski. Porównuje wygląd tych
krajobrazów, wskazuje różnice. Następnie wypowiada się na temat miejsca, które
najbardziej mu się podoba. Uzasadnia swoje zdanie.
1. „Czy to miasto, czy to wieś?”- zabawa rozwijająca spostrzegawczość,
rozpoznawanie i nazywanie
figur geometrycznycH
Pomoce: dowolne obrazki przedstawiające
miasto i wieś, kolorowe kartki z wyciętym otworem w kształcie figury
geometrycznej, mazaki.
- dziecko zamyka oczy
- rodzic zakrywa obrazek, np.
miasta, kartką z otworem
- dziecko określa, czy na obrazku
jest miasto, czy wieś. Za dobrą odpowiedź otrzymuje punkt. Dziecko zaznacza
punkty kreskami na kartce. Potem zgaduje rodzic. Na koniec zliczamy punkty i
ustalamy, kto wygrał.
2. Zabawy i ćwiczenia poranne (z
poniedziałku 11 V)
3. Śpiewanie piosenki „To tu”-utrwalenie.
„Olek i Ada” BB+ CD 2 utwór 25.
4. Słuchanie wiersza M.
Strękowskiej-Zaremby „Małe miasteczko”-
rozwiązywanie zagadek na temat różnych zawodów.
W małym
miasteczku nie ma wieżowców,
schodów
ruchomych ni zoo,
lecz drzew
tu więcej, kwiatów i ptaków,
które śpiewają wesoło.
Dokoła rynku
stoi rząd domów
w siedmiu
kolorach tęczy;
ruch jest
nieduży, spokojnie, miło,
czasami pszczoła zabrzęczy.
Czyste
powietrze pachnie zielenią,
na niebie
świeci słoneczko,
wszędzie
jest blisko, ludzie się znają,
dbają o
swoje miasteczko.
a) rozmowa na temat wiersza:
- Czego nie ma w małym
miasteczku?
- Czego jest więcej w małym
miasteczku?
- Co to znaczy dbać o swoje
miasteczko?
- Jakie zawody wykonują ludzie?
Odwołujemy się do odwiedzanych punktów
usługowych, itp.
b) Rozwiązywanie zagadek z
poznawaniem zawodów- rodzic podaje pierwszą głoskę nazwy zawodu,
a dziecko podaje pełną nazwę, np. P
- piekarz
c) Skojarzenia: rodzic mówi -hełm,
dziecko odpowiada- strażak, budowniczy; chleb- piekarz,
sprzedawca
d) „Kto wykonuje takie czynności?” - zagadki pantomimiczne:
Rodzic, albo dziecko gestami i
ruchami ciała inscenizuje czynność wykonywaną przez przedstawiciela wybranego
zawodu, np. kopanie -ogrodnik, trzymanie kierownicy- kierowca, itp. Druga osoba
odgaduje, o jaki zawód chodzi.
5. „Co jest cięższe?”- badanie masy wybranych
przedmiotów
a) Rozmowa na temat obserwacji i
doświadczeń dziecka dotyczących wspólnego dokonywania zakupów w sklepie. Rodzic informuje, że różne
towary w sklepie mają różną masę. Robiąc zakupy, nie możemy wybrać samych
najcięższych produktów, gdyż moglibyśmy ich nie unieść. Po czym dziecko
poznałoby, który produkt jest cięższy od innych?
b) Część badawcza: co jest cięższe?
- odgadywanie masy dwóch
przedmiotów, trzymając pluszową maskotkę i gumową zabawkę lub
innych wybranych przedmiotów
- ważenie samodzielnie wykonaną
wagą
Pomoce: patyk, dwie przezroczyste
torebki, sznurek, pluszowa maskotka, gumowa zabawka, klocki, kartka z
narysowaną pluszową maskotką i kartka z gumową zabawką, mazak.
Torebki rozwiesza się na końcach
patyka, na jego środku mocuje się uchwyt. Do jednej torebki wkłada się, np.
pluszową maskotkę, a do drugiej po jednym klocku. Dziecko dokłada klocki dotąd,
aż ramiona wagi się wyrównają. Na kartce przy rysunku przedstawiającym pluszową
maskotkę, dziecko rysuje odpowiednią liczbę kresek oznaczającą liczbę klocków
użytych do ważenia. Podobnie dziecko waży gumową zabawkę. Na koniec zlicza kreski
postawione przy poszczególnych rysunkach. Dziecko wysuwa wniosek, że cięższy
przedmiot to ten, do którego zważenia użyto większej ilości klocków.
6. Praca z kartą pracy cz. 5 str.
8- 9
7. Ćwiczenia gimnastyczne- zestaw z
wtorku 12 V
8.
„Po trzy razy” -zabawa ruchowo
- naśladowcza: prawa strona ciała, lewa strona ciała
- rodzic mówi polecenia, którą
nogą lub ręką wykonywać ćwiczenie, np. prawą noga tupnij 3 razy
9. Gra planszowa „Nasza miejscowość” dla 2 osób;
przestrzeganie ustalonych zasad gry
- Wykonanie planszy do gry
Pomoce: duża kartka papieru formatu A2,
kostka do gry, pionki lub guziki, nakrętki, mazaki, kredki
a) Dziecko rysuje na kartce
obiekty, tj. ciekawe miejsca w naszym mieście. Łączy obrazki liniami,
które wyznaczają szlak zwiedzania. Rysuje drzewa, ulice, przejścia dla
pieszych, domy, jeziora, itp.
b) Dziecko wspólnie z rodzicem
ustala reguły gry i rozgrywają wspólnie wykonaną grę planszową
Przykłady:
- kto pierwszy dojdzie do Pałacu
Branickich?
- czerwone światło na przejściu dla
pieszych- stoisz kolejkę; światło zielone- dodatkowy rzut kostką
- pole z rysunkiem autobusu-
przesuwasz się o dodatkowe trzy pola do przodu, itd.
10. Zabawy na powietrzu:
- wykorzystanie wcześniej
wykonanych wiatraczków z papieru
- rzucanie piłką do kosza na
boisku.
11. Karta pracy cz. 5 str. 8-9
Komentarze
Prześlij komentarz