Temat dnia: Mieszkańcy
łąki.
1. „Wiosenne
kwiaty”- wykonanie kwiatów z papieru.
Pomoce:
kolorowe kartki z bloku technicznego, ołówek, nożyczki, szablon kwiatka.
Dziecko odrysowuje na kolorowych
kartkach szablon kwiatka i wycina go. Zagina
płatki do
środka.
Kwiaty
będą wykorzystane w dniu następnym.
2. Karta pracy cz. 5 str. 35.
Dziecko
ogląda obrazki, odnajduje różnice między nimi i zaznacza je na dolnym obrazku.
Nakleja
w
pustych polach zdjęcia kwiatów ( odszukuje wśród naklejek) wg wzoru ( rytmu) z
poprzedniej karty.
3. Zabawy i
ćwiczenia poranne z poniedziałku 18 V.
4. „ Małe owady i duże owady „- słuchanie
opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby „Barwy ochronne”.
a) Zabawa na dobry początek.
Pomoce: koło
w kolorze żółtym, paski białego papieru (długie i krótkie).
- Rodzic układa na
środku pokoju żółte koło, a obok długie i krótkie paski białego papieru.
- Prosi, aby dziecko
białymi paskami przedstawiło swój nastrój.
Jeśli jest wesołe, wybiera długi pasek i dokłada do
żółtego koła.
Jeśli jest smutne,
dokłada krótki pasek.
Po zakończeniu
dziecko wspólnie z rodzicem przygląda się temu, co powstało (może to być np.
stokrotka, rumianek).
b) Słuchanie opowiadania M.
Strękowskiej-Zaremby „ Barwy ochronne”.
Pomoce: książka (s. 74–77).
- Dziecko przygląda się ilustracjom w książce i
słucha opowiadania.
Mała, zielona żabka siedziała na
skraju wiosennej łąki i z zachwytem przypatrywała się bajecznie kolorowym
motylkom, które z trudem można było odróżnić od kwiatów rosnących w zielonej
trawie.
– Jakie one
piękne, kolorowe, cudne! – wzdychała raz po raz.
Postanowiła podejść bliżej, żeby się nacieszyć widokiem
motyli. Zanim weszła w trawę, rozejrzała się trwożnie. Jak wszystkie żaby bała
się długonogiego bociana, który na pewno chciałby ją zjeść. Nigdzie nie
zobaczyła ani czerwonych nóg, ani czerwonego dzioba, ani białych skrzydeł.
Śmiało więc ruszyła przez łąkę, aż doszła między barwne kwiaty i równie barwne
motyle. Zadarła zielony łepek, żeby się im przyjrzeć. Iskierki słonecznego
światła tańczyły na płatkach kwiatów i na skrzydełkach motyli. To był przepiękny
widok. Wtem na łąkę padł cień. Jeden, drugi, dziesiąty. „Bociany!” –
przestraszyła się żabka. Zadarła zieloną głowę jeszcze wyżej i odetchnęła
z ulgą. Ptaki, które przyleciały nad łąkę, miały czarne pióra i były mniejsze
od bocianów. Żabka mogła nadal podziwiać kolorowe motyle.
Ale gdzie się one
podziały? Przed chwilą fruwały przed zielonym noskiem żabki, a teraz zniknęły.
Jak to możliwe?
– Uważaj,
nadepniesz na mnie. Co tu robisz? – spytał zielony pasikonik.
– Przepraszam.
Szukam motyli – wyjaśniła żabka. – Dlaczego ukryłeś się pod liściem? Czy w
pobliżu jest bocian? – zaniepokoiła się.
– Bociana na
szczęście nie widziałem, za to widzę mnóstwo motyli. Udają kwiaty, żeby zmylić
ptaki, które na nie polują.
– Naprawdę? –
żabka nie mogła się nadziwić.
Rzeczywiście,
pośród kwitnących kwiatów siedziały kolorowe motylki. Były tak barwne jak
kwiaty, więc trudno je było zauważyć. Gdy tylko czarne ptaki odleciały, motyle
poderwały się do lotu. Ich skrzydełka znów migotały w słońcu najpiękniejszymi
barwami.
– Są kolorowe jak
kwiaty, żeby oszukać tych, którzy na nie polują – zrozumiała żabka. – Też
chciałabym być taka kolorowa – westchnęła z rozmarzeniem.
– Lepiej nie.
Motyle mają swoje barwy ochronne, a ty i ja swoje. Chodźmy tam, gdzie jest
bardziej zielono, tak będzie bezpieczniej.
– Naprawdę? –
żabka nie mogła uwierzyć, że jest zielona nie bez powodu. Dopiero gdy zielony
pasikonik usiadł między zielonymi źdźbłami trawy i całkiem przepadł żabce z
oczu, uwierzyła, że sama też może się ukryć przed wzrokiem bociana.
– Teraz żaden
bocian mnie nie zobaczy – szepnęła, wskakując w gęstą trawę.
– Nie zobaczy,
chociaż na twoim miejscu nie bałbym się bociana aż tak bardzo. On woli myszy,
dżdżownice, ryby i, niestety, pasikoniki. Żaby nie bardzo mu smakują.
– Naprawdę? –
żabka aż otworzyła zielony pyszczek. Była malutka, więc to naturalne, że wciąż
się dziwiła.
b) Rozmowa
na temat opowiadania.
Pomoce:
Książka (s. 74–77).
- Dziecko przygląda
się obrazkom w książce i opowiada o łące w maju.
- Wymienia nazwy
kwiatów i zwierząt, które występują na łące.
- Odpowiada na
pytanie:
Dlaczego motyle są kolorowe, a żaby i
pasikoniki zielone?
Jakie znasz jeszcze inne zwierzęta, które mają
swój wygląd zewnętrzny (barwy) dostosowany (dostosowane) do środowiska, w
którym żyją?
- Przy
pomocy rodzica czyta tekst umieszczony pod
obrazkami.
c) Utrwalanie pojęcia owady.
Film o mieszkańcach
łąki.
Film o owadach .
- Rodzic podaje
dziecku informacje.
Owady to najliczniejsza grupa zwierząt. Bardzo różnią się od siebie wyglądem i
wielkością, ale mają także cechy wspólne. Prawie wszystkie posiadają dwie pary
skrzydeł. Jedynym wyjątkiem jest mucha, która ma jedną parę skrzydeł. Owady
odgrywają w przyrodzie istotną rolę. Zapylają rośliny, oczyszczają glebę z
różnych martwych organizmów, produkują np. miód. Wśród owadów są także
szkodniki, które niszczą lasy, uprawy, zapasy zgromadzone przez ludzi. Często
są także nosicielami różnych chorób.
d) Zabawa ruchowa „Mieszkańcy
łąki”.
Rodzic podaje nazwę
owada- dziecko porusza się w różnych kierunkach w sposób charakterystyczny dla
zwierzęcia.
e) Układanie zdań.
Pomoce: zdjęcia dowolnych owadów.
Rodzic prosi, aby
dziecko wybrało sobie zdjęcie jednego owada, który wydaje się mu najbardziej
interesujący. Dziecko układa krótkie zdania z nazwą wybranego owada. Przelicza
słowa w zdaniach
i pokazują ich liczbę na palcach.
f)
Rozpoznawanie
mieszkańców łąki.
Pomoce: zdjęcia przedstawiające wybrane
owady, np.: pszczołę, motyla, ważkę, biedronkę,
mrówkę, konika polnego, białe kartki papieru
do zasłonięcia jednej części zdjęć owadów,
cienkie
czarne paski krepiny.
- Rodzic pokazuje kolejno zdjęcia owadów, np.:
pszczoły, motyla, ważki, biedronki, mrówki, konika
polnego. Jedna połowa zdjęcia jest
zasłonięta.
- Dziecko odgaduje
nazwę owada.
- Rodzic. odkrywa raz
jedną, raz drugą połowę owada.
- Dziecko dochodzi do
wniosku, że są one takie same.
- Rodzic umieszcza po
środku owada cienki czarny pasek symbolizujący oś symetrii. Wyjaśnia, że
pasek ten dzieli owada na dwie takie same
połowy.
g) Dostrzeganie symetrii.
Pomoce:
zdjęcia przedstawiające wybrane owady, lusterko, biała kartka.
- Dziecko wykorzystując lusterko, poszukuje symetrii
(przykłada lusterko w takim miejscu, aby
zobaczyć w
nim drugą połowę owada).
- Jeśli
sprawia mu to trudność, zasłania drugą połowę owada białą kartką, przykłada
lusterko i wtedy
obserwuje
odbicie.
4. „Karuzela na łące”- utrwalenie I zwrotki i refrenu piosenki, nauka
pozostałej części piosenki.
5. Ćwiczenie
wyrabiające prawidłową dykcję-„Na łące”.
Dziecko rytmicznie
powtarza trudne słowa i zdania proponowane przez rodzica. Zwraca uwagę na
dykcję oraz poprawne
akcentowanie.
-
Żaby, chrabąszcze mieszkają na łące.
-
Mrówki i trzmiele mają na łące pracy bardzo wiele.
-
Chrabąszcze fruwają i spacerują. Nisko, wysoko żaby podskakują.
-
Żuki, żuczki spacerują, pożywienia poszukują.
-
Szumi trawa na łące, szur, szur wieje wietrzyk i grzeje słońce.
6. Zabawa w formie opowieści
ruchowej przy muzyce „ Pszczoły”.
Dziecko jest
pszczołą.
Rodzic rozpoczyna opowieść, podczas której dziecko
obrazuje treść ruchem.
- Nastał ranek.
Zaświeciło słoneczko. Pszczoły jak zwykle opuszczają ul i fruną na łąkę, do
sadu
i ogrodu (dziecko naśladuje lot pszczół).
- O! Ile kwiatów-mała
pszczółka siada na pachnącym dzwoneczku i rozpoczyna zbieranie nektaru
(dziecko
powoli porusza rękami (skrzydłami), wykonuje kilka kroków w miejscu, przysiad,
układa
ręce w kształcie koszyczka, naśladuje
zbieranie do niego nektaru, następnie ponownie naśladuje
lot).
- Nagle pojawia
się niedźwiadek
(naśladuje ruchy niedźwiadka,
przenosząc ciężar z lewej nogi na prawą).
- Niechcący
potrąca dzwoneczek. Przerażona pszczółka unosi się wysoko ponad łąkę. Strasznie
się
denerwuje i woła głośno do niedźwiadka: –
Przeszkadzasz mi w pracy. Uciekaj stąd, bo pożałujesz
(
dziecko energicznie porusza zaciśniętymi pięściami, biegnąc w miejscu i
powtarzając: bz, bz).
- Niedźwiadek
odchodzi z opuszczoną głową. – Przepraszam
(naśladuje ruchy niedźwiadka).
- Pszczoła wraca
do ula i przez chwilę odpoczywa
(biegnie
drobnymi krokami, poruszając skrzydłami; na zakończenie przechodzi do leżenia
na
dywanie, pozostając przez chwilę w
bezruchu).
7. Ćwiczenie oddechowe -„Kwiaty”.
Pomoce: mały kwiat z bibuły , może być
sztuczny.
Dziecko wącha
kwiaty- pochyla się nad nimi, wciąga powietrze nosem, po czym naśladuje
kichnięcie w otwarte dłonie.
8. „Malowanie muzyki”-
rozwijanie umiejętności oddawania nastroju muzycznego w pracy malarskiej.
Pomoce: odtwarzacz CD, nagranie dowolnej
muzyki klasycznej, duży arkusz szarego papieru, farby
plakatowe lub pastele, pędzelek, kubeczek,
fartuszek.
- Dziecko słuchaj nagrania muzyki klasycznej o
wyrazistym charakterze.
- Rodzic zadaje
pytania dotyczące nastroju, instrumentów, na których jest wykonywany utwór,
skojarzeń związanych z muzyką.
- Dziecko malując farbami
plakatowymi lub pastelami stara się zobrazować muzykę na papierze.
9. Spacer na łąkę.
- Obserwowanie i liczenie
owadów napotkanych podczas spaceru, zbieranie ziół do zielnika, który będzie
wykonywany w piątek . Zioła należy wysuszyć.
10.
„Ślimak,
ślimak, pokaż rogi „-poznawanie
wyglądu ślimaka i jego zwyczajów.
Pomoce: zdjęcia ślimaków różnego gatunku, napis ślimak.
Można obejrzeć film
edukacyjny dla dzieci o mrówkach i ślimaku.
- Rodzic pokazuje
zdjęcie ślimaka i napis ślimak.
- Odczytuje go
wspólnie z dzieckiem, a następnie razem recytują popularną rymowankę o ślimaku:
Ślimak, ślimak, pokaż rogi. Dam ci
sera na pierogi.
- Pyta, czy ślimak ma rogi i czy
lubi ser.
- Zapoznaje dziecko z
ciekawostkami na temat ślimaka.
- Pokazuje zdjęcia
przedstawiające różne rodzaje ślimaków.
- Zapoznaje dziecko z wiadomościami o ślimaku.
Ślimak nie ma rogów tylko czułki, na końcu których
są umieszczone oczy (pokazuje, gdzie znajdują się czułki). Czułki pomagają
ślimakom dobrze orientować się w otoczeniu. Ślimak najbardziej lubi świeże
liście. Najczęściej wybiera sobie miejsca, gdzie jest dużo wilgoci- nie lubi
suszy, czyli okresu bez deszczu. Zamyka się wtedy w skorupce i czeka na lepszą
pogodę.
11. „Ślimaki”- lepienie z plasteliny.
Pomoce: plastelina, podkładka, muszelka,
kolorowa kartka z bloku technicznego, nożyczki.
- Dziecko robi
wałeczki z plasteliny w wybranym kolorze, a następnie zwija je, formując
ślimaka.
- Na koniec
umieszczają ślimakowi na wierzchu muszelkę.
- Gotowe ślimaki kładą na liściach wyciętych z
zielonego papieru.
12. Karty pracy cz. 5 str. 35-36.
|
|
|
Komentarze
Prześlij komentarz