TEMAT TYGODNIA: ŁĄKA W MAJU 
Temat dnia: Wycieczka na łąkę.
1. Układanie puzzli  Łąka” z wyprawki.
2. Zajęcie z kartą pracy cz. 5 str. 28.
3. Osłuchanie z piosenką „Karuzela na łące” (sł. i muz. K. Gowik).
Aby odsłuchać piosenkę trzeba:
·         wejść na stronę Wydawnictwa MAC  ( www.mac.pl/edukacja-przedszkolna/piosenki
·         zarejestrować się i zalogować jako rodzic
·         kliknąć Olek i Ada (Nowe przygody Olka i Ady)
·         wybrać poziom BB+
·         przesuwając strzałką wybrać płytę „Olek i Ada BB+ CD 2”
·         „Karuzela na łące” utwór28

1.
Dzień radosny dziś na łące,
mocno i gorąco świeci majowe słońce.
Dobry humor się udziela,
przyjechała karuzela, będzie wielki bal!

Ref.:
Na majowej łące karuzela
dla biedronki, osy i dla trzmiela.
I mrówka jedzie z chrząszczem,
i żaba, i chrabąszcze,
i konik polny wskoczył,
i żuczek się przytoczył.
A karuzela wiruje w koło,
muzyczka gra wesoło, daba, daba, dam!

2.
Kwiaty cieszą się z pogody
i sukienki zakładają – to pokaz mody!
Maki, chabry, fiołki, dzwonki.
Na nich muszki i biedronki uśmiech w koło ślą!

Ref.:
Na majowej łące…

3.
Pająk nad porządkiem czuwa,
a motylek wraz z rodzinką wysoko fruwa.
Pszczoła miód rozdaje wszystkim,
pachną trawy, zioła, listki i tak cudnie jest!

Ref.:
Na majowej łące…

a) Rozmowa na temat piosenki:  prosimy zwrócić uwagę na elementy baśniowe,
- O czym jest ta piosenka?
- Wymienić mieszkańców łąki,
- Jakie rośliny rosną na łące?
- Czy mieszkańcy łąki tak jak w piosence, mogą jeździć na karuzeli?
b) Jaki jest nastrój piosenki, zwrócenie uwagi na budowę zwrotkową, dziecko powtarza trudniejsze
     fragmenty za rodzicem na mormorando,
c) Różne dźwięki”; ćwiczenie fonacyjne przy dowolnej muzyce,
- swobodny marsz w różnych kierunkach, na przerwę w muzyce dziecko mówi dowolną samogłoskę
   (a, o, e, u, i, y, ą, ę), a potem ją śpiewa na tonach od niskich do wysokich,
d) „Motyle”- płynność ruchów w przestrzeni przy dowolnej muzyce o pogodnym charakterze,
- dowolne improwizacje naśladujące ruchy motyla (obroty, powolne przejście do przysiadu, bezruch,
   bieg na palcach, obrót na ugiętych nogach w kolanach,
4. Ćwiczenia poranne:
    Pomoce: krążek gimnastyczny  lub z  grubego papieru w kolorze żółtym,
a) Żaby na łące”; zabawa orientacyjno-porządkowa,
- dziecko jest żabą, skacze po łące, rodzic mówi sylabę „kle”, naśladuje żabę i stoi w bezruchu i   nasłuchuje, czy zbliża się bocian; rodzic mówi „bzz”, żaba uspokojona skacze dalej wesoło po łące. Teraz dziecko jest pszczołą, fruwa po łące, ale nie zbliża się do żab, bo one chętnie zjadają  owady,    w tym pszczoły.
b) Kwiat rośnie”, ćwiczenie dużych grup mięśniowych.
Dziecko siedzi w siadzie klęcznym, pochyla się, głowę i ręce układa na kolanach. Na sygnał rodzica
(klaśnięcie) – powoli się prostuje, najpierw klęka, podnosi do góry głowę i ręce, następnie wstaje
I wspina się na palce i wyciąga ręce jak najwyżej – kwiat rośnie, wyciąga swe płatki do słońca.
c) Maki na łące”; ćwiczenie z elementem równowagi.
Dziecko jest makiem, rozkwita na zielonej łące. Stoi z rękami opuszczonymi wzdłuż tułowia. Rodzic
pokazuje żółty krążek symbolizujący słońce. Mak rozkwita – dziecko staje na jednej nodze i unosi
powoli wyprostowane ręce, najpierw do boku, następnie do góry. Rodzic opuszcza krążek – słońce
zachodzi. Dziecko opuszcza powoli ręce i układa je wzdłuż tułowia i ponownie na dwóch nogach. Następuje zmiana nóg
d) Wiatr i chmurki”; zabawa bieżna.
Dziecko jest małą chmurką, jeden z rodziców jest większą chmurką, oboje biegają w różne strony przy
akompaniamencie bębenka lub dwóch drewnianych łyżek drugiego z rodziców lub rodzeństwa. Na przerwę w grze z dwóch chmurek tworzy się duża chmura, dziecko i jeden rodzic podają sobie ręce
i tańczą dookoła. Silne uderzenia w bębenek – to wiatr rozpędza chmury i znowu każda z nich jest osobno. Zabawę powtarzamy trzy razy,
e) Ćwiczenie uspokajające – dziecko maszeruje po obwodzie koła wystukując sobie rytm, następnie
     śpiewa piosenkę „Karuzela na łące” lub inną piosenkę o wiośnie.
5. Toaleta w łazience: mycie zębów, mycie po sobie kubeczka i szczoteczki.
6. Na łące w maju”- wycieczka z rodzicami na łąkę i zabawy badawcze (jeśli to możliwe).
     Przygotowanie wycieczki: lupy lub szkła powiększające, aparat fotograficzny, lornetka, pojemnik
     do badania owadów, album przyrodniczy ze zdjęciami roślin i zwierząt, które można spotkać na
     łące, koc, piłka, folia kolorowa.
a) Zapoznanie dziecka z celem wycieczki, zachowanie się podczas wycieczki, pokazanie dziecku albumu ze zdjęciami roślin i zwierząt, które występują na łące,
- spacerowanie po łące, obserwowanie kwiatów, rozpoznawanie i nazywanie znanych gatunków
  wykorzystując lupę i szkła powiększające,
- wąchanie kwiatów, dziecko opisuje swoje wrażenia, jeśli nie potrafi rozpoznać kwiatów, szuka
  z rodzicem odpowiedniego zdjęcia w albumie,
- ze spaceru wykonuje się zdjęcia fotograficzne, dziecko zbiera rośliny, aby w domu zrobić zielnik,
b) Zioła na łące: (ciekawostki)
     Babka lancetowa – ma bardzo cenne liście, można je zasuszyć lub stosować świeże, zaraz po
zerwaniu. Można je przykładać na oparzenia, stłuczenia czy trudno gojące się rany. Najlepszym czasem zbioru jest okres kwitnienia.
   Dziurawiec pospolity – nazywany także zielem świętego Jana, poprawia samopoczucie i działa przeciwbólowo. Ścina się górne części rośliny, wiąże się w pęczki i suszy w ciepłym, przewiewnym,
ale ciemnym miejscu. Zbiera się go od połowy czerwca.
   Rumianek – często stosowany w leczeniu dzieci, np. wtedy, gdy boli gardło, bolą dziąsła lub gdy
została podrażniona skóra. Koszyczki rumianku zbiera się od maja do sierpnia.
   Mniszek pospolity – pomaga przy bólu brzucha lub gdy nie mamy apetytu. Młode liście zbiera się na wiosnę. Można z nich zrobić sałatkę lub dodawać do innych sałatek.
c) poznawanie budowy kwiatu przy wykorzystaniu lupy lub szkła powiększającego, wymienianie
     i wskazywanie części kwiatu,
d) obserwowanie za pomocą lupy lub szkła powiększającego zwierząt żyjących na łące (żuk, pająk,
     mrówka, biedronka, motyl), opisywanie wyglądu i zauważonych cech, które kwiaty są ulubione
     przez owady i po co ptaki przylatują na łąkę, odnajdywanie zwierzęcia w albumie i porównywanie
     z naturalnym okazem,
e) dziecko obserwuje łąkę przez jedną kolorową folię lub przez kilka folii; opisuje swoje wrażenia;
     wybiera jedną folię lub dwie folie, które jego zdaniem wywołało najciekawszy efekt,
f) słuchanie odgłosów łąki; dziecko kładzie się na kocu, zamyka oczy i słucha odgłosów łąki, oddycha
    głęboko; rozpoznaje i nazywa dźwięki, opisuje swoje wrażenia węchowe.
7. Rozmowy na łące” zabawa ruchowa z elementami ćwiczeń ortofonicznych;
 - rodzic pokazuje dziecku zdjęcia pszczoły, konika polnego, muchy i żaby i wspólnie z dzieckiem ustala, jakie dźwięki wydają zwierzęta na zdjęciach:
pszczoła – bzz, bzz,
konik polny – cyk, cyk,
mucha – zzz, zzz,
żaba – rech, rech
 - rodzic podnosi do góry wybrane zdjęcie; dziecko naśladuje ruchy i głos                                      zwierzęci.
8. Zajęcie z kartą pracy cz. 5 str. 30 -31.
9. „Motyl”- nauka rysowania z Lulkiem.

      
                                                                                                                                                                                                

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

" UŚMIECHNIJJ SIĘ DO SERA "- NAUKA I UTRWALENIE 1 ZWROTKI PIOSENKI ( SWOBODNE ZABAWY TANECZNE).

"IDZIE JESIEŃ POPRZEZ ŚWIAT"- PIOSENKA.

PIOSENKA " DŻUNGLA".