Temat dnia: Wycieczka
na łąkę.
1.
Układanie puzzli
„Łąka”
z wyprawki.
2.
Zajęcie z kartą
pracy cz. 5 str. 28.
3.
Osłuchanie z piosenką
„Karuzela na łące” (sł. i muz. K.
Gowik).
Aby
odsłuchać piosenkę trzeba:
·
zarejestrować
się i zalogować jako rodzic
·
kliknąć
Olek i Ada (Nowe przygody Olka i Ady)
·
wybrać
poziom BB+
·
przesuwając
strzałką wybrać płytę „Olek i Ada BB+ CD 2”
·
„Karuzela
na łące” utwór28
1.
Dzień
radosny dziś na łące,
mocno
i gorąco świeci majowe słońce.
Dobry
humor się udziela,
przyjechała
karuzela, będzie wielki bal!
Ref.:
Na
majowej łące karuzela
dla
biedronki, osy i dla trzmiela.
I
mrówka jedzie z chrząszczem,
i
żaba, i chrabąszcze,
i
konik polny wskoczył,
i
żuczek się przytoczył.
A
karuzela wiruje w koło,
muzyczka
gra wesoło, daba, daba, dam!
2.
Kwiaty
cieszą się z pogody
i
sukienki zakładają – to pokaz mody!
Maki,
chabry, fiołki, dzwonki.
Na
nich muszki i biedronki uśmiech w koło ślą!
Ref.:
Na
majowej łące…
3.
Pająk
nad porządkiem czuwa,
a
motylek wraz z rodzinką wysoko fruwa.
Pszczoła
miód rozdaje wszystkim,
pachną
trawy, zioła, listki i tak cudnie jest!
Ref.:
Na
majowej łące…
a) Rozmowa na temat piosenki: prosimy zwrócić uwagę na elementy baśniowe,
- O czym jest ta
piosenka?
- Wymienić
mieszkańców łąki,
- Jakie rośliny
rosną na łące?
- Czy mieszkańcy
łąki tak jak w piosence, mogą jeździć na karuzeli?
b)
Jaki jest
nastrój piosenki, zwrócenie uwagi na budowę zwrotkową, dziecko powtarza
trudniejsze
fragmenty za rodzicem na mormorando,
c)
„Różne dźwięki”; ćwiczenie fonacyjne przy
dowolnej muzyce,
- swobodny marsz w
różnych kierunkach, na przerwę w muzyce dziecko mówi dowolną samogłoskę
(a, o, e, u, i, y, ą, ę), a potem ją śpiewa
na tonach od niskich do wysokich,
d)
„Motyle”- płynność ruchów w przestrzeni
przy dowolnej muzyce o pogodnym charakterze,
- dowolne
improwizacje naśladujące ruchy motyla (obroty, powolne przejście do przysiadu,
bezruch,
bieg na palcach, obrót na ugiętych nogach w
kolanach,
4.
Ćwiczenia
poranne:
Pomoce: krążek
gimnastyczny lub z grubego papieru w kolorze żółtym,
a)
„Żaby na łące”; zabawa
orientacyjno-porządkowa,
- dziecko jest
żabą, skacze po łące, rodzic mówi sylabę „kle”, naśladuje żabę i stoi w
bezruchu i nasłuchuje, czy zbliża się
bocian; rodzic mówi „bzz”, żaba uspokojona skacze dalej wesoło po łące. Teraz
dziecko jest pszczołą, fruwa po łące, ale nie zbliża się do żab, bo one chętnie
zjadają owady, w tym pszczoły.
b)
„Kwiat rośnie”, ćwiczenie dużych grup
mięśniowych.
Dziecko siedzi w
siadzie klęcznym, pochyla się, głowę i ręce układa na kolanach. Na sygnał
rodzica
(klaśnięcie) –
powoli się prostuje, najpierw klęka, podnosi do góry głowę i ręce, następnie
wstaje
I wspina się na
palce i wyciąga ręce jak najwyżej – kwiat rośnie, wyciąga swe płatki do słońca.
c)
„Maki na łące”; ćwiczenie z elementem
równowagi.
Dziecko jest
makiem, rozkwita na zielonej łące. Stoi z rękami opuszczonymi wzdłuż tułowia.
Rodzic
pokazuje żółty
krążek symbolizujący słońce. Mak rozkwita – dziecko staje na jednej nodze i
unosi
powoli wyprostowane
ręce, najpierw do boku, następnie do góry. Rodzic opuszcza krążek – słońce
zachodzi. Dziecko
opuszcza powoli ręce i układa je wzdłuż tułowia i ponownie na dwóch nogach.
Następuje zmiana nóg
d)
„Wiatr i chmurki”; zabawa bieżna.
Dziecko jest małą chmurką,
jeden z rodziców jest większą chmurką, oboje biegają w różne strony przy
akompaniamencie
bębenka lub dwóch drewnianych łyżek drugiego z rodziców lub rodzeństwa. Na
przerwę w grze z dwóch chmurek tworzy się duża chmura, dziecko i jeden rodzic
podają sobie ręce
i tańczą dookoła.
Silne uderzenia w bębenek – to wiatr rozpędza chmury i znowu każda z nich jest
osobno. Zabawę powtarzamy trzy razy,
e)
Ćwiczenie
uspokajające – dziecko maszeruje po obwodzie koła wystukując sobie rytm,
następnie
śpiewa piosenkę „Karuzela na łące” lub
inną piosenkę o wiośnie.
5.
Toaleta w
łazience: mycie zębów, mycie po sobie kubeczka i szczoteczki.
6.
„Na łące w maju”- wycieczka z rodzicami
na łąkę i zabawy badawcze (jeśli to możliwe).
Przygotowanie
wycieczki: lupy lub szkła powiększające, aparat fotograficzny, lornetka,
pojemnik
do
badania owadów, album przyrodniczy ze zdjęciami roślin i zwierząt, które można
spotkać na
łące, koc, piłka, folia kolorowa.
a)
Zapoznanie
dziecka z celem wycieczki, zachowanie się podczas wycieczki, pokazanie dziecku
albumu ze zdjęciami roślin i zwierząt, które
występują na łące,
- spacerowanie po
łące, obserwowanie kwiatów, rozpoznawanie i nazywanie znanych gatunków
wykorzystując lupę i szkła powiększające,
- wąchanie kwiatów,
dziecko opisuje swoje wrażenia, jeśli nie potrafi rozpoznać kwiatów, szuka
z rodzicem odpowiedniego zdjęcia w albumie,
- ze spaceru
wykonuje się zdjęcia fotograficzne, dziecko zbiera rośliny, aby w domu zrobić
zielnik,
b)
Zioła na łące:
(ciekawostki)
Babka
lancetowa – ma bardzo cenne liście, można je zasuszyć lub stosować świeże,
zaraz po
zerwaniu. Można je
przykładać na oparzenia, stłuczenia czy trudno gojące się rany. Najlepszym
czasem zbioru jest okres kwitnienia.
Dziurawiec
pospolity – nazywany także zielem świętego Jana, poprawia samopoczucie i
działa przeciwbólowo. Ścina się górne części rośliny, wiąże się w pęczki i
suszy w ciepłym, przewiewnym,
ale ciemnym
miejscu. Zbiera się go od połowy czerwca.
Rumianek
– często stosowany w leczeniu dzieci, np. wtedy, gdy boli gardło, bolą
dziąsła lub gdy
została podrażniona
skóra. Koszyczki rumianku zbiera się od maja do sierpnia.
Mniszek
pospolity – pomaga przy bólu brzucha lub gdy nie mamy apetytu. Młode liście
zbiera się na wiosnę. Można z nich zrobić sałatkę lub dodawać do innych
sałatek.
c)
poznawanie budowy
kwiatu przy wykorzystaniu lupy lub szkła powiększającego, wymienianie
i wskazywanie części kwiatu,
d)
obserwowanie za
pomocą lupy lub szkła powiększającego zwierząt żyjących na łące (żuk, pająk,
mrówka, biedronka, motyl), opisywanie
wyglądu i zauważonych cech, które kwiaty są ulubione
przez owady i po co ptaki przylatują na
łąkę, odnajdywanie zwierzęcia w albumie i porównywanie
z naturalnym okazem,
e)
dziecko
obserwuje łąkę przez jedną kolorową folię lub przez kilka folii; opisuje swoje
wrażenia;
wybiera jedną folię lub dwie folie, które
jego zdaniem wywołało najciekawszy efekt,
f)
słuchanie
odgłosów łąki; dziecko kładzie się na kocu, zamyka oczy i słucha odgłosów łąki,
oddycha
głęboko; rozpoznaje i nazywa dźwięki,
opisuje swoje wrażenia węchowe.
7.
„Rozmowy na łące” zabawa ruchowa z
elementami ćwiczeń ortofonicznych;
- rodzic pokazuje dziecku zdjęcia pszczoły,
konika polnego, muchy i żaby i wspólnie z dzieckiem ustala, jakie dźwięki
wydają zwierzęta na zdjęciach:
pszczoła – bzz,
bzz,
konik polny – cyk,
cyk,
mucha – zzz, zzz,
żaba – rech, rech
-
rodzic podnosi do góry wybrane zdjęcie; dziecko naśladuje ruchy i głos zwierzęci.
8.
Zajęcie z kartą
pracy cz. 5 str. 30 -31.
9. „Motyl”- nauka rysowania z
Lulkiem.
Komentarze
Prześlij komentarz