Temat dnia: Kolory wiosny.
1. Wykonanie zielnika z roślin zebranych na łące. Utrwalanie nazw wybranych roślin zielnych.
Pomoce: kartki z bloku technicznego, spinacze, rośliny zebrane przez dziecko na łące (ususzone), klej (mocny), małe paski białego papieru (do przyklejania np. w środku długiej rośliny, aby lepiej przylegała do kartki), kartoniki, na których są zapisane nazwy roślin, miejsce zebrania i data zebrania, szary papier, teczka tekturowa, napis Rośliny łąkowe, małe plastikowe torebki, nożyczki.
- Dziecko wykonuje zielnik z roślin zebranych na łące.
- Wskazuje roślinę, dla której zakłada kartę (każda roślina ma osobną kartę, znajdują się na niej wszystkie części rośliny, również korzenie).
- Podaje na­zwę rośliny.
- Przykleja w prawym dolnym rogu kartki zapisane przez rodzica informacje o roślinie (nazwa, data i miejsce zebrania), a następnie przykleja roślinę.
- Na jednej kartce umieszcza tylko rośliny jednego gatunku. Jeśli roślina się nie zmieści, zagina ją na kartce lub przecina na mniejsze części.
- Jeśli natomiast jakaś część rośliny odpadła podczas suszenia, umieszcza ją w małej przezroczystej torebce i np. za pomocą spinacza dopina do kartki.
- Po zakończeniu pracy poszczególne karty od­dziela od siebie szarym papierem i umieszcza w tekturowej teczce z napisem Rośliny łąkowe.
2.  Praca z kartą pracy cz. 5 str. 57.
3. Zabawy i ćwiczenia poranne z poniedziałku 18 V
4. „Kolorowy most”-zabawy badawcze inspirowane wierszem I. R. Salach Tęcza”.
a) Zabawa na dobry początek-„ Kolorowe przedmioty”.
- Dziecko wymienia kolory wiosny- np. zielony, żółty…
- Mówi co jest wiosną w tym kolorze.
b) Słuchanie wiersza I. R. Salach „Tęcza”.

Tęcza ma siedem kolorów,
kolorów siedem ma.
Wymienił je Karolek,
wymienię je i ja.
Kolor fioletowy
pierwszy przyszedł mi do głowy.
Granatowy kolor ciemny
dla oka jest przyjemny.

Za nim będzie błękit
jak błękitne niebo.
Potem zieleń traw.
Nie pytaj mnie, dlaczego.
Barwa żółta jak słoneczko
i pomarańczowa,
na końcu czerwona –
i tęcza gotowa
c) Rozmowa na temat wiersza.
- Ile kolorów ma tęcza?
- Jakie kolory występują w tęczy?
- Obok jakiego koloru znajduje się np. kolor pomarańczowy?
Rodzic pyta  również o położenie innych kolorów.
d) Wyjaśnienie zjawiska powstawania tęczy.
Bajka o pogodzie. „Jak powstaje tęcza”?

Pomoce : zdjęcia z widoczną tęczą.
Rodzic pyta:
- Co to jest tęcza?
- Jak powstaje tęcza?
- Jaki kształt ma tęcza?
Tęcza to zjawisko optyczne i meteorologiczne. Powstaje na niebie wtedy, kiedy pada deszcz i świeci słońce. Dzieje się tak dlatego, że promienie słońca, kierując się w stronę ziemi, napotykają na swo­jej drodze krople wody. Przechodzą przez nie, w wyniku czego białe światło słoneczne zmienia się w wielobarwne widmo. Tworzy na niebie kolorowy most.
- Uzupełnia wypowiedzi dziecka. Poka­zuje zdjęcia, na których jest widoczna tęcza.
5. Poszukiwanie kolorów tęczy. Utrwalanie barw podstawowych i barw pochodnych.
Pomoce: trzy koła wycięte z bibuły, w kolorach podstawowych: żółtym, czerwonym i niebieskim.
- Dziecko nakłada koła na siebie.
- Obserwuj pod światło powstałe kolory pochodne i je nazywają: fioletowy, zielony, pomarańczowy.    -  Przypomina, jakie kolory należało ze sobą połączyć, aby je otrzymać.
6.  Przeprowadzanie doświadczeń „Czarujemy tęczę”.
Pomoce: paski krepiny w kolorach tęczy, płyta CD, biała kartka, klej, płaskie naczynie wypełnione niewielką ilością wody, małe lusterko i lusterko średniej wielkości, biała kartka, latarka, szklanka.
- Samodzielne wyczarowanie tęczy.
a) Dziecko manipuluje przedmiotami tak, aby uzyskać tęczę.
Zanurza lusterko w płaskim naczyniu wypełnionym niewielką ilością wody, tak aby było ono z jednej strony oparte o ściankę naczynia. Na zanurzoną powierzchnię lusterka kieruje światło latarki. Przed lusterkiem trzyma białą kartkę tak, aby padało na nią odbite światło.
- Obserwuje, jaki będzie efekt.
- Wyciąga wnioski.
b) Bierz do rąk płytę CD i ustawia ją tak, aby odbijało się od niej światło słoneczne. Obserwuje, jaki będzie miało ono kolor.
- Wyciąga wnioski.
c) Przykleja na kartce kolorowe paski krepiny tak, aby powstała tęcza. Zwraca uwagę na kolejność kolorów.
d) Wkłada do szklanki małe lusterko, ustawiając je tak, aby z jednej strony było oparte o dno,
   a z dru­giej strony – o ściankę (musi być pochylone).
- Wypełnia szklankę wodą do ¾ pojemności i ustawia ją tak, aby promienie słońca padały bezpośrednio na powierzchnię lusterka. (Jeśli nie ma słońca, można do tego celu użyć latarki). –
- Obserwuje kolory odbijanego światła (najprawdopodobniej poka­że się ono na suficie).
- Wyciąga wnioski.
7. Praca z kartą pracy cz. 5 str.41
8. Łąka w maju. Biedronki i żuczki”- zajęcia artystyczno-techniczne.
Pomoce: Zielona tkanina, zdjęcia kwiatów i zwierząt (np.: maku, mniszka pospolitego, rumianku, koniczyny, stokrotki, motyla, konika polnego, osy, żaby, żuka) oraz kartoniki z ich nazwami.
- Rodzic  układa na dywanie zieloną tkaninę, a obok umieszcza zdjęcia kwiatów i zwierząt, np.: maku, mnisz­ka pospolitego, rumianku, koniczyny, stokrotki, motyla, konika polnego, osy, żaby, żuka, oraz karto­niki z ich nazwami.
- Wspólnie z dzieckiem odczytują kolejno nazwy i  odnajdują odpowiednie zdjęcia  umieszczając je na
tkaninie.
- Przyglądają się tkanie i zastanawiają
Co przypomina ten widok? Jakich owadów brakuje na łące?
a)  Rozwiązanie  zagadki I. Fabiszewskiej.

Są bardzo pożyteczne, bo mszyce zjadają.
Czerwony płaszczyk i czarne kropki mają. (biedronki)
8. „Biedronka”- wykonanie karty pracy.
 Pomoce: wyprawka karta 22., papierowy talerz, czarna farba plakatowa, pędzel.
a) Część I
- Dzieci przygotowuje kartę pracy ze skrzydłami biedronki.
- Maluje zewnętrzną część papierowego talerza czarną farbą plakatową.
- Odkłada  pracę do wy­schnięcia.
b) Rozmowa na temat biedronek.
Pomoce: zdjęcia biedronek: dwukropki, siedmiokropki, dziesięciokropki, dwudziestokropki
 i biedroneczki łą­kowej.
Rodzic pyta:
-  Co wiesz o biedronkach?
- Ile kropek mają biedronki?
- Czy wszystkie biedronki są czerwone?

Uzupełnia wiedzę dziecka:
Biedronki są pożytecznymi owadami, gdyż zjadają mszyce. Zimę spędzają w ciepłych i zacisznych miejscach, np.: w szczelinach, w korze drzew, pod parapetami, w liściach. W Polsce występuje kilka gatunków biedronek. Najczęściej spotykane są biedronka siedmiokropka i biedronka dwukropka. Mają czerwony pancerzyk i czarne kropki. Nieco inaczej wyglądają biedronki dziesięciokropki. Mają pomarańczowo-czerwony pancerzyk i czarne kropki. Biedronki dwudziestokropki mają żółty lub kre­mowy pancerzyk i czarne kropki. Biedroneczki łąkowe mają czarny pancerzyk i czerwone lub żółte kropki. Biedronki, choć są maleńkie i delikatne, potrafią bronić się przed wrogami. Wydzielają żółtą, nieprzyjemnie pachnącą ciecz, którą odstraszają przeciwnika.
c) Samodzielna praca dzieci-etap drugi.
Pomoce: wyprawka, karta 22- sylwety biedronki przygotowane wcześniej, sześć rurek do napojów, taśma klejąca, nożyczki, klej.
- Dziecko wycina z karty pracy skrzydła i głowę biedronki.
- Przyklejają je na czarnej części talerza. Po drugiej stronie talerza przyklejają rurki do napojów, kierując się instrukcją fotograficzną. Odwracają biedronkę i ustawiają na nóżkach z rurek.
9. Zabawy na świeżym powietrzu
a) Zabawa ruchowa z elementem rzutu i celowania- „Zabawy na łące”.
 Potrzebna: piłka.
- Dziecko z rodzicem, lub rodzeństwem dobiera się w parę.  Dziecko Jedna osoba rzuca piłkę ją do partnera, obraca się dookoła własnej osi i łapie piłkę, którą odrzuca mu partner.
b) Zabawa „Tajemnicze kroki”. Rozróżnianie odgłosów kroków na różnych podłożach: na piasku, na ziemi, na chodniku. Rozpoznawanie, czy ktoś się zbliża, czy oddala.
10. Wykonanie motyla z plastikowych kubeczków. Utrwalanie zjawiska symetrii.
Pomoce: kubeczki jednorazowe w różnych kolorach.
Dziecko układają  z plastikowych, kolorowych kubeczków jednorazowych sylwetę motyla.
- Zaczyna np. od czarnej linii, która stanowi oś symetrii. (rodzic przypomina, że ciało motyla jest podzie­lone na dwie identyczne części).
-  Następnie po obu stronach czarnej linii (ta linia może mieć także inny kolor) ustawia kubeczki w takich samych kolorach i w takiej samej konfiguracji.
11.  Zamiast &10. Można wykonać tęczę- dzieci chętne.





Komentarze

Popularne posty z tego bloga

" UŚMIECHNIJJ SIĘ DO SERA "- NAUKA I UTRWALENIE 1 ZWROTKI PIOSENKI ( SWOBODNE ZABAWY TANECZNE).

"IDZIE JESIEŃ POPRZEZ ŚWIAT"- PIOSENKA.

PIOSENKA " DŻUNGLA".