Temat
dnia: Kolory wiosny.
1. Wykonanie zielnika z
roślin zebranych na łące. Utrwalanie nazw wybranych roślin zielnych.
Pomoce: kartki z bloku technicznego, spinacze,
rośliny zebrane przez dziecko na łące (ususzone), klej (mocny), małe paski
białego papieru (do przyklejania np. w środku długiej rośliny, aby lepiej
przylegała do kartki), kartoniki, na których są zapisane nazwy roślin, miejsce
zebrania i data zebrania, szary papier, teczka tekturowa, napis Rośliny
łąkowe, małe plastikowe torebki, nożyczki.
- Dziecko wykonuje zielnik z
roślin zebranych na łące.
- Wskazuje roślinę, dla której
zakłada kartę (każda roślina ma osobną kartę, znajdują się na niej wszystkie
części rośliny, również korzenie).
- Podaje nazwę rośliny.
- Przykleja w prawym dolnym rogu
kartki zapisane przez rodzica informacje o roślinie (nazwa, data i miejsce zebrania),
a następnie przykleja roślinę.
- Na jednej kartce umieszcza
tylko rośliny jednego gatunku. Jeśli roślina się nie zmieści, zagina ją na
kartce lub przecina na mniejsze części.
- Jeśli natomiast jakaś część
rośliny odpadła podczas suszenia, umieszcza ją w małej przezroczystej torebce i
np. za pomocą spinacza dopina do kartki.
- Po zakończeniu pracy
poszczególne karty oddziela od siebie szarym papierem i umieszcza w tekturowej
teczce z napisem Rośliny łąkowe.
2. Praca
z kartą pracy cz. 5 str. 57.
3. Zabawy i ćwiczenia poranne z
poniedziałku 18 V
4.
„Kolorowy most”-zabawy
badawcze inspirowane wierszem I. R. Salach „Tęcza”.
a)
Zabawa na dobry początek-„ Kolorowe przedmioty”.
- Dziecko wymienia kolory wiosny-
np. zielony, żółty…
- Mówi co jest wiosną w tym
kolorze.
b)
Słuchanie wiersza I. R. Salach „Tęcza”.
Tęcza ma siedem
kolorów,
kolorów siedem ma.
Wymienił je Karolek,
wymienię je i ja.
Kolor fioletowy
pierwszy przyszedł mi do głowy.
Granatowy kolor ciemny
dla oka jest przyjemny.
Za nim będzie
błękit
jak błękitne
niebo.
Potem zieleń traw.
Nie pytaj mnie,
dlaczego.
Barwa żółta jak
słoneczko
i pomarańczowa,
na końcu czerwona
–
i tęcza gotowa
c) Rozmowa na temat
wiersza.
- Ile kolorów ma
tęcza?
- Jakie kolory
występują w tęczy?
- Obok jakiego
koloru znajduje się np. kolor pomarańczowy?
Rodzic pyta również o położenie innych kolorów.
d) Wyjaśnienie zjawiska powstawania
tęczy.
Bajka o pogodzie.
„Jak powstaje tęcza”?
Pomoce
: zdjęcia z
widoczną tęczą.
Rodzic pyta:
- Co to jest tęcza?
- Jak powstaje tęcza?
- Jaki kształt ma tęcza?
Tęcza to zjawisko optyczne i meteorologiczne.
Powstaje na niebie wtedy, kiedy pada deszcz i świeci słońce. Dzieje się tak
dlatego, że promienie słońca, kierując się w stronę ziemi, napotykają na swojej
drodze krople wody. Przechodzą przez nie, w wyniku czego białe światło
słoneczne zmienia się w wielobarwne widmo. Tworzy na niebie kolorowy most.
- Uzupełnia wypowiedzi dziecka. Pokazuje zdjęcia,
na których jest widoczna tęcza.
5. Poszukiwanie kolorów tęczy.
Utrwalanie barw podstawowych i barw pochodnych.
Pomoce: trzy koła wycięte z bibuły, w
kolorach podstawowych: żółtym, czerwonym i niebieskim.
- Dziecko nakłada
koła na siebie.
- Obserwuj pod
światło powstałe kolory pochodne i je nazywają: fioletowy, zielony,
pomarańczowy. - Przypomina, jakie kolory należało ze
sobą połączyć, aby je otrzymać.
6. Przeprowadzanie doświadczeń „Czarujemy
tęczę”.
Pomoce: paski krepiny w kolorach tęczy,
płyta CD, biała kartka, klej, płaskie naczynie wypełnione niewielką ilością
wody, małe lusterko i lusterko średniej wielkości, biała kartka, latarka,
szklanka.
- Samodzielne
wyczarowanie tęczy.
a) Dziecko manipuluje przedmiotami
tak, aby uzyskać tęczę.
Zanurza lusterko w płaskim naczyniu wypełnionym
niewielką ilością wody, tak aby było ono z jednej strony oparte o ściankę
naczynia. Na zanurzoną powierzchnię lusterka kieruje światło latarki. Przed
lusterkiem trzyma białą kartkę tak, aby padało na nią odbite światło.
- Obserwuje, jaki będzie efekt.
- Wyciąga wnioski.
b) Bierz do rąk płytę CD i ustawia
ją tak, aby odbijało się od niej światło słoneczne. Obserwuje, jaki będzie
miało ono kolor.
- Wyciąga wnioski.
c) Przykleja na kartce kolorowe
paski krepiny tak, aby powstała tęcza. Zwraca uwagę na kolejność kolorów.
d) Wkłada do szklanki małe
lusterko, ustawiając je tak, aby z jednej strony było oparte o dno,
a z drugiej
strony – o ściankę (musi być pochylone).
- Wypełnia szklankę wodą do ¾ pojemności i ustawia
ją tak, aby promienie słońca padały bezpośrednio na powierzchnię lusterka.
(Jeśli nie ma słońca, można do tego celu użyć latarki). –
- Obserwuje kolory odbijanego światła
(najprawdopodobniej pokaże się ono na suficie).
- Wyciąga wnioski.
7. Praca z kartą pracy cz. 5 str.41
8. „Łąka w maju. Biedronki i żuczki”- zajęcia
artystyczno-techniczne.
Pomoce: Zielona
tkanina, zdjęcia kwiatów i zwierząt (np.: maku, mniszka pospolitego, rumianku,
koniczyny, stokrotki, motyla, konika polnego, osy, żaby, żuka) oraz kartoniki z
ich nazwami.
- Rodzic układa na dywanie zieloną tkaninę, a obok
umieszcza zdjęcia kwiatów i zwierząt, np.: maku, mniszka pospolitego,
rumianku, koniczyny, stokrotki, motyla, konika polnego, osy, żaby, żuka, oraz
kartoniki z ich nazwami.
- Wspólnie z dzieckiem odczytują kolejno nazwy i odnajdują odpowiednie zdjęcia umieszczając je na
tkaninie.
- Przyglądają się tkanie i zastanawiają
Co przypomina ten widok? Jakich
owadów brakuje na łące?
a) Rozwiązanie zagadki I. Fabiszewskiej.
Są bardzo pożyteczne, bo mszyce
zjadają.
Czerwony płaszczyk i czarne
kropki mają. (biedronki)
8.
„Biedronka”- wykonanie karty pracy.
Pomoce: wyprawka karta 22., papierowy talerz,
czarna farba plakatowa, pędzel.
a) Część I
- Dzieci przygotowuje
kartę pracy ze skrzydłami biedronki.
- Maluje zewnętrzną
część papierowego talerza czarną farbą plakatową.
- Odkłada pracę do wyschnięcia.
b) Rozmowa na temat biedronek.
Pomoce: zdjęcia
biedronek: dwukropki, siedmiokropki, dziesięciokropki, dwudziestokropki
i biedroneczki łąkowej.
Rodzic pyta:
- Co wiesz o biedronkach?
- Ile kropek mają
biedronki?
- Czy wszystkie
biedronki są czerwone?
Uzupełnia wiedzę dziecka:
Biedronki są pożytecznymi owadami, gdyż zjadają
mszyce. Zimę spędzają w ciepłych i zacisznych miejscach, np.: w szczelinach, w
korze drzew, pod parapetami, w liściach. W Polsce występuje kilka gatunków
biedronek. Najczęściej spotykane są biedronka siedmiokropka i biedronka
dwukropka. Mają czerwony pancerzyk i czarne kropki. Nieco inaczej wyglądają
biedronki dziesięciokropki. Mają pomarańczowo-czerwony pancerzyk i czarne
kropki. Biedronki dwudziestokropki mają żółty lub kremowy pancerzyk i czarne
kropki. Biedroneczki łąkowe mają czarny pancerzyk i czerwone lub żółte kropki.
Biedronki, choć są maleńkie i delikatne, potrafią bronić się przed wrogami.
Wydzielają żółtą, nieprzyjemnie pachnącą ciecz, którą odstraszają przeciwnika.
c) Samodzielna praca dzieci-etap
drugi.
Pomoce: wyprawka, karta 22- sylwety
biedronki przygotowane wcześniej, sześć rurek do napojów, taśma klejąca,
nożyczki, klej.
- Dziecko wycina z
karty pracy skrzydła i głowę biedronki.
- Przyklejają je na
czarnej części talerza. Po drugiej stronie talerza przyklejają rurki do
napojów, kierując się instrukcją fotograficzną. Odwracają biedronkę i ustawiają
na nóżkach z rurek.
9. Zabawy
na świeżym powietrzu
a) Zabawa ruchowa z elementem rzutu
i celowania- „Zabawy na łące”.
Potrzebna: piłka.
- Dziecko z rodzicem,
lub rodzeństwem dobiera się w parę. Dziecko Jedna osoba rzuca piłkę ją do
partnera, obraca się dookoła własnej osi i łapie piłkę, którą odrzuca mu
partner.
b) Zabawa „Tajemnicze kroki”. Rozróżnianie
odgłosów kroków na różnych podłożach: na piasku, na ziemi, na chodniku.
Rozpoznawanie, czy ktoś się zbliża, czy oddala.
10.
Wykonanie
motyla z plastikowych kubeczków. Utrwalanie zjawiska symetrii.
Pomoce: kubeczki jednorazowe w różnych
kolorach.
Dziecko układają z plastikowych, kolorowych kubeczków
jednorazowych sylwetę motyla.
- Zaczyna np. od czarnej linii, która stanowi oś
symetrii. (rodzic przypomina, że ciało motyla jest podzielone na dwie
identyczne części).
- Następnie
po obu stronach czarnej linii (ta linia może mieć także inny kolor) ustawia
kubeczki w takich samych kolorach i w takiej samej konfiguracji.
11. Zamiast &10. Można wykonać tęczę- dzieci
chętne.
Komentarze
Prześlij komentarz