Temat dnia: Zabawy na łące.
1. Ćwiczenia oddechowe połączone z ćwiczeniami graficznymi- „Dmuchawce”.
 Wydłużanie fazy wyde­chowej, wzmacnianie drobnych mięśni dłoni.
 Pomoce:  kawałki waty, kartka, kredki.
- Dziecko otrzymuje kawałki waty. Palcami rozrywa ją  na strzępy.
- Następnie kładzie na otwartej dło­ni, zdmuchuje i obserwuje powolne spadanie dmuchawców na
  podłogę.
- Po zabawie przedstawia dmuchawce na papierze: stawia na kartce dużą kropkę i rysuje od niej we
  wszystkich kierunkach linie proste.
-  Na koniec dorysowuje łodyżkę i liście.
2. Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej- „Znajdź parę”.
 Poznawanie najczęściej występujących w Polsce motyli.
Pomoce: zdjęcia różnych gatunków motyli, np.: pazia królowej, rusałki pawik, rusałki, pokrzywnik, rusałki ad­mirał, rusałki osetnik- dwa komplety.
- Rodzic. układa na stole zdjęcia przedstawiające różne gatunki motyli (każde zdjęcie występuje
  podwój­nie).
- Jedno zdjęcie daje dziecku, drugie zostawia sobie.
- Następnie wybiera ze swoich zdjęć zdjęcie jednego motyla i układa go na środku stołu.
- Prosi, aby dziecko utworzyło parę: od­nalazło wśród swoich obrazków takiego samego motyla i
  ułożyło obok.
- W zabawie może również brać udział więcej osób. Należy przygotować wtedy więcej kompletów
  zdjęć.
 Podobną zabawę  można przeprowadzić z sylwetami innych zwierząt i roślin występujących na łące.
3.  Zabawy i ćwiczenia poranne- zestaw z poniedziałku.
4. „Wiosenne zabawy na łące”- zajęcia matematyczne.
Pomoce: kwiaty z papieru wykonane wcześniej, zielona tkanina ze stojącymi na niej kę­pami traw wyciętymi z zielonej krepiny i przyklejonymi na kartkach z bloku technicznego oraz staw           uformowany z niebieskiej tkaniny lub wycięty z niebieskiego papieru, płaskie sylwety papierowych kwiatów z różną liczbą płatków (od 1 do 10), cyfry i znaki  matematyczne, biedronka, klocki, kasztany… jako liczmany
- Rodzic zaprasza dziecko do zabaw na łące.
- Rozkłada na dywanie zieloną tkaninę.
- Ustawia na niej wykonane wspólnie z pa­pieru kępy zielonych traw.
- Obok łąki umieszcza niebieską sylwetę stawu.
- Następnie układa płaskie sylwety papierowych kwiatów-od zielonej tkaniny do miejsca, gdzie siedzi
  dziecko (kwiaty mają różną liczbę płatków od 1 do 10). Jest to droga na łąkę.
- Pokonywanie drogi na łąkę według wyznaczonych zasad.
- Wyjaśnia, że droga na łąkę jest zaczarowana. Aby do niej dojść, należy tak przejść po kwiatach, aby
   w każdym kolejnym kwiatku, na którym stanie dziecko, liczba płatków była o jeden większa niż
   w poprzednim
- Chowa pod  kwiatkiem biedronkę i mówi dziecku, że biedronka jest pod piątym kwiatkiem z lewej
  strony, szóstym z prawej itp. Zadaniem dziecka jest znalezienie biedronki i policzenie jej kropek.
a) Układanie  i rozwiązywanie zadań o biedronkach na dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.
 Przykładowe zadanie:
-Biedronce było smutno samej na łące. Zaprosiła jeszcze 6. Ile biedronek było na łące?
 Dziecko  układa poszczególne elementy z zadania. Liczy je i układa działanie matematyczne z
 cyferek i znaków.  1+6=7.
- Inne biedronki usłyszały odgłosy zabawy. Postanowiły przyłączyć się do  nich. Przyleciały jeszcze 3 biedronki. Ile biedronek jest teraz na łące?
Dziecko układa zadanie z liczmanów, liczy, zapisuje za pomocą  cyfr i znaków, odczytuje i udziela
odpowiedzi.  7 + 3 = 10 - głośno.
- W ten sam sposób dzieci samodzielnie zapraszają biedronki lub inne owady  na łąkę i układają
zadania na dodawanie i odejmowanie. Liczą na konkretach, układają działania i udzielają odpowiedzi.
b) Określanie położenia owadów.
Pomoce: biedronka lub inny owad.
- Rodzic informuje, że owady wybierają się na zwiedzanie najbliższej okolicy.
- Prosi, aby dziecko położyło owada: za kwiatkiem, przed kwiatkiem, na kwiatku …
  obok, na, pod, za, przed, z przodu, z tyłu, z prawej stro­ny, z lewej strony .
5. Zabawa ruchowa „Biedronki i motyle”.
Pomoce: odtwarzacz CD, nagranie spokojnej muzyki,  dwie wstążki z bibuły w kolorze: czerwo­nym-biedronka lub w kolorze żółtym-motyl.
- Dzieci są owadami. Fruwają po łące przy dźwiękach muzyki. (rodzic zwraca uwagę, aby obydwa skrzydła owada poruszały się jednocześnie).
- Na przerwę w muzyce dziecko kłaniając się wypowiada słowa: Wi­tam na naszej łące- ciepłej
   i  pachnącej.
 Zabawę można przeprowadzić z rodzeństwem, wtedy jedno dziecko jest biedronką, drugie motylem. Słowa wypowiadają najpierw biedronki, potem- tylko motyle, a następnie dzieci razem.
6. „Który owad fruwa, a który chodzi?”- giełda pomysłów
Dziecko rysuje na podzielonej na połowę kartce owady które latają i które poruszają się po ziemi.
7. Zabawy na podwórku.
a) Zabawa ruchowa z elementem równowagi-„ Idziemy na łąkę”.
 Pomoce: kolorowa kreda.
Rodzic  razem z dzieckiem przygotowuje łąkę: rysuje kredą na chodniku jedną linię (najpierw prostą, pod koniec krętą). Dziecko wzdłuż linii dorysowuje kwiaty i owady. Następnie staje na początku linii. Przechodzi po dróżce, stawiając stopę za stopą. Po przejściu dróżki wraca na linię startu i kontynuuje zabawę. Następnie może skakać obunóż, na jednej nodze, na drugiej …
b) Przyglądanie się rabatce kwiatowej przed blokiem sklepem, dostrzeganie drobnych zwierząt.
- Przeliczanie kwiatów, określanie ich kolorów,  próby nazywania gatunków.
- Obserwowanie przez lupę,  szkło powiększające kwiatów, drobnych  zwierząt, które znajdują się na
  rabatce.
8. Zabawa ruchowa z elementem czworakowania- „Żuczki.”
Pomoce: lekka piłka.
Rodzic zamienia dziecko w żuczka. Wyznacza linie: startu i mety. Dziecko staje na linii startu i otrzymuje od rodzica jedną lekką piłkę (np. dmuchaną piłkę plażową).  Przemieszcza się na czworakach, toczy piłkę do mety, odpychając ją głową, po czym wraca biegiem i powtarza zadanie
 5 X.
9. Zabawa wyrabiająca umiejętność modulowania głosem- „Różne zdania”.
Dziecko powtarza różne zdania proponowane przez rodzica: zdanie pytające, zdanie oznajmujące, rozka­zujące, wykrzyknikowe.
- Przykładowe zdania:
Na łące mieszka biedronka.
Wydaje mi się, że nad łąką gromadzą się deszczowe chmury.
Czy chrabąszcz potrafi fruwać?
Uwaga, osy!!! Uciekaj!!!
10. Karty pracy cz. 5 str. 37-39.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

" UŚMIECHNIJJ SIĘ DO SERA "- NAUKA I UTRWALENIE 1 ZWROTKI PIOSENKI ( SWOBODNE ZABAWY TANECZNE).

"IDZIE JESIEŃ POPRZEZ ŚWIAT"- PIOSENKA.

PIOSENKA " DŻUNGLA".