Temat dnia: Zabawy na
łące.
1. Ćwiczenia oddechowe
połączone z ćwiczeniami graficznymi- „Dmuchawce”.
Wydłużanie fazy wydechowej,
wzmacnianie drobnych mięśni dłoni.
Pomoce: kawałki waty, kartka, kredki.
- Dziecko otrzymuje kawałki waty.
Palcami rozrywa ją na strzępy.
- Następnie kładzie na otwartej dłoni,
zdmuchuje i obserwuje powolne spadanie dmuchawców na
podłogę.
- Po zabawie przedstawia dmuchawce na
papierze: stawia na kartce dużą kropkę i rysuje od niej we
wszystkich
kierunkach linie proste.
-
Na koniec dorysowuje łodyżkę i liście.
2. Rozwijanie
spostrzegawczości wzrokowej- „Znajdź parę”.
Poznawanie najczęściej
występujących w Polsce motyli.
Pomoce:
zdjęcia
różnych gatunków motyli, np.: pazia królowej, rusałki pawik, rusałki, pokrzywnik,
rusałki admirał, rusałki osetnik- dwa komplety.
-
Rodzic. układa na stole zdjęcia przedstawiające różne gatunki motyli (każde
zdjęcie występuje
podwójnie).
-
Jedno zdjęcie daje dziecku, drugie zostawia sobie.
-
Następnie wybiera ze swoich zdjęć zdjęcie jednego motyla i układa go na środku
stołu.
-
Prosi, aby dziecko utworzyło parę: odnalazło wśród swoich obrazków takiego
samego motyla i
ułożyło obok.
-
W zabawie może również brać udział więcej osób. Należy przygotować wtedy więcej
kompletów
zdjęć.
Podobną zabawę można przeprowadzić z sylwetami innych
zwierząt i roślin występujących na łące.
3. Zabawy i ćwiczenia poranne- zestaw z
poniedziałku.
4.
„Wiosenne zabawy na łące”- zajęcia matematyczne.
Pomoce:
kwiaty
z papieru wykonane wcześniej, zielona tkanina ze stojącymi na niej kępami traw
wyciętymi z zielonej krepiny i przyklejonymi na kartkach z bloku technicznego
oraz staw uformowany z
niebieskiej tkaniny lub wycięty z niebieskiego papieru, płaskie sylwety
papierowych kwiatów z różną liczbą płatków (od 1 do 10), cyfry i znaki matematyczne, biedronka, klocki, kasztany…
jako liczmany
-
Rodzic zaprasza dziecko do zabaw na łące.
-
Rozkłada na dywanie zieloną tkaninę.
-
Ustawia na niej wykonane wspólnie z papieru kępy zielonych traw.
-
Obok łąki umieszcza niebieską sylwetę stawu.
-
Następnie układa płaskie sylwety papierowych kwiatów-od zielonej tkaniny do
miejsca, gdzie siedzi
dziecko (kwiaty mają różną liczbę płatków od
1 do 10). Jest to droga na łąkę.
-
Pokonywanie drogi na łąkę według wyznaczonych zasad.
- Wyjaśnia, że droga na łąkę jest
zaczarowana. Aby do niej dojść, należy tak przejść po kwiatach, aby
w każdym kolejnym kwiatku, na
którym stanie dziecko, liczba płatków była o jeden większa niż
w poprzednim
- Chowa pod kwiatkiem biedronkę i mówi dziecku, że biedronka
jest pod piątym kwiatkiem z lewej
strony,
szóstym z prawej itp. Zadaniem dziecka jest znalezienie biedronki i policzenie
jej kropek.
a) Układanie i rozwiązywanie zadań o biedronkach na
dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.
Przykładowe zadanie:
-Biedronce było
smutno samej na łące. Zaprosiła jeszcze 6. Ile biedronek było na łące?
Dziecko układa poszczególne elementy z zadania. Liczy
je i układa działanie matematyczne z
cyferek i znaków. 1+6=7.
- Inne biedronki
usłyszały odgłosy zabawy. Postanowiły przyłączyć się do nich. Przyleciały jeszcze 3 biedronki. Ile
biedronek jest teraz na łące?
Dziecko układa zadanie z liczmanów, liczy, zapisuje za pomocą cyfr i znaków, odczytuje i udziela
odpowiedzi. 7 + 3 = 10 - głośno.
- W ten sam sposób
dzieci samodzielnie zapraszają biedronki lub inne owady na łąkę i układają
zadania na dodawanie
i odejmowanie. Liczą na konkretach, układają działania i udzielają odpowiedzi.
b) Określanie położenia owadów.
Pomoce:
biedronka lub
inny owad.
- Rodzic informuje,
że owady wybierają się na zwiedzanie najbliższej okolicy.
- Prosi, aby dziecko
położyło owada: za kwiatkiem, przed kwiatkiem, na kwiatku …
obok, na, pod, za, przed, z przodu, z tyłu, z prawej strony, z lewej
strony .
5. Zabawa ruchowa „Biedronki i
motyle”.
Pomoce: odtwarzacz CD, nagranie
spokojnej muzyki, dwie wstążki z bibuły
w kolorze: czerwonym-biedronka lub w kolorze żółtym-motyl.
- Dzieci są owadami.
Fruwają po łące przy dźwiękach muzyki. (rodzic zwraca uwagę, aby obydwa
skrzydła owada poruszały się jednocześnie).
- Na przerwę w muzyce
dziecko kłaniając się wypowiada słowa: Witam na naszej łące- ciepłej
i pachnącej.
Zabawę
można przeprowadzić z rodzeństwem, wtedy jedno dziecko jest biedronką, drugie
motylem. Słowa wypowiadają najpierw biedronki, potem- tylko motyle, a następnie
dzieci razem.
6.
„Który
owad fruwa, a który chodzi?”-
giełda pomysłów
Dziecko rysuje na
podzielonej na połowę kartce owady które latają i które poruszają się po ziemi.
7. Zabawy na podwórku.
a) Zabawa
ruchowa z elementem równowagi-„ Idziemy na łąkę”.
Pomoce: kolorowa kreda.
Rodzic razem z dzieckiem przygotowuje łąkę: rysuje
kredą na chodniku jedną linię (najpierw prostą, pod koniec krętą). Dziecko
wzdłuż linii dorysowuje kwiaty i owady. Następnie staje na początku linii.
Przechodzi po dróżce, stawiając stopę za stopą. Po przejściu dróżki wraca na
linię startu i kontynuuje zabawę. Następnie może skakać obunóż, na jednej
nodze, na drugiej …
b) Przyglądanie się rabatce
kwiatowej przed blokiem sklepem, dostrzeganie drobnych zwierząt.
- Przeliczanie
kwiatów, określanie ich kolorów, próby
nazywania gatunków.
- Obserwowanie przez
lupę, szkło powiększające kwiatów,
drobnych zwierząt, które znajdują się na
rabatce.
8. Zabawa ruchowa z elementem
czworakowania- „Żuczki.”
Pomoce: lekka piłka.
Rodzic zamienia dziecko
w żuczka. Wyznacza linie: startu i mety. Dziecko staje na linii startu i
otrzymuje od rodzica jedną lekką piłkę (np. dmuchaną piłkę plażową). Przemieszcza się na czworakach, toczy piłkę do
mety, odpychając ją głową, po czym wraca biegiem i powtarza zadanie
5 X.
9. Zabawa wyrabiająca umiejętność
modulowania głosem- „Różne zdania”.
Dziecko powtarza różne zdania proponowane przez rodzica:
zdanie pytające, zdanie oznajmujące, rozkazujące, wykrzyknikowe.
- Przykładowe zdania:
Na łące mieszka biedronka.
Wydaje mi się, że
nad łąką gromadzą się deszczowe chmury.
Czy chrabąszcz
potrafi fruwać?
Uwaga, osy!!!
Uciekaj!!!
10. Karty pracy cz. 5 str. 37-39.
Komentarze
Prześlij komentarz