Temat dnia: Jaka jest
moja mama, jaki jest mój tata.
1.
Wspólne oglądanie
albumów rodzinnych, wypowiedzi o rodzinie, używanie nazw określających stopień
pokrewieństwa.
2. Serduszka z kolorowego papieru;
rysowanie na kartce i wycinanie.
3. „Wyścig serduszek”-ćwiczenie oddechowe,
- na stole w pewnej
odległości od siebie rodzic przykleja taśmą samoprzylepną kartki z napisem start i meta; na linii startu układane
są serduszka różnej wielkości, zadaniem dziecka jest przesunięcie poprzez
dmuchanie wszystkich serduszek za linię mety.
4. Wprowadzenie piosenki „M jak mama, t jak tata” (sł. i muz. K.
Gowik).
Aby
odsłuchać piosenkę trzeba:
·
zarejestrować
się i zalogować jako rodzic
·
kliknąć
Olek i Ada (Nowe przygody Olka i Ady)
·
wybrać
poziom BB+
·
przesuwając
strzałką wybrać płytę „Olek i Ada BB+ CD 3”
·
„M
jak mama, t jak tata”” utwór 1 (jest tylko wersja instrumentalna)
1.
Kiedy mama z tatą mają wreszcie dla nas czas,
wtedy co najlepsze dają, bo kochają nas.
Kino, lody, rower, tańce i dni pełne słońca,
i wieczorne przytulańce, którym nie ma końca.
Ref. M jak mama, t jak tata to jest to co lubię mieć!
Przygód przeżyć na pół świata i następnych tysiąc chcieć!
M jak mama, t jak tata słowa kwitną niby kwiat.
Wołam siostrę, wołam brata i ruszajmy w wielki świat!
2. Więc czekamy z utęsknieniem na te fajne dni,
gdy od rana już wiadomo, że dziś tylko my!
Tylko dla nas mama, tata, gdzieś tam inne sprawy,
gry, zabawy, buźki, noski, w bajek świat wyprawy.
Ref. M jak mama, t jak tata to jest to co lubię mieć!
Przygód przeżyć na pół świata i następnych tysiąc chcieć!
M jak mama, t jak tata słowa kwitną niby kwiat.
Wołam siostrę, wołam brata i ruszajmy w wielki świat!
wtedy co najlepsze dają, bo kochają nas.
Kino, lody, rower, tańce i dni pełne słońca,
i wieczorne przytulańce, którym nie ma końca.
Ref. M jak mama, t jak tata to jest to co lubię mieć!
Przygód przeżyć na pół świata i następnych tysiąc chcieć!
M jak mama, t jak tata słowa kwitną niby kwiat.
Wołam siostrę, wołam brata i ruszajmy w wielki świat!
2. Więc czekamy z utęsknieniem na te fajne dni,
gdy od rana już wiadomo, że dziś tylko my!
Tylko dla nas mama, tata, gdzieś tam inne sprawy,
gry, zabawy, buźki, noski, w bajek świat wyprawy.
Ref. M jak mama, t jak tata to jest to co lubię mieć!
Przygód przeżyć na pół świata i następnych tysiąc chcieć!
M jak mama, t jak tata słowa kwitną niby kwiat.
Wołam siostrę, wołam brata i ruszajmy w wielki świat!
a) Rozmowa na temat tekstu piosenki;
- Jaka jest moja mama?
- Jaki
jest mój tata?
- Jak
spędzamy czas z najbliższymi? (k. pracy cz.5 str. 42 - 43),
Dziecko
może podać inne cechy i inne sposoby spędzania czasu wg swojego uznania
b) Ćwiczenie kształtujące poczucie rytmu; dziecko mówi za rodzicem
tekst piosenki wypowiadając
głośniej
sylaby pierwszych słów każdego wersu zwrotek i refrenu.
5. Ćwiczenia poranne:
a) „Kwiatek do kwiatka”-
zabawa orientacyjno-porządkowa,
-
dziecko porusza się w różne strony; w przerwie wystukuje na bębenku dowolną
liczbę uderzeń i mówi, ile raz wystukało; rysuje w powietrzu kwiatek,
b) „Zbieramy kwiaty”-ćwiczenie z elementem skłonu,
- dziecko
maszeruje w różnych kierunkach, na klaśnięcie robi przerwę i wykonuje skłon
naśladując zrywanie kwiatów i układanie z nich bukietów,
c) „Na rowerze z tatą”- ćwiczenie
dużych grup mięśniowych,
-
dziecko kładzie się plecami na dywanie, unosi nogi i naśladuje jazdę na
rowerze,
d) „Herbatka dla taty”- ćwiczenie
równowagi,
-
ustawiamy na tacce kubeczek i przenosimy tackę z jedne strony pokoju na drugą,
aby kubeczek nie spadł; to herbatka dla
taty; w drodze powrotnej przenosimy w podobny sposób; ćwiczenie można
powtarzać
kilka razy,
e) „Bukiety dla mamy”- zabawa
bieżna,
-
dziecko biega w różnych kierunkach; na hasło rodzica „Bukiet z pięciu kwiatów”
układa na dywanie pięć kolorowych karteczek (kwiatów); dziecko znowu biega, na
hasło „Bukiet z trzech kwiatów”
układa
trzy karteczki, itd.
f) „Na spacerze”-ćwiczenie
uspokajające,
-
dziecko maszeruje po obwodzie koła wykonując głębokie wdechy nosem i długie
wydechy ustami
z
jednoczesnym unoszeniem i opuszczaniem ramion.
6. Słuchanie wiersza A. Widzowskiej „Dla Mamy i Taty”.
Z okazji święta Taty i Mamy
dziś uroczyście wam obiecamy:
codziennie sprzątać swoje zabawki,
nigdy nie spadać z wielkiej huśtawki,
od mamy nigdzie się nie oddalać,
groźnych zapałek szust! nie zapalać.
Więcej nie zjemy kwaśnych jabłuszek,
bo wtedy zawsze boli nas brzuszek.
Gdy zobaczymy gdzieś muchomora,
to go nie zerwie żaden przedszkolak!
Będziemy grzeczni i przyrzekamy
słuchać uważnie taty i mamy.
Wyszorujemy ząbki starannie
i nie będziemy wariować w wannie.
Mama nas uczy drogowych znaków,
tata trenuje małych pływaków.
Lecz nikt przez pasy sam nie przechodzi
ani do wody w morzu nie wchodzi!
Od taty wiemy dużo o świecie:
że trzeba czapkę zakładać w lecie,
że się obcego pieska nie głaszcze,
bo czasem groźnie otwiera paszczę.
I na kontakty uważać mamy,
więc się od prądu z dala trzymamy!
Czytacie bajki, gdy księżyc świeci,
rano buziaczkiem budzicie dzieci,
a choć psocimy czasem troszeczkę,
to wciąż jesteśmy waszym Słoneczkiem.
Bo z rodzicami jest zawsze lato, kochana
Mamo, kochany Tato!
a) Rozmowa na temat wiersza;.
- Co dzieci z
wiersza obiecują z okazji święta mamy i taty?
W razie potrzeby rodzic pokazuje obrazki lub
oryginalny przedmiot i pomaga dziecku przypomnieć poszczególne obietnice
(zabawki, huśtawka, zapałki, jabłka, muchomor, zęby, wanna, znaki drogowe,
pływające dzieci, pasy na jezdni, morze, czapka, pies, kabel z wtyczką, książka
z bajkami, wargi, słońce
b) Odnajdywanie w kalendarzu Dnia Matki i Dnia Ojca; odnajdywanie innych świąt np. Dzień Dziecka, urodziny,
imieniny,
7. Dziecko zadaje zagadkę rodzicom,
mówi:
- Tą osobą, o
której myślę jest…(opisuje mamę),
- Tą osobą, o
której myślę jest…(opisuje tatę)
Może też opisywać innych członków rodziny (za
odgadnięcie są brawa).
8. Zagadki I. Fabiszewskiej:
Jest jedyna na
świeci –
Wszystko potrafi zrobić w domu.
nigdzie innej nie
znajdziecie. O
tajemnicach nie powie nikomu.
Z nią można bawić
się, uczyć i śmiać Często z
nim w piłkę nożną gramy
Przy niej nic złego
nie może się stać. i bardzo, bardzo go kochamy.
(mama)
(tata)
a) Kim są dla dziecka mama
i tata ? Jak można jednym słowem
nazwać te osoby? Wypowiedzi dziecka,
b) Praca z rozsypaną literową (można
skorzystać z wyprawki),
- z rozsypanki
wybrać litery do ułożenia wyrazów mama,
tata, rodzice
- dwa serca wycięte
z dużych kartek papieru częściowo nakładamy na siebie; na jednym sercu dziecko
układa wyraz mama, na drugim wyraz tata, a na części wspólnej wyraz rodzice,
- głośne wymawianie
głosek na początku słów mama, tata,
rodzice i dzielenie słów na sylaby.
c)
Inne zagadki o rodzinie.
9. Poznawanie i wyjaśnianie
znaczenia wybranych cech charakteru. Dobieranie przeciwieństw do cech
charakteru.
- rodzic pokazuje
dziecku obrazki przedstawiające osoby wykonujące wybraną czynność np.
sprzątaczka sprząta;
podaje cechę
charakteru: pracowita; pyta dziecko, jak rozumie to słowo, jak jednym słowem
nazwiemy osobę, która nie jest pracowita.
Przykłady cech:
pracowita – leniwa
odważna –
tchórzliwa
wesoła – smutna
silna – słaba
dobra – zła
10. „Portrety moich rodziców”-rysowanie kredkami portretów rodziców, na
jednej mamy, na drugiej taty;
Narysować ramkę z
boków kartki przy pomocy linijki, ozdobić ją rysując dowolne wzory.
Można też
wykorzystać:
11. Zabawy na powietrzu i spacer.
- „Mama i dziecko”- bieg za mamą, bieg za
dzieckiem,
- Rzuty piłką jak
najdalej i mierzenie długości rzutu krokami, kto rzucił dalej?,
- Obserwowanie
pogody podczas spaceru.
12. „Pies, kotek i płotek”- zabawa ruchowa z elementem czworakowania;
na środku pokoju rozciągnięty jest na pewnej wysokości sznurek (płotek);
dziecko jest kotkiem, porusza się przy dowolnej muzyce w różnych
kierunkach; na
hasło „Pies idzie” kotek pokonuje
przeszkodę poprzez czworakowanie pod sznurkiem.
13.
Karta pracy cz.
5 str. 43.
Komentarze
Prześlij komentarz