TEMAT DNIA: W KRAINIE OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.



1.  „ Kwiaty”-rozwijanie analizy i syntezy słuchowej.
 - Dziecko dzieli na sylaby nazwy kwiatów, 
-  Mówi jaka jest pierwsza, a jaka ostatnia głoska.
- Wymyśla rzeczy rozpoczynające się na taką głoskę.
-  Próbuje podzielić na głoski nazwy kwiatów.
Przykładowe nazwy kwiatów: azalia, fiołek, mak, bratek…
2. „ Rozwiązujemy kalambury”-wyrażanie za pomocą gestów i mowy ciała informacji przekazanej
   przez rodzica.
Rodzic przekazuje po cichu dowolną informację, np. Siedzisz i oglądasz książkę. Dziecko za pomocą gestów i mowy ciała stara się przekazać tę informację.  Drugi rodzic, lub rodzeństwo próbują zgadnąć co pokazało dziecko.
3. Zabawy i ćwiczenia poranne- zestaw z poniedziałku.
4. „Osoby niepełnosprawne są wśród nas”.
a)  Wprowadzenie do tematu. Zabawa „Przewodnik”.
Dziecko zamyka oczy- jest niewidome. Rodzic jest przewodnikiem, który stara się wskazać swojemu partnerowi odpowiednią drogę i dba o jego bezpieczeństwo, czyli o to, aby podczas spaceru nie zderzył się z żadnym sprzętem.  Dziecko maszeruje po mieszkaniu z rodzicem. Następnie zamiana ról.
b)  „ Jaki to sprzęt?’-  rozpoznawanie za pomocą dotyku.
- Dziecko ma zamknięte oczy . rodzic prowadzi je do jakiegoś przedmiotu i dziecko za pomocą dotyku
  ma rozpoznać co to jest.
c) Dzielenie się wrażeniami z przeprowadzonych zabaw.
d)  Rozmowa na temat trudności, jakie napotykają osoby niewidome.
-  Jak się czułeś w roli osoby niewidomej?
-  Jak się czułeś  w roli przewodnika?
-  Jakie trudności napotykają niewidomi podczas codziennych czynności?
 -  Jak się czują np. na ulicy?
-  Jak możemy pomóc takim osobom? 
5.  „Kiedy wokół panuje cisza”-rozmowa na temat osób niedosłyszących i niesłyszących.
-  Dziecko siedzi  tyłem do rodzica i ma zakryte uszy.  Rodzic mówi, że dziecko będzie mogło
   odsłonić je wtedy, gdy  poczuje na głowie dotyk jego ręki.
-  Wypowiada cicho dowolne polecenie, np. Podejdź do okna.
-  Następnie  dotyka głowy dziecka, które odwraca się przodem.
-  Pyta, dlaczego nie wykonało  polecenia.
-  Inicjuje rozmowę na temat osób niedosłyszących i niesłyszących.
-  Zwraca uwagę na trudności, jakie napotykają w życiu.
a) Wyjaśnienie pojęcia niepełnosprawność.
Pomoce: koło i prostokąty wycięte z papieru, w kolorze żółtym.
- Rodzic kładzie  żółte koło.
-  Pyta: Co znaczy słowo: niepełnosprawność?
- Zapisuje odpowiedzi  na żółtych prostokątach (promykach),
- Dziecko dokłada je do żółtego koła. Tworzą w ten sposób słoneczko przyjaźni z osobami
   niepełnosprawnymi.
- Rodzic  przypomina, że wśród osób niepełnosprawnych jest bardzo wiele dzieci, które pragną bawić
  się i śmiać tak samo jak zdrowe dzieci. 
6. Praca z kartą pracy cz. 5. str. 62, 63.
7.  Nauka dalszej części piosenki „ Inni, a tacy sami”.
8. Zabawy na podwórku.
- Rysowanie kolorowa kredą na chodniku.
- Zabawy dowolne z piłką i skakanką.
9. Praca z kartami pracy cz. 5 str. 64- 65.
10. Można obejrzeć filmy dla dzieci o niepełnosprawności.



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

" UŚMIECHNIJJ SIĘ DO SERA "- NAUKA I UTRWALENIE 1 ZWROTKI PIOSENKI ( SWOBODNE ZABAWY TANECZNE).

"IDZIE JESIEŃ POPRZEZ ŚWIAT"- PIOSENKA.

" RODZINKA PÓR ROKU" - PIOSENKA.