TEMAT DNIA: W KRAINIE OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.
1. „ Kwiaty”-rozwijanie analizy i syntezy
słuchowej.
- Dziecko dzieli na sylaby nazwy kwiatów,
-
Mówi jaka jest pierwsza, a jaka ostatnia głoska.
- Wymyśla rzeczy rozpoczynające
się na taką głoskę.
-
Próbuje podzielić na głoski nazwy kwiatów.
Przykładowe nazwy kwiatów: azalia, fiołek, mak, bratek…
2. „ Rozwiązujemy
kalambury”-wyrażanie za pomocą gestów i mowy ciała informacji przekazanej
przez rodzica.
Rodzic przekazuje po cichu
dowolną informację, np. Siedzisz i oglądasz książkę. Dziecko za pomocą gestów i
mowy ciała stara się przekazać tę informację.
Drugi rodzic, lub rodzeństwo próbują zgadnąć co pokazało dziecko.
3. Zabawy i ćwiczenia poranne-
zestaw z poniedziałku.
4. „Osoby niepełnosprawne są wśród
nas”.
a)
Wprowadzenie do tematu. Zabawa „Przewodnik”.
Dziecko zamyka oczy- jest
niewidome. Rodzic jest przewodnikiem, który stara się wskazać swojemu
partnerowi odpowiednią drogę i dba o jego bezpieczeństwo, czyli o to, aby
podczas spaceru nie zderzył się z żadnym sprzętem. Dziecko maszeruje po mieszkaniu z rodzicem.
Następnie zamiana ról.
b)
„ Jaki to sprzęt?’- rozpoznawanie
za pomocą dotyku.
- Dziecko ma zamknięte oczy .
rodzic prowadzi je do jakiegoś przedmiotu i dziecko za pomocą dotyku
ma rozpoznać co to jest.
c) Dzielenie się wrażeniami z
przeprowadzonych zabaw.
d)
Rozmowa na temat trudności, jakie napotykają osoby niewidome.
-
Jak się czułeś w roli osoby niewidomej?
-
Jak się czułeś w roli
przewodnika?
-
Jakie trudności napotykają niewidomi podczas codziennych czynności?
- Jak
się czują np. na ulicy?
-
Jak możemy pomóc takim osobom?
5.
„Kiedy wokół panuje cisza”-rozmowa na temat osób niedosłyszących i
niesłyszących.
-
Dziecko siedzi tyłem do rodzica i
ma zakryte uszy. Rodzic mówi, że dziecko
będzie mogło
odsłonić je wtedy, gdy poczuje na
głowie dotyk jego ręki.
-
Wypowiada cicho dowolne polecenie, np. Podejdź do okna.
-
Następnie dotyka głowy dziecka,
które odwraca się przodem.
-
Pyta, dlaczego nie wykonało
polecenia.
-
Inicjuje rozmowę na temat osób niedosłyszących i niesłyszących.
-
Zwraca uwagę na trudności, jakie napotykają w życiu.
a) Wyjaśnienie pojęcia
niepełnosprawność.
Pomoce: koło i prostokąty wycięte z
papieru, w kolorze żółtym.
- Rodzic kładzie żółte koło.
-
Pyta: Co znaczy słowo: niepełnosprawność?
- Zapisuje odpowiedzi na żółtych prostokątach (promykach),
- Dziecko dokłada je do żółtego
koła. Tworzą w ten sposób słoneczko przyjaźni z osobami
niepełnosprawnymi.
- Rodzic przypomina, że wśród osób niepełnosprawnych
jest bardzo wiele dzieci, które pragną bawić
się i śmiać tak samo jak zdrowe dzieci.
6. Praca z kartą pracy cz. 5. str.
62, 63.
7.
Nauka dalszej części piosenki „ Inni, a tacy sami”.
8. Zabawy na podwórku.
- Rysowanie kolorowa kredą na
chodniku.
- Zabawy dowolne z piłką i
skakanką.
9. Praca z kartami pracy cz. 5 str.
64- 65.
10. Można obejrzeć filmy dla dzieci
o niepełnosprawności.
Komentarze
Prześlij komentarz