TEMAT TYGODNIA: NIBY  TACY SAMI, A JEDNAK INNI.
Temat dnia: Dzieci z różnych stron świata.
1. „ Co tutaj pasuje?- ćwiczenia słuchu fonematycznego.
Pomoce: wyprawka- kata E, nożyczki, klej, koperta lub koszulka
- Dziecko wycina zdjęcia z karty,
- Liczy głoski w nazwach zdjęć.
- Porównuje ich liczbę.
- Wskazuje zdjęcie w którego nazwie jest najwięcej głosek.
- Zdjęcia umieszcza w kopercie.
2. Praca w Karcie pracy nr 5 str. 56.
3. „Inni , a tacy sami”- słuchanie piosenki.
CD „Olek i Ada „ BB+ utwór  5. Mac edukacja.

1. Na wszystkich kontynentach mieszka tyle dzieci –
w Azji, Australii, Afryce.
Każde dziecko wygląda inaczej
i mówi innym językiem.
Ref.: Każde dziecko chce być szczęśliwe,
każde dziecko chce pięknie żyć;
mieć zawsze dobre, spokojne noce,
    mieć tylko piękne dni.

To nie jest ważne, gdzie mieszkają dzieci,
wszystkie chcą szczęśliwe być jak ty.
Mieć dobrą mamę, dobrego tatę,
chcą bezpiecznie żyć.
2. I chociaż dzieci mają różny kolor skóry,
tak różne zabawki, książeczki,
inną szkołę, przedszkole, ubranka,
śpiewają inne piosenki.
Ref.: Każde dziecko...
a) Rozmowa na temat piosenki, połączona z oglądaniem zdjęć przedstawiających dzieci z różnych stron świata, o różnym kolorze skóry.
Pomoce: zdjęcia przedstawiające dzieci z różnych stron świata, o różnym kolorze skóry.
- Wyjaśnienie znaczenia słów: kontynent, Azja, Australia, Afryka.
- Określanie metrum piosenki, charakteru jej melodii, liczby zwrotek.
Można obejrzeć film,
lub zdjęcia
b) Zabawa wyrabiająca refleks – Kto zdąży?
- Dziecko siedzi na krzesełku
- Słuchając piosenki wytupuje jej rytm.
-  Kiedy rodzic przerywa piosenkę zmieniamy tupanie na klaskanie, pstrykanie palcami, kląskanie.
4. Zabawy i ćwiczenia poranne- zestaw na cały tydzień.
Pomoce: odtwarzacz CD, nagranie dowolnej muzyki do biegu i do marszu.
a) Zabawa orientacyjno-porządkowa „Szukamy żółtego”.
Dziecko biegają w rytm muzyki w jednym kierunku, zwracając uwagę na bezpieczeństwo.
Na przerwę w muzyce odnajduje w pokoju przedmiot w kolorze żółtym i staje przy nim. Zabawę powta­rzamy kilka razy. Za każdym razem dziecko wybiera inny przedmiot.
b) Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – „Malujemy tęczę”.

Dziecko unosi do góry obie ręce i łączy dłonie, następnie przenosi ręce w prawą stronę, przechylając jednocześnie w tym samym kierunku tułów (nie odrywa nóg od podłogi). Ry­suje tęczę – powoli przenosi wyprostowane ręce nad głową w lewą stronę (zatacza łuk) z równo­czesnym pochyleniem tułowia. Ćwiczenie powtarza kilka razy.
c) Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku – „Skaczemy na skakance”.
    - Dziecko spaceruje w rytm muzyki. Na hasło: Skaczemy obunóż – naśladuje skakanie obunóż na
     skakance (nogi pozostają złączone).
    -  W dalszej części zabawy rodzic. zmienia polecenia, np.:
Skaczemy na prawej nodze.
Skaczemy na lewej nodze
Skaczemy krzyżykiem ( krzyżuje nogi i skacze w miejscu).
d) Ćwiczenie uspokajające- marsz na zmianę to na palcach, to na piętach.
5. „Różni nas wygląda, a łączy zabawa”- rozmowa inspirowana wierszem A. Widowskiej „Małe cuda”
Pomoce: Karta pracy cz. 5 str. 57.
a) Dziecko  słucha wiersza „ Małe cuda”
b) Odpowiada na pytania:
- Czego dorośli mogą nauczyć się od dzieci?
- Czego dzieci oczekują od dorosłych?
- Jakie prawa mają dzieci?
- Jakie mają obowiązki?
c) Zastanawia się czy wszystkim dzieciom na świecie jest dobrze i czy przestrzegane są ich prawa?
d)  Wymienia osoby do których może się zwrócić kiedy łamane są prawa dziecka.
e) Przygląda się zdjęciom dzieci, opisując różnice w ich wyglądzie, zastanawia się skąd pochodzą?
f) Kończy rysować zabawki wg wzoru ( rytmu) i koloruje rysunki.
6. Zabawa ruchowa „ Kto dalej?”
Pomoce: klocki drewniane, skakanka lub szarfa.
Proponujemy dziecku wspólną zabawę bardzo popularną w Indii.
Rodzic:
- Wyznacza linię za pomocą skakanki lub szarfy.
- Dziecko układa klocki przed swoimi nogami
- Skacząc na jednej nodze stara się je przesunąć jak najdalej.
- Jeśli stanie na dwóch nogach zabawę rozpoczyna rodzic lub rodzeństwo
Wygrywa ten, kto pokonał jak najdłuższy odcinek. Zabawę powtarzamy kilka razy.
7.  „Kim są Adil i Delaja??- Poznawanie warunków życia dzieci w Indiach.
Pomoce: mapa świata, zdjęcie dziewczynki i chłopca mieszkających w Azji, kartoniki z imionami Adil i Delaja.
- Rodzic układa  na dywanie zdjęcia dzieci mieszkających w Azji, kartoniki z imionami. Wspólnie
  z dzieckiem próbuje odczytać imiona dzieci.
- Pokazuje na mapie świata Azję, oraz gdzie leżą Indie.
- Wyjaśnia, że dzieci przedstawione na zdjęciach pochodzą właśnie z tego kraju.
- Opowiada dziecku ciekawostki o warunkach życia dzieci w Indiach.
W Azji nie wszystkie dzieci beztrosko spędzają dzieciństwo. Na przykład w Indiach dzieci, zamiast uczyć się i bawić, bardzo wcześnie zaczynają pracować. Pomagają swoim rodzicom. Nie mają no­woczesnych zabawek. W szkole siedzą na podłodze. Piszą na małych tabliczkach. Do sali lekcyjnej wchodzą boso, tak jak do świątyni. Buty zostawiają przed drzwiami.
8. Odszukiwanie podobieństw pomiędzy dziećmi.
Pomoce: karton formatu A2, flamaster, kalendarz ścienny, napis Dzień Dziecka.
a) Rodzic prosi aby dziecko wskazało podobieństwa między dziećmi  które występują bez względu na pochodzenie i kulturę  w jakiej one żyją ( np. chęć do zabawy, posiadania rodziny…)
- Zapisuje propozycje na kartonie.
- Informuje, ze dzieci mają swoje święto. W Polsce przypada ono na 1 czerwca.


- Pokazuje datę w kalendarzu ii zwraca uwagę na sposób w jaki została ona umieszczona  w  kalendarzu.  
- Pyta, jak ten dzień obchodzony jest w Polsce?
  Kogo obdarza się w tym dniu?
- Pokazuje napis Dzień Dziecka.
9. Rozpoznawanie dzieci po wyglądzie zewnętrznym. Poznawanie nazw różnych kultur.

 Oglądanie, omawianie, nazywanie.
- Gdzie mieszka?
 - Skoro mieszka….to kim jest?
10. Zabawy dzieci z różnych stron świata.
a)Uważny tropiciel”- zabawa dzieci mieszkających w Indiach.
 Rodzic  proponuje zabawę.
- Dziecko jest  tropicielem. Zamyka oczy ( można zawiązać szalikiem).
- Następnie rodzic stara się przejść na drugą stronę pokoju tak, aby tropiciel go nie usłyszał. Jeśli
  tropiciel usłyszy, że ktoś się skrada, klaszcze w dłonie i wskazuje kierunek, z którego dobiega szmer.
- Jeśli tropiciel zareagował w odpowiednim momencie i pokazał odpowiedni kierunek, zamienia się rolą
  z rodzicem.
b) „Jazda po dywanie”( dzieci innuickie)
Rodzic rozkłada na dywanie koc, na którego środku kładzie się  dziecko. Rodzic chwytaj koc za brzegi
i delikatnie przesuwa go po dywanie w określone  miejsce.
c)Czarujemy deszcz” ( dzieci afrykańskie)
Rodzic:
- Przekazuje krótko ciekawostki z życia dzieci afrykańskich.
- Zaprasza do zabawy.  Dzie­cko wygrywa na instrumencie dowolny rytm i  tańcząc czaruje deszcz. Następnie kładzie się na podłodze i nasłuchuje, czy słychać już odgłosy deszczu.
11.  Dziecięce marzenia”- zajęcie plastyczne.
Pomoce: kartka, przybory plastyczne, np.: farby, pędzel, kredki ołówkowe, kredki świe­cowe,
 cienkopisy, kreda, flamastry.
a) Wprowadzenie- rozmowa.
- Jak nazywa się święto, które zostało ustanowione dla dzieci?
- Kiedy je obchodzimy?
- Jaką niespo­dziankę chciałbyś  otrzymać tego dnia?
- Jak chciałbyś spędzić ten dzień?
b) Zapoznanie z tematem pracy.
- Rodzic proponuje dziecku wykonanie pracy na temat: Dziecięce marzenia.
- Zachęca do tego, aby podzie­liło się swoimi pragnieniami.
- Wyjaśnienie sposobu wykonania pracy.
Rodzic zapoznaje dziecko z nową techniką plastyczną – kropkowanie- łączenie kropek
Pokazuje przykładową pracę wy­konaną tą techniką.
- Wyjaśnia dziecku sposób wykonania pracy. Przypomina, że aby rysunek był czytelny, kropki tworzące  
  jedną osobę, roślinę, jeden przedmiot, jedno zwierzę muszą znajdować się blisko siebie.
- Samodzielna praca dzieci.
Dziecko stawia kropki na papierze i tworzy obrazek. Wykorzystuje wybrane przez siebie przybory plastyczne. Używa jednego koloru lub wielu kolorów. Część pracy wykonuje np. flamastrem, część farbami, a jeszcze inną część – kredkami.
12. Zabawy na świeżym powietrzu
- Rzucanie piłką do kosza.
13. Karta pracy cz. 5 str. 58-59.
14. Można  też wydrukować lub pokolorować online- dzieci chętne.

                         




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

" UŚMIECHNIJJ SIĘ DO SERA "- NAUKA I UTRWALENIE 1 ZWROTKI PIOSENKI ( SWOBODNE ZABAWY TANECZNE).

"IDZIE JESIEŃ POPRZEZ ŚWIAT"- PIOSENKA.

" RODZINKA PÓR ROKU" - PIOSENKA.