TEMAT TYGODNIA: NIBY TACY SAMI, A JEDNAK INNI.
Temat dnia: Dzieci z
różnych stron świata.
1. „ Co tutaj pasuje?- ćwiczenia
słuchu fonematycznego.
Pomoce: wyprawka- kata E, nożyczki,
klej, koperta lub koszulka
- Dziecko wycina zdjęcia z karty,
- Liczy głoski w nazwach zdjęć.
- Porównuje ich liczbę.
- Wskazuje zdjęcie w którego
nazwie jest najwięcej głosek.
- Zdjęcia umieszcza w kopercie.
2. Praca w Karcie pracy nr 5 str.
56.
3. „Inni , a tacy sami”- słuchanie
piosenki.
CD „Olek i Ada „ BB+ utwór 5. Mac edukacja.
1. Na
wszystkich kontynentach mieszka tyle dzieci –
w Azji,
Australii, Afryce.
Każde dziecko
wygląda inaczej
i mówi innym
językiem.
Ref.: Każde
dziecko chce być szczęśliwe,
każde dziecko
chce pięknie żyć;
mieć zawsze
dobre, spokojne noce,
mieć tylko
piękne dni.
To nie jest
ważne, gdzie mieszkają dzieci,
wszystkie chcą
szczęśliwe być jak ty.
Mieć dobrą mamę,
dobrego tatę,
chcą bezpiecznie
żyć.
2. I chociaż
dzieci mają różny kolor skóry,
tak różne
zabawki, książeczki,
inną szkołę,
przedszkole, ubranka,
śpiewają inne
piosenki.
Ref.: Każde dziecko...
a) Rozmowa
na temat piosenki, połączona z oglądaniem zdjęć przedstawiających dzieci z
różnych stron świata, o różnym kolorze skóry.
Pomoce: zdjęcia przedstawiające dzieci z
różnych stron świata, o różnym kolorze skóry.
- Wyjaśnienie znaczenia słów: kontynent,
Azja, Australia, Afryka.
- Określanie metrum piosenki,
charakteru jej melodii, liczby zwrotek.
Można obejrzeć film,
lub zdjęcia
b)
Zabawa wyrabiająca refleks – Kto zdąży?
- Dziecko siedzi na krzesełku
- Słuchając piosenki wytupuje jej rytm.
-
Kiedy rodzic przerywa piosenkę zmieniamy tupanie na klaskanie,
pstrykanie palcami, kląskanie.
4.
Zabawy i ćwiczenia poranne- zestaw na cały tydzień.
Pomoce: odtwarzacz CD, nagranie dowolnej muzyki do biegu i do
marszu.
a)
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Szukamy żółtego”.
Dziecko biegają
w rytm muzyki w jednym kierunku, zwracając uwagę na bezpieczeństwo.
Na przerwę w
muzyce odnajduje w pokoju przedmiot w kolorze żółtym i staje przy nim. Zabawę
powtarzamy kilka razy. Za każdym razem dziecko wybiera inny przedmiot.
b) Ćwiczenie
dużych grup mięśniowych – „Malujemy tęczę”.
Dziecko unosi do
góry obie ręce i łączy dłonie, następnie przenosi ręce w prawą stronę,
przechylając jednocześnie w tym samym kierunku tułów (nie odrywa nóg od
podłogi). Rysuje tęczę – powoli przenosi wyprostowane ręce nad głową w
lewą stronę (zatacza łuk) z równoczesnym pochyleniem tułowia. Ćwiczenie
powtarza kilka razy.
c) Zabawa
ruchowa z elementem skoku i podskoku – „Skaczemy na skakance”.
- Dziecko spaceruje w rytm muzyki. Na hasło: Skaczemy obunóż –
naśladuje skakanie obunóż na
skakance (nogi pozostają złączone).
- W dalszej części zabawy rodzic.
zmienia polecenia, np.:
Skaczemy
na prawej nodze.
Skaczemy
na lewej nodze
Skaczemy
krzyżykiem ( krzyżuje nogi i skacze w miejscu).
d) Ćwiczenie
uspokajające- marsz na zmianę to na palcach, to na piętach.
5. „Różni nas
wygląda, a łączy zabawa”- rozmowa inspirowana wierszem A. Widowskiej „Małe
cuda”
Pomoce:
Karta pracy cz. 5 str. 57.
a) Dziecko słucha wiersza „ Małe cuda”
b) Odpowiada na
pytania:
-
Czego dorośli mogą nauczyć się od dzieci?
-
Czego dzieci oczekują od dorosłych?
-
Jakie prawa mają dzieci?
-
Jakie mają obowiązki?
c) Zastanawia się
czy wszystkim dzieciom na świecie jest dobrze i czy przestrzegane są ich prawa?
d) Wymienia osoby do których może się
zwrócić kiedy łamane są prawa dziecka.
e) Przygląda się
zdjęciom dzieci, opisując różnice w ich wyglądzie, zastanawia się skąd
pochodzą?
f) Kończy rysować
zabawki wg wzoru ( rytmu) i koloruje rysunki.
6. Zabawa ruchowa
„ Kto dalej?”
Pomoce: klocki
drewniane, skakanka lub szarfa.
Proponujemy
dziecku wspólną zabawę bardzo popularną w Indii.
Rodzic:
-
Wyznacza linię za pomocą skakanki lub szarfy.
-
Dziecko układa klocki przed swoimi nogami
-
Skacząc na jednej nodze stara się je przesunąć jak najdalej.
-
Jeśli stanie na dwóch nogach zabawę rozpoczyna rodzic lub rodzeństwo
Wygrywa
ten, kto pokonał jak najdłuższy odcinek. Zabawę powtarzamy kilka razy.
7. „Kim są Adil i Delaja??- Poznawanie warunków
życia dzieci w Indiach.
Pomoce:
mapa świata, zdjęcie dziewczynki i chłopca mieszkających w Azji, kartoniki z
imionami Adil i Delaja.
-
Rodzic układa na dywanie zdjęcia dzieci
mieszkających w Azji, kartoniki z imionami. Wspólnie
z dzieckiem próbuje odczytać imiona dzieci.
-
Pokazuje na mapie świata Azję, oraz gdzie leżą Indie.
-
Wyjaśnia, że dzieci przedstawione na zdjęciach pochodzą właśnie z tego kraju.
-
Opowiada dziecku ciekawostki o warunkach życia dzieci w Indiach.
W Azji nie wszystkie dzieci
beztrosko spędzają dzieciństwo. Na przykład w Indiach dzieci, zamiast uczyć się
i bawić, bardzo wcześnie zaczynają pracować. Pomagają swoim rodzicom. Nie mają
nowoczesnych zabawek. W szkole siedzą na podłodze. Piszą na małych
tabliczkach. Do sali lekcyjnej wchodzą boso, tak jak do świątyni. Buty
zostawiają przed drzwiami.
8. Odszukiwanie podobieństw
pomiędzy dziećmi.
Pomoce: karton
formatu A2, flamaster, kalendarz ścienny, napis Dzień Dziecka.
a) Rodzic prosi aby dziecko
wskazało podobieństwa między dziećmi
które występują bez względu na pochodzenie i kulturę w jakiej one żyją ( np. chęć do zabawy,
posiadania rodziny…)
- Zapisuje propozycje na
kartonie.
- Informuje, ze dzieci mają swoje
święto. W Polsce przypada ono na 1 czerwca.
-
Pokazuje datę w kalendarzu ii zwraca uwagę na sposób w jaki została ona
umieszczona w kalendarzu.
- Pyta, jak ten dzień obchodzony
jest w Polsce?
Kogo obdarza się w tym dniu?
- Pokazuje napis Dzień Dziecka.
9. Rozpoznawanie dzieci po
wyglądzie zewnętrznym. Poznawanie nazw różnych kultur.
Oglądanie, omawianie, nazywanie.
- Gdzie mieszka?
- Skoro mieszka….to kim jest?
10. Zabawy dzieci z różnych stron
świata.
a) „Uważny tropiciel”- zabawa
dzieci mieszkających w Indiach.
Rodzic proponuje zabawę.
- Dziecko jest tropicielem. Zamyka oczy ( można zawiązać
szalikiem).
- Następnie rodzic stara się
przejść na drugą stronę pokoju tak, aby tropiciel go nie usłyszał. Jeśli
tropiciel usłyszy, że ktoś się skrada,
klaszcze w dłonie i wskazuje kierunek, z którego dobiega szmer.
- Jeśli tropiciel zareagował w
odpowiednim momencie i pokazał odpowiedni kierunek, zamienia się rolą
z rodzicem.
b) „Jazda po dywanie”( dzieci innuickie)
Rodzic rozkłada na dywanie koc,
na którego środku kładzie się dziecko.
Rodzic chwytaj koc za brzegi
i delikatnie przesuwa go po
dywanie w określone miejsce.
c) „Czarujemy deszcz” ( dzieci
afrykańskie)
Rodzic:
- Przekazuje krótko ciekawostki z
życia dzieci afrykańskich.
- Zaprasza do zabawy. Dziecko wygrywa na instrumencie dowolny
rytm i tańcząc czaruje deszcz.
Następnie kładzie się na podłodze i nasłuchuje, czy słychać już odgłosy
deszczu.
|
11. „Dziecięce
marzenia”- zajęcie plastyczne.
Pomoce: kartka, przybory plastyczne,
np.: farby, pędzel, kredki ołówkowe, kredki świecowe,
cienkopisy, kreda, flamastry.
a) Wprowadzenie- rozmowa.
- Jak nazywa się święto,
które zostało ustanowione dla dzieci?
- Kiedy je obchodzimy?
- Jaką niespodziankę chciałbyś
otrzymać tego dnia?
- Jak chciałbyś spędzić ten
dzień?
b) Zapoznanie z tematem pracy.
- Rodzic proponuje dziecku
wykonanie pracy na temat: Dziecięce marzenia.
- Zachęca do tego, aby podzieliło
się swoimi pragnieniami.
- Wyjaśnienie
sposobu wykonania pracy.
Rodzic zapoznaje dziecko z nową
techniką plastyczną – kropkowanie- łączenie kropek
Pokazuje przykładową pracę wykonaną
tą techniką.
- Wyjaśnia dziecku
sposób wykonania pracy. Przypomina, że aby rysunek był czytelny, kropki
tworzące
jedną osobę, roślinę, jeden przedmiot,
jedno zwierzę muszą znajdować się blisko siebie.
- Samodzielna praca dzieci.
Dziecko stawia kropki na
papierze i tworzy obrazek. Wykorzystuje wybrane przez siebie przybory
plastyczne. Używa jednego koloru lub wielu kolorów. Część pracy wykonuje np.
flamastrem, część farbami, a jeszcze inną część – kredkami.
12. Zabawy na świeżym powietrzu
- Rzucanie piłką do kosza.
13. Karta pracy cz. 5 str. 58-59.
14. Można też wydrukować lub pokolorować online-
dzieci chętne.
|
Komentarze
Prześlij komentarz