TEMAT DNIA: WAKACYJNE RADY OLKA I ADY.
1. Wykonywanie rysunku według
instrukcji, z wykorzystaniem przyborów ze szkolnego piórnika.
Rozwijanie umiejętności orientacji na
kartce papieru.
Pomoce: taśma samoprzylepna, kartka z
zeszytu, ołówek, gumka do ścierania, kredki, flamastry.
- Rodzic pokazuje dziecku
przedmioty wykorzystywane w szkole przez uczniów, np.: zeszyt 16-
kartkowy (gładki), piórnik. Wyrywa kartki z zeszytu i przykleja taśmą
samoprzylepną do blatu
stolika.
- Następnie dyktuje to, co
dziecko ma narysować, np.: W górnym prawym rogu narysuj słońce,
pośrodku narysuj domek, w dolnym lewym rogu narysuj drzewo itd.
-
Dziecko rysuje ołówkiem, w razie potrzeby używa gumki do ścierania.
- Na koniec koloruje wykonane
kontury kredkami lub flamastrami.
2. Zabawa „Magiczny worek”. Rozwijanie percepcji
dotykowej.
Pomoce: worek, przedmioty/zabawki
związane z letnim wypoczynkiem, np.: okulary
przeciwsłoneczne, łopatka, wiaderko,
łódeczka.
- Rodzic kładzie na dywanie przedmioty/zabawki
związane z letnim wypoczynkiem, np.: okulary
przeciwsłoneczne, łopatkę, wiaderko, łódeczkę.
- Dziecko po kolei ogląda
wszystkie przedmioty, dotyka ich, nazywa i mówi, gdzie i w jaki sposób
się je wykorzystuje.
-
Następnie rodzic. umieszcza te przedmioty w worku.
-
Dziecko dotyka ich i odgaduje, co to za przedmiot, wypowiada jego nazwę
z podziałem na sylaby.
3. Zabawy i ćwiczenia poranne- zestaw
z poniedziałku.
4.
„Wymarzone wakacje Olka i Ady”- rozmowa na temat obrazków, połączona z
wykonywaniem
plakatu
a) „Znam swoje nazwisko i swój
adres zamieszkania”- zabawa na dobry początek.
- Rodzic sprawdza poprawność
adresu dziecka.
- Pyta : Dlaczego, zwłaszcza
podczas wakacji, ważna jest znajomość swojego nazwiska i adresu
zamieszkania?
- Uzupełnia wypowiedzi dziecka.
- Przestrzega przed podawaniem
tych danych osobom nieznanym.
b)
Rozmowy na temat ilustracji i odczytanych zdań. Książka (s. 88–89) .
-
Dziecko otwiera książkę na stronach 88 i 89.
- Ogląda ilustracje.
- Rodzic zwraca uwagę na szczegóły na nich.
-
Dziecko z rodzicem czytają
umieszczone przy ilustracjach teksty.
-
Dowiadują się, gdzie Olek, Ada i ich rodzice planują spędzić wakacje i
co zamierzają robić w
wybranych miejscach letniego wypoczynku.
- Następnie rodzic zwraca uwagę
dzieci na strój, jaki mają na sobie Olek, Ada i ich rodzice oraz na
ich twarze.
- Zachęca dziecko do opisania
wszystkich obrazków.
- Dziecko formułuje dłuższe
zdania, poprawne pod względem gramatycznym.
5. Karta pracy, cz. 5, nr. 90.
6. „Tak, nie”- quiz.
- Rodzic sprawdza, co dziecko wie
na temat zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas wakacji. - Jeśli zachowanie jest bezpieczne, dziecko
klaszcze w dłonie, jeśli nie – tupie nogami w podłogę. Przykłady zasad:
- Po górach spacerujemy w czasie
burzy.
- Nie zbliżamy się do
nieznanych/dzikich zwierząt.
- W lesie można krzyczeć.
- Podczas letnich wypraw należy
osłaniać głowę przed słońcem.
-
Na plaży opalamy się od rana do wieczora.
- W górach wędrujemy po
wyznaczonych szlakach.
- Kąpiemy się w miejscach
niestrzeżonych.
- Zawsze przebywamy blisko
dorosłych.
Rodzic proponuje zebranie
zdobytych wiadomości i opracowanie plakatu.
7.
Wykonanie plakatu „Rady na wakacje”. Ustalanie zasad bezpieczeństwa
obowiązujących
w różnych miejscach wakacyjnego wypoczynku.
Pomoce: karton, napisy : las, góry,
morze/jezioro, miasto i napis „Rady na wakacje” mazaki, kredki.
- Dziecko zastanawia się wspólnie
z rodzicem jak bezpiecznie spędzić wakacje w
każdym z tych
miejsc.
- Następnie na dużym kartonie
dzieci rysują pod napisami zasady.
- Można też zapisywać pomysły dzieci.
Pomocnicze pytania:
- O czym należy pamiętać podczas
letnich wypraw?
- Jak należy się zachowywać, aby
pobyt w tych miejscach był udany i bezpieczny?
- Jakich zasad bezpieczeństwa
należy przestrzegać podczas wakacji?
- Czego nie wolno robić?
Dziecko podaje swoje propozycje bezpiecznych
zachowań.
Przykłady:
• W lesie – zachowujemy się
cicho, nie straszymy zwierząt, nie niszczymy roślin, nie zbliżamy się do
dzikich zwierząt, nie zbieramy nieznanych grzybów, nie zrywamy
nieznanych roślin.
• Nad wodą (nad morzem, nad jeziorem) –
kąpiemy się w miejscach wyznaczonych, w obecności
dorosłych.
• W górach – chodzimy po wyznaczonych
szlakach, zwracamy uwagę na pogodę, która w górach
jest bardzo zmienna.
• W mieście – bawimy się z daleka
od ulicy, nie bierzemy do rąk nieznanych przedmiotów.
- Rodzic pyta dzieci, czy są
zasady obowiązujące zawsze i wszędzie.
8.
Zabawa ruchowa „ Czym na wakacje?”
- Rodzi włącza nagranie
dowolnej muzyki i proponuje np.: lot
samolotem, jazdę rowerem,
samochodem, spływ kajakiem, pieszą wycieczkę. Dzieci swobodnie naśladują
sposób poruszania się
poszczególnych pojazdów oraz pieszą wędrówkę.
9.
„Imię ze sznurka”- ćwiczenie graficzne.
Pomoce: sznurek lub włóczka, nożyczki,
klej.
Dziecko układa ze sznurka swoje
imię i przykleja je.
11. Utrwalenie piosenki „Moje
marzenia”.
„Olek i Ada” CD 3 utwór 8. Mac .
Komentarze
Prześlij komentarz