TEMAT DNIA: ZABAWY Z PORAMI ROKU.
1. Zabawa „Wywiad dziennikarza”.
Rozwijanie umiejętności
wypowiadania się na określony temat.
Pomoce: Zdjęcia wykonane na przestrzeni ostatnich
miesięcy lub lat, mikrofon (wykonany np. z połączonych klocków), dyktafon.
- Dziecko ogląda zdjęcia i prowadzi z rodzicem swobodne rozmowy na ich
temat.
- Następnie rodzic z mikrofonem
zadaje pytania dziecku np.:
Co ciekawego robiłeś w przedszkolu
w ciągu roku szkolnego?
Co ci się najbardziej podobało?
Czego się nauczyłeś?
- Rodzic nagrywa wypowiedzi.
- Zamiana ról.
2. „ Kolorowe zdania”. Układanie
zdań z rozsypanki wyrazowej i ich odczytywanie
Pomoce: wyprawka, karta F, nożyczki,
kartka, klej.
- Dziecko wycina z wyprawki kolorowe pola z
wyrazami.
- Rozcina kolejno wyrazy i
segreguje je według kolorów.
- Układa z wyrazów zdania- przy
pomocy rodzica.
-
Przykleja zdania na kartce.
- Odczytuje je.
-
Wyodrębnia wyrazy w zdaniu, dzieli je na sylaby
3.
Ćwiczenie plastyczne „Figuraki”.
Rozwijanie koordynacji
wzrokowo-ruchowej oraz precyzji ruchów i wyobraźni.
Pomoce: karton, figura geometryczna,
ołówek, kredki, klej, różne elementy dekoracyjne.
-
Dziecko wybiera dowolną figurę geometryczną i odrysowuje jej kształt na
kartonie.
-
Następnie przekształca figurę. Tworząc, np. zwierzątko- dorysowuje do
figury odpowiednie części
ciała wybranego zwierzątka, koloruje je, nakleja elementy.
- Opowiada o swojej pracy.
4. Zabawy i ćwiczenia poranne
zestaw z poniedziałku.
5. „Zabawy w liczenie z Adą i
Olkiem”, rozmowa na podstawie wiersza P.
Beręsewicza „Czemu?”,
a) Nauka rymowanki.
Jesień, zima, wiosna, lato.
Już wakacje. Co ty na to?
b) Ćwiczenie ortofoniczne przy
rymowance.
- Dziecko wykonuje głęboki wdech
i na jednym wydechu wypowiada szeptem rymowankę.
- Głośniej, coraz głośniej…..
c)
Słuchanie wiersza P. Beręsewicza „Czemu?”
Czemu styczeń nosi ciepłe skarpety?
Bo mu nogi marzną tak, że o rety!
Czemu luty taki blady, skąd smutki?
Bo się martwi, że jest taki króciutki.
Czemu marzec tak się złości i burzy?
Bo za wolno wraca wiosna z podróży.
Czemu kwiecień taki strój ma pstrokaty?
Bo gdzie spojrzy, wszędzie kwiaty
i kwiaty.
Czemu maj jest zielony i świeży?
Coś się mamom na Dzień Matki
należy.
Czemu czerwiec w krótkich
spodniach już gania?
Bo to lato, czas na letnie
ubrania.
Czemu lipiec taki dziwnie wesoły?
Cóż, wygląda, że nie tęskni do
szkoły.
Czemu sierpień tak się śmiesznie
nazywa?
Kiedyś z sierpem chodził rolnik na
żniwa.
Czemu wrzesień wciąż się włóczy
po lesie?
Szuka grzybów, może nam też
przyniesie.
A październik? Czemu drzewa
rumieni?
Bo w kolorach jest do twarzy
jesieni.
A listopad? Czemu smutny i bury?
Bo mu liście z drzew zdmuchują
wichury.
Czemu grudzień w biały puch się
owinął?
Bo mu cieplej pod śniegową
pierzyną.
Czemu na tym w wierszu kończą się słowa?
Bo tu rok się zaczyna od nowa.
d) Rozmowa na temat wiersza.
- Rodzic zadaje pytania,
recytując wersy nieparzyste wiersza.
- Dziecko udziela odpowiedzi
dotyczących każdego miesiąca.
- Następnie Rodzic pyta dalej:
Jakie miesiące wchodzą w skład
wiosny (lata, jesieni)?
Jak inaczej możemy jednym słowem
nazwać wszystkie miesiące?
Ile mamy pór roku?
W jakiej porze roku rozpoczęła
się przygoda dzieci w przedszkolu?
Ile miesięcy dzieci były razem?
Jakie to były miesiące?
Utrwalenie nazw miesięcy.
e) „Pory roku”- ćwiczenie
plastyczne.
Pomoce: duża kartka podzielona na 4
części z napisem w każdej z nich nazwy
pory roku, mazaki.
- Rodzic wspólnie z dzieckiem
odczytuje nazwę każdej pory roku.
- Dziecko wymienia najważniejsze
elementy każdej z nich
- Rysuje je w odpowiedniej
części.
Przykłady: kosz z wrzosami, grzyby i
bezlistne drzewo; Mikołaja, sanki i ciepłe buty; bociana, kwiaty wiosenne i słowika;
czereśnie, słońce i żniwa.
f) Podsumowanie wiadomości- zabawa
„Prawda czy fałsz? „
- Rodzic. wypowiada zdania. Jeśli
informacja jest prawdziwa- dziecko klaszcze, jeśli jest nieprawdziwa -tupie
nogami o podłogę.
Przykłady zdań:
- Jesienią kwitną krokusy.
- Zimą pada kolorowy śnieg.
- Wiosną bociany odlatują do
ciepłych krajów.
- Latem wiewiórka zbiera orzechy.
g)
Część matematyczna. „Ćwiczenia rachunkowe z Olkiem i Adą”.
Pomoce: 10 patyczków, kartoniki z
poznanymi w ciągu roku cyframi i znakami.
- Rodzic układa zadania matematyczne związane z Olkiem
i Adą (dodawanie, odejmowanie, znaki większości i mniejszości)
np.: Olek poszedł z mamą na targ i
kupił trzy koszyczki czereśni i dwa koszyczki truskawek. Ile koszyczków owoców
kupili?
Dziecko układa przed sobą w
jednej linii patyczki , następnie zapisuje zadanie za pomocą cyfr i znaków
i liczy i udziela całym zdaniem
odpowiedzi.
- Inny przykład zadania: Mama miała 6 jabłek. 4 jabłka
zjadła Ada. Ile jabłek zostało mamie?
Dziecko układa przed sobą 6
patyczków, 4 odsuwa. Zapisuje zadanie za pomocą cyfr i znaków i udziela odpowiedzi.
- Następnie dziecko samodzielnie układania zadania.
6. Karta pracy cz. 5 str. 88- 89.
7.
Nauka piosenki „Moje marzenia”.
8. Zabawy na podwórku
- „Letni aerobik”- zabawy
rytmiczno-ruchowe. Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej. Wykonywanie
podskoków, marszów, skłonów, skrętów tułowia itp. według pomysłów własnych lub
rodzica.
9. Zabawa „ Czy wiesz, że…?”
Rozwijanie umiejętności
kojarzenia. Utrwalanie cech i nazw poszczególnych pór roku.
- Rodzic rozpoczyna zdania. Dziecko kończy je, podając
nazwy odpowiednich pór roku,
np.: Czy wiesz, że kiedy zaczyna
padać śnieg, to znak, że… nadchodzi zima?
Czy wiesz, że kiedy pojawiają się
pierwsze motyle, to znak, że… nadchodzi wiosna?
Czy wiesz, że kiedy kończy się
przedszkole/rok szkolny, to znak, że… jest lato? 1
10.
Ćwiczenie w opowiadaniu – „Pomagaliśmy sobie wzajemnie”.
Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i
pamięci.
Pomoce: wyprawka, karta L,
kartka, nożyczki, klej.
- Dziecko wycina obrazki z karty z wyprawki.
-
Ustala, które obrazki do siebie pasują i które pory roku przedstawiają.
- Uzasadnia swoje zdanie.
-
Następnie dziecko układa obrazki historyjek w prawidłowej kolejności i
przykleja je na kartkach.
-
Opowiada krótką historyjkę o niesieniu sobie wzajemnej pomocy.
-
Na koniec podaje przykłady innych
sytuacji, w których niosło lub otrzymało pomoc w ciągu
całego roku, we wszystkich porach roku.
Komentarze
Prześlij komentarz