TEMAT DNIA: ZABAWY Z PORAMI ROKU.


1. Zabawa „Wywiad dziennikarza”.
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
Pomoce: Zdjęcia wykonane na przestrzeni ostatnich miesięcy lub lat, mikrofon (wykonany np. z połączonych klocków), dyktafon.
- Dziecko ogląda zdjęcia i  prowadzi z rodzicem swobodne rozmowy na ich temat.
- Następnie rodzic z mikrofonem zadaje  pytania dziecku np.:
Co ciekawego robiłeś w przedszkolu w ciągu roku szkolnego?
Co ci się najbardziej podobało?
Czego się nauczyłeś?
- Rodzic nagrywa wypowiedzi.
- Zamiana ról.
2. „ Kolorowe zdania”. Układanie zdań z rozsypanki wyrazowej i  ich odczytywanie
Pomoce: wyprawka, karta F, nożyczki, kartka, klej.
- Dziecko  wycina z wyprawki kolorowe pola z  wyrazami.
- Rozcina kolejno wyrazy i segreguje je według kolorów.
- Układa z wyrazów zdania- przy pomocy rodzica.
-  Przykleja zdania na  kartce.
- Odczytuje je.
-  Wyodrębnia wyrazy w zdaniu, dzieli je na sylaby
3.  Ćwiczenie plastyczne „Figuraki”.
Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz precyzji ruchów i wyobraźni.
Pomoce: karton, figura geometryczna, ołówek, kredki, klej, różne elementy dekoracyjne.
-  Dziecko wybiera dowolną figurę geometryczną i odrysowuje jej kształt na kartonie.
-  Następnie przekształca figurę. Tworząc, np. zwierzątko- dorysowuje do figury odpowiednie części
   ciała wybranego zwierzątka, koloruje je, nakleja elementy.
- Opowiada o swojej pracy.
4. Zabawy i ćwiczenia poranne zestaw z poniedziałku.
5. „Zabawy w liczenie z Adą i Olkiem”,  rozmowa na podstawie wiersza P. Beręsewicza „Czemu?”,
a) Nauka rymowanki.
Jesień, zima, wiosna, lato.
Już wakacje. Co ty na to?
b) Ćwiczenie ortofoniczne przy rymowance.
- Dziecko wykonuje głęboki wdech i na jednym wydechu wypowiada szeptem rymowankę.
- Głośniej, coraz głośniej…..
c)  Słuchanie wiersza P. Beręsewicza „Czemu?”
 Czemu styczeń nosi ciepłe skarpety?
Bo mu nogi marzną tak, że o rety!
 Czemu luty taki blady, skąd smutki?
 Bo się martwi, że jest taki króciutki.
 Czemu marzec tak się złości i burzy?
 Bo za wolno wraca wiosna z podróży.
 Czemu kwiecień taki strój ma pstrokaty?
Bo gdzie spojrzy, wszędzie kwiaty i kwiaty.
Czemu maj jest zielony i świeży?
Coś się mamom na Dzień Matki należy.
Czemu czerwiec w krótkich spodniach już gania?
Bo to lato, czas na letnie ubrania.
Czemu lipiec taki dziwnie wesoły?
Cóż, wygląda, że nie tęskni do szkoły.
Czemu sierpień tak się śmiesznie nazywa?
Kiedyś z sierpem chodził rolnik na żniwa.
Czemu wrzesień wciąż się włóczy po lesie?
Szuka grzybów, może nam też przyniesie.
A październik? Czemu drzewa rumieni?
Bo w kolorach jest do twarzy jesieni.
A listopad? Czemu smutny i bury?
Bo mu liście z drzew zdmuchują wichury.
Czemu grudzień w biały puch się owinął?
Bo mu cieplej pod śniegową pierzyną.
 Czemu na tym w wierszu kończą się słowa?
Bo tu rok się zaczyna od nowa.
d) Rozmowa na temat wiersza.
- Rodzic zadaje pytania, recytując wersy nieparzyste wiersza.
- Dziecko udziela odpowiedzi dotyczących każdego miesiąca.
- Następnie Rodzic pyta dalej:
Jakie miesiące wchodzą w skład wiosny (lata, jesieni)?
Jak inaczej możemy jednym słowem nazwać wszystkie miesiące?
Ile mamy pór roku?
W jakiej porze roku rozpoczęła się przygoda dzieci w przedszkolu?
 Ile miesięcy dzieci były razem?
Jakie to były miesiące?
Utrwalenie nazw miesięcy.
e) „Pory roku”- ćwiczenie plastyczne.
Pomoce: duża kartka podzielona na 4 części z  napisem w każdej z nich nazwy pory roku, mazaki.
- Rodzic wspólnie z dzieckiem odczytuje nazwę każdej pory roku.
- Dziecko wymienia najważniejsze elementy każdej z nich
- Rysuje je w odpowiedniej części.
Przykłady: kosz z wrzosami, grzyby i bezlistne drzewo; Mikołaja, sanki i ciepłe buty; bociana, kwiaty wiosenne i słowika; czereśnie, słońce i żniwa.
f) Podsumowanie wiadomości- zabawa „Prawda czy fałsz? „
- Rodzic. wypowiada zdania. Jeśli informacja jest prawdziwa- dziecko klaszcze, jeśli jest nieprawdziwa -tupie nogami o podłogę.
Przykłady zdań:
- Jesienią kwitną krokusy.
- Zimą pada kolorowy śnieg.
- Wiosną bociany odlatują do ciepłych krajów.
- Latem wiewiórka zbiera orzechy.
 g) Część matematyczna. „Ćwiczenia rachunkowe z Olkiem i Adą”.
Pomoce: 10 patyczków, kartoniki z poznanymi w ciągu roku cyframi i znakami.
- Rodzic  układa zadania matematyczne związane z Olkiem i Adą (dodawanie, odejmowanie, znaki większości i mniejszości)
np.: Olek poszedł z mamą na targ i kupił trzy koszyczki czereśni i dwa koszyczki truskawek. Ile koszyczków owoców kupili?
Dziecko układa przed sobą w jednej linii patyczki , następnie zapisuje zadanie za pomocą cyfr i znaków i  liczy i udziela całym zdaniem odpowiedzi.
- Inny przykład zadania: Mama miała 6 jabłek. 4 jabłka zjadła Ada. Ile jabłek zostało mamie?
Dziecko układa przed sobą 6 patyczków, 4 odsuwa. Zapisuje zadanie za pomocą cyfr i znaków i  udziela odpowiedzi.
- Następnie dziecko  samodzielnie układania zadania.
6. Karta pracy cz. 5 str. 88- 89.
7.  Nauka piosenki „Moje marzenia”.
8. Zabawy na podwórku
- „Letni aerobik”- zabawy rytmiczno-ruchowe. Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej. Wykonywanie podskoków, marszów, skłonów, skrętów tułowia itp. według pomysłów własnych lub rodzica.
9. Zabawa „ Czy wiesz, że…?”
Rozwijanie umiejętności kojarzenia. Utrwalanie cech i nazw poszczególnych pór roku.
- Rodzic  rozpoczyna zdania. Dziecko kończy je, podając nazwy odpowiednich pór roku,
np.: Czy wiesz, że kiedy zaczyna padać śnieg, to znak, że… nadchodzi zima?
Czy wiesz, że kiedy pojawiają się pierwsze motyle, to znak, że… nadchodzi wiosna?
Czy wiesz, że kiedy kończy się przedszkole/rok szkolny, to znak, że… jest lato? 1
10.  Ćwiczenie w opowiadaniu – „Pomagaliśmy sobie wzajemnie”.
 Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i pamięci.
Pomoce: wyprawka, karta L, kartka, nożyczki, klej.
- Dziecko  wycina obrazki z karty z wyprawki.
-  Ustala, które obrazki do siebie pasują i które pory roku przedstawiają.
- Uzasadnia swoje zdanie.
-  Następnie dziecko układa obrazki historyjek w prawidłowej kolejności i przykleja je na kartkach.
-  Opowiada krótką historyjkę o niesieniu sobie wzajemnej pomocy.
-  Na koniec  podaje przykłady innych sytuacji, w których niosło lub otrzymało pomoc w ciągu 
   całego roku, we wszystkich porach roku.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

" UŚMIECHNIJJ SIĘ DO SERA "- NAUKA I UTRWALENIE 1 ZWROTKI PIOSENKI ( SWOBODNE ZABAWY TANECZNE).

"IDZIE JESIEŃ POPRZEZ ŚWIAT"- PIOSENKA.

" RODZINKA PÓR ROKU" - PIOSENKA.