TEMAT TYGODNIA: POŻEGNANIE JUŻ WKRÓTCE. TEMAT DNIA: SMAKI, ZAPACHY I ODGŁOSY LATA.
1. „Lato”-
praca plastyczna.
a) Wycinanie i ozdabianie liter
tworzących napis „Lato”.
b) Naklejanie napisu na kartkę,
rysowanie ilustracji o tej tematyce.
- Przypomnienie symptomów lata.
2. Karta pracy cz. 5 str. 81.
3. „Moje marzenia”- słuchanie
piosenki.
CD 3 Olek i Ada BB+ utwór 8 (
wydawnictwo Mac)
a) Rozmowa na temat tekstu
piosenki.
- Wyjaśnienie znaczenie pojęcia:
marzenie.
- Określanie charakteru melodii
oraz metrum piosenki.
-
Zaznaczanie klaśnięciem pierwszej
miary taktu.
-
Rytmiczne powtarzanie wybranych fragmentów piosenki prezentowanych przez
rodzica
- Nauka refrenu piosenki na
zasadzie echa muzycznego.
4. Zabawy i ćwiczenia poranne.
Pomoce: piłka.
• Zabawa orientacyjno-porządkowa
Podrzuć, klaśnij i złap.
Dziecko maszeruje podrzuca piłkę, klaszcze i
łapie ją.
- Następnie próbuje klasnąć dwa
razy.
• Ćwiczenie dużych grup mięśniowych
– „Podnieś skarb”.
Dziecko maszeruje, na sygnał
rodzica wykonuje skłon z wyprostowanymi nogami, kładzie piłkę na podłodze,
liczy do trzech i ją podnosi
• Ćwiczenie z elementem równowagi-„ Czas
wakacji”. D
Dziecko w siadzie prostym. Przechyla głowę na prawą
stronę i na lewą stronę, wypowiadając: tik-tak, tik-tak.
Zabawę powtarzamy kilka razy.
• Zabawa ruchowa z elementem
rzutu –„Wspólne zabawy”.
Dziecko z rodzicem, lub
rodzeństwem ustawiają się w parze. Rzucają, na zmianę, piłkę tak, aby odbiła się ona o podłogę i druga
osoba mogła ją złapać.
• Ćwiczenie uspokajające.
Dziecko maszeruje z książką położoną na głowie.
W czasie marszu głośno liczy do
dziesięciu. Na sześć dziecko podskakuje i zmienia kierunek marszu.
5. „ Za co lubimy lato?”- rozmowa połączona
z rozwiązywaniem zagadek i zabawami badawczymi.
a) Wprowadzenie.
Oglądanie reprodukcji obrazów
przedstawiających lato.
Pomoce: wyprawka, reprodukcje obrazów:
Włodzimierza Tetmajera Żniwiarki w polu, Winslowa Homera For to be a former’s
boy.
- Dziecko ogląda reprodukcje
obrazów: Włodzimierza Tetmajera Żniwiarki w polu, Winslowa
Homera For to be a former’s boy.
-
Opisuje ich kolorystykę i nastrój.
-
Zastanawia się, z jaką porą roku się kojarzą i jakie oznaki lata
przedstawiają.
- Nadaje obrazom tytuły.
-
Porównuje je z oryginalnymi tytułami, które podaje im Rodzic.
- Następnie rodzic pyta: Co
dzieje się latem w przyrodzie?
- Rodzic zapoznaje dziecko ze
znaczeniem słowa żniwa.
Żniwa to czas zbioru z pól roślin
uprawnych, głównie zbóż, takich jak: żyto, pszenica, owies
6. Karty pracy cz. 5 str. 82-83.
7. „Odgłosy lata”- ćwiczenia
słuchowe.
8. Rozwiązywanie zagadek
słuchowych- „Zjawiska charakterystyczne dla lata”
a) Burza.
- Rodzic czyta zagadki K. Wilk,
dziecko podaje odpowiedzi.
Ciemno, cicho. Co to będzie?
Nagle grzmoty słychać wszędzie.
(burza)
Następnie odtwarza nagranie z
odgłosami burzy.
- Rozmowa na temat burzy.
* Rodzic pyta, czy dziecko
słyszało i widziało burzę;
* Czy wie, jak należy się
zachowywać podczas burzy.
* Informuje, na czym polega to
zjawisko.
Burzy towarzyszą grzmoty,
błyskawice, bardzo silny porywisty wiatr oraz obfite opady deszczu. Przed
nadejściem burzy często panuje spokój, jest cicho. Ludzie dostrzegli to i
wymyślili powiedzenie: Cisza przed burzą. (Rodzic wyjaśnia je dziecku).
- Rozmowa na temat tęczy.
* Rodzic czyta kolejną zagadkę I.
Fabiszewskiej.
Kolorowy most na niebie,
co zachwyca dzieci.
Zjawia się, gdy deszczyk pada
i słoneczko świeci. (tęcza)
* Rodzic pyta, co to jest tęcza,
* Czy dziecko pamięta, jak
powstaje tęcza, jaki ma kształt?
* Zapoznaje dziecko z tym
zjawiskiem pogodowym.
Przypomina, że tęcza pojawia się
na niebie wtedy, kiedy pada deszcz i świeci słońce. Wówczas promienie słońca
załamują się w kropelkach wody.
* Pyta, czy dziecko pamięta, jakie
kolory ma tęcza?
c)
Rozwiązywanie zagadek rysunkowych.
Pomoce: karton, mazak.
- Rodzic . rysuje na kartonie
różne kształty, np. słońce, czereśnię.
- Dziecko odgaduje, co zostało narysowane.
-
Próbuje sformułować poprawne zdanie związane z rysunkiem.
Przykłady wypowiadanych zdań:
Latem mocno świeci słońce. Latem dojrzewają czereśnie.
d)
Zabawa podsumowująca informacje o lecie – „Prawda – fałsz”.
Rodzic wypowiada zdania. Jeśli
zdanie jest prawdziwe, dziecko wstaje, jeśli fałszywe, siedzi. Przykłady
zdań:
- Latem trzeba się ciepło
ubierać.
- Latem pada z nieba kolorowy
śnieg.
- Latem zwierzęta przygotowują
się do zimowego snu.
e)
Ćwiczenie relaksacyjne „ Masaż wodny”.
Dziecko (według słów rodzica.)
rysuje palcem na plecach taty, siostry, czy brata kropki, kreski: pionowe,
poziome, linie faliste, stukają opuszkami palców itp. Na koniec masażu
naśladuje strząsanie wody z rąk.
9.
Zabawa ruchowa „Podróż samolotem”.
- Dziecko naśladuje lot samolotem.
- Na sygnał dźwiękowy, np.
klaśnięcie, zatrzymuje się.
- Rodzic informuje, do jakiego
wakacyjnego miejsca doleciało i krótko je opisuje.
- Dziecko obserwuje okolicę – raz
przez jedno okno, raz przez drugie okno
- Przykłada dłoń do oczu i lekko
wychyla się: raz w jedną stronę, raz w drugą stronę.
10. „Wodno-piaskowe czary-mary”.
Pomoce: sztywny karton (najlepiej
odpowiedni do kredek wodnych), mazaki, kredki wodne, pędzelek, pojemniki na
wodę, klej, piasek, tace.
a) Rodzic zachęca dziecko do
wykonania pracy plastycznej. Omawia etapy jej wykonania.
Dziecko:
- Rysuje mazakiem wokół kartonu
ramkę,
- W środku ramki rysuje kredkami
wodnymi dowolny obrazek o tematyce związanej z latem,
- maluje pędzlem maczanym w
wodzie,
- Smaruje klejem ramkę obrazka,
- Szybko i dokładnie obsypuje
ramkę piaskiem,
- Nadmiar piasku strząsa do tacy.
Podczas pracy Rodzic włącza nagranie odgłosów szumu morza.
11. Zabawy swobodne w piaskownicy.
Wykorzystanie w nich wody. Badanie właściwości suchego piasku i mokrego piasku.
Konewki z wodą, foremki, łopatki.
- Dziecko bawi się w piaskownicy
konewkami z wodą, foremkami, łopatkami.
- Bada właściwości: najpierw
suchego piasku, a potem mokrego piasku.
- Próbuje lepić babki, rozmawiają
na temat wrażeń dotykowych.
12. Karta pracy cz. 5 str.84.
Komentarze
Prześlij komentarz