TEMAT TYGODNIA: POŻEGNANIE JUŻ WKRÓTCE. TEMAT DNIA: SMAKI, ZAPACHY I ODGŁOSY LATA.



1.  Lato”- praca plastyczna.
a) Wycinanie i ozdabianie liter tworzących napis „Lato”.
b) Naklejanie napisu na kartkę, rysowanie ilustracji o tej tematyce.
- Przypomnienie symptomów lata.
2. Karta pracy cz. 5 str. 81.
3. „Moje marzenia”- słuchanie piosenki.
CD 3 Olek i Ada BB+ utwór 8 ( wydawnictwo Mac)
a) Rozmowa na temat tekstu piosenki.
- Wyjaśnienie znaczenie pojęcia: marzenie.
- Określanie charakteru melodii oraz metrum piosenki.
-  Zaznaczanie klaśnięciem  pierwszej miary taktu.
-  Rytmiczne powtarzanie wybranych fragmentów piosenki prezentowanych przez rodzica
- Nauka refrenu piosenki na zasadzie echa muzycznego.
4. Zabawy i ćwiczenia poranne.
Pomoce: piłka.
• Zabawa orientacyjno-porządkowa Podrzuć, klaśnij i złap.
 Dziecko maszeruje podrzuca piłkę, klaszcze i łapie ją.
- Następnie próbuje klasnąć dwa razy.
Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – „Podnieś skarb”.
Dziecko maszeruje, na sygnał rodzica wykonuje skłon z wyprostowanymi nogami, kładzie piłkę na podłodze, liczy do trzech i ją podnosi
 • Ćwiczenie z elementem równowagi-„ Czas wakacji”. D
Dziecko  w siadzie prostym. Przechyla głowę na prawą stronę i na lewą stronę, wypowiadając: tik-tak, tik-tak.
Zabawę powtarzamy kilka razy.
• Zabawa ruchowa z elementem rzutu –„Wspólne zabawy”.
Dziecko z rodzicem, lub rodzeństwem ustawiają się w parze. Rzucają, na zmianę, piłkę  tak, aby odbiła się ona o podłogę i druga osoba mogła ją złapać.
• Ćwiczenie uspokajające.
 Dziecko maszeruje  z książką położoną na głowie.
W czasie marszu głośno liczy do dziesięciu. Na sześć dziecko podskakuje i zmienia kierunek marszu.
5. „ Za co lubimy lato?”- rozmowa połączona z rozwiązywaniem zagadek i zabawami badawczymi.
a) Wprowadzenie.
Oglądanie reprodukcji obrazów przedstawiających lato.
Pomoce: wyprawka, reprodukcje obrazów: Włodzimierza Tetmajera Żniwiarki w polu, Winslowa Homera For to be a former’s boy.
- Dziecko ogląda reprodukcje obrazów: Włodzimierza Tetmajera Żniwiarki w polu, Winslowa
  Homera For to be a former’s boy.
-  Opisuje ich kolorystykę i nastrój.
-  Zastanawia się, z jaką porą roku się kojarzą i jakie oznaki lata przedstawiają.
- Nadaje obrazom tytuły.
-  Porównuje je z oryginalnymi tytułami, które podaje im Rodzic.
- Następnie rodzic pyta: Co dzieje się latem w przyrodzie? 
- Rodzic zapoznaje dziecko ze znaczeniem słowa żniwa.
Żniwa to czas zbioru z pól roślin uprawnych, głównie zbóż, takich jak: żyto, pszenica, owies
6. Karty pracy cz. 5 str. 82-83.
7. „Odgłosy lata”- ćwiczenia słuchowe.
8. Rozwiązywanie zagadek słuchowych- „Zjawiska charakterystyczne dla lata”
a) Burza.
- Rodzic czyta zagadki K. Wilk, dziecko podaje odpowiedzi.
Ciemno, cicho. Co to będzie?
Nagle grzmoty słychać wszędzie.
 (burza)
Następnie odtwarza nagranie z odgłosami burzy.
- Rozmowa na temat burzy.
* Rodzic pyta, czy dziecko słyszało i widziało burzę;
* Czy wie, jak należy się zachowywać podczas burzy.
* Informuje, na czym polega to zjawisko.
Burzy towarzyszą grzmoty, błyskawice, bardzo silny porywisty wiatr oraz obfite opady deszczu. Przed nadejściem burzy często panuje spokój, jest cicho. Ludzie dostrzegli to i wymyślili powiedzenie: Cisza przed burzą. (Rodzic wyjaśnia je dziecku).
- Rozmowa na temat tęczy.
* Rodzic czyta kolejną zagadkę I. Fabiszewskiej.
 Kolorowy most na niebie,
 co zachwyca dzieci.
 Zjawia się, gdy deszczyk pada
 i słoneczko świeci. (tęcza)
* Rodzic  pyta, co to jest tęcza,
* Czy dziecko pamięta, jak powstaje tęcza, jaki ma kształt?
* Zapoznaje dziecko z tym zjawiskiem pogodowym.
Przypomina, że tęcza pojawia się na niebie wtedy, kiedy pada deszcz i świeci słońce. Wówczas promienie słońca załamują się w kropelkach wody.
* Pyta, czy dziecko pamięta, jakie kolory ma tęcza?
c)  Rozwiązywanie zagadek rysunkowych.
Pomoce: karton, mazak.
- Rodzic . rysuje na kartonie różne kształty, np. słońce, czereśnię.
- Dziecko  odgaduje, co zostało narysowane.
-  Próbuje sformułować poprawne zdanie związane z rysunkiem.
Przykłady wypowiadanych zdań: Latem mocno świeci słońce. Latem dojrzewają czereśnie.
d)  Zabawa podsumowująca informacje o lecie – „Prawda – fałsz”.
Rodzic wypowiada zdania. Jeśli zdanie jest prawdziwe, dziecko wstaje, jeśli fałszywe, siedzi. Przykłady zdań:
- Latem trzeba się ciepło ubierać.
- Latem pada z nieba kolorowy śnieg.
- Latem zwierzęta przygotowują się do zimowego snu.
e)  Ćwiczenie relaksacyjne „ Masaż wodny”.
Dziecko (według słów rodzica.) rysuje palcem na plecach taty, siostry, czy brata kropki, kreski: pionowe, poziome, linie faliste, stukają opuszkami palców itp. Na koniec masażu naśladuje strząsanie wody z rąk.
9.  Zabawa ruchowa „Podróż samolotem”.
 - Dziecko naśladuje lot samolotem.
- Na sygnał dźwiękowy, np. klaśnięcie, zatrzymuje się.
- Rodzic informuje, do jakiego wakacyjnego miejsca doleciało i krótko je opisuje.
- Dziecko obserwuje okolicę – raz przez jedno okno, raz przez drugie okno
- Przykłada dłoń do oczu i lekko wychyla się: raz w jedną stronę, raz w drugą stronę.

10. „Wodno-piaskowe czary-mary”.
Pomoce: sztywny karton (najlepiej odpowiedni do kredek wodnych), mazaki, kredki wodne, pędzelek, pojemniki na wodę, klej, piasek, tace.
a) Rodzic zachęca dziecko do wykonania pracy plastycznej. Omawia etapy jej wykonania.
Dziecko:
- Rysuje mazakiem wokół kartonu ramkę,
- W środku ramki rysuje kredkami wodnymi dowolny obrazek o tematyce związanej z latem,
- maluje pędzlem maczanym w wodzie,
- Smaruje klejem ramkę obrazka,
- Szybko i dokładnie obsypuje ramkę piaskiem,
- Nadmiar piasku strząsa do tacy.
Podczas pracy Rodzic  włącza nagranie odgłosów szumu morza.
11. Zabawy swobodne w piaskownicy. Wykorzystanie w nich wody. Badanie właściwości suchego piasku i mokrego piasku. Konewki z wodą, foremki, łopatki.
- Dziecko bawi się w piaskownicy konewkami z wodą, foremkami, łopatkami.
- Bada właściwości: najpierw suchego piasku, a potem mokrego piasku.
- Próbuje lepić babki, rozmawiają na temat wrażeń dotykowych.
12. Karta pracy cz. 5 str.84.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

" UŚMIECHNIJJ SIĘ DO SERA "- NAUKA I UTRWALENIE 1 ZWROTKI PIOSENKI ( SWOBODNE ZABAWY TANECZNE).

"IDZIE JESIEŃ POPRZEZ ŚWIAT"- PIOSENKA.

" RODZINKA PÓR ROKU" - PIOSENKA.