TEMAT DNIA: SEGREGUJEMY ŚMIECI. 16. 04. 2021.

 1.  Rozmowa na temat: Zaczyna się od jajeczka.

- Jakie zwierzęta wykluwają się z jajek?

 (Jaszczurki, ptaki, owady, żaby, ryby).

-  Czy wszystkie jajka są takie same?

- Czy wszystkie zwierzęta wykluwają się tak jak ptaki?

Ciekawostki

• Jajeczka, które składa ryba, to ikra.

 • Bielinek kapustnik składa jajeczka na liściu, którym będą się żywiły gąsienice.

• Ślimak składa bardzo dużo jajeczek na ziemi i wcale się nimi nie interesuje.

 • Biedronki, tak jak motyle, składają jajeczka na liściach.

 • Jajeczka żaby to skrzek.

 2. Oglądanie filmów przedstawiających cykl rozwojowy żaby.

https://www.youtube.com/watch?v=gfKhRnQu-PU

https://www.youtube.com/watch?v=HJsDVkyep_E

https://www.youtube.com/watch?v=KQn0IaqibPo

Przypomnienie wiadomości na ten temat.

- Gdzie żaba składa swoje jajeczka?

- Co powstaje z tych jajeczek?

- Jak wygląda kijanka?

- Czy jest podobna do żaby?

- Jak się zmienia?

3. Ćwiczenia poranne – zestaw XXVIII- z poniedziałku.

4. Słuchanie opowiadania B. Kosmowskiej Dziwny mecz koszykówki

a) Rozmowa na temat: Dlaczego sprzątamy, wywozimy śmieci?

b) Słuchanie opowiadania.

– Dziś nauczymy się, jak sprzątać świat – powiedziała nasza pani, a cała klasa w śmiech! – Świat jest za wielki! – zawołał Kuba. – Wszyscy go brudzą! – dodała Klara. – Bez sensu! – prychnęła Miłka. – Nie mogę sprzątnąć pokoju, to jak mam odkurzyć świat? – Jesteśmy za mali, żeby robić porządek na całej Ziemi! – poparł ją Maciek. A Maciek wszystko wie najlepiej. – To prawda – uśmiechnęła się pani. – Jesteście mali, ale już potraficie nieźle bałaganić. Aby wasz mały świat lśnił i błyszczał, musicie poznać kilka sposobów na utrzymanie porządku. 34 Wymyśliłam ciekawą zabawę… – Sprzątanie zawsze jest nudne! – przerwał niegrzecznie Karol, nasz najlepszy klasowy koszykarz. – A gra w kosza? – pani uśmiechnęła się do Karola. – Czy też jest nudna? – Zagrajmy w kosza! – Karolowi zaświeciły się oczy. – Właśnie to zrobimy! – odpowiedziała tajemniczo pani i postawiła na swoim biurku kolorowe wiaderka. – To będą kosze do naszej gry – oznajmiła. – Spójrzcie, czym będziemy do nich celować… Patrzyliśmy z niedowierzaniem, jak pani wyciąga z wielkich toreb coraz bardziej zdumiewające przedmioty. Kartony po mleku i sokach, gazety, pocięte papierki, butelki i słoiki. Jakieś metalowe zakrętki i gwoździe. Nawet ogryzki jabłek, nieświeże owoce i ziemniaczane obierki! Biurko powoli zamieniało się w barwny śmietnik. A pani z dziecięcą radością śmieciła dalej! „O rany! Gdyby teraz ktoś ważny zobaczył naszą panią, pewnie dostałaby uwagę do dziennika!” – pomyślałam z przestrachem. Bo my bardzo lubimy naszą panią. – Na co czekacie? – pani spojrzała na nas ze zdumieniem. – Do roboty! Mam tu jeszcze sporo różnych śmieci. Rozrzućmy je wokół siebie! Natychmiast ruszyliśmy z pomocą. A kiedy już udało nam się zrobić bardzo, ale to bardzo wielki bałagan, spojrzeliśmy z przerażeniem po naszych ławkach. Wszędzie walały się niepotrzebne i zużyte rzeczy. – Brzydko tu. Jak w moim pokoju – szepnął Jasiek. – Brudno jak na naszym podwórku – westchnęła Laura. – A zatem – pani włożyła na głowę czapkę z napisem „Ratownik świata” – przejmuję dowództwo w akcji: „Trafiaj celnie do kosza”. To była cudowna zabawa! Otrzymaliśmy zadanie, aby do wiaderek, czyli koszy, jak upierał się Karol, wrzucać właściwe śmieci. Pani przygotowała dla nas czapki z takimi napisami, jakie widniały na koszach. Niebieskie były z hasłem PAPIER. Żółte – PLASTIK I METAL. Na białych czapkach napisano SZKŁO BEZBARWNE, a na zielonych – SZKŁO KOLOROWE. Ja krążyłam po klasie w czarnej czapce, na której widniały słowa: ODPADY MIESZANE. Pięć drużyn prześcigało się, aby jak najszybciej zapełnić swoje wiaderka. Klasa piękniała z każdą chwilą. Nigdy nie sądziłam, że sprzątanie może być takie przyjemne! Akiedy już wszystkie śmieci znalazły się we właściwych koszach, pani wyjaśniła nam, do czego służy taka segregacja. – Czy ktoś wie, co oznacza słowo recykling? – zapytała. – To robienie nowych rzeczy ze starych! – wykrzyknął Maciek, bo on wszystko wie najlepiej. – Brawo! – zgodziła się pani. – Pomyślcie, jak łatwo zdobyć surowce na nowe rzeczy. Wystarczy zadbać o stare. Jeśli je zbierzemy do wspólnego kosza, czyli kontenera, mogą stać się po raz kolejny szkłem, plastikiem albo metalem. Dlatego segregacja śmieci oraz sprzątanie są takie ważne. – Recykling, recykling – powtarzał Kuba, kiedy wracaliśmy ze szkoły. – Wiesz, Zośka, to dobrze brzmi, ten recykling – powiedział wreszcie. – Chyba tak nazwę mojego psa. Tata powiedział, że będę mógł go mieć, jak zacznę dbać o porządek…

c) Rozmowa na temat opowiadania.

- Co zaproponowała pani dzieciom?

- Na czym polegał ten mecz koszykówki?

- Co nam daje segregowanie śmieci?

• Wyjaśnienie pojęcia recykling.

Jest to robienie nowych rzeczy ze starych. Jeśli zbierzemy razem odpady szklane czy metalowe, to po przerobieniu znów będą szkłem czy metalem.

• Określanie kolorów pojemników na dane odpady.

5. Karta pracy Czytam, piszę, liczę, s. 79.

Łączenie zdjęć różnych śmieci z obrazkami odpowiednich pojemników. Pisanie liter ż, Ż.

6. Zabawa ruchowo-naśladowcza „Sprzątamy plac”.

Dziecko naśladuje sprzątanie placu przedszkolnego

– grabi trawnik, zbiera śmieci, wynosi worki ze śmieciami…

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

" UŚMIECHNIJJ SIĘ DO SERA "- NAUKA I UTRWALENIE 1 ZWROTKI PIOSENKI ( SWOBODNE ZABAWY TANECZNE).

"IDZIE JESIEŃ POPRZEZ ŚWIAT"- PIOSENKA.

" RODZINKA PÓR ROKU" - PIOSENKA.