TEMAT DNIA: SEGREGUJEMY ŚMIECI. 16. 04. 2021.
1. Rozmowa na temat: Zaczyna się od jajeczka.
- Jakie zwierzęta
wykluwają się z jajek?
(Jaszczurki, ptaki, owady, żaby, ryby).
- Czy wszystkie jajka są takie same?
- Czy wszystkie zwierzęta
wykluwają się tak jak ptaki?
Ciekawostki
• Jajeczka, które składa
ryba, to ikra.
• Bielinek kapustnik składa jajeczka na
liściu, którym będą się żywiły gąsienice.
• Ślimak składa bardzo
dużo jajeczek na ziemi i wcale się nimi nie interesuje.
• Biedronki, tak jak motyle, składają jajeczka
na liściach.
• Jajeczka żaby to skrzek.
2. Oglądanie filmów
przedstawiających cykl rozwojowy żaby.
https://www.youtube.com/watch?v=gfKhRnQu-PU
https://www.youtube.com/watch?v=HJsDVkyep_E
https://www.youtube.com/watch?v=KQn0IaqibPo
Przypomnienie wiadomości
na ten temat.
- Gdzie żaba składa swoje
jajeczka?
- Co powstaje z tych
jajeczek?
- Jak wygląda kijanka?
- Czy jest podobna do
żaby?
- Jak się zmienia?
3.
Ćwiczenia poranne – zestaw XXVIII- z poniedziałku.
4.
Słuchanie opowiadania B. Kosmowskiej Dziwny mecz koszykówki
a)
Rozmowa na temat: Dlaczego sprzątamy, wywozimy śmieci?
b)
Słuchanie opowiadania.
– Dziś nauczymy się, jak sprzątać świat –
powiedziała nasza pani, a cała klasa w śmiech! – Świat jest za wielki! –
zawołał Kuba. – Wszyscy go brudzą! – dodała Klara. – Bez sensu! – prychnęła
Miłka. – Nie mogę sprzątnąć pokoju, to jak mam odkurzyć świat? – Jesteśmy za
mali, żeby robić porządek na całej Ziemi! – poparł ją Maciek. A Maciek wszystko
wie najlepiej. – To prawda – uśmiechnęła się pani. – Jesteście mali, ale już
potraficie nieźle bałaganić. Aby wasz mały świat lśnił i błyszczał, musicie
poznać kilka sposobów na utrzymanie porządku. 34 Wymyśliłam ciekawą zabawę… –
Sprzątanie zawsze jest nudne! – przerwał niegrzecznie Karol, nasz najlepszy klasowy
koszykarz. – A gra w kosza? – pani uśmiechnęła się do Karola. – Czy też jest
nudna? – Zagrajmy w kosza! – Karolowi zaświeciły się oczy. – Właśnie to
zrobimy! – odpowiedziała tajemniczo pani i postawiła na swoim biurku kolorowe
wiaderka. – To będą kosze do naszej gry – oznajmiła. – Spójrzcie, czym będziemy
do nich celować… Patrzyliśmy z niedowierzaniem, jak pani wyciąga z wielkich
toreb coraz bardziej zdumiewające przedmioty. Kartony po mleku i sokach,
gazety, pocięte papierki, butelki i słoiki. Jakieś metalowe zakrętki i
gwoździe. Nawet ogryzki jabłek, nieświeże owoce i ziemniaczane obierki! Biurko
powoli zamieniało się w barwny śmietnik. A pani z dziecięcą radością śmieciła
dalej! „O rany! Gdyby teraz ktoś ważny zobaczył naszą panią, pewnie dostałaby
uwagę do dziennika!” – pomyślałam z przestrachem. Bo my bardzo lubimy naszą
panią. – Na co czekacie? – pani spojrzała na nas ze zdumieniem. – Do roboty!
Mam tu jeszcze sporo różnych śmieci. Rozrzućmy je wokół siebie! Natychmiast
ruszyliśmy z pomocą. A kiedy już udało nam się zrobić bardzo, ale to bardzo
wielki bałagan, spojrzeliśmy z przerażeniem po naszych ławkach. Wszędzie walały
się niepotrzebne i zużyte rzeczy. – Brzydko tu. Jak w moim pokoju – szepnął
Jasiek. – Brudno jak na naszym podwórku – westchnęła Laura. – A zatem – pani
włożyła na głowę czapkę z napisem „Ratownik świata” – przejmuję dowództwo w
akcji: „Trafiaj celnie do kosza”. To była cudowna zabawa! Otrzymaliśmy zadanie,
aby do wiaderek, czyli koszy, jak upierał się Karol, wrzucać właściwe śmieci.
Pani przygotowała dla nas czapki z takimi napisami, jakie widniały na koszach.
Niebieskie były z hasłem PAPIER. Żółte – PLASTIK I METAL. Na białych czapkach
napisano SZKŁO BEZBARWNE, a na zielonych – SZKŁO KOLOROWE. Ja krążyłam po
klasie w czarnej czapce, na której widniały słowa: ODPADY MIESZANE. Pięć drużyn
prześcigało się, aby jak najszybciej zapełnić swoje wiaderka. Klasa piękniała z
każdą chwilą. Nigdy nie sądziłam, że sprzątanie może być takie przyjemne!
Akiedy już wszystkie śmieci znalazły się we właściwych koszach, pani wyjaśniła
nam, do czego służy taka segregacja. – Czy ktoś wie, co oznacza słowo
recykling? – zapytała. – To robienie nowych rzeczy ze starych! – wykrzyknął
Maciek, bo on wszystko wie najlepiej. – Brawo! – zgodziła się pani. – Pomyślcie,
jak łatwo zdobyć surowce na nowe rzeczy. Wystarczy zadbać o stare. Jeśli je
zbierzemy do wspólnego kosza, czyli kontenera, mogą stać się po raz kolejny
szkłem, plastikiem albo metalem. Dlatego segregacja śmieci oraz sprzątanie są
takie ważne. – Recykling, recykling – powtarzał Kuba, kiedy wracaliśmy ze
szkoły. – Wiesz, Zośka, to dobrze brzmi, ten recykling – powiedział wreszcie. –
Chyba tak nazwę mojego psa. Tata powiedział, że będę mógł go mieć, jak zacznę
dbać o porządek…
c)
Rozmowa na temat opowiadania.
-
Co zaproponowała pani dzieciom?
-
Na czym polegał ten mecz koszykówki?
-
Co nam daje segregowanie śmieci?
•
Wyjaśnienie pojęcia recykling.
Jest
to robienie nowych rzeczy ze starych. Jeśli zbierzemy razem odpady szklane czy
metalowe, to po przerobieniu znów będą szkłem czy metalem.
•
Określanie kolorów pojemników na dane odpady.
5.
Karta pracy Czytam, piszę, liczę, s. 79.
Łączenie
zdjęć różnych śmieci z obrazkami odpowiednich pojemników. Pisanie liter ż, Ż.
6.
Zabawa ruchowo-naśladowcza „Sprzątamy plac”.
Dziecko
naśladuje sprzątanie placu przedszkolnego
–
grabi trawnik, zbiera śmieci, wynosi worki ze śmieciami…
Komentarze
Prześlij komentarz