TEMAT TYGODNIA: DBAMY O ZIEMIĘ. 12.04-16.04.2021.
TEMAT DNIA: „Ż” JAK ŻABA.12.04.2021. PONIEDZIAŁEK.
1. . Karta pracy, cz. 4, s. 3.
Liczenie oczek na każdej kostce. Łączenie
kostek z odpowiednimi cyframi. Wykonywanie
obliczeń na palcach. Łączenie działań z
odpowiednimi wynikami. Kończenie rysowania
drzewka według wzoru.
2. Zabawa z rymowanką.
Dziecko
uczy się rymowanki. Potem mówi ją ze złością, strachem, smutkiem i radością.
O przyrodę dbamy! Nie łamiemy, nie niszczymy
i nic nie deptamy!
3. Ćwiczenia poranne – zestaw
XXVIII.
•
Improwizacja ruchowa przy muzyce (nagranie dynamicznej melodii).
Dziecko
wsłuchując się w rytm muzyki i wczuwając się w jej nastrój, wymyśla dowolne
ruchy i figury taneczne.
•
Zabawa „Zapraszam cię do tańca”.
Dziecko
tańczy swobodnie przy nagraniu muzyki
tanecznej.
•
Zabawa „Bąbelki”.
Dziecko
wykonuje przysiad podparty. Z przysiadu, prostując nogi, przechodzi do stania,
a następnie ze stania, uginając nogi, przechodzi do przysiadu. Robi to na
zmianę, w dowolnym tempie – bąbelki wydobywają się z wody.
•
Zabawa „Dotykamy się stopami, kolanami, głowami”
Dziecko
staje w parze z rodzicem naprzeciwko siebie, trzymając się za ręce.
Rodzic
podaje polecenia, a dziecko je wykonuje:
- Dotykamy się stopami – podnoszą przeciwległe nogi do góry, na zmianę,
prawą i lewą
i starają
się dotknąć stopy partnera.
-
Dotykamy się kolanami – podnoszą kolana
przeciwległych nóg do góry, na zmianę, prawe
i lewe
i zbliżają do kolan partnera.
- Dotykamy
się głowami – wykonują skłon głowy w
przód i ostrożnie zbliżają głowy do
siebie.
• Zabawa „Wielkoludy i krasnale”.
Dziecko
maszeruje. Na hasło: Maszerują wielkoludy, porusza się na palcach, ramiona
trzyma
wyprostowane
w górze. Na hasło: Maszerują krasnale – ugina nogi w kolanach, wykonuje lekki
skłon tułowia i głowy w przód, ramiona trzyma luźno opuszczone i porusza się
małymi krokami.
• Marsz
przy wersji instrumentalnej wybranej piosenki.
4. Wprowadzenie litery „ż” – małej
i wielkiej, drukowanej i pisanej.
a) Oglądanie zdjęć żab.
Słuchanie
ciekawostek na ich temat.
Żaby
to rodzina płazów bezogonowych. W Polsce spotykamy: żaby jeziorkowe, żaby
wodne, żaby śmieszki, żaby moczarowe, żaby dalmatyńskie, żaby trawne. Mają
długi język, którym łowią pożywienie. Charakterystycznym elementem ich budowy
są też wydłużone tylne kończyny przystosowane do wykonywania skoków. Lubią
wygrzewać się na słońcu, częściowo zanurzone w wodzie lub będąc na słonecznym
brzegu. Gdy jest im gorąco – kąpią się. Jedzą owady (osy, muchy, mrówki...),
pająki, małe ryby, ślimaki... Chętnie jedzą je jeże, dużo mniej chętnie –
bociany (w czasie karmienia młodych zdarza im się łapać żaby).
b) Analiza i synteza słuchowa słowa
żaba.
•
Dzielenie słowa żaba na sylaby i na głoski.
−
Co słyszycie na początku słowa żaba?
•
Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską ż (żyrafa, żurek,
żyrandol...),
mających ją w środku (kożuch, mrożonki,
bażant...). (Występująca na końcu słów głoska
ż brzmi często jak głoska sz).
−
Z ilu głosek składa się słowo żaba?
c)
Budowanie
schematu słowa żaba.
d) Określanie rodzaju głoski ż.
•
Wypowiadanie głoski ż długo: żżżyyyy...
•
Wypowiadanie głoski ż krótko: ż, ż, ż, ż, ż...
−
Co można powiedzieć o tej głosce? (Jest to spółgłoska).
e) Budowanie modelu słowa żaba.
f) Podawanie przykładów imion
rozpoczynających się głoską ż (Żaneta, Żelisław...).
g) Analiza i synteza słuchowa
imienia Żaneta.
Dzielenie imienia na sylaby, na głoski;
budowanie jego schematu, modelu.
h)
Pokaz litery ż: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
(Rodzic wyjaśnia, że jest jeszcze inny zapis
głoski ż – dwuznak rz).
i) Umieszczenie poznanych liter: ż,
Ż, a, t, n, b, e pod modelami słów żaba, Żaneta.
•
Odczytanie wyrazów żaba, Żaneta.
j) Uzupełnianie luk w wyrazach
literą ż; odczytanie otrzymanych wyrazów. .uk wa.ka aba.ur
gara.e
je.yny le.ak mał.e no.e pla.a twaro.ek
k) Utrwalanie litery ż.
-
Układanie wyrazów – nazw obrazków. Dziecko dostaje obrazek lub zdjęcie (z
Wyprawki plastycznej; wycięty/wycięte z gazet).
-
Nazywa to, co on (ono) przedstawia, i układa jego nazwę z liter.
Rodzic
sprawdza poprawność wykonania ćwiczenia. Przykładowe obrazki (zdjęcia): żaby,
ważka, żubr, bażant, leżak, garaż, jeżyny, łyżwy, mrożonki, nożyce, żyrafa,
nosorożec, jeże, noże, żonkil…
l) Wypełnianie kolorowym papierem
powiększonych liter pisanych ż, Ż.
-
Dziecko kreśli kształt liter pisanych ż, Ż w powietrzu, na podłodze, na plecach
mamy lub
rodzeństwa.
-
Potem wodzi palcem po powiększonych literach. Następnie nakleja na litery małe
kawałki
kolorowego papieru.
5. Karty pracy, cz. 4, s. 4, 5, 6,
7.
•
Dzielenie nazw obrazków na głoski. Rysowanie pod obrazkami odpowiedniej liczby
okienek.
Czytanie połączeń litery ż z poznanymi
literami.
•
Określanie, co dzieje się na obrazku. Czytanie tekstu.
•
Czytanie wyrazów. Liczenie w nich liter, zaznaczanie ich liczby według wzoru.
Czytanie
wyrazów powstałych z połączenia sylab.
Czytanie tekstu.
•
Pisanie liter ż, Ż po śladzie, a potem – samodzielnie.
6. Historyjka obrazkowa „ O
drzewie”.(Wyprawka plastyczna).
Dzieci wycinają obrazki historyjki, układają
je według przedstawionej na nich kolejności zdarzeń. Opowiadają historyjkę.
Próbują nadać jej tytuł.
7. Zabawa ruchowa „Piłowanie
drzewa”.
Dziecko z rodzicem
klękają naprzeciwko siebie, podając sobie ręce. Pociągając naprzemiennie
rękami, naśladują piłowanie wyznaczonego drzewa za pomocą piły ręcznej.
8. Ćwiczenia oddechowe „ Las iglasty
pachnie żywicą”.
Dziecko
naprzeciw otwartego okna, wykonuje długi wdech nosem, a następnie wydech
powietrza ustami.
Komentarze
Prześlij komentarz