TEMAT TYGODNIA: DBAMY O ZIEMIĘ. 12.04-16.04.2021.

 

TEMAT DNIA: „Ż” JAK ŻABA.12.04.2021. PONIEDZIAŁEK.

 

1. . Karta pracy, cz. 4, s. 3.

 Liczenie oczek na każdej kostce. Łączenie kostek z odpowiednimi cyframi. Wykonywanie

 obliczeń na palcach. Łączenie działań z odpowiednimi wynikami. Kończenie rysowania

 drzewka według wzoru.

2. Zabawa z rymowanką.

Dziecko uczy się rymowanki. Potem mówi ją ze złością, strachem, smutkiem i radością.

O przyrodę dbamy! Nie łamiemy, nie niszczymy i nic nie deptamy!

3. Ćwiczenia poranne – zestaw XXVIII.

• Improwizacja ruchowa przy muzyce (nagranie dynamicznej melodii).

Dziecko wsłuchując się w rytm muzyki i wczuwając się w jej nastrój, wymyśla dowolne ruchy i figury taneczne.

• Zabawa „Zapraszam cię do tańca”.

Dziecko tańczy swobodnie  przy nagraniu muzyki tanecznej.

• Zabawa „Bąbelki”.

Dziecko wykonuje przysiad podparty. Z przysiadu, prostując nogi, przechodzi do stania, a następnie ze stania, uginając nogi, przechodzi do przysiadu. Robi to na zmianę, w dowolnym tempie – bąbelki wydobywają się z wody.

• Zabawa „Dotykamy się stopami, kolanami, głowami”

Dziecko staje w parze z rodzicem naprzeciwko siebie, trzymając się za ręce.

Rodzic  podaje polecenia, a dziecko je wykonuje:

- Dotykamy  się stopami –  podnoszą przeciwległe nogi do góry, na zmianę, prawą i lewą

  i starają się dotknąć stopy partnera.

- Dotykamy  się kolanami – podnoszą kolana przeciwległych nóg do góry, na zmianę, prawe

  i lewe i zbliżają do kolan partnera.

- Dotykamy  się głowami – wykonują skłon głowy w przód i ostrożnie zbliżają głowy do

  siebie.

 • Zabawa „Wielkoludy i krasnale”.

Dziecko maszeruje. Na hasło: Maszerują wielkoludy, porusza się na palcach, ramiona trzyma

wyprostowane w górze. Na hasło: Maszerują krasnale – ugina nogi w kolanach, wykonuje lekki skłon tułowia i głowy w przód, ramiona trzyma luźno opuszczone i porusza się małymi krokami.

 • Marsz  przy wersji instrumentalnej wybranej piosenki.

4. Wprowadzenie litery „ż” – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

a) Oglądanie zdjęć żab.

https://www.google.com/search?q=%C5%BCaby&sxsrf=ALeKk02cpJnvDwoOri9JsrfWs7ca-IQVNQ:1618129490142&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjwhNeL4vXvAhUQAhAIHSCRCowQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1280&bih=578

 

Słuchanie ciekawostek na ich temat.

Żaby to rodzina płazów bezogonowych. W Polsce spotykamy: żaby jeziorkowe, żaby wodne, żaby śmieszki, żaby moczarowe, żaby dalmatyńskie, żaby trawne. Mają długi język, którym łowią pożywienie. Charakterystycznym elementem ich budowy są też wydłużone tylne kończyny przystosowane do wykonywania skoków. Lubią wygrzewać się na słońcu, częściowo zanurzone w wodzie lub będąc na słonecznym brzegu. Gdy jest im gorąco – kąpią się. Jedzą owady (osy, muchy, mrówki...), pająki, małe ryby, ślimaki... Chętnie jedzą je jeże, dużo mniej chętnie – bociany (w czasie karmienia młodych zdarza im się łapać żaby).

b) Analiza i synteza słuchowa słowa żaba.

• Dzielenie słowa żaba na sylaby i na głoski.

− Co słyszycie na początku słowa żaba?

• Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską ż (żyrafa, żurek, żyrandol...),

  mających ją w środku (kożuch, mrożonki, bażant...). (Występująca na końcu słów głoska

  ż brzmi często jak głoska sz).

− Z ilu głosek składa się słowo żaba?

c)  Budowanie schematu słowa żaba.

d) Określanie rodzaju głoski ż.

• Wypowiadanie głoski ż długo: żżżyyyy...

• Wypowiadanie głoski ż krótko: ż, ż, ż, ż, ż...

− Co można powiedzieć o tej głosce? (Jest to spółgłoska).

e) Budowanie modelu słowa żaba.

f) Podawanie przykładów imion rozpoczynających się głoską ż (Żaneta, Żelisław...).

g) Analiza i synteza słuchowa imienia Żaneta.

 Dzielenie imienia na sylaby, na głoski; budowanie jego schematu, modelu.

h)  Pokaz litery ż: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

 (Rodzic wyjaśnia, że jest jeszcze inny zapis głoski ż – dwuznak rz).

i) Umieszczenie poznanych liter: ż, Ż, a, t, n, b, e pod modelami słów żaba, Żaneta.

• Odczytanie wyrazów żaba, Żaneta.

j) Uzupełnianie luk w wyrazach literą ż; odczytanie otrzymanych wyrazów. .uk wa.ka aba.ur       

   gara.e  je.yny le.ak mał.e no.e pla.a twaro.ek

k) Utrwalanie litery ż.

- Układanie wyrazów – nazw obrazków. Dziecko dostaje obrazek lub zdjęcie (z Wyprawki plastycznej; wycięty/wycięte z gazet).

- Nazywa to, co on (ono) przedstawia, i układa jego nazwę z liter.

Rodzic sprawdza poprawność wykonania ćwiczenia. Przykładowe obrazki (zdjęcia): żaby, ważka, żubr, bażant, leżak, garaż, jeżyny, łyżwy, mrożonki, nożyce, żyrafa, nosorożec, jeże, noże, żonkil…

l) Wypełnianie kolorowym papierem powiększonych liter pisanych ż, Ż.

- Dziecko kreśli kształt liter pisanych ż, Ż w powietrzu, na podłodze, na plecach mamy lub

  rodzeństwa.

- Potem wodzi palcem po powiększonych literach. Następnie nakleja na litery małe kawałki

   kolorowego papieru.

5. Karty pracy, cz. 4, s. 4, 5, 6, 7.

• Dzielenie nazw obrazków na głoski. Rysowanie pod obrazkami odpowiedniej liczby okienek.

  Czytanie połączeń litery ż z poznanymi literami.

• Określanie, co dzieje się na obrazku. Czytanie tekstu.

• Czytanie wyrazów. Liczenie w nich liter, zaznaczanie ich liczby według wzoru. Czytanie

  wyrazów powstałych z połączenia sylab. Czytanie tekstu.

• Pisanie liter ż, Ż po śladzie, a potem – samodzielnie.

6. Historyjka obrazkowa „ O drzewie”.(Wyprawka plastyczna).

 Dzieci wycinają obrazki historyjki, układają je według przedstawionej na nich kolejności zdarzeń. Opowiadają historyjkę. Próbują nadać jej tytuł.

7. Zabawa ruchowa „Piłowanie drzewa”.

Dziecko  z rodzicem  klękają naprzeciwko siebie, podając sobie ręce. Pociągając naprzemiennie rękami, naśladują piłowanie wyznaczonego drzewa za pomocą piły ręcznej.

8. Ćwiczenia oddechowe „ Las iglasty pachnie żywicą”.

Dziecko naprzeciw otwartego okna, wykonuje długi wdech nosem, a następnie wydech powietrza ustami.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

" UŚMIECHNIJJ SIĘ DO SERA "- NAUKA I UTRWALENIE 1 ZWROTKI PIOSENKI ( SWOBODNE ZABAWY TANECZNE).

"IDZIE JESIEŃ POPRZEZ ŚWIAT"- PIOSENKA.

" RODZINKA PÓR ROKU" - PIOSENKA.