Temat  dnia: Koszyczek Wielkanocny.
1.  Układanie rymów do obrazków.
Obrazki, na których są przedstawione różne elementy związane z Wielkanocą, np.: bazie, jajka, bara­nek, kurczaczek.
    Rodzic pokazuje wybrany obrazek . Dziecko wypowiada głośno nazwę najważniejszego elementu
    i układa do niego  rymy  np.: pisanki- malowanki…
2. Karta pracy cz.4 str.63.
Wspólne z rodzicem rozwiązanie krzyżówki, naklejenie liter tworzących nazwy obrazków, odczytanie hasła.
3. „ Co słychać w koszyku wielkanocnym”- słuchanie opowiadania S. Karaszewskiego.
a)  Wycinanie kolorowych  jajek narysowanych przez rodzica, lub obrysowywanych  przez dziecko
      za pomocą szablonu wykonanego przez rodzica (polecamy drugą wersję). Sztuk 9.
b)  Zabawa na dobry początek.
Wycięte z papieru kolorowego sylwety jajek ( 9) mają z jednej strony  litery wchodzące w skład wyrazu Wielkanoc. Z drugiej strony  cyfry  (od 1 do 9) .
Dziecko  rozkłada sylwety jajek w taki sposób, by cyfra była na górze. Miesza jajka i układa je
 w kolejności od 1 do 9. Po prawidłowym ułożeniu odwraca jajka i z pomocą rodzica odczytuje napis- Wielkanoc. Próbuje nazywać poszczególne litery . Rozpoznaje cyfry, próbuje nazywać które jajko jest np. pomarańczowe, które jest żółte itp. ( utrwalenie liczebników porządkowych).
c) Słuchanie opowiadania- książka (str.60-61)
Dziecko przygląda się ilustracjom w książce i słucha opowiadania czytanego przez rodzica..
Święta wielkanocne tego roku Olek i Ada wraz z rodzicami i dziadkami spędzali na wsi, w domu pra­dziadków. Stał tam pod lasem dom murowany. Dom miał strych i piwnice. A w domu tym był duży pokój z piecem kaflowym. A w pokoju stał stół okrągły, dębowy. A na stole obrus biały, haftowany cały. Na stole dębowym stał koszyczek wiklinowy. A w koszyczku wiklinowym, na serwetce leżały pisanki-kraszanki, wielkanocne malowanki. Obok pisanek-kraszanek stał cukrowy baranek, stał żółty kurczaczek, obok babka łaciata, gruba jak beczka, i sól w solniczce w kształcie jajeczka. Rosła rzeżucha zielona, wędzonka dobrze uwędzona nęciła psa i kota, myszkę i kunę zza płota.
Zawitał ksiądz do dzieci, koszyk z wikliny poświęcił. Kropidło w miseczce utopił, święconą wodą pokropił:
pisanki-kraszanki,
cukrowego baranka,
kurczaczka z chorągiewką,
babkę z lukrową polewą,
chlebek pokrojony,
przy soli ułożony,
rzeżuchę zieloną,
wędzonkę uwędzoną –
wszystko pokropił wodą święconą!
Mieszkańcy koszyka, pokropieni wodą święconą, poczuli się jakby byli świętymi. Jakby aureola wyrosła nad nimi i uczyniła wszystkich świętymi! A potem zaczęli krzyczeć jeden na drugiego. Czy dla święconego nie ma nic świętego?
– My jesteśmy najważniejsze! – chełpiły się pisanki-kraszanki. – Przy wielkanocnym stole świąteczni go­ście dzielą się nami i składają życzenia! Bez pisanek nie byłoby świąt wielkanocnych!
– Beeee, to ja jestem najważniejszy! – zabeczał cukrowy baranek. – Jestem biały i słodki, jestem symbolem poświęcenia, ofiary za innych, dobroci i czystości! Beze mnie nie byłoby świąt wielkanocnych!
– Pi, pi, pi, to ja jestem najważniejszy! – pisnął kurczaczek. – Jestem symbolem nowego życia, które po mrocznej zimie odradza się na nowo! Jak małe pisklęta, które wiosną wykluwają się z jaj!
– Wszyscy jesteście w błędzie! – huknęła babka. – Ja jestem najważniejsza, bo właśnie po mnie wyciągają się ręce stołowników! Beze mnie nie byłoby świąt wielkanocnych!
     – Nieprawda, to my jesteśmy najważniejsi! – krzyknęli chleb i sól. – Gości zawsze wita się chlebem 
    i solą. Bez nas nikt nie zapraszałby gości i nie byłoby prawdziwych świąt wielkanocnych!
– Co też wygadujecie! – zaperzyła się rzeżucha. – Z moich ziarenek wyrastają zielone łodyżki, pełne wita­min. Daję przykład innym roślinom, aby jak najszybciej zazieleniły się na polach, szybko rosły, dojrzewały i dawały obfity plon! Bez szybko budzącej się przyrody, bez rzeżuchy nie byłoby świąt wielkanocnych!
– Wszyscy mówicie nieprawdę! – ryknęła wędzonka. – Czy mogą być święta bez wędzonki? Beze mnie nie ma świąt wielkanocnych, nie ma żadnych świąt!
– Jak to, a Wigilia? – spytał baranek.
Wędzonka obraziła się i nie powiedziała nic więcej.
To, co później się działo, nie miało nic wspólnego ze świętami ani nastrojem świątecznym.
W koszyczku wiklinowym rozgorzała prawdziwa bitwa: nie tylko na słowa, ale na co się tylko dało. Milcze­niem pomińmy kto, co, czym i jak. Po zażartej kłótni nikt nie wyszedł z tej awantury cało.
Gdy dzieci weszły do pokoju, zobaczyły w koszyczku istne pobojowisko.
– Co tu się mogło stać?
– Kto to zrobił?
Pierwsze podejrzenie padło na kota. Ale kot siedział grzecznie na kanapie i lizał różowym języczkiem fu­terko. Nie wyglądał na sprawcę spustoszenia w koszyku.
Następnym podejrzanym był pies. Ale pies grzecznie spał w budzie i nie wchodził do domu.
Dzieci podejrzewały mysz, ale mysz zostawiłaby ślady ząbków na wędzonce. Dzieci pomyślały o kunie, ale okna i drzwi były zamknięte. Jak mogłaby się dostać do pokoju?
    – Musimy naprawić zniszczenia! – postanowiły dzieci. Potłuczoną pisankę-kraszankę skleiły   
      przezroczy­stym plasterkiem. Odłamany róg cukrowego baranka przykleiły scukrzonym miodem.
     Wyprostowały po­gniecioną rzeżuchę. Pozbierały wysypaną sól i dokleiły kurczaczkowi urwany
     dziób. Przewróciły na drugą stronę wędzonkę, żeby nie było widać szkody. Poukładały równo
     porozrzucane kromki chleba. Jeszcze poprawiły koronkową serwetkę. Gdy świąteczni goście
    zasiedli przy stole, wszystko było w należytym po­rządku i ani śladu po niedawnej kłótni.
d) Rozmowa na temat opowiadania z wykorzystaniem książki (s. 60–61) .
Dziecko przygląda się ilustracjom w książce, opowiada historyjkę i ma odpowiedzieć na pytanie
    Jak oceniasz zachowanie mieszkańców wielkanocnego koszyczka? Kto z nich miał rację?
Dziecko ma uzasadnić swoją odpowiedź.
4. Zabawa ruchowa Taniec kurcząt.
5. „Koszyczek Wielkanocny”- oglądanie bajki dla dzieci, słuchanie piosenki. Rozmowa na temat tradycji  świątecznych..
6. „Jak narysować koszyk Wielkanocny”- nauka rysowania.
7. „ Brzydkie kaczątko”- oglądanie bajki. Układanie historyjki obrazkowej. Opowiadanie baśni. Nadawanie tytułów  poszcze­gólnym obrazkom. Wyprawka.
8. Karty pracy cz.4 str.63-65.




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

" UŚMIECHNIJJ SIĘ DO SERA "- NAUKA I UTRWALENIE 1 ZWROTKI PIOSENKI ( SWOBODNE ZABAWY TANECZNE).

"IDZIE JESIEŃ POPRZEZ ŚWIAT"- PIOSENKA.

" RODZINKA PÓR ROKU" - PIOSENKA.